Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2015 08:44

Evelien schreef:@Chaya, nou dat het longonvriendelijk is daar ben ik het niet mee eens. Een kennis van ons heeft al jaren een openhaard (ze heeft sinds 3 jaar een speksteen, daarvoor altijd een gewone). Geen stof te vinden. En als je een grote kub hout koopt in een keer ben je ook niet zo heel veel geld kwijt (per winter is ze ongeveer 70 euro kwijt aan hout). Daar kan je echt niet tegen stoken. En zelf heeft ze ook een longaandoening.


Klopt. Daarnaast stook je niet alleen voor de warmte. Daar gaat nog een hoop van verloren. Maar het is gewoon de sfeer, de gezelligheid van samen dicht bij een knisperend haarvuur zitten. En dat de rest van het huis dan koud wordt is niet zo erg :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 29 jul 2015 09:25

Evelien schreef:@Chaya, nou dat het longonvriendelijk is daar ben ik het niet mee eens. Een kennis van ons heeft al jaren een openhaard (ze heeft sinds 3 jaar een speksteen, daarvoor altijd een gewone). Geen stof te vinden. En als je een grote kub hout koopt in een keer ben je ook niet zo heel veel geld kwijt (per winter is ze ongeveer 70 euro kwijt aan hout). Daar kan je echt niet tegen stoken. En zelf heeft ze ook een longaandoening.

Het gaat ook niet om het hout dat je erin gooit, het gaat om de verbrandingsresten, de haard moet regelmatig schoongemaakt worden, en de verbrandingsgassen die uitgestoten worden. Ik heb even wat sites bezocht, om argumenten te verzamelen:

Overweeg je om voor jouw dagelijkse verwarming of voor de sfeer een houtkachel te kopen? Voor het milieu is een toename van houtkachels en open haarden in woonwijken niet gewenst. Het leidt tot geuroverlast en meer fijn stof in de lucht. Fijnstof is schadelijk voor de gezondheid.
bron: milieu centraal

Op het forum van het longfonds leggen mensen hun klacht neer, benauwdheid, toename van hoesten.

Je hoeft niet persé astma te hebben, veel mensen hebben gevoelige luchtwegen door de toename van fijnstof en milieuvervuiling.
Geen stof in huis zien liggen, betekent niet dat er geen fijnstof in huis is! Dat is nl. onzichtbaar.

En de kosten gaan niet alleen in het hout zitten. Een schoorsteen moet minimaal jaarlijks geveegd worden door een vakman, anders krijg je problemen met de brandverzekering als er brand uitbreekt.
Eén van mijn broers is brandweercommandant en hij ziet hoeveel schoorsteenbranden (soms met grote gevolgen!) er zijn vanwege verkeerd gestookte haarden, kachels die blijven branden, onveilige schoorstenen.
Als je een ouder huis koopt waar een open haard of pelletkachel inzit, kan het zomaar zijn dat je een schoorsteen met een asbestpijp hebt.
Die hadden wij ook en we moesten hem door een gecertificeerd bedrijf laten verwijderen.

Als je dat er allemaal voor over hebt, ga je gang zou ik zeggen, we leven in een vrij land.
Maar ik waag mijn longen er niet aan.
Zonder brandende kachel is het net zo gezellig. (of niet) :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Evelien » 29 jul 2015 10:11

Zo'n schoorsteenveger dat zijn de kosten nog niet eens. En in de winter heeft ze geen elektriciteit nodig om haar eten op te warmen en het water voor de vaat. Want zij zet het op de kachel. Sinds zij de speksteenkachel heeft zijn haar stookkosten ook nog meer omlaag gegaan dan met de gewone openhaard die ze had.
Een speksteenkachel is heel anders dan de open haard. Speksteen heb je veel minder last van stof etc. bij het schoonmaken. Die brand voor een groot deel vanzelf schoon.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2015 10:19

