hemel en hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

hemel en hel

Berichtdoor gerritse » 23 mei 2009 19:18

Dag Hendrik,

Uit je vraag haal ik de volgende kernzinsnede:

"Ik twijfel nog of de hel nu wel of niet eeuwig is

Henk....,

Van de vele teksten, die over de eeuwigheid van de hel spreken,neem ik er nu éen uit. Méer, véel meer is mogelijk, maar misschien niet nodig. We zien wel.

Ik citeer Matth 25 v 41 tot eind, althans gedeelten eruit.
...................
Daarop zal Jezus ook de groep aan zijn linkerhand toespreken:
"Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur, dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen".

En dan volgt de aanklacht:
"- want ik had honger en jullie gaven mijn niets te eten
- ik had dorst en jullie gaven mij niets te drinken
- ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op
- ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet".

En de verdediging:
"Heer...!
- wanner hebben wij u als hongerig gezien of dorstig
- als vreemdeling of naakt
- ziek of in de gevangenis
....en hebben u niet gediend".

Het gaat hier kennelijk over die tientalln miljarden aardbewoners, die nooit van de Heer Jezus of van God hebben kunnen weten.

Uit Romeinen 2 v 14 en volgende leren wij, dat er heidenen zijn, die het beginsel van de wet in hun hart hebbenm (Gods wetten en normen).
en daarnaar handelen, voor zover met deze geringen kennis mogelijk is.
Deze mensen zijn eerder behandeld vanaf vers 34- 40.

Maar de nú bedoelde mensen hebben Gods wetten niet in hun hart en dat is dus niet verontschdigbaar al hebben zijn hem niet kunnen kennen,( Rom. 1 v 20)

En daarom luidt het vonnis:
"Ik verzeker jullie;
- alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken NIET gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij NIET gedaan.

En het gevolg:
"Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten", ( 46)

Nu teken ik nog wel aan, dat in de eeuwigheid geen sprake meer is van tijd. Je kunt dus niet zeggen:
"Gunst, dan ben je aan het eind van een miljard jaren nog maar steeds aan het begin".
Nee, niemand heeft dan meer besef van tijd.

De hel is dus een eeuwige realiteit.

Hoe vermijd je nu om er te komen!?
Wel, voor de miljarden mensen, die het met geringe kennis hebben moeten doen, staan hierboven de eisen:
- hongerigen te eten geven, dorstigen te drinken geven\-
- vreemdelingen opnemen, naakten kleden
- zieken en gevangenen bezoeken.

Maar voor jou en mij, zo rijk gezegend met bekering, wedergeboorte, doop met de Heilige Geest, ( indien jij daarop 'Amen 'kunt zeggen), geldt wat meer.
Wij zuillen de eisen, die hierboven staan, ook geestelijk moeten vervullen.
- wij zullen de honger en dorst dienen te stillen van hen, die hongeren naar Gods gerechtigheid, Matth 5 v 6.
- wij zullen de mensen, die niet weten van het koninkrijk van God, daarheen mogen leiden, hen bij het zoeken helpen, (Matth 6 v 33).
- wij zullen mensen, die ziek zijn naar lichaam, ziel en geest, namens God de helpende hand mogen reiken, Mark 16 v 17 en 18_
- wij zullen satans gevangenen mogen bevrijden.( Ps 107 v 10)
En dan- altijd nog door Gods voortstuwende genade- zullen ook wij eens de heerlijke woorden horen, wanneer Jezus zegt:
"Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk, dat al sinds de grondvesten van de wereld voor jullie bedoeld is( 34)

Daarheen gaan we toch op weg, Henk, door Gods Geest geleid !?

Daag
Ger

Dagmar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 apr 2009 19:17

Re: hemel en hel

Berichtdoor Dagmar » 29 mei 2009 23:06

Ik heb moeite met het begrip “hel”.
Niemand, niemand, zou ik dat willen toewensen, nog geen dag, nog geen minuut. Ik zou het kunnen aanvaarden als begrip van “verlorenheid” (en dan voor zolang het duurt).
Maar ik hoop dat niemand daarin verzeild geraakt. . .

