Reformatorische schoonouders: een ramp?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Reformatorische schoonouders: een ramp?!

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 13:22

Hoi refo-webbers!

Omdat ik ervan uit ga, dat hier voornamelijk refo's meelezen, wilde ik als niet-refo een probleem voorleggen aan jullie. Ik heb reformatorische schoonouders, en op de een of andere manier kunnen zij mij niet accepteren. Nu wilde ik me eens wat meer verdiepen in het denken van mijn schoonouders. Misschien dat ik ergens een ingang kan vinden ofzo... (ik heb na 6 jaar huwelijk nog steeds de hoop niet opgegeven dat ik ooit door mijn schoonouders geaccepteerd zal worden).

Waaruit komt hun afwijzende en vooral afkeurende houding nou toch voort? Mijn man vroeg ze eens, wat ze nou eigenlijk van hun schoondochter vonden, en het antwoord vond hij schokkend: "ze is wel aardig, maar ze gaat naar de verkeerde kerk".

Waarom zijn de wetten van hun kerk zo oppermachtig. Ik ben Christen, mijn man ook, alleen gaan we op een hele andere manier met het geloof om.

Waarom is dit voor mensen een reden om hun kinderen zo af te stoten, buiten te sluiten en te veroordelen????

Iemand die iets herkent, of kan uitleggen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 apr 2007 13:31

oef ok.

Ik zal eens wat van me laten horen. Mijn ouders zijn refomatorisch. Hebben twee schoonzoons die allebei evangelisch zijn. Ik herken helemaal niks van jou schoonouders in die van mijn ouders. Mijn ouders accepteren ze zoals ze zijn en hebben nog nooit gezegd dat ze niet naar de goede kerk gingen. Maar ik zal ze eens vragen hoe ze het hebben ervaren toen ze te horen kregen dat hun twee dochters evangelisch werden/worden!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2007 15:54

het hoeft geen ramp te wezen. Elke refo-ouder is weer anders.
zie voor mijn persoonlijke ervaringen pb :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2007 16:19

Tsja, als mensen hun kerk na 6 jaar nog steeds belangrijker vinden dan de persoon die je bent zou ik de hoop al opgegeven hebben. Maargoed, schoonouders heb je verder toch nergens voor nodig dus ik zou me er ook niet al te druk om maken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 16:36

Aragorn schreef:Tsja, als mensen hun kerk na 6 jaar nog steeds belangrijker vinden dan de persoon die je bent zou ik de hoop al opgegeven hebben. Maargoed, schoonouders heb je verder toch nergens voor nodig dus ik zou me er ook niet al te druk om maken.

Ja, dit zeggen zoveel mensen tegen me. Maar het blijven toch zijn ouders?!?!?! Dus dan is het toch normaal, dat ik er wel mee zit. Het is toch ook gewoon zonde! Ik probeer gewoon te begrijpen waarom die mensen de wetten van hun kerk belangrijker vinden.

Tsja, zelfs mijn man zegt, dat ik me niet meer druk moet maken om zijn ouders. Hij wil het liefste zo min mogelijk met ze te maken hebben...

Maar toch: het blijven ouders. Die kan je niet zomaar even uit je leven zetten...

jnien

Berichtdoor jnien » 20 apr 2007 16:49

Kun je niet eens een brief naar hen schrijven?
Of proberen een gesprek met hen aan te gaan?

Sorry hoor, maar het is niet refo om iemand zo af te wijzen :roll:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 17:13

jnien schreef:Kun je niet eens een brief naar hen schrijven?
Of proberen een gesprek met hen aan te gaan?

Sorry hoor, maar het is niet refo om iemand zo af te wijzen :roll:

Het gesprek zijn we al zo vaak aangegaan. Maar daar komt alleen maar uit, dat wij 'verkeerd' zijn en 'weer op het goede pas geleid moeten worden'.

Een brief. Die heeft mijn schoonmoeder geschreven, ooit. Daarin heeft ze gezegd, dat ze vroeger niet van haar zoon heeft gehouden, omdat hij 'zo anders' is.

Misschien gelukkig maar. Stel je voor dat hij zoals hen was geworden.

Maar ik vind deze hele situatie zo onchristelijk. Ik kan gewoon niet geloven dat het goed is om het hier bij te laten. Ik zou het willen repareren, want het kan niet Gods bedoeling zijn om op deze manier met elkaar om te gaan...

Zucht.

jnien

Berichtdoor jnien » 20 apr 2007 17:26

Moeilijk hee!

De hele situatie is inderdaad niet christelijk..
Hun hele reactie is onchristelijk... :roll:

Ik heb alleen geen idee hoe je dit aan zou kunnen pakken.

Een brief,, je schoonmoeder heeft er 1 geschreven met haar mening,,
Misschien nu jouw beurt?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 apr 2007 17:27

Oef oef, allereerst: sterkte!!!!

Het is natuurlijk niet Christelijk om zo je man en jij te verstoten. Als Christenen moeten ze natuurlijk weten dat je je naaste lief moet hebben zoals jezelf.
Kan je op één of andere manier niet duidelijk maken dat geen enkele Kerk perfect is? Christenen geloven toch allemaal in dezelfde God? Waarom ruzie maken over de Kerk? Probeer elkaar te begrijpen waarom zij zich prettig voelen in hun Kerk en jullie in jullie Kerk.

Pfff voor de rest is dit een moeilijke situatie... :? :cry:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2007 17:27

14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Straal Zijn liefde maar gewoon uit.... vaak hebben ze gewoon een verkeerd beeld van andersgelovende christenen... kunnen ze niet zoveel aan doen, dat is hen ook altijd zo geleerd.

Succes, sterkte, bidt veel, vraag anderen om gebed. Helpt zeker. Ben trouwens wel benieuwd van wat voor gemeente je lid bent. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 17:47

Marnix schreef:14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Straal Zijn liefde maar gewoon uit.... vaak hebben ze gewoon een verkeerd beeld van andersgelovende christenen... kunnen ze niet zoveel aan doen, dat is hen ook altijd zo geleerd.

Succes, sterkte, bidt veel, vraag anderen om gebed. Helpt zeker. Ben trouwens wel benieuwd van wat voor gemeente je lid bent. ;)

Ik ben vol evangelisch / pinkstergemeente.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 17:52

[/quote]

Ik ben vol evangelisch / pinkstergemeente.[/quote]

He bah, ik haat al die hokjes ook eigenlijk, ik ben gewoon Christen. Ik ben niet eens lid van een kerk, maar als we op zondag naar een kerk gaan, dan is het een vol evangelische/pinkstergemeente.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 20 apr 2007 18:27

Galateia schreef:Het gesprek zijn we al zo vaak aangegaan. Maar daar komt alleen maar uit, dat wij 'verkeerd' zijn en 'weer op het goede pas geleid moeten worden'.
Zooo, zijn zij even blij dat zij het wel goed doen dan!

En dan deze zin: "Daarin heeft ze gezegd, dat ze vroeger niet van haar zoon heeft gehouden, omdat hij 'zo anders' is." Aarch, wat ziek!!! Afijn, ik zeg er verder niet veel over, maar laat ik het zo zeggen, dat ik al veel te veel dergelijke mensen heb mee gemaakt, en er op kots.

Ik vind het knap van je dat je er blijkbaar toch nog energie in wilt stoppen, respect daarvoor. En sterkte!
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Hans Schenkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Schenkel » 20 apr 2007 19:03

Mijn schoonouders zijn Rooms Katholiek.
En daar kwam ik als hervormde het gezin binnen.
Mijn schoonmoeder had liever een schoonzoon die niet gelovig was dan iemand die ' fijn' was, zo noemden ze protestanten.
Ja, wel lastig he, een schoonzoon die op zondag niet mee wil naar een pretpark, restaurant enz.
En die bijbel lezen he, en evangeliseren en jongerenavonden, laatst vroeg mijn schoonmoeder toen ik verteld had waar ik me mee bezig hield, doen jullie ook nog wel eens wat leuks.
Tja, die begrijpt het echt niet.
Als je met een verleiding in discussie treedt, ben je al een heel eind op weg om er voor te bezwijken.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 20 apr 2007 22:59

Mijn man en ik hebben beiden "reformatorische" ouders maar dat is al een wereld van verschil! De zijne zijn veel wettischer als de mijne. In het gezin is ook kerkelijke verdeeldheid maar we laten een ieder in zijn/haar waarde. De schoonouders hebben er nog wel es moeite mee met bepaalde gewoontes/ leefwijzen van hun kinderen maar ze hebben het maar te accepteren, we zijn allen volwassen.

Als mijn schoonmoeder zoiets over mijn man zou zeggen zou ik afscheid nemen, ajuu parapluu, zo spreek je niet over je kind!

Terug naar “Archief”