Chaya, wat is lees is dat die fijnstof in de lucht komt en niet in de woonkamer. Dat is het idee van de pijp. De rook (die bestaat uit fijne roetdeeltjes) stijgt door de warmte en omdat de pijp "trekt" omhoog. De roetdeeltjes komen dan dus niet in je woonkamer terecht maar in de lucht. Daarom raden ze de open haard af in woonwijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor jaccootje85 » 29 jul 2015 12:18

Wij vegen de schoorsteen zelf, mn man is ook brandweerman. DUs dat kost ons niks. En zolang je de schoorsteen en asla goed schoon houdt, zal dat fijnstof wel meevallen, denk ik. Zolang we de kosten naar beneden kunnen brengen, stook ik liever de haard. En zolang we geen hout hoeven kopen, scheelt dat zeker in de kosten. De cv hebben we vrijwel niet aan. Ligt ook aan de gezondheid. Als er zieken zijn, willen we de cv nog wel eens opstoken, zodat het boven ook wat warmer wordt. Maar aangezien we boven eigenlijk altijd minimaal twee ramen hebben open staan, is het ook zonde van het geld en gas als we de cv aan hebben. Het gaat namelijk alleen om de beneden verdieping in ons huis.
Szent az Úr

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 29 jul 2015 14:22

Trots op mezelf.
Voor het eerst is het me gelukt een groot oppervlakte mooi glad te verven met een roller. =D>
Een verfroller en ik was eerder geen goeie combi. Het spetterde alle kanten op, het werd nooit mooi egaal, de verf kwam op plaatsen waar ik het niet wilde hebben.
Maar nu met een nieuwe verf, een mooi klein rollersetje (van de Action, helemaal top) is het me gelukt om kamerhoge deuren prachtig glad te krijgen. En ik heb veel minder verf gebruikt dan met een kwast.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor jaccootje85 » 31 jul 2015 23:05

Chaya schreef:Trots op mezelf.
Voor het eerst is het me gelukt een groot oppervlakte mooi glad te verven met een roller. =D>
Een verfroller en ik was eerder geen goeie combi. Het spetterde alle kanten op, het werd nooit mooi egaal, de verf kwam op plaatsen waar ik het niet wilde hebben.
Maar nu met een nieuwe verf, een mooi klein rollersetje (van de Action, helemaal top) is het me gelukt om kamerhoge deuren prachtig glad te krijgen. En ik heb veel minder verf gebruikt dan met een kwast.


Goed bezig! Mag je met recht trots op jezelf zijn! Dat is niet makkelijk om netjes glad te krijgen... Mij lijkt een grote roller prettiger werken op deuren... Dat krijg ik met een klein rollertje niet mooi glad hoor! :mrgreen:
Szent az Úr

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2015 09:57

jaccootje85 schreef:
Goed bezig! Mag je met recht trots op jezelf zijn! Dat is niet makkelijk om netjes glad te krijgen... Mij lijkt een grote roller prettiger werken op deuren... Dat krijg ik met een klein rollertje niet mooi glad hoor! :mrgreen:

Gisteren 2 andere deuren (ook andere verf en kleur) gedaan, maar dat viel tegen.
De verf was een soort pasta, volgens het blik mocht ik het niet verdunnen. Maar ik moest de roller vaak heen en weer halen, het spetterde nu wel.
(Ik moest daarna naar de dokter en deze bestudeerde de stipjes op mijn arm :lol:
Ik kon hem geruststellen dat het geen enge ziekte was, meestal is het andersom.)
Dus ergo, voor een perfect resultaat neem ik voortaan dat rollertje en de verf die begint met de letter H en niet met de letter F.(strakindelak)
En deuren met panelen heeft ook niet zoveel zin om die te rollen, je moet dan voor de verdiepingen of randjes toch weer een kwast hebben.
Het beste gaat het dus op grotere gladde oppervlaktes, ook muren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2015 12:15

Daarom is het ook prettig om muren met structuur of muren die om andere redenen niet glad zijn, te laten stucen. Dan is het verven ook nog een beetje leuk... en het wordt mooier.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2015 15:21

Marnix schreef:Daarom is het ook prettig om muren met structuur of muren die om andere redenen niet glad zijn, te laten stucen. Dan is het verven ook nog een beetje leuk... en het wordt mooier.