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: hemel en hel

Berichtdoor Lalage » 30 mei 2009 08:34

@Dagmar: en zou jij genadiger dan God zijn....?

@gerritse: heeft u weleens gestudeerd op het woord 'aionios', het Griekse woord dat met 'eeuwig' is vertaald? Mijns inziens betekent 'eeuwig' niet 'voor altijd'! De dood zal immers teniet worden gedaan, ook de tweede dood.

Jantjes

Re: hemel en hel

Berichtdoor Jantjes » 30 mei 2009 10:29

De etymologie van het woord aion, zoals die zo vroeg als bij Aristoteles gegeven wordt, en door hem, is aien on; altijd bestaand.

Pauline

Re: hemel en hel

Berichtdoor Pauline » 15 jun 2009 16:12

Dagmar schreef:Ik heb moeite met het begrip “hel”.
Niemand, niemand, zou ik dat willen toewensen, nog geen dag, nog geen minuut. Ik zou het kunnen aanvaarden als begrip van “verlorenheid” (en dan voor zolang het duurt).
Maar ik hoop dat niemand daarin verzeild geraakt. . .


das dan toch gewoon ontkenning. hoe je het ook noemt, het blijft hetzelfde: God is er niet. hel of verlorenheid.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hemel en hel

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2015 15:41

Hel en hemel blijven niet leeg

Zal de hel grotendeels leeg zijn? Volgens kardinaal Simonis wel. In een recent verschenen biografie zegt de oud-kerkleider stellig in het bestaan van de hel te geloven, maar betwijfelt hij „of de populatie er groot zal zijn.” Daarvoor zou God te barmhartig zijn. Hoe begrijpelijk de wens van de kardinaal ook; het is de vraag of hij gelijk heeft.

De hel is een ongemakkelijk onderwerp. VU-hoogleraar en socioloog Hijme Stoffels schreef ooit in Trouw: „De hel is taboe. Een zolderkamertje van het geloof waar we zelden komen.” De oorzaak is eenvoudig: emotioneel en psychisch vormt de hel een van de moeilijkst te aanvaarden onderdelen van het christelijk geloof.

Reden dat de theoloog C. S. Lewis in zijn boek ”Het probleem van het lijden” schrijft: „Er is geen leerstelling die ik liever zou willen verwijderen uit het christelijk geloof dan het bestaan van de hel.” Wat bij Lewis wens was, is bij velen werkelijkheid geworden. Als mensen vandaag al geloven in een leven na dit leven, dan is er meestal alleen maar een hemel – de hel bestaat niet meer.

Dat gebeurt evenzeer binnen de kerk als daarbuiten. Een paar jaar geleden diende een ouderling uit de Protestantse Kerk bij de synode een gravamen (bezwaar) in tegen de leer van het oordeel. De synode heeft dit afgewezen. De scriba, dr. Plaisier, zei toen dat de kerk vooral geroepen is de liefde van God te verkondigen. Terecht. De kerk preekt niet in de eerste plaats de hel, maar het Evangelie.

Maar zijn opmerking: „wij doen geen uitspraken of de hel wel of niet bestaat”, riep wel vragen op. De hel is te serieus om zo’n uitspraak te rechtvaardigen. Als het daarover gaat, kunnen we het ons niet veroorloven ernaast te zitten (Francis Chan). Het gaat niet maar over leerstellingen, maar over bestemmingen.

Wie de moeite neemt te luisteren naar Jezus wordt snel duidelijk dat de hel géén zolderkamertje van Zijn geloof was. Er is niemand die er zo veel over sprak als Hij. Dat betekent: wie Jezus serieus neemt, moet ook de hel serieus nemen.

