Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Hoeden

Berichtdoor pol » 18 okt 2006 19:42

Er zal al wel eens meer een topic over zijn geweest, maar waarom is die hoed toch zo belangrijk.
Als ik in de vragenrubriek een antwoord lees van evangelist van Dooyeweert, heb ik het idee dat het ook een typisch nederlands iets is.
het citaat is als volgt:

Als mijn vrouw hier in Peru naar de kerk gaat heeft ze niet het gevoel dat ze een voorbeeldmens moet zijn door een hoed te dragen in de kerk. Dat doet hier niemand, in geen enkele kerk. In zo’n situatie kun je beter helemaal aanpassen en positief staan in de wereld waarvoor je gekozen hebt.

Dragen jullie (dames) een hoed of gaan jullie zonder naar de kerk, deed je het vroeger en nu niet meer of andersom?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 okt 2006 19:46

Ik ben ook iemand die zich aan past aan de gemeetne.
In mijn eigen gemeente heb ik een baret heb. Mij is geleerd dat het als teken is van nederigheid en soberheid. Die grote hoeden zijn meer iets voor een hoedenshow.
Geef mij mijn baret maar die kan ik ook nog makkelijk in mijn jaszak stoppen.

Als ik met mijn vriend mee ga naar de kerk heb ik geen bareet heb. Simpel weg omdat niemand in die gemeentes het doet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 okt 2006 20:48

ik draag een hoed. Omdat ik geloof dat het puur bijbels is. Ik heb er een uitleg over gekregen van een ds. (wie hem wil, wil ik wel over de post opsturen)

Het liefst deed ik een baret op, maar door mijn rothuid heb ik dan meer last van jeuk dan met een hoed. :cry:
Een mooie hoed geef ik ook niet om, maar het moet niet zo zijn dat de mijne mooier, groter, protseriger is dan die van mijn buurvrouw.

Het liefst deed ik gewoon een hoofddoekje om, maar om de een of andere reden doe ik dat weer niet.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 okt 2006 21:04

Dat deden we in Oost Europa idd ook wel is. Gewoon net als de andere vrouwen een hoofddoekje om ons hoofd. Zit iig stukken beter dan een hoed.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 okt 2006 22:21

mw schreef:ik draag een hoed. Omdat ik geloof dat het puur bijbels is. Ik heb er een uitleg over gekregen van een ds. (wie hem wil, wil ik wel over de post opsturen)

Het liefst deed ik een baret op, maar door mijn rothuid heb ik dan meer last van jeuk dan met een hoed. :cry:
Een mooie hoed geef ik ook niet om, maar het moet niet zo zijn dat de mijne mooier, groter, protseriger is dan die van mijn buurvrouw.

Het liefst deed ik gewoon een hoofddoekje om, maar om de een of andere reden doe ik dat weer niet.

Ik ben wel ontzettend benieuwd naar de bijbelse uitleg van die hoed. Want dan zijn er toch wel ontzettend veel mensen 'onbijbels' bezig. En zet maar rustig in dit topic neer, want daar komt de discussie uiteindelijk toch op uit. Ik zeg maar vast: cultuurgebonden...
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2006 07:15

Inderdaad.... dan zijn er wel heel veel christenen die de fout in gaan. Ik heb ook uitleg gekregen waarom het juist niet bijbels is.... waarom het ook puur en alleen aan de gemeente van Korinthe geschreven is. Waarom het cultuur en historiegebonden is... en bovenal, God kijkt naar het hart en niet naar het uiterlijk.

Sowieso volg ik de redenering van 1 Kor 11 niet zo.... Zoals Christus het hoofd is van de gemeente, zo is de man het hoofd van de vrouw en daarom en om der engelen wil moeten vrouwen een hoed dragen. Ik zie het verband niet :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 okt 2006 08:33

Jo'tje schreef:
mw schreef:ik draag een hoed. Omdat ik geloof dat het puur bijbels is. Ik heb er een uitleg over gekregen van een ds. (wie hem wil, wil ik wel over de post opsturen)

Ik ben wel ontzettend benieuwd naar de bijbelse uitleg van die hoed. Want dan zijn er toch wel ontzettend veel mensen 'onbijbels' bezig. En zet maar rustig in dit topic neer, want daar komt de discussie uiteindelijk toch op uit. Ik zeg maar vast: cultuurgebonden...

geen tijd om het over te typen.

Het is een uitleg over hoofdbedekking, niet specifiek over de hoed.
De hoed is cultuurgebonden, maar hoofdbedekking niet. Met een hooefddoekje kun je je hoofd toch ook prima bedekken?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 okt 2006 10:36

Ik pas me aan bij de gemeente. In onze gemeente moet je je hoofd bedekken. En ja, de vrouwkes in de gemeente doen dat goed. Enorme schuiten, de één nog groter dan de ander, etc. Maar goed, het ging om mij. Ik doe het omdat het moet, al heb ik geen idee waarom het moet. Eigenlijk boeit me dat ook niet, ik heb er niets geen moeite mee. Integendeel. Ik draag een soort ratjespet, en als het kon zou ik die alle dagen op doen. Het zit fijn, en het is voor in de kerk niet zo opvallend. Al zijn de meningen daarover nogal verschillend.. :wink: Maar, ze zouden niet van me moeten verlangen dat ik een hoed draag..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 okt 2006 10:38

De dames met hoeden bidden ook met hun handen in de lucht?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 okt 2006 10:40

Hehe, nee.. :) Hoezo?
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 okt 2006 10:45

Poesje schreef:Hehe, nee.. :) Hoezo?
1 Timotheus 2: 8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.
9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;

Mmm, geheven handen gaat dus slechts op voor mannen. Maar, refomeisjes mogen hun haar dus niet vlechten. 8) :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 okt 2006 10:52

mw schreef:geen tijd om het over te typen.

De hoed is cultuurgebonden, maar hoofdbedekking niet. Met een hooefddoekje kun je je hoofd toch ook prima bedekken?

Hoofdbedekking is óók cultuurgebonden. Net als lang en kort haar. Tegenwoordig zegt dat niets meer. Vroeger maakte dat het verschil tussen een hoer zijn of niet.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2006 12:14

mw schreef:
Jo'tje schreef:

geen tijd om het over te typen.

Ik vraag me af of het niet cultuurgebonden is. Maar goed... wat ik dan bijvoorbeeld niet snap is dat het gaat om het bidden in 1 Kor 11. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.... ....13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt?

De vraag is dan ook: Waarom dragen vrouwen wel een hoedje naar de kerk... maar thuis bidden ze thuis aan tafel zonder hoofdbedekking? Dit gaat toch tegen 1 Kor 11 in.

Zegt deze dominee daar dan wel wat over?

Overigens heb ik wel meer vragen bij 1 Kor 11. Hoe kan Paulus bijvoorbeeld zeggen: 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt... terwijl Simson als toegewijde aan God zijn haar niet mocht knippen / afscheren... en er veel mensen toen lang haar hadden? Pas later, in de tijd van Paulus werd kort haar een beetje de mode. en: 0 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. in SV: " een macht op het hoofd dragen". Hoe moet ik dat zien?

Ik vind de uitleg over cultuur en de situatie toen ik Korinthe een stuk waarschijnlijker dan andere uitleggingen die ik tot nu toe heb gehoord.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 19 okt 2006 14:49

Daarom hebben wij hier in Roemenie ook een sjaaltje / hoofddoekje om, niet alleen in de kerk, maar ook tijdens het bidden thuis. Dat is inderdaad gebaseerd op de tekst uit 1 Kor. 11.

Eigenlijk is het wel zo eenvoudig, gewoon een hoofddoekje, hoewel het hier ook wel een beetje met de cultuur te maken heeft. Bijna alle omaatjes lopen met een hoofddoekje om, hoeden zie je sowieso bijna niet. En een beetje ijdelheid zit er hier ook wel bij, ik zoek ook een sjaaltje dat leuk bij m'n kleren staat, die niet zo oubollig is. Toen ik in NL hoeden droeg wilde ik ook graag een leuke hoed. Niet dat-ie nou perse groter en mooier moest zijn als die van de buurvrouw, maar wel dat ik mezelf er lekker bij voel, dus dat wil ik nu met m'n hoofddoekje ook wel graag.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 okt 2006 15:00

Altijd een hoed gedragen omdat het zo hoorde. Maar nu ga ik naar een gemeente waar het wel mag, maar niet hoeft. Dus ik doe er niet meer aan. Ik vind het echt onzin! Voor mezelf dan hè. Als iemand anders zich er fijn bij voelt moet ze het gewoon doen. Maar het gaat nergens over. Je komt er echt niet mee bij Jezus of zo.

Terug naar “Archief”