Christian Culture only?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Christian Culture only?

Berichtdoor Klaas » 14 dec 2006 13:49

Naar aanleiding van de discussie over de top 10 muzieklijstjes in Kunst, Cultuur en Muziek, zou ik graag willen weten wat het formele standpunt is t.a.v. dit hele forum.
Is het de bedoeling dat hier alleen christelijke kunst-, cultuur- en muziekuitingen worden behandeld of mogen we hier verder kijken dan het christelijke wereldje.
Ik heb altijd het idee gehad dat het ok was om verder te kijken dan dat en in de praktijk gebeurt dat dan ook. Er wordt veelvuldig gerefereerd aan niet-christelijke muziek, films, literatuur etc. Er is ooit ingegrepen in het ‘concerten die komen’ en daarvan is toen expliciet gezegd dat het om concerten van christelijke artiesten zou moeten gaan. Ik heb dit altijd gezien als uitzondering op de rest (waar ik prima mee kon leven) en niet als algemene regel.

Nu wordt echter gesteld dat dit een algemene regel zou zijn en dat er alleen christelijke muziek besproken mag worden. Voor mij is dit nieuw en den geen goed nieuws.
Mijn vraag is of dit echt de bedoeling is en als dat zo is hoe er dan omgegaan zal worden met andere kunstuitingen als literatuur en film.

Meningen van medegebruikers zijn uiteraard welkom!
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 14 dec 2006 13:56

Het is natuurlijk erg vreemd dat er geen werk van niet-christelijke artiesten mag worden besproken. Ik vind dat erg kortzichtig. Alsof al het werk van niet-christelijke artiesten fout zou zijn.

De gebruikers hier hebben echt wel door dat je geen werk van dubieuze bands moet gaan bespreken. Maar er is zoveel goed werk van zowel christelijke als niet-christelijke artiesten. Moeten we ons daar helemaal voor afsluiten? en met oogkleppen op alleen kijken naar Christelijke kunstuitingen? dat lijkt me niet. Dat zou jammer zijn.
Auf Wiedersehen!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 dec 2006 14:04

Ik ben het volledig eens met Klaas en sta ook volledig achter de, in het betreffende topic, geleverde kritiek van Aragorn en Collateral.

Aragorn

Re: Christian Culture only?

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2006 14:07

Klaas schreef:Naar aanleiding van de discussie over de top 10 muzieklijstjes in Kunst, Cultuur en Muziek, zou ik graag willen weten wat het formele standpunt is t.a.v. dit hele forum.

Ik vraag me af of dit er is; heb meer de indruk dat er sprake is van een bepaald ad hoc-beleid zonder consistente visie.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 dec 2006 14:09

Inderdaad, waarom kunnen we nergens een beleidsplan inzien?

Gebruikersavatar
alex213
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 mei 2005 18:47
Locatie: ijsselmuiden
Contacteer:

Berichtdoor alex213 » 14 dec 2006 14:16

dit kun je niet maken, vind ik

sowieso dit al: waar leg je de grens of muziek christelijk is?
er zijn genoeg bands waar de muziek niet 'uitgesproken christelijk' is, maar waar (een aantal van) de bandleden bijvoorbeeld wel christelijk zijn...
of een uitvoering van de mattaus passion, uitgevoerd door een koor/orkest met het merendeel atheisten, is dat dan wel zo christelijk??

tja, zo kom je inderdaad vrij snel op de bekende wegen van psalmzangkoren, gospelkoren, praisebands en gmi-bands...
(waar overigens allemaal niks mis mee is hoor)
zo blijf je lekker hangen in je eigen kleine wereldje
"there's no glory in succes
there's no hope in possession
there's no beauty in beauty
there's no love in emotion"
- Today Forever -

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 14 dec 2006 14:23

Er is ooit ingegrepen in het ‘concerten die komen’ en daarvan is toen expliciet gezegd dat het om concerten van christelijke artiesten zou moeten gaan. Ik heb dit altijd gezien als uitzondering op de rest (waar ik prima mee kon leven) en niet als algemene regel.


Dat er toen ingegrepen is in dat topic kan ik me enigzins indenken, omdat het een vorm van promoten is van concerten waarvan de beheerders vinden dat je daar niet hoort te komen als christen zijnde. Het punt is dan voornamelijk de promotie op een christelijk forum. (Als mensen willen gaan ze toch wel, dus daar ligt het niet aan).

Dit echter, raakt kant noch wal.
Wat is er mis met het posten van je favoriete cd's? Iedereen heeft toch zijn eigen interesses wat betreft muziek. Dat is zelfs onder refojongeren onvermijdelijk.

En eigenlijk ben ik die eeuwige discussie over popmuziek etc. meer dan zat :roll: Je valt er niemand mee lastig als je Hotel California draait. Of whatever.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 dec 2006 15:33

Nu bestaat er natuurlijk nogal een discussie binnen de refo-gezindte betreffende Hotel California en daarmee (uiteraard) de gehele moderne muziek. Echter, het beleid slaat werkelijk nergens - maar dan ook echt nergens - op. Alle kunstuitingen worden toegelaten, gedoogd of goedgekeurd, maar muziek wordt te allen tijde in het verdoemhokje gestopt. Erg jammer. En ook zonder goede redenen. De redenen die genoemd werden in het betreffende concertentopic waren dubieus maar nog wel enigszins begrijpelijk. Deze redenen zijn echter onmogelijk door te trekken naar topics als het 'filmtopic', 'gedichtentopic', 'lijstjestopic', 'film die je het laatst hebt gezien topic', 'het wat draai je nu topic', 'cd die je het laatst hebt gekocht topic', et cetera...

MENSEN JULLIE GOOIEN DE EIGEN GLAZEN IN!

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 14 dec 2006 15:41

Maak anders een subforum aan voor de door Kurtyo genoemde topics, waarvoor je jezelf moet registreren. Elke achterbanrefo hoeft op deze manier niet geconfronteerd te worden met 'heidense' concerten, afbeeldingen, films, cd's, top-zoveel lijstjes, etc...

Dat bedoelde ik als grapje, maar misschien zit er nog wel iets in ook :)

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Berichtdoor Carpento » 14 dec 2006 15:57

rafaell schreef:Inderdaad, waarom kunnen we nergens een beleidsplan inzien?


Zijn wij het nou voor de verandering eens met elkaar eens ? Zowaar :P

Er wordt altijd naar de regels gewezen als het op dit soort zaken aankomt, maar die voldoen naar mijn idee helemaal niet. Grijze gebieden in de regels worden nooit echt helder ingevuld, en de schijn van willekeur ligt dan nadrukkelijk op de loer.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 dec 2006 15:59

Smurffie schreef:Maak anders een subforum aan voor de door Kurtyo genoemde topics, waarvoor je jezelf moet registreren. Elke achterbanrefo hoeft op deze manier niet geconfronteerd te worden met 'heidense' concerten, afbeeldingen, films, cd's, top-zoveel lijstjes, etc...

Dat bedoelde ik als grapje, maar misschien zit er nog wel iets in ook :)


Het 'Zij-dwaalden-allen-als-schapen-subforum' :mrgreen:

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 14 dec 2006 16:08

rafaell schreef:
Smurffie schreef:Maak anders een subforum aan voor de door Kurtyo genoemde topics, waarvoor je jezelf moet registreren. Elke achterbanrefo hoeft op deze manier niet geconfronteerd te worden met 'heidense' concerten, afbeeldingen, films, cd's, top-zoveel lijstjes, etc...

Dat bedoelde ik als grapje, maar misschien zit er nog wel iets in ook :)


Het 'Zij-dwaalden-allen-als-schapen-subforum' :mrgreen:


nou..volgens mij is dat beleid destijds opgesteld, omdat de 'achterban' regelmatig klaagden over het feit dat ze niet geconfronteerd wilden worden met heidense muziek, films, etc. Op deze manier hoeven ze er niet meer mee geconfronteerd te worden en is iedereen weer intens gelukkig;/

Iets duidelijker zo, misschien :P

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 14 dec 2006 16:10

Kleur bekennen is het enige wat werkt.

Alle, maar dan ook alle wereldgelijkvormigheid uitbannen, met als risico dat je een handvol forummers verliest. Of discussies over/besprekingen van films, muziek en wat dies meer zij toelaten onder heldere, duidelijk te controleren en te hanteren voorwaarden.

(En dat die voorwaarden momenteel NIET helder zijn en/of volstrekt willekeurig gehanteerd worden, moge inmiddels wel duidelijk zijn. Ik hoef er alleen maar op te wijzen dat filmlijstjes/-besprekingen nooit een strobreed in de weg zijn gelegd, terwijl dat nu bij muziek wel gebeurt.)

Werk aan de winkel, dus.

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Berichtdoor phox » 14 dec 2006 16:14

Ook ik sluit me aan bij Klaas. Als dit inderdaad de regel is: alles wat niet christelijk is hoort niet op RW - dan hebben de moderators de afgelopen jaren wel flink zitten slapen...
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 dec 2006 16:15

Ja en als we ook alleen nog maar expliciet christelijke zaken mogen bespreken dan denk ik niet dat ik me hier nog erg thuis zal voelen :?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 73 gasten