Jezus geloofde in de hel. Hij was ervan overtuigd dat je verloren kunt gaan. De beelden die Hij hiervoor gebruikt, spreken boekdelen. Natuurlijk, het zijn beelden; daarbij past voorzichtigheid ze niet altijd letterlijk te nemen. Vuur en duisternis sluiten elkaar immers uit. Maar deze meta­foren drukken wel iets uit. De worm die niet sterft, is het beeld van de wroeging die aan een mens knaagt; het vuur dat niet uitgeblust wordt, duidt op pijn (Markus 9:44). En in Mattheüs 8:12 heeft Hij het over gejammer en tandengeknars. Aangrijpende beelden, die iets aangeven van de verschrikking van verloren gaan.

Wat Hij zegt, wijst er bovendien op dat Hij hierbij denkt aan een altijddurende toestand. Hoe aantrekkelijk de suggestie van annihilatie, vernietiging, ook is, Jezus’ woorden lijken een andere richting op te wijzen: „…dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven” (Mattheüs 25:46). De keerzijde van eeuwig leven is de eeuwige dood.

Als het over de hel gaat, is het van belang telkens weer te benadrukken dat dit geen lot is, maar uiterste consequentie van menselijk gedrag. Mensen gaan niet verloren omdat ze slachtoffer zijn, mensen gaan verloren omdat ze daders zijn. God is geen tiran die willekeurig straft; als Hij de zonde straft, doet Hij dit omdat dat terecht is. Bedrog, onreinheid, verslaving, haat, geweld, misbruik – het zijn keuzes van mensen waar God hen verantwoordelijk voor houdt. God kan het niet negeren dat mensen hun eigen gang gaan, Hem links laten liggen, en masse Zijn geboden overtreden. Zonden wekken Zijn toorn op. Hij haat allen die onrecht bedrijven (Psalm 5:6).

Maar waarom wordt zonde dan zo streng gestraft dat de hel daarvoor nodig is? Hierbij helpt het inzicht van de Amerikaanse predikant-filosoof Jonathan Edwards. Deze zegt: Hoe hoger de persoon is, die je beledigt, des te zwaarder de straf. Wie een waxinelichtje naar de koningin werpt, zal eerder met de politie in aanraking komen dan wie dat doet bij zijn buurman. God is de allergrootste en allerheerlijkste Persoon in het universum, het Begin en Einde van alle dingen. Wie Hem negeert, zijn eigen gang gaat, Zijn woord en wetten vertrapt, voor zichzelf leeft, zijn vreugde in andere dingen zoekt dan in Hem – die zorgt voor een eeuwige belediging van God die eeuwige straf verdient. De hel is alleen te begrijpen voor wie de grootheid van God verstaat. De hel is een echo van de heerlijkheid van God. Als de straf zo erg is – hoe groot moet God dan wel zijn en hoe erg moet de zonde dan wel zijn?

Hoe moeilijk het onderwerp ook is, het is van het grootste belang om in prediking, catechese en opvoeding regelmatig de hel en het oordeel aan de orde te stellen. Om recht te doen aan de Schrift, om eenzijdige godsbeelden te voorkomen en de radicaliteit van zowel de zonde als het Evangelie recht te doen. Want –paradoxaal genoeg– juist de hel laat des te meer de onuitsprekelijke genade van God en de overweldigende liefde van Christus zien.
uist in deze lijdenstijd staat de kerk er bij stil dat er Eén is geweest Die in plaats van mensen wilde staan; Die in hun plaats de „toorn van God tegen de zonde van het hele menselijke geslacht” (Heidelbergse Catechismus, zondag 15) wilde dragen; Die van God verlaten is geweest, opdat ieder die in Hem gelooft „nooit meer door God verlaten zou worden”, Die in hun plaats verloren is gegaan, zodat zij niet meer verloren zouden gaan.

In Christus neemt God het oordeel op Zich dat mensen verdiend hebben. Maar terwijl Hij dat oordeel voltrekt, opent Hij tegelijk Zijn hart van liefde en draagt de zonde weg. Golgotha laat iets zien van de mateloze liefde van Christus, Die ervoor koos –vrij­willig– om het oordeel van God te dragen, wat mensen nooit konden dragen.

Die boodschap behoort tot het hart van het Evangelie. Daarom heeft –zoals de Schotse predikant ”rabbi” John Duncun (1796-1870) eens zei– niemand die deze boodschap mag horen nog het recht om verloren te gaan. En als dat toch gebeurt, is dat niet vanwege ontoereikendheid van het Evangelie, maar vanwege onwil dit Evangelie aan te nemen.

Wie echter van harte belijdt Gods oordeel verdiend te hebben, maar tegelijk met heel zijn hart zijn hoop op Jezus stelt, kan niet meer verloren gaan. Want het is Jezus Die ons verlost van de toekomende toorn (1 Thessalonicensen 1:10). Bij een bosbrand is er één plek waar je altijd veilig bent: daar waar het vuur al geweest is. Want waar het vuur eenmaal geweest, komt het niet meer terug. Het vuur is al op Golgotha geweest. Wie daar schuilt, is veilig. Eeuwig veilig.

Wie op het kruis ziet, mag weten: „…de hitte van Uw gramschap is geblust” (Psalm 85:1, berijmd). Wie ziet op het kruis mag belijden: „Er is geen verdoemenis meer voor degenen die in Christus Jezus zijn…” (Romeinen 8:1). Wie op het kruis ziet, mag zingen:

Mijn Verlosser hangt aan ’t kruis,
en Hij hangt er mijnentwegen,
mij ten zegen.
Van de vloek maakt Hij mij vrij,
en Zijn sterven zaligt mij.


Daarom zal de hemel niet leeg zijn.
bron: dr. M. Klaassen
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: hemel en hel

Berichtdoor Jerommel » 22 nov 2015 10:59

Het Vuur is eeuwig, maar niet wat je er in mikt, want dat wordt verteerd.
En wat daar dan nog aan goud tussen zit, wordt gelouterd en natuurlijk bewaard.

Er is eeuwig leven alleen in Christus, niet in de hel.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: hemel en hel

Berichtdoor bernard 3 » 28 nov 2015 07:38

Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het deelnemen aan de besloten religie-fora:

* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: hemel en hel

Berichtdoor bernard 3 » 28 nov 2015 22:24

bernard 3 schreef:Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het deelnemen aan de besloten religie-fora:

* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.


* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God
Mooi gezegd moderator en Daarom moest dan ook een artikel waarvan de inhoud enkel en alleen steunt op de Bijbel dan ook verwijderd worden :(

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Genesis 2:7 Staten Vert ))

Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven. Ezechiël 18:4

“……., totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren “ (.Genesis 3:19 )
“ Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar een plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde? Prediker 3: 19-21)

“De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt”……”want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.” (Prediker 9:5-10 )

maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven (Gen 2:17)

De slang echter zeide tot de vrouw: Gij zult geenszins sterven (gen 3:14

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: hemel en hel

Berichtdoor BladeStraight » 30 nov 2015 23:14

Jerommel schreef:Het Vuur is eeuwig, maar niet wat je er in mikt, want dat wordt verteerd.
En wat daar dan nog aan goud tussen zit, wordt gelouterd en natuurlijk bewaard.

Er is eeuwig leven alleen in Christus, niet in de hel.


Wat bedoel je hiermee?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: hemel en hel

Berichtdoor bernard 3 » 01 dec 2015 07:21


Jerommel schreef:
Het Vuur is eeuwig, maar niet wat je er in mikt, want dat wordt verteerd.
En wat daar dan nog aan goud tussen zit, wordt gelouterd en natuurlijk bewaard.

Er is eeuwig leven alleen in Christus, niet in de hel. ?


BladeStraight schreef: Wat bedoel je hiermee ?


Beste BladeStraight
Probeer eens onbevooroordeeld bovenstaande Bijbelverzen te lezen en dan zal je begrijpen wat Jerommel bedoelt.
Alsook dat hij in de onmogelijkheid verkeert om de logische gevolgtrekking die uit deze verzen voortvloeit hier neer te pennen omdat dit onmiddellijk gecensureerd zou worden

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: hemel en hel

Berichtdoor ben db bd » 01 dec 2015 15:35

zag ik nou kardinaal Simonis hierboven ook langs komen?
ik kan niet loskomen van hun geloof in het vagevuur, vermits ik dat ook in het verhaal dat de Heere Jezus zelf vertelde tegenkom.
De arme Lazarus kwam in een heerlijke toestand, bij vader Abraham, maar de rijke man kwam in een zeer ellendige toestand in Hades, het dodenrijk.
Ook uit het hiernamaals teruggehaalden, gereanimeerden dus, maken daar wel melding van, zo weten we, doch 'BDE's' worden als verslaglegging niet erkend in de kerken, toch? (slechts wel als hallucinaties)
M.i. noemen de Roomsen dat vagevuur, heel Bijbelvast dus, waar ze een m.i. passende naam aan geven; immers niet zo vreselijk als het Gehenna, de poel van vuur die van zwavel brandt. Dat Hades is samen met het dodenrijk eindig; zie het laatste vers van Openb.20, maar de vuurzee is oneindig.

Wie met mij een hekel heeft aan de strafmaat van de eeuwige vuurzee, zou met mij mee kunnen hopen dat de Roomsen gelijk hebben met hun geloof in het vagevuur, de 'kwaaie' kant van het dodenrijk dus, alwaar een 'betaling' voor de onvergeven zonden plaats zou kunnen vinden, zoals de Roomsen dat ook inzien.
Waar het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon plaats vindt voor de veroordeling; nieuwe aarde of het Gehenna, de vuurzee, zou de Eeuwige dus met veel niet in Christus geredden in het dodenrijk al af kunnen rekenen met hun begane zonden en zo op de nieuwe aarde toe kunnen laten, samen met de 'Lazarussen' en anderen welke hier ook slechts slachtoffer van de rijke en onderdrukkende elite waren, doch in een paradijselijke toestand de tijd tot het einde van deze wereld doorbrengen.

Blijft wel dat ik in mijn Bijbel duidelijk verstaanbaar lees in Openb.20:10: "En de duivel die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid."
Niks vanaf willen doen hoor!! Daar is het leven te ernstig voor! en de Allerhoogste te heilig!

En ja, dan lezen we nog wel in hst.21:8 wie daar nog allemaal meer bij geworpen zullen worden. Heel ernstig, wat we ook moeten laten staan. Behalve uiteraard de in de HSV genoemde ongelovigen. Daar zou je dan 'heel bewust gekozen ongelovigen' van kunnen maken, of dat woord ongelovigen maar zoals bij betere vertalingen gewoon weg kunnen laten als een slechts 'kerkelijke' vertaling, (klantenbinding!) wetende dat ongelovigen naar hun werken geoordeeld zullen worden, zoals in de boeken opgetekend staat. (Op.20:12)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: hemel en hel

Berichtdoor pindas83 » 14 dec 2015 19:57

De bijbel zegt ook duidelijk (Bernard geeft dat goed aan) dat wanneer van de boom wordt gegeten, onherroepelijk de dood volgt.
Waarom zou je ziel dan nog voortleven?
Dat kan ik nergens terugvinden. En als je het dan hebt over RK dogma 's, dan is dit er zéker één (ook gereformeerd....helaas).

