Waarom laten gereformeerden zich soms niet vaccineren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

isabm
Verkenner
Verkenner

Waarom laten gereformeerden zich soms niet vaccineren?

Berichtdoor isabm » 17 jun 2008 13:47

Sorry als hier al een topic over is geplaatst, maar ik kon er zo snel geen vinden waar ik deze vraag in zou kunnen stellen.

Het komt er op neer dat ik met een Praktische Opdracht bezig ben, en ik wil hiervoor graag aan mensen hier deze vraag stellen: Waarom laten streng gereformeerden zich soms/vaak niet inenten tegen ziektes als de bof, mazelen en rode hond. Dus wat zijn de motieven om dit niet te doen, of niet te laten doen bij uw kinderen?
Ik weet wel in welke richting ik het antwoord moet zoeken, maar ik zou het graag onderbouwd een keer uit de mond van iemand horen die het zelf ook niet doet, of die het niet bij zijn eigen kinderen laat doen.

Ik zou het antwoord op deze vraag graag letterlijk (dus als citaat) in het verslag kunnen verwerken.

Deze vraag is naar aanleiding van het nieuwsbericht over de nu heersende epidemie in de Bible-belt.

Bij voorbaat dank alvast :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jun 2008 16:04

Even googelen misschien? Krijg je bijv. dit artikel:

Kerkbladen minder afwijzend over vaccinatie

19 September 2006 21:18: Eric Mecking

In kerkbladen voor de gereformeerde gezindte wordt minder afwijzend over vaccinatie geschreven dan in de jaren vijftig. Dat concludeert Andreas van der Meulen, die onlangs aan de opleiding journalistiek van de Christelijke Hogeschool Ede is afgestudeerd op een onderzoek naar de berichtgeving over vaccinatie in de gereformeerde gezindte. Veel bevindelijk gereformeerden wijzen vaccinatie af, omdat inenten tegen ziektes strijdig zou zijn met Gods voorzienigheid.

Van der Meulen heeft artikelen over vaccinatie verzameld die tussen 1950 en 2001 zijn verschenen in kerkbladen die een spreekbuis van een kerkverband vormen: De Wachter Sions van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Kerkblad der Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland en De Saambinder van de Gereformeerde Gemeenten.

In De Wachter Sions en het Kerkblad der Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland wordt vaccinatie nog altijd een 'ongeoorloofd middel' genoemd. ,,Wat wel opvalt, is dat de polemische aard van de artikelen die in vroeger jaren duidelijk aanwezig was, afgezwakt is'', schrijft Van der Meulen in z'n afstudeerscriptie. ,,De artikelen wijzen de vaccinatie nog wel duidelijk af, maar zijn nu meer uitleggend van aard: waarom wijzen wij de vaccinatie als een ongeoorloofd middel af.''

Gewetenszaak

De Saambinder is in 1978 al van koers veranderd, stelt Van der Meulen. In dat jaar verscheen er een artikel van de arts P.A. Dieleman, die God de 'Gever van de vaccinatie' noemt en de vaccinatie een 'grote zegen voor de mensheid'. Deze opvatting werd niet eerder in het kerkblad geuit, volgens Van der Meulen.

In de artikelen die daarna in het blad over vaccinatie verschijnen, wordt wel of niet inenten telkens beschreven als een 'gewetenszaak', als een beslissing die je 'voor Gods Aangezicht' moet nemen.

Voorbehoedmiddel

Zo betoogt ook hoofdredacteur ds. A. Moerkerken in een artikel van 9 november 1992 dat vaccinatie een gewetenszaak is. ,,Velen hebben daar moeite mee. Graag willen zij van hun predikant ja of nee horen. Maar een dominee kan nooit als een geweten voor een ander functioneren.'' Moerkerken maakt er zelf overigens geen geheim van tegen vaccinatie te zijn.

In 1963, als de ziekte polio rondgaat op het eiland Tholen, schrijft De Saambinder nog dat de Gereformeerde Gemeenten in hun verschillende synoden uitgesproken hebben ,,dat de vaccinatie als voorbehoedmiddel in strijd met het geloof in de voorzienigheid Gods moet worden geacht. (...) Wanneer wij ons vertrouwen stellen op deze inenting is dit zonder meer in flagrante strijd met Gods Woord en Zondag 10. Duidelijk zegt de Heere: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.''

In een (schriftelijk) interview met Van der Meulen, ontkent hoofdredacteur ds. A. Moerkerken dat De Saambinder tegenwoordig minder afwijzend schrijft over vaccinatie. ,,Het standpunt dat al of niet laten vaccineren een zaak is van het persoonlijk geweten, dat de overtuiging van dit geweten genormeerd dient te worden door Gods Woord en het standpunt dat alle vaccinatiedwang van de zijde van de overheid verwerpelijk is, is tamelijk consistent vertolkt in ons land'', schrijft hij. ,,Hoogstens zou men kunnen zeggen dat er wat minder gewaarschuwd wordt tegen vaccineren dan een halve eeuw geleden. Dat wil evenwel niet zeggen dat men daaruit mag concluderen dat er sprake is van een veranderd redactioneel standpunt.'' Van der Meulen noemt het 'opvallend' dat ds. Moerkerken de verschuiving ontkent en kan dit niet goed plaatsen.

Vaccin-aanbidders

Naast de kerkbladen, onderzocht Van der Meulen ook artikelen over vaccinatie in het Reformatorisch Dagblad en De Banier, het partijblad van de SGP. In het RD ziet Van der Meulen geen duidelijke verschuiving. Deze krant probeert volgens hem al sinds de oprichting een 'middenpositie' in te nemen. De Banier was volgens hem een blad dat voorstanders van de vaccinatie 'vaccin-aanbidders' noemde. Tegenwoordig laat het SGP-blad de discussie over vaccinatie aan de kerken over. ,,Dat is een discussie die we gehad hebben'', heeft fractievoorzitter Van der Vlies van de SGP in de Tweede Kamer in een (telefonisch) interview met Van der Meulen uitgelegd. ,,Als partij komen we nog altijd voor de bezwaarden tegen de vaccinatie op'', tekent hij wel aan. Bij de vogelpest, heeft de SGP in de Tweede Kamer bijvoorbeeld gevraagd om vrijstelling van vaccinatie voor principieel bezwaarden.

Bron: Nederlands Dagblad

Je antwoord en nog meer dan dat...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 17 jun 2008 16:23

In de religie-fora is er al een topic over. Moet je even zoeken.

Ik heb de link al gevonden :wink: .
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=21572&start=0

isabm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor isabm » 17 jun 2008 17:58

ah, bedankt allebei, ik heb hier sowieso wel wat aan.
Als opdracht heb ik echter gekregen om het in de vorm van een vraaggesprek te doen, dus ik heb een rechtstreeks antwoord nodig op de vraag.

Ik denk dat ik de vraagstelling dan maar iets verander, aangezien het niet vaccineren blijkbaar bijna alleen voorkomt bij zeer streng gelovigen (Jehova's en dergelijke) en die hoogstwaarschijnlijk niet aan dit forum deelnemen.

De vraagstelling word dus nu:

1. Wat vind u/jij van het feit dat strenggelovigen zich niet laten vaccineren tegen ziektes als de bof, mazelen en rode hond.

2. Wat vind u/jij van het feit dat dit niet vaccineren een bedreiging kan zijn voor omwonenden en andere mensen in de omgeving, als het percentage van 90 procent gevaccineerden niet gehaald word kan er namelijk geen epidemie uitbreken. Dit kan pas als meer dan 10 procent zich niet laat inenten, het is dus niet alleen gevaarlijk voor uzelf/uw eigen kind maar ook voor mensen in de omgeving.

Ik hoop dat ik hier sowieso 1 antwoord op kan krijgen.

Weer bij voorbaat dank!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 18 jun 2008 12:41

tja.

vroeger was vaccineren gevaarlijk, daarmee nam je een risico. Dus toen zou ik het niet gedaan hebben. tegenwoordig neem je een risico door het juist niet te doen.
Ik ben wel voor inenten, omdat ik daarom toch niet vergeet, dat God regeert.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 18 jun 2008 14:09

isabm schreef:1. Wat vind u/jij van het feit dat strenggelovigen zich niet laten vaccineren tegen ziektes als de bof, mazelen en rode hond.

Wat betreft die ziektes... Dom.. Die vaccins zijn goed onderzocht en lang in gebruik. Er zijn vaccins die ze graag in het rond willen spuiten die dus mogelijk op lange termijn zelf risico's opleveren voor de volks gezondheid. Zolang dat niet grondig onderzocht is moet je daar van uit gaan denk ik. En die ook niet beschermen tegen besmettelijke ziektes.

Zoals je ziet, geen religieuze redenen als voor of tegen van mijn kant.

2. Wat vind u/jij van het feit dat dit niet vaccineren een bedreiging kan zijn voor omwonenden en andere mensen in de omgeving, als het percentage van 90 procent gevaccineerden niet gehaald word kan er namelijk geen epidemie uitbreken. Dit kan pas als meer dan 10 procent zich niet laat inenten, het is dus niet alleen gevaarlijk voor uzelf/uw eigen kind maar ook voor mensen in de omgeving.

Ik vind dat toch apart. Ik dacht dat als je gevaccineerd werdt dat je immuum was. Waarom zou je je dan zorgen maken over die 10% van de bevolking die zich niet laten vaccineren en misschien in een epidemie allemaal dood gaan?

Mag ik hieruit concluderen dat je na vaccinatie nog steeds besmet kunt worden enkel met verminderde kans?

isabm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor isabm » 18 jun 2008 17:23

Ik bedoel hiermee dat er geen epidemie kan uitbreken als 90 procent is gevaccineerd, komt het onder dit percentage, dan zijn de niet gevaccineerden niet meer, of minder `beschermt`door hun wel gevaccineerde medemens. Er kan dan dus een epidemie ontstaan tussen de niet ingeente mensen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 16:08

naar mijn idee is http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=21572&highlight= <--- dit relevant of niet .. ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

isabm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor isabm » 24 jun 2008 16:30

Klopt, en deze kan dicht, aangezien ik de opdracht al heb ingeleleverd.

Ik kon dat topic helaas niet vinden met de zoekwoorden, inenten, vaccineren, vaccinatie etc. dus vandaar.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 16:32

even offtopic: je kan zoeken via het menu en dan steekwoorden invullen of als je de auteur weet, de auteur invullen! Maar ik weet niet of je dit al wist.. vandaar dat ik het nog ff schrijf... Closed!! 8)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 24 jun 2008 18:19

Waarom ze het niet laten doen?
Omdat wat God wil toch wel gebeurt, als Hij wil dat je ziek word, word je het wel, ingeent of niet...! Je kan je nergens tegen beschermen.

Waarom ze het wel doen?
Omdat sommige ervaren dat ze de middelen die aangereikt worden wel ter hand mogen genomen worden.

Ben zelf voor bijna alles ingeent, voor de laatste paar prikken niet meer. Mijn moeder zei voor de volle 100% 'veilig' word je toch niet.

En een beetje weerstand opbouwen door kinderziektes te krijgen is ook niet verkeerd....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Terug naar “Archief”