C.S. Lewis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

C.S. Lewis

Berichtdoor Klaas » 16 jul 2003 08:28

Volgens mij wordt C.S. Lewis ook in refo-kringen behoorlijk gelezen. En dat terwijl hij toch behoorlijk buiten dat kringetje stond.
Wie leest hemwel en wie niet?

En wat vinden we van hem? Vage remonstrantse Anglicaan, of zinvolle apologeet?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: C.S. Lewis

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 08:37

Klaas schreef:Volgens mij wordt C.S. Lewis ook in refo-kringen behoorlijk gelezen. En dat terwijl hij toch behoorlijk buiten dat kringetje stond.
Wie leest hemwel en wie niet?

En wat vinden we van hem? Vage remonstrantse Anglicaan, of zinvolle apologeet?

Klaas
Ik zat al op zo'n topic te wachten eerlijk gezegd. Heb wat van hem gelezen in het kader van gezamenlijke studie.

Behalve dat hij remonstrants overkomt, kan hij kernbegrippen van het chr. geloof duidelijk uitleggen en ook aanvaardbaar maken. Dat is zijn verdienste als apologeet.

Wie Surprised by Joy leest, komt tot de conclusie dat Jack ook wel een heel bijzonder iemand was. En ook wat raar in de omgang zo vermoed ik.

In onversneden chr. legt Lewis goed uit, maar heeft hij m.i. veel te grote pretenties. O.a. de stap van moraal naar chr. geloof of theisme is niet goed gemaakt.

Het beste boek vind ik nog Het probleem van het lijden, als je dat leest met niet al te hoge verwachtingen dan kan je daar heel veel zinnige dingen uihalen. Daaruit komt ook de uitspraak die ik in het topic over Gods almacht aanhaalde.

Waarschijnlijk wodt hij veel gelezen omdat hij aansprekend schrijft en dingen goed uit kan leggen. Probleem van het verstaan van Lewis is dat hij geen enkele theologische traidtie met zich meedraagt, dat maakt het wel eens moeilijk.
The one thing you can give and still keep is your word.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 16 jul 2003 09:05

Ik lees hem graag, maar ik lees eigenlijk heel veel mensen graag.
Hij kan goed uitleggen, z'n logica is soms wel wat krom maar hij heeft zeker wel wat te zeggen.
Iemand die qua theologie op hem lijkt is Max Lucado, die leeft nog. :wink:

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 16 jul 2003 09:05

Ik heb toevallig de laatste tijd wat boekjes van hem gelezen, en het bevalt behoorlijk goed!

Z'n boeken lijken mij vooral voor (nog) niet gelovige intellectuelen een aanwinst, omdat hij op basis van redelijke argumenten, a-rationele zaken, zoals bv wonderen in het gelijknamige boek, aannemelijk maakt.

Ook vind ik zijn voorbeeldjes vaak erg leuk, scherp en verhelderend.

Over 'zijn' theologie: daar kan ik het niet altijd mee eens zijn, hoewel hij volgens mij de essentie weldegelijk te pakken heeft.

ps. Voor boekjes van prof. dr. ir. Van den Beukel geldt vrijwel hetzelfde. Ook aanraders wat mij betreft.
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jul 2003 09:22

Ik lees het niet, heb er nog nooit van gehoord :roll:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2003 09:48

/me is een beetje fan van C.S. Lewis! Helaas heeft mijn pa hier alles in het Engels en dan is het voor mij een stuk lastiger om erdoor te komen.
Ik heb wel gelezen:
De grote scheiding
Het probleem van het lijden
Brieven uit de hel (voor de helft)

Deze topic brengt me wel weer op een goed idee :mrgreen:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jul 2003 09:51

haha, hier komt een Lewis-adept :mrgreen:

tja, ben het niet altijd met hem eens, maar ik vind dat hij vaak zinnige dingen te zeggen heeft over zaken die mij interesseren/aanspreken. verder kan hij goed en duidelijk uitleggen, en geeft goede voorbeelden, wat ik ook wel waardeer.

bovendien blijft veel van wat hij zegt hangen, zodat ik het kan toepassen (dit kan ook gevaarlijk zijn, soms blijven dingen hangen waar ik het eigenlijk niet mee eens ben, soort onbewuste beïnvloeding).

ik heb overigens nog niet zo heel veel gelezen:

brieven aan Mary Willis (theologisch niet zo diepgaand, maar wel leerzaam om de persoon achter Lewis te ontdekken)
Onversneden Christendom en verrast door vreugde kan ik me bij Maarten aansluiten
de 4 liefdes: een aanrader voor iedereen
brieven uit de hel evenzo

verder heb ik nog wel wat gelezen, maar ik weet niet meer precies wat allemaal.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jul 2003 09:58

wie is lewis precies? Volgens mij ben ik de enige die er nog nooit van gehoord hebt.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 09:59

Hey Klaas, volgens mij heb ik jou er ook weleens op betrapt dat je dingen van Lewis aanhaalde. Wat vind je zelf eigenlijk?
The one thing you can give and still keep is your word.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jul 2003 10:04

Ikke21 schreef:wie is lewis precies? Volgens mij ben ik de enige die er nog nooit van gehoord hebt.

Clive Staples (jack) Lewis was een engelse anglicaan, professor in de literatuur. hij was toen hij jong was atheïst geworden, maar toen hij de Bijbel las om het christendom onderuit te halen, is hij christen geworden. hij heeft in zijn leven heel veel boeken geschreven over verschillende christelijke onderwerpen, die erg uiteenlopen. hoewel anglicaan, en somtijds wat remonstrants, geeft hij toch een vaak zeer waardevolle verdediging van het christelijk geloof, of probeert hij dingen uit te leggen. Zeker in evangelische kringen wordt hij veel gelezen, maar tegenwoordig ook in orthodox-protestantse kringen. persoonlijk mag ik ook graag een boek van hem lezen.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jul 2003 12:01

De kronieken van Narnia zijn onovertroffen. Voor iedereen een aanrader als gewone ontspanning, en om later (of nu) aan je kinderen voor te lezen.

Verder heb ik nog wel "brieven uit de hel" gelezen. Mooi boek en wel verhelderend. Onversneden Christendom heb ik gelezen, en heb ik waarschijnlijk ook wel veel ideeën uit gehaald, maar ik weet niet meer wat er in staat. Ik vond het toen ik het las wel goed in ieder geval. "De grote scheiding" is ook wel mooi.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 13:02

Ik ken Lewis uiteraard ook, weet redelijk veel van hem, maar ben na verloop overgeschakeld op zijn grote leermeester: George MacDonald (http://www.george-macdonald.com). Lewis heeft een aantal van GMD's orginele ideen verder uitgewerkt in bv. de vier liefdes, etc.

"I have never concealed the fact that I regarded him as my master; indeed I fancy I have never written a book in which I did not quote from him."

C.S.Lewis

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 16 jul 2003 15:37

ik ben helemaal weg van de kronieken van Narnia. VOlgens mij lees ik die boeken over 10 jaar nog.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 16 jul 2003 19:07

Heb ook t'een en ander gelezen:
Een boek uit de Narnia-reeks, wonderen, de grote scheiding, het probleem van het lijden,de 4 liefdes, brieven uit de hel, de afschaffing van de mens (moet ik nog een keer lezen voor ik alles snap :? )

Eigenlijk weet ik niet in wel hokje hij thuishoort; boeit me niet echt; alles wat me aanspreekt probeer ik te onthouden.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

cire
Sergeant
Sergeant

Re: C.S. Lewis

Berichtdoor cire » 16 jul 2003 19:32

Maarten schreef:[Waarschijnlijk wodt hij veel gelezen omdat hij aansprekend schrijft en dingen goed uit kan leggen. Probleem van het verstaan van Lewis is dat hij geen enkele theologische traidtie met zich meedraagt, dat maakt het wel eens moeilijk.

Ik vraag me af of dit klopt. Het zal natuurlijk niet de Nederlandse Gereformeerde Kerk traditie zijn, maar, ik denk, bijvoorbeeld wel de traditie van de geloofsbelijdenissen van de vroeg-christelijke kerk.

Terug naar “Archief”