Gewetensvrijheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Gewetensvrijheid

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 11:52

In een discussie over tattoeages (waarom worden dat soort dingen onder Algemen zaken gepost?) wees ik Calvin op Rom.14.

Calvin reageerde met:
Discussies over uiterlijkheden zijn nooit moeilijk. Met de term 'christelijke vrijdheid' in de ene hand en in de andere hand de term 'niet veroordelen' kom je namelijk een héél eind en kun je voor 90% met de wereld meehobbelen. Heilig voor de Heere leven, dát is pas moeilijk.

Met het eerste deel ben ik het wel eens. Als we nl. Rom. 14 eens echt zouden toepassen zouden we hier niet zoveel discussies over uiterlijkheden en bijzaken hebben ;-) Omdat die discussies hier echter wel met de regelmaat van de klok gevoerd worden en geregeld hoog oplopen leek het me verstandig het onderonsje met Calvin wat breder aandacht te geven. Ik verwees bij mijn reactie naar het volgende artikel: http://www.studiebijbel.nl/gewetensvrijheid.htm Ik kan me goed vinden in de hier gegeven uitleg. Wat vinden jullie, is dit wat Paulus bedoeld heeft of is dit wel erg makkelijk?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Chloë

Berichtdoor Chloë » 10 jul 2003 11:55

Grappig, als ik zeg dat mensen geen varkensvlees mogen eten begint iedereen te steigeren (en terecht..).
Als ik zeg dat mensen geen piercing mogen nemen is iedereen het volmondig met me eens.

:|

Overigens had ik dat artikel al gelezen, Klaas. En ik ben het er wel mee eens volgens mij. :)

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 13:04

Ieder heeft geloof naar het licht wat hij ontvangen heeft. Dat is eenleus in onze gemeente. En dat vind ik erg goed. Samen met de tekst die steeds op mijn netvlies staat, en ook in het artikel genoemd wordt: wie bent u dat u oordeelt over de knecht van een ander?

Ik denk ook dat het belangrijk is om in meningsverschillen dienstbaar te blijven. We zijn met elkaar opweg op God te leren kennen en het is geweldig elkaar daarbij tot steun te kunnen zijn. Juist de tatoo discussie wijst daar goed op vindt. Een persoonlijke relatie met God maakt uit wat je wel of niet vindt kunnen.

Maar in de bijbel staan ook teksten als: zij schudden het stof van hun voeten en verlieten de stad.

Oftwel, als de naam van God echt in het geding komt en er geloochend wordt over zijn daden, dan is het tijd om stevig aan de bel te trekken.

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 13:41

reactie op het artikel uit item tatoo

aan de ene kant mooi omdat het laat zien dat het om je hart gaat.

aan de andere kant goedkoop omdat het nergens over gaat eignelijk. Maar dat is precies dezelfde conclussie als we in dat item al hebben getrokken. Dr is alleen een tendens aan te geven, meer niet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 14:07

Joris:
aan de andere kant goedkoop omdat het nergens over gaat eignelijk.

Goedkoop? Nergens over gaat? Dat ben ik absoluut niet met je eens.

In het artikel wordt Rom. 14 uitegelegd. Omdat ik de bijbel niet als goedkoop zou willen betitelen moet het hem dus in de uitleg zitten. Kun je aangeven waar de ds. de mist ingaat. Verzwijgt hij zaken waardoor het goedkoop wordt?

Daarnaast worden er praktische aanwijzingen gegeven vanuit dit bijbelgedeelte. Ik kan jouw kwalificatie dan ook niet helemaal plaatsen.

Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jul 2003 14:27

Ik vindt altijd belangrijk wat iemands motieven zijn. Dus als iemand tattoo's neemt, en zich beroept op christelijke vrijheid, dan is hij de enige die 100 % weet of het dat echt daarom gaat of dat het een smoesje is om de beslissing goed te praten, om je geweten te overschreeuwen. En aangezien ik daar niet achter kan kijken, is het moeilijk om een oordeel daarover te geven. Het is dus de houding t.o.v. je eigen geweten.

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 14:37

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... ving1.html

hmm, dr gaat even iets scheef. Ik reageerde op deze dominee eignelijk.

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 14:39

joris schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dskorving1.html

hmm, dr gaat even iets scheef. Ik reageerde op deze dominee eignelijk.

gewijzigde versie: ik reageerde op twee dominees door elkaar. ik zal het nog een keer proberen hieronder met een reactie op rom 14.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 14:42

het wordt er niet duidelijker op joris ;-)

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 14:50

Vind het stuk over romeinen 14 een prima stuk. Zo denk ik er eignelijk ook al jaren over. De kern zit voor mij in dit stukje:De Bijbel is hierin heel duidelijk: bij twijfel niet inhalen. Geef de Heilige Geest de tijd en de ruimte om een echte overtuiging in je hart te leggen.

De tekst die ik poosje geleden zelf al tegenkwam en belangrij voor mij zijn geworden schrijft hij ook in zijn artikel. De ene is: wie bent u wel dt u oordeelt over de knecht van een ander. Die heb ik hier al vaak geciteerd. En de andere is: Want het koninkrijk van God bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest.
Deze laatste is voor mij de tekst geweest waarom ik ben gestopt met bepaalde aktiviteiten in mijn kerk en waarom ik ook nar een andre gemeente ben gegaan. God dienen moet in rechtvaardigheid: dus je moet eerlijk kunnen zijn over wat je zegt en denkt en beleeft. IN Vrede: dus je moet niet afgestraft worden op grond van je overtuiging en levensinvulling en jij moet dat niet bij een ander doen. OFtewel: je moet veilig zijn bij elkaar. En dat levert blijdschap op!!!! GEen blijdschap? KIjken wat er mis is.

Deze tekst is mooi in combinatie met ef 5: 9: alleen in het licht rijpen goedheid gerechtigheid en waarheid. Probeer te ontdekken wat d Heer graag wil.
Ik had zelf in dat artikel waarschijnlijk nog iets geschreven van de vrucht van de Heilige Geest van galaten 5: wat de Geest doet groeien en rijpen is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid en vertrouwen, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

Het verhaal is mooi, als we maar zo vol zijn van Gods GEest dat we wel aan bellen gaan trekken als iets ingaat tegen Gods woord.
Dus het vraagt het herkaderen van je hele religieuze leven. Even een stigmatiserend voorbeeld: als je als refoman een christelijke vrouw in een broek ziet lopen ga je niet kijken naar wat jij gewoon bent en wat volgens jou goed is, maar ga je terug naar je bijbel en in de stilte met God om te kijken wat God er eignelijk van zegt. OVerigens is dat de boodschap die ik hier steeds probeer uit te dragen : stap uit je eigen perceptie en kijk weer wat de bijbel er van zegt en wat God tot je zegt doro zijn GEest.

Terug naar “Archief”