Stefanus schreef:mjah, tuinkleren... das