Ja ja, weet je wel wat het kost?
Wij hebben een aantal muren en een plafond laten doen, en het viel gelukkig toen nog in het lage BTW tarief, omdat wij een ouder huis hebben.
Maar het is relatief duur.
En pas op welke verf je er op smeert. Je kunt niet ongestraft over elke verfsoort heen verven, hebben wij gemerkt.
Onze buurman is nu met zijn plafond bezig. Hij weet niet wat er destijds op gesmeerd is en wat hij nu ook probeert, het komt er met dezelfde vaart weer af.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor tulp » 03 aug 2015 20:35

Chaya schreef:Onze buurman is nu met zijn plafond bezig. Hij weet niet wat er destijds op gesmeerd is en wat hij nu ook probeert, het komt er met dezelfde vaart weer af.


Mogelijk is dat 'veegvast', daar waren ze vroeger nogal gek op.
Daar kun je eigenlijk alleen met een nieuwe laag veegvast overheen maar misschien dat er ook wel iets van een primer is waardoor je er iets meer mee kunt.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor jaccootje85 » 03 aug 2015 22:42

Of eerst alles er af föhnen...
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2015 09:42

Chaya schreef:Ja ja, weet je wel wat het kost?
Wij hebben een aantal muren en een plafond laten doen, en het viel gelukkig toen nog in het lage BTW tarief, omdat wij een ouder huis hebben.
Maar het is relatief duur.
En pas op welke verf je er op smeert. Je kunt niet ongestraft over elke verfsoort heen verven, hebben wij gemerkt.
Onze buurman is nu met zijn plafond bezig. Hij weet niet wat er destijds op gesmeerd is en wat hij nu ook probeert, het komt er met dezelfde vaart weer af.


Als je hebt gestuct weet je in ieder geval wat er op zit en welke verf je daar wel en niet overheen kan smeren. :)

Klopt wel dat het wat kost, eigenlijk moet je iemand kennen die het wel even voor je wil doen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2015 13:54

Marnix schreef:Als je hebt gestuct weet je in ieder geval wat er op zit en welke verf je daar wel en niet overheen kan smeren. :)
Klopt wel dat het wat kost, eigenlijk moet je iemand kennen die het wel even voor je wil doen :)

Een stuclaag is in feite neutraal, je kunt daar alles op doen.
Eerst wel goed laten drogen, dat duurde in onze gang wel 2 weken!
Even voor je wil doen, zeg je.
Goed stucadoren is niet zomaar een doehetzelfklusje hoor.
In een zijkamer heeft een vriend het gedaan, maar het is toch lang niet zo mooi en glad als de prof het er uit liet zien.
Vooral als het plafond gestuct moet worden, respect. c|:)
tulp schreef:Mogelijk is dat 'veegvast', daar waren ze vroeger nogal gek op.
Daar kun je eigenlijk alleen met een nieuwe laag veegvast overheen maar misschien dat er ook wel iets van een primer is waardoor je er iets meer mee kunt.

Het is geschilderd door een prof. (een zwart zaterdagklusje) Hij is er aan de deur geweest, maar de man had niets fout gedaan, beweerde hij.
Tja, en dan heb je garantie tot de deur he.
Buurman moest maar met een soort cleaner aan de gang gaan.
Ik ben bang dat het alleen maar erger wordt.

Ik loop met een cremekleurige haarlok, het waaide tegen een nog natte deurpost aan. Hoe krijg ik dat er nu uit, zonder mijn haar te beschadigen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2015 14:51

Plafond is inderdaad erg lastig. Voor muren weet ik wel mensen die dat heel mooi kunnen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten