Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2015 16:31

Hm, dat kan inderdaad ook een idee zijn voor supergroothoek. Op zich vind ik niet dat ik in het groothoekbereik tekort kom. Ik kan tot 17mm gaan. Maar meer groothoek (dus minder mm's) kan natuurlijk altijd. Nikon heeft daarvoor de AF-S 14-24mm f/2.8G ED. Dat moet een erg goed objectief zijn, maar dat is wel even een ding van 1 kg., en dat vind ik nogal fors. Dus zat ik ook eens te kijken naar de AF 14mm f/2.8D. Met 670 gram aanmerkelijk lichter. Maar die lijkt echter onderhand bijna nergens meer te koop te zijn.
De Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 DG HSM II is dan weliswaar niet zo lichtsterk, maar wel niet zo zwaar met 615 gram. De foto's op PBase zien er ook best leuk uit. Vooral deze vind ik wel spectaculair.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2015 20:52

Nieuwe camera gekocht. Het objectief had ik al een tijdje.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 25 aug 2015 20:54

Ziet er leuk uit.
Dat objectief doet mij een beetje aan Leica M denken. Prachtig spul, maar wel erg prijzig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor StillAwake » 26 aug 2015 10:57

Heeft iemand hier ervaring met een tool om kleurenfoto's zonder kwaliteitsverlies om te zetten in zwart-wit of Sepia?
Liefst een gratis applicatie...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 28 aug 2015 17:32

StillAwake schreef:Heeft iemand hier ervaring met een tool om kleurenfoto's zonder kwaliteitsverlies om te zetten in zwart-wit of Sepia?
Liefst een gratis applicatie...

Ik heb zelf op zich wel software waarmee dat heel makkelijk gaat. Maar dat is niet gratis. Ik heb het over Nikon Capture NX2. Dat is eigenlijk software om RAW-bestanden uit een NIkon-camera mee te bewerken. (JPEG's kan overigens ook, maar ik fotografeer niet in JPEG.) Ieder plaatje kun je daarmee in een oogwenk in zwart-wit omzetten. (Sepia weet ik niet. Gebruik ik nooit.)
De nieuwste Nikon-camera's werken niet met Capture NX2. Daarvoor is er Nikon Capture NX-D. Dat is eigenlijk de opvolger. Maar daarmee kun je weer niet ieder willekeurig JPG-bestand naar zwart-wit omzetten. Ik heb er net even naar gekeken, maar het lukte me niet. Je hebt pas wat aan die software als je een Nikon-camera hebt. Dan kun je je foto's ermee bewerken. Gratis is het dan weer wel.
Ik heb NX-D geïnstalleerd omdat ik het nodig had voor mijn compactcamera die ik in juli aangeschaft heb, de Nikon Coolpix A.

Ik schat in dat het met een programma als Lightroom 6 ook heel gemakkelijk gaat. (Heb ik nog geen ervaring mee.) Dat is ook een programma voor fotobewerking. Of wat er verder bijvoorbeeld in deze lijst staat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 28 aug 2015 18:57

De II-versie van de Canon EF 35mm f/1.4L USM is dan nu wel aangekondigd. Dat was ook wel te verwachten, als de vorige al uit 1998 dateert.
Een moderne klassieker voor reportages – de nieuwe Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Afbeelding

Voor mij zal 'ie uiteraard niet zijn, aangezien ik een Nikon-camera heb. Voor mij is het nog steeds twijfelen tussen de Sigma 14mm f/1.4 DG HSM | Art, en de AF-S Nikkor 35mm f/1.4G. Ik ben niet van plan om een Canon-systeem (EOS 5D III met objectieven, (eventueel een EOS 5DsR erbij?)) naast mijn Nikon te gaan kopen. Lijkt me nogal dubbelop.

De allerbeste 35mm f/1.4 moet de Leica Summilux-M 35mm f/1.4 ASPH zijn. Dat lees ik in de reviews. (Ken Rockwell/Steve Huff Photo/Ming Thein/Lupico). Maar ja, € 4.510,- is niet niks! En daar moet je dan ook nog een Leica M-body bij hebben, en die kost nog weer meer. € 6.630,-, of € 6.250,- als je mazzel hebt. Van een aantal jaren geleden herinner ik mij prijzen van € 5.500,-, zoiets. Wat is dit voor gekkenwerk? Het lijkt wel al gekker te worden met die prijzen! Ik las ergens: "The only problem with that is it is so hard to find an M9 in stock. Leica tells me they are working day and night making cameras to fill the orders, so hopefully the M9 supply will get better soon." (Dat gaat dan over de vorige M-camera, de M9. Zie genoemde review van Steve Huff.) Zou dat de reden zijn? De prijzen opdrijven omdat ze moeilijk aan de vraag kunnen voldoen?
Het is een prachtig compact systeem. Je bent er veel onopvallender mee dan met zo'n grote spiegelreflexcamera. En het aanbod aan objectieven klopt wat mij betreft ook helemaal. (Objectieven tot f/1.4, eventueel zelfs eentje van f/0.95; boven de 50mm een 75mm en een 90mm, dus niet meteen een 85mm.) Maar als je dan even je camera aan de kant legt, met het genoemde objectief erop, dan leg je wel even voor ruim € 10.000,- aan waarde neer... Alleen weten de mensen om je heen dat dan gelukkig niet. Als je een spiegelreflexcamera van Nikon met objectief neerlegt, is dat overigens ook wel wat aan waarde, al kun je dat bedrag van die genoemde Leica dan wel door twee of drie delen (uitgaande van een behoorlijk dure body en objectief), dat dan weer wel. Maar dat is ook niet heel weinig. Het is zelfs een reden waarom ik in 2000 maar de Nikon F100 kocht in plaats van de F80, want wat maakte die f 1.500,- eigenlijk nog uit in verhouding met de objectieven erbij...?

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 29 aug 2015 09:53

Ik schiet op mijn Nikon ook in RAW. Mijn camera kan zelf de foto's al omzetten naar zwart wit, sepia, cool blue en weet ik het allemaal. Op de pc gebruik ik de gratis software van Nikon, "Nview" heet dat volgens mij. Daarin kan je ook foto's bewerken naar zwart wit, sepia etc. Moeten ze wel in RAW geschoten zijn.

@Boekenlezer: ik heb de 35mm 1.8 van Nikor, daar ben ik erg content mee. Fijn lensje voor portretten, maar ook voor andere situaties. (en de prijs van rond de 189 euro speelt ook een leuke rol :lol: ).
Wat betreft Sigma, ik heb daar de 18-200 HSMII van, ook wel een aardige lens die prima voldoet aan mijn wensen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2015 18:46

Katlheen schreef:@Boekenlezer: ik heb de 35mm 1.8 van Nikor, daar ben ik erg content mee. Fijn lensje voor portretten, maar ook voor andere situaties. (en de prijs van rond de 189 euro speelt ook een leuke rol :lol: ).
Wat betreft Sigma, ik heb daar de 18-200 HSMII van, ook wel een aardige lens die prima voldoet aan mijn wensen.

Nee, de AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G heb ik niet. (Hm, ik dacht tijdens het typen dat je aan mij vroeg of ik hem heb, maar dat blijkt een misvatting. :roll: :-k ) Eerst dacht ik even aan deze, maar je bedoelt deze. Dat maakt de prijs die je noemt duidelijk. Wel heb ik de AF-S Nikkor 50mm f/1.4G. Dat is eigenlijk hetzelfde idee, alleen dan voor een FX-sensor en ietsje lichtsterker. Jouw camera heeft een DX-sensor. (Was het niet een Nikon D5100?) Een FX-sensor is groter dan een DX-sensor, en daardoor zijn de brandpuntafstanden voor een FX-camera wat langer. (Een factor 1,5 verschil.) Een DX-sensor heeft afmetingen van 24x16mm, en een FX-sensor van 36x24mm. FX komt overeen met kleinbeeldfilm. DX is kleiner, en dat formaat noemen ze ook wel APS-C.
DX-camera's zijn de D3000/3100/3200/3300, D5000/5100/5200/5300/5500 en D7000/7100/7200.
FX-camera's zijn de D600/610, D750, Df en de D800/800E/810, D4/4s.
(Hier zijn ze terug te vinden.)

Maar een vast standaardobjectief - zoals de 35mm f/1.8 DX en de 50mm-objectieven voor FX - is sowieso altijd een goed idee om te hebben. Ze hebben een heel hoge beeldkwaliteit voor een schappelijke prijs. Dat komt doordat ze vrij eenvoudig te ontwerpen zijn. Ik gebruik hem regelmatig. De foto's ervan bevallen me nogal goed.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2015 07:20

Boekenlezer schreef:Ik heb zelf op zich wel software waarmee dat heel makkelijk gaat. Maar dat is niet gratis. Ik heb het over Nikon Capture NX2. Dat is eigenlijk software om RAW-bestanden uit een NIkon-camera mee te bewerken. (JPEG's kan overigens ook, maar ik fotografeer niet in JPEG.) Ieder plaatje kun je daarmee in een oogwenk in zwart-wit omzetten. (Sepia weet ik niet. Gebruik ik nooit.)
De nieuwste Nikon-camera's werken niet met Capture NX2. Daarvoor is er Nikon Capture NX-D. Dat is eigenlijk de opvolger. Maar daarmee kun je weer niet ieder willekeurig JPG-bestand naar zwart-wit omzetten. Ik heb er net even naar gekeken, maar het lukte me niet. Je hebt pas wat aan die software als je een Nikon-camera hebt. Dan kun je je foto's ermee bewerken. Gratis is het dan weer wel.
Ik heb NX-D geïnstalleerd omdat ik het nodig had voor mijn compactcamera die ik in juli aangeschaft heb, de Nikon Coolpix A.

Ik schat in dat het met een programma als Lightroom 6 ook heel gemakkelijk gaat. (Heb ik nog geen ervaring mee.) Dat is ook een programma voor fotobewerking. Of wat er verder bijvoorbeeld in deze lijst staat.

Merci, hier kan ik zeker wat mee!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 05 sep 2015 16:13

Afbeelding

Tamron heeft afgelopen week twee nieuwe objectieven aangekondigd in de SP-serie. Dat vernam ik via DPReview. Vooral die 45mm f/1.8 interesseert mij wel. Een 45mm-objectief heb ik nog niet. Ik zou zelfs geen ander 45mm-objectief weten. (Behalve de Nikon 45mm tilt-and-shift, maar dat is wat anders.) Wel een 50mm. Zit er erg dichtbij, dat wel. Maar iets tussen 50mm en 35mm is misschien best nuttig, want het gat daartussen is best wel groot.
Ik heb vernomen dat 45mm als standaardbrandpunt eigenlijk beter is dan de gebruikelijke 50mm voor kleinbeeld. Het echte standaardbrandpunt schijn je te kunnen berekenen door de beelddiagonaal van het opnameformaat te nemen. (Dat beweert iemand hier.) Bij kleinbeeld wordt dat dan de wortel uit (24^2+36^2)=576+1296=1872, dus 43,27mm. Dat zit vrij precies in tussen 35mm en 50mm. Dat komt ook erg overeen met het Pentax SMC-D- FA 645 55mm f/2.8-objectief voor de Pentax 645Z en 645D. Die laatste heeft een sensorformaat van 33x44mm, de Z in beide gevallen 0,2mm kleiner. Dan kom je uit op een normaalbrandpuntafstand van precies 55mm! Het kleinbeeldequivalent daarvan is 43mm.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2015 21:34

Ik heb wel een 45mm objectief. De m.Zuiko 45mm f/1.8. Zelf vind ik het een erg fijn objectief die ontzettend scherp is.
Door de cropfactor van 2 op m4/3 is het vergelijkbaar met 90mm op kleinbeeld. Het is voor mij dus een portretobjectief.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2015 16:20

Dat is inderdaad een 45mm f/1.8-objectief, alleen wel met een andere functie dan zo'n objectief voor kleinbeeld. Voor kleinbeeld zou dat 90mm zijn, een lichte tele. 90mm-objectieven bestaan ook: Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro, Tamron 90mm f/2.8 Di VC Macro, Leica Summarit-M 90mm f/2.4, Leica APO-Summicron-M 90mm f/2 en de Canon TS-E 90mm f/2.8.
Met een cropfactor van 2 is het wel lekker makkelijk rekenen!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 sep 2015 13:54

Boekenlezer schreef:Voor mij is het nog steeds twijfelen tussen de Sigma 14mm f/1.4 DG HSM | Art, en de AF-S Nikkor 35mm f/1.4G.

De kogel is door de kerk. Ik heb uiteindelijk toch maar gekozen voor de AF-S Nikkor 35mm f/1.4G. Na alles wat ik gelezen heb, kreeg ik onderhand het gevoel dat een dergelijke keuze me zou kunnen komen te staan op "Idioot, waarom heb je niet voor de Sigma gekozen?! Die kost de helft en doet er optisch niets voor onder, integendeel!" Maar desondanks is het toch de Nikon geworden.
In de eerste plaats vind ik die Nikon gewoon een mooier product. Ik koop in principe ook liever een originele Nikon dan een Sigma. Dus dat is dan bij voorbaat al 1-0 voorsprong voor de Nikon. De drempel om voor een Sigma te kiezen, terwijl er ook een goede Nikon is, is voor mij nogal hoog, heb ik gemerkt. Een soort van niet-rationele reden, zoiets, die wellicht bij nader inzien toch zijn goede redenen heeft. Een ander merk heeft dus behoorlijk wat te bewijzen wil die mij verleiden tot aanschaf.
Nou heeft Sigma met de Sigma 14mm f/1.4 DG HSM | Art ook best wel veel bewezen, moet ik toegeven. Qua optische kwaliteit kan die zich wel meten met de Nikon. Hij zou zelfs ietsje pietsje beter zijn qua beeldkwaliteit. Ik ben dat wel tegengekomen op internet. Bijvoorbeeld als je de test van Photzone van beide objectieven vergelijkt (Nikon|Sigma). Of een review als deze. Maar wat internetbronnen beweren verschilt ook nogal eens. De invalshoek is blijkbaar niet altijd hetzelfde. Zo las ik bijvoorbeeld ook: "After shooting these lenses side by side, and analyzing the results, I don't think that optical performance is going to be the deciding factor. Most likely the decision will come down to confidence in construction of the lens and price difference." (Bron: Nikon 35mm f/1.4G vs Sigma 35mm f/1.4 lenses -- a hands-on comparison review) Dus blijkbaar ontlopen ze elkaar ook nauwelijks? Het gaf me een gevoel dat ik veilig voor de Nikon kon gaan. Als die Nikon nou een heel stuk slechter was, maar nee, daar lijkt het toch niet op. Waarmee je zou kunnen zeggen dat de stand 2-1 was geworden in het voordeel van de Nikon.
Ik kwam echter ook wel andere factoren tegen. Zo is Ken Rockwell bepaald geen fan van andere merken, en hij geeft er zijn redenen voor. (Zie onder de rode letters 'WARNING' in deze review.) Ik weet niet in hoeverre dat een rol voor mij speelt, ik heb weinig ervaring met Sigma-objectieven, maar het is wel iets om over na te denken.
De prijzen van de beide producten verschillen flink. De Sigma heb je voor € 750,-, en de Nikon voor € 1.500,-. Dat is een factor twee. Het mag misschien wat gek klinken, maar ik vind dat geen factor van het allergrootste gewicht. Op de kosten van de aanschaf van iets bereid ik me wel voor door te sparen. Ik zie een grote aanschaf als iets voor een langere termijn. Dan mag het wat kosten. En ach, eigenlijk valt die Nikon qua prijs toch ook best wel mee? Vergelijk het eens met Leica! Daar betaal je het drievoudige voor het vergelijkbare objectief voor de Leica M! (Kijk maar.) Dat is nog eens duur!

Dus het is toch de Nikon geworden. Ik had mijn fotocamera mee naar de fotozaak, dus ik heb er al twee proefopnamen mee geschoten. Maar wat ik zag, ziet er wel scherp en kwalitatief hoogstaand uit! Dus ook absoluut geen gevoel van spijt o.i.d.

Aangaande de 85mm-versie van de f/1.4-objectieven heb ik niet zo hoeven nadenken. Daar is nog geen Sigma Art-versie van. Er bestaat wel een goedkopere Sigma van, die ook best wel heel goed schijnt te zijn, maar die hield me niet zo bezig als de Sigma 35mm f/1.4...Art. Het prijsverschil is ook kleiner.

Verder heb ik me nog een beetje verdiept in wel of geen beschermend filter voor het objectief. In de tijd van fotograferen met film deed je dat met een UV-filter. Maar een digitale camera is niet zo gevoelig voor UV-licht, dus daarvoor hoef je dat niet meer te doen. Er zijn ook andere filters, protectiefilters die verder niets met het beeld doen, maar alleen alle licht zo goed mogelijk doorlaten. Daar heb ik voor gekozen. Dit is er bijvoorbeeld een: B+W MRC Clear 007. Ik heb de iets duurdere nano-versies, die net wat beter schijnen te zijn.
Hier wat video's over wel of geen filter:

Afbeelding
Nikon's f/1.4 Dream Lenses (Foto: flickr)

Al met al is dat toch een prachtig rijtje zo, die f/1.4-Nikon-objectieven! De 24mm, de 35mm, de 50mm en de 85mm. Dat is inmiddels een redelijk compleet rijtje van prachtobjectieven! Er bestaat nog een 58mm-versie. (Schijnt een objectief te zijn dat niet iedereen begrijpt, heb ik vernomen.) Vind ik in ieder geval op dit moment nog niet heel nodig om aan te schaffen. Eerst maar eens leuke platen schieten met wat ik nu heb...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 11 sep 2015 08:50

Boekenlezer schreef:Na alles wat ik gelezen heb, kreeg ik onderhand het gevoel dat een dergelijke keuze me zou kunnen komen te staan op "Idioot, waarom heb je niet voor de Sigma gekozen?! Die kost de helft en doet er optisch niets voor onder, integendeel!" Maar desondanks is het toch de Nikon geworden.

Dat gevoel was toch wel behoorlijk overtrokken. Op die manier reageerde de verkoper al helemaal niet, om te beginnen. Die vond dat juist wel een goede keuze.

Boekenlezer schreef:Ik kwam echter ook wel andere factoren tegen. Zo is Ken Rockwell bepaald geen fan van andere merken, en hij geeft er zijn redenen voor. (Zie onder de rode letters 'WARNING' in deze review.) Ik weet niet in hoeverre dat een rol voor mij speelt, ik heb weinig ervaring met Sigma-objectieven, maar het is wel iets om over na te denken.

Dat er inderdaad haken en ogen (risico's) zitten aan het autofocusverhaal i.c.m. objectieven van andere merken, daar kwam ik vandaag wat over tegen. Zie: Why Zeiss Does Not Make Autofocus DSLR Lenses.
Dus het is inderdaad zo gek nog niet, om te kiezen voor objectieven van het merk van je fotocamera. Is met het oog op het functioneren van de autofocus wel het veiligst. De opmerking van Ken Rockwell blijkt geen onzin te zijn.

(Zit ik nou met mezelf te forummen? :P Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen...)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor egbert » 15 sep 2015 21:59

StillAwake schreef:Heeft iemand hier ervaring met een tool om kleurenfoto's zonder kwaliteitsverlies om te zetten in zwart-wit of Sepia?
Liefst een gratis applicatie...


FastStone Image Viewer http://www.faststone.org/

Is een gratis fotoviewer met enorm veel mogelijkheden.
verkleinen, uitsnijden, kleurcorrectie, rode ogen correctie, sepia, zw/w, retoucheren enz...
Het is geen fotoshop maar één van de beste gratis programma's die ik op dit gebied ken...
The solution to a problem lies in finding the Solver...


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten