Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2015 15:46

mohamed schreef:Rode kool met appeltjes en kruimige aardappels vind ik ook lekker maar heb er liever een gehaktbal bij. :)

Chaya schreef:Die zat in het gerecht van gisteravond Marnix en je moet afwisselen he. :wink:
Ik deed ook nooit worst erbij, totdat ik een keer bij een Brabantse at, ik kreeg zo'n grove saucijs erbij. Ik vond het lekker.

Ik ben niet zo weg van rookworst en eigenlijk ben ik er ook niet kapot van dat je me Marnix noemt. Nee, dat vind ik mar nix. :clown:

Vandaag aardappels met bloemkool en gehakt gehad bij moeders. Smaakte weer prima! :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 01 apr 2015 15:51

mohamed schreef:Ik ben niet zo weg van rookworst en eigenlijk ben ik er ook niet kapot van dat je me Marnix noemt. Nee, dat vind ik mar nix. :clown:
Vandaag aardappels met bloemkool en gehakt gehad bij moeders. Smaakte weer prima! :)

Sorry sorry sorry, verkeerd gequoted. :oops:
Het is geen gewone rookworst, maar een grove en dat is echt heel anders.
En hij wordt door mijn eigen slager gemaakt, dus d:)b
De worst uut Braobant (die uit Oss geloof ik, met een U) blief ik ook niet hoor. En al helemaal niet van een ander vaag merk.
De combi rode kool en saucijs of grove worst is volgens mij ook Brabants, ik had het nooit eerder gezien.

Eet jouw mams nog ouderwetsch "onder de middag" warm eten mohamed?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2015 16:03

Ach... rookworst (zonder r) is ook worst :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 apr 2015 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2015 17:23

mohamed schreef:Ik ben niet zo weg van rookworst en eigenlijk ben ik er ook niet kapot van dat je me Marnix noemt. Nee, dat vind ik mar nix. :clown:
Vandaag aardappels met bloemkool en gehakt gehad bij moeders. Smaakte weer prima! :)

Chaya schreef:Sorry sorry sorry, verkeerd gequoted. :oops:

Het zij je vergeven en ik weet een lekker recept voor je: iets met worteltjes. Afbeelding
Chaya schreef:Het is geen gewone rookworst, maar een grove en dat is echt heel anders.
En hij wordt door mijn eigen slager gemaakt, dus d:)b

Dat maakt het een heel ander verhaal, zo'n slagersrookworst lust ik ook wel denk ik, met een pilsje of twee erbij. :)
Chaya schreef:De worst uut Braobant (die uit Oss geloof ik, met een U) blief ik ook niet hoor. En al helemaal niet van een ander vaag merk.
De combi rode kool en saucijs of grove worst is volgens mij ook Brabants, ik had het nooit eerder gezien.

Eet jouw mams nog ouderwetsch "onder de middag" warm eten mohamed?

Geen gewone rookworst voor mij nee, bah!

Ja, op mijn verzoek eet ze 's middags warm en dat bevalt haar en mij erg goed. Van brood alleen kan ik niet leven, er moeten aardappels, jus, gehakt en groente bij. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 08:15

"Knorrie" smaakte in ieder geval prima in een fles witte wijn, een halve fles rode en wat andere ingredienten :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 09:17

Marnix schreef:"Knorrie" smaakte in ieder geval prima in een fles witte wijn, een halve fles rode en wat andere ingredienten :D

Ja, zo maak je zelfs een zeemleren lap smakelijk. :mrgreen:
Gisteren het menu bedacht voor vandaag, morgen, zaterdag, zondag en maandagavond.
De boodschappenkar was overvol vanmorgen. En dat zonder boodschappenlijstje. :D
Vanavond deze vijfdaagse maar eens beginnen met een aardappelsalade van in de schil gekookte krieltjes, met erdoor: gerookte zalm, groene aspergetips, fijngeknipte peterselie, mayo, raapsteeltjes, gekookt eitje, lenteuitjes.

Ik stond voor het olieschap, ik heb R eddy bakken en braden gekocht (zou minder spatten) en zag daar ook een olie staan voor zoete gerechten, dus cake en koekjes.
Heeft iemand hier ervaring mee, is dat net zo lekker als een roombotercake dan?
Zou het ook gezonder zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 02 apr 2015 09:33

Klinkt goed Chaya! Kan jij het recept en de hoeveelheden geven? Ik mis elke vorm van inspiratie voor het paaseten. Tot voor vorige week zouden wij weggaan met de pasen en dan wordt er gekookt, maar helaas. Ik moet het er nog ergens tussendoor doen.
Wat is verder jouw paasmenu?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 09:49

ajl schreef:Klinkt goed Chaya! Kan jij het recept en de hoeveelheden geven? Ik mis elke vorm van inspiratie voor het paaseten. Tot voor vorige week zouden wij weggaan met de pasen en dan wordt er gekookt, maar helaas. Ik moet het er nog ergens tussendoor doen.
Wat is verder jouw paasmenu?

Het paaseten houd ik vrij eenvoudig. Ik houd niet zo van allerlei gekruid spul als we naar de kerk gaan. Dat rommelt zo van binnen en vind het vreselijk als iemand een knoflookwalm heeft dan.

Ik kan je een recept geven voor ong. 6 personen:
1 kilo krieltjes, wassen, ong. 15 minuten koken, laten afkoelen tot warm en dan pellen. Dan zijn ze het lekkerst. Als ze nog lauwig zijn kruiden met zout, wat peper uit de molen, paprikapoeder, kerrie. Doorhusselen met mayo (ik heb licht en romig)
100 gram = 1 bakje aspergetips 2 minuutjes koken (je kunt ook een blikje nemen, is goedkoper)
2 bosjes raapstelen, rauw, fijnsnijden
200 gram zalm (maar 100 gr is met kleine kindjes ook wel genoeg denk ik)
2 gekookte eitjes (of meer natuurlijk)
peterselie fijngeknipt
3 fijngesneden lente uitjes
Je kunt er ook nog worteljuliënne doordoen,
En dan eventueel sla erbij, veldsla is er lekker bij, maar het hoeft niet, want het vult best en er zit groenten door natuurlijk.

Zondag braad ik een kip even rondom aan met een limoentje in zijn buikje en een klontje boter.
Daarna gaat ie met pan en al de oven in, alleen af en toe even bedruipen.
Groente moet ik nog halen, ik denk snijboontjes.
Simpel gekookte aardappeltjes, want ik heb dan heerlijke kippenjus.

Maandag gaan we aan de slag met de tafelgrill. Ik heb een XXL bakplaat. Biefstukpuntjes, varkensfilet, ik maak wat hamburgertjes, mini tortillawraps, garnalen, zalmfilet, aardappelblokjes en rauwkost.

Voor zaterdagavond heb ik een maaltijdsoep gepland staan, op basis van groentenbouillon, vegetarisch dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 02 apr 2015 10:22

aardappelsalade klinkt lekker! Zal het binnenkort eens op tafel zetten.
Koop jij de raapstelen bij de appie?

Een hele kip heb ik nog nooit gebraden. Doe jij alleen een limoen in het buikje en niet ook nog andere kruiden? En kruiden verder met peper en zout en kerrie? Als jij de pan in de oven zet, doe jij de deksel erdan op? Onze pan pas sowieso niet in de oven, dat zal dan wel een overschaal worden ofzo. Zou jij dan de kip inpakken in folie of gewoon laten pruttelen?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2015 10:27

Ik heb gepland om even een paar dagen bij Chaya te komen bivakkeren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 10:28

Nou, moet dat nou, al dat uitsloven rond Pasen? Het draait toch om hele andere zaken? :D :wink:

Zondag eten we met z'n vijven (we krijgen bezoek) weer de stroganoff want er is nog genoeg over. Maandag een pannenkoek eten in Lage Vuursche of een hapje in Amsterdam of zo, afhankelijk van wat we die dag gaan doen. 0,0 voorbereiding. Heerlijk :)

Kip hoeft niet in folie of zo AJL. Alleen af en toe even bedruipen en dan gaat dat prima. Peper en zout of kipkrouden zijn voldoende :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2015 10:31

Chaya schreef:Ik stond voor het olieschap, ik heb R eddy bakken en braden gekocht (zou minder spatten) en zag daar ook een olie staan voor zoete gerechten, dus cake en koekjes.
Heeft iemand hier ervaring mee, is dat net zo lekker als een roombotercake dan?
Zou het ook gezonder zijn?

Een meisje in Wageningen studeerde voor dietiste, daar woonde ik toen mee in een studentenflat en ze moest als opdracht steeds cakes bakken met 100% boter, 100% olie (gewone slaolie), 50/50, 25/75 en dan moesten wij alles proeven. Met alleen maar olie smaakte wel raar en olie-ig, maar we aten er ons toch vol mee.
Laatst gewijzigd door Boerin op 02 apr 2015 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 10:33

ajl schreef:aardappelsalade klinkt lekker! Zal het binnenkort eens op tafel zetten.
Koop jij de raapstelen bij de appie?

Liever bij mijn groenteboer, maar vanwege de drukte nu even bij de appie ja.
Ze zitten daar in een plastic zakje en blijven zo wel langer vers. Bij de groenteman moet ik ze diezelfde dag nog verwerken anders verlept het.
ajl schreef:Een hele kip heb ik nog nooit gebraden. Doe jij alleen een limoen in het buikje en niet ook nog andere kruiden? En kruiden verder met peper en zout en kerrie? Als jij de pan in de oven zet, doe jij de deksel erdan op? Onze pan pas sowieso niet in de oven, dat zal dan wel een overschaal worden ofzo. Zou jij dan de kip inpakken in folie of gewoon laten pruttelen?

Kip goed uitwassen eerst, onder lauwwarm stromend water. Daarna uitdruipen en droog betten met keukenpapier.
Dan eerst van binnen kruiden (ik heb momenteel Verstegen Kip traditioneel, die is lekker) klontje boter en in vier parten gesneden limoen of citroen erbij)
Dan van buiten inwrijven met het kruidenmengsel.
Ik heb deze pan:
Afbeelding

die kan in de oven nl.

Als je het in een bak doet, kan ook prima hoor, hoeft er niets overheen, wel regelmatig - elke 15 minuten of zo, even bedruipen en omkeren.
Dat is belangrijk nl en ook het vel laten zitten. Na het braden pas verwijderen. Anders krijg je een droge kip.
Boerin schreef:Ik heb gepland om even een paar dagen bij Chaya te komen bivakkeren.

He gezellig, je moet wel op een matras op de grond, het is hier verbouwingsstress. Het zou achter de rug moeten zijn, maar heeft 14 dagen vertraging. :?
Marnix schreef:Nou, moet dat nou, al dat uitsloven rond Pasen? Het draait toch om hele andere zaken?

Zeker! Maar er moet wel gegeten worden natuurlijk en ik kies dan voor de zondag een beetje makkelijk.
Vind jij een kip luxe eten dan? Ik krijg gasten aan tafel. Die moet ik toch het goede voorzetten? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 10:36

Boerin schreef:Een meisje in Wageningen studeerde voor dietiste, daar woonde ik toen mee in een studentenflat en ze moest als opdracht steeds cakes bakken met 100% boter, 100% olie (gewone slaolie), 50/50, 25/75 en dan moesten wij alles proeven. Met alleen maar olie smaakte wel raar en olie-ig, maar we aten er ons toch vol mee.

Dat spulletje was een mengeling van oliën begreep ik.
Ik heb laatst een wolkencake gemaakt, ipv de boter gaat er dan slagroom in als vet, en die was toch wel heerlijk luchtig en volromig van smaak.
Wat ik me herinner van slaolie, dat dat heel "sterk" smaakt. Ik ben al jaren geleden op de zonnebloem overgegaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2015 10:40

Chaya schreef:He gezellig, je moet wel op een matras op de grond, het is hier verbouwingsstress. Het zou achter de rug moeten zijn, maar heeft 14 dagen vertraging. :?

Oh vervelend zeg, nou dan kom ik gewoon wel rond etenstijd binnenvallen.
Zeker! Maar er moet wel gegeten worden natuurlijk en ik kies dan voor de zondag een beetje makkelijk.
Vind jij een kip luxe eten dan? Ik krijg gasten aan tafel. Die moet ik toch het goede voorzetten? :wink:

Zo is het. Leg u toe op de gastvrijheid. Mijn ex schoonmoeder kon altijd zo heerlijk koken, uitgebreide Indische gerechten en dan maakte ze ook uit gastvrijheid gewoon een hele hoop, voor als er misschien iemand langskwam. Hahahahahaha al die luie Hollandse schoondochters kwamen natuurlijk langs om mee te eten met het hele gezin. Op een gegeven moment had ze er echt genoeg van.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten