Berichtdoor joris » 10 jul 2003 14:50
Vind het stuk over romeinen 14 een prima stuk. Zo denk ik er eignelijk ook al jaren over. De kern zit voor mij in dit stukje:De Bijbel is hierin heel duidelijk: bij twijfel niet inhalen. Geef de Heilige Geest de tijd en de ruimte om een echte overtuiging in je hart te leggen.
De tekst die ik poosje geleden zelf al tegenkwam en belangrij voor mij zijn geworden schrijft hij ook in zijn artikel. De ene is: wie bent u wel dt u oordeelt over de knecht van een ander. Die heb ik hier al vaak geciteerd. En de andere is: Want het koninkrijk van God bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest.
Deze laatste is voor mij de tekst geweest waarom ik ben gestopt met bepaalde aktiviteiten in mijn kerk en waarom ik ook nar een andre gemeente ben gegaan. God dienen moet in rechtvaardigheid: dus je moet eerlijk kunnen zijn over wat je zegt en denkt en beleeft. IN Vrede: dus je moet niet afgestraft worden op grond van je overtuiging en levensinvulling en jij moet dat niet bij een ander doen. OFtewel: je moet veilig zijn bij elkaar. En dat levert blijdschap op!!!! GEen blijdschap? KIjken wat er mis is.
Deze tekst is mooi in combinatie met ef 5: 9: alleen in het licht rijpen goedheid gerechtigheid en waarheid. Probeer te ontdekken wat d Heer graag wil.
Ik had zelf in dat artikel waarschijnlijk nog iets geschreven van de vrucht van de Heilige Geest van galaten 5: wat de Geest doet groeien en rijpen is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid en vertrouwen, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Het verhaal is mooi, als we maar zo vol zijn van Gods GEest dat we wel aan bellen gaan trekken als iets ingaat tegen Gods woord.
Dus het vraagt het herkaderen van je hele religieuze leven. Even een stigmatiserend voorbeeld: als je als refoman een christelijke vrouw in een broek ziet lopen ga je niet kijken naar wat jij gewoon bent en wat volgens jou goed is, maar ga je terug naar je bijbel en in de stilte met God om te kijken wat God er eignelijk van zegt. OVerigens is dat de boodschap die ik hier steeds probeer uit te dragen : stap uit je eigen perceptie en kijk weer wat de bijbel er van zegt en wat God tot je zegt doro zijn GEest.