Mijn vriend gaat naar de kerk bij de GKV. Ik kom uit de GerGem. Ondanks dat ik me niet thuis voel bij de GerGem, vind ik de overstap naar GKV toch ook heel groot. Al gaat het alleen al om de uiterlijke dingen zoals kleding, geen hoed, minder beperkt leven etc. Maar ook als het gaat om de gezangen, nieuwe vertaling, de inhoud van de preek, toegang tot het avondmaal etc.
Gezien deze verschillen tussen ons willen we samen op zoek naar een gemeente waar wij ons samen thuis voelen. Maar de kans is ook heel groot dat mijn vriend niet weggaat uit de GKV omdat hij zich daar thuisvoelt. Dan blijft er voor mij niet veel keus over: of ik ga naar zijn kerk of onze relatie gaat uit. Een relatie waarbij beide partners naar verschillende kerken gaan zien we allebei niet zo zitten.
Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Of die een soortgelijke stap hebben gemaakt. Hoe raak je aan de verschillen gewend of komt dat nooit? Ga je je überhaupt wel thuisvoelen in zo'n gemeente? Gewoon wat vragen die ik graag met jullie wil delen.