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: hemel en hel

Berichtdoor bernard 3 » 15 dec 2015 12:35

ben db bd schreef:zag ik nou kardinaal Simonis hierboven ook langs komen?
ik kan niet loskomen van hun geloof in het vagevuur, vermits ik dat ook in het verhaal dat de Heere Jezus zelf vertelde tegenkom.
De arme Lazarus kwam in een heerlijke toestand, bij vader Abraham, maar de rijke man kwam in een zeer ellendige toestand in Hades, het dodenrijk.
Ook uit het hiernamaals teruggehaalden, gereanimeerden dus, maken daar wel melding van, zo weten we, doch 'BDE's' worden als verslaglegging niet erkend in de kerken, toch? (slechts wel als hallucinaties)
M.i. noemen de Roomsen dat vagevuur, heel Bijbelvast dus, waar ze een m.i. passende naam aan geven; immers niet zo vreselijk als het Gehenna, de poel van vuur die van zwavel brandt. Dat Hades is samen met het dodenrijk eindig; zie het laatste vers van Openb.20, maar de vuurzee is oneindig.

Wie met mij een hekel heeft aan de strafmaat van de eeuwige vuurzee, zou met mij mee kunnen hopen dat de Roomsen gelijk hebben met hun geloof in het vagevuur, de 'kwaaie' kant van het dodenrijk dus, alwaar een 'betaling' voor de onvergeven zonden plaats zou kunnen vinden, zoals de Roomsen dat ook inzien.
Waar het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon plaats vindt voor de veroordeling; nieuwe aarde of het Gehenna, de vuurzee, zou de Eeuwige dus met veel niet in Christus geredden in het dodenrijk al af kunnen rekenen met hun begane zonden en zo op de nieuwe aarde toe kunnen laten, samen met de 'Lazarussen' en anderen welke hier ook slechts slachtoffer van de rijke en onderdrukkende elite waren, doch in een paradijselijke toestand de tijd tot het einde van deze wereld doorbrengen.

Blijft wel dat ik in mijn Bijbel duidelijk verstaanbaar lees in Openb.20:10: "En de duivel die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid."
Niks vanaf willen doen hoor!! Daar is het leven te ernstig voor! en de Allerhoogste te heilig!

En ja, dan lezen we nog wel in hst.21:8 wie daar nog allemaal meer bij geworpen zullen worden. Heel ernstig, wat we ook moeten laten staan. Behalve uiteraard de in de HSV genoemde ongelovigen. Daar zou je dan 'heel bewust gekozen ongelovigen' van kunnen maken, of dat woord ongelovigen maar zoals bij betere vertalingen gewoon weg kunnen laten als een slechts 'kerkelijke' vertaling, (klantenbinding!) wetende dat ongelovigen naar hun werken geoordeeld zullen worden, zoals in de boeken opgetekend staat. (Op.20:12)


Veelal gebruikt men de gelijkenis van Jezus over de rijke man en de arme Lazarus ( Lucas 16:20 ) om aan te tonen dat er na de dood een zelfbewuste ziel voortleeft die kan denken en voelen.
Maar wat hier bij Lucas gebeurd is dat Jezus een gelijkenis aan het vertellen is.
Doch als Jezus in gelijkenissen spreekt gebruikt Hij een verhaal met een bepaald doel . En waarom hij soms in gelijkenissen spreekt staat duidelijk vermeld in Matteüs 13.
Het is dus gevaarlijk om een parabel of gelijkenis letterlijk toe te passen want dit is meestal onjuist en komt men in de problemen.

Een gelijkenis of parabel is een geestelijke les waarbij het verhaal enkel een drager van deze geestelijke boodschap is en niets meer.
Als Jezus bijvoorbeeld in Matteüs 13 spreekt over de zaaier dan geeft Hij geen les in zaaitechniek voor boer en tuinder, want geen enkele intelligente boer zou het in zijn hoofd halen om zo maar het kostbare zaad op de weg en tussen de rotsen te gooien
Het onderwerp van de gelijkenis van de zaaier is dus niet de letterlijke zaaitechniek; maar wel een les over de verschillende houding van mensen en de toestand van hun hart ten opzichte van Zijn boodschap.

Zo ook is het onderwerp waarover Christus spreekt in de parabel over de rijke man en de arme Lazarus niet de toestand IN de dood maar juist wel de houding en het gedrag van de nog levende mensen in zijn omgeving, namelijk de hooghartige en eigenwijze Farizeeën
Zij moesten door deze ernstige les leren zien dat zelfs afstammelingen van de Aartsvaders door hun eigen ongeloof buiten geworpen zouden worden en gelovige heidenen samen met Abraham, Izaäk en Jacob erfgenamen zouden worden van Gods rijk.
Daarom geeft Jezus dan ook aan het eind van zijn gelijkenis een korte samenvatting van zijn gedachten
“ Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren….. Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.”( Lucas 16:29,31

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: hemel en hel

Berichtdoor elbert » 17 dec 2015 10:20

bernard 3 schreef:Veelal gebruikt men de gelijkenis van Jezus over de rijke man en de arme Lazarus ( Lucas 16:20 ) om aan te tonen dat er na de dood een zelfbewuste ziel voortleeft die kan denken en voelen.
Maar wat hier bij Lucas gebeurd is dat Jezus een gelijkenis aan het vertellen is.
Doch als Jezus in gelijkenissen spreekt gebruikt Hij een verhaal met een bepaald doel . En waarom hij soms in gelijkenissen spreekt staat duidelijk vermeld in Matteüs 13.
Het is dus gevaarlijk om een parabel of gelijkenis letterlijk toe te passen want dit is meestal onjuist en komt men in de problemen.
Het is evenzeer gevaarlijk om te veronderstellen dat Jezus gelijkenissen/parabels zou vertellen die geen relatie hebben met de werkelijkheid, maar een vorm van fantasie zouden zijn. Dat zou van Jezus een fantast of erger maken. Dat geloof ik niet. Daarom is het juist aannemelijk om op basis van Luk. 16 te veronderstellen dat we na ons sterven ofwel direct bij God zullen zijn, danwel in een ongelukkige toestand zullen zijn, totdat we met ons lichaam opgestaan zullen zijn, ofwel de opstanding ten leven, ofwel de opstanding ter verdoemenis (Joh. 5:29). Hoe we ons dat voor moeten stellen is een ander verhaal, maar feit is wel dat dit verhaal van Jezus geheel in overeenstemming is met wat Hij verderop zegt, nl. dat God geen God van doden is, maar van levenden en dat Zijn gelovigen (en dan noemt Hij Abraham, Izaak en Jakob) voor Hem leven (Luk. 20:38).
Het is waar dat Jezus een verhaal altijd met een doel vertelt, maar de vorm van het verhaal is weldegelijk ook belangrijk en heeft een relatie met de werkelijkheid. Die werkelijkheid is dat er blijkbaar een tussentoestand is tussen ons sterven en onze opstanding en dat die tussentoestand tweeerlei kan zijn.
bernard 3 schreef:Een gelijkenis of parabel is een geestelijke les waarbij het verhaal enkel een drager van deze geestelijke boodschap is en niets meer.
Als Jezus bijvoorbeeld in Matteüs 13 spreekt over de zaaier dan geeft Hij geen les in zaaitechniek voor boer en tuinder, want geen enkele intelligente boer zou het in zijn hoofd halen om zo maar het kostbare zaad op de weg en tussen de rotsen te gooien
Het is juist aannemelijk om te veronderstellen dat de landbouwgrond in Israel in die dagen niet bestond uit egaal geploegde akkers waren zoals we die in onze polder vinden, maar akkers waar verschillende grondsoorten door elkaar voorkwamen. En wie langs de rand van de akker zaait, ontkomt er niet aan om ook de rand net te missen waardoor er ook wat zaad op de weg terechtkomt. Het gaat dus niet over de zaaitechniek (uit de zaadbuidel het zaad rondstrooien), maar wel dat het zaad op verschillende ondergronden terecht kan komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 67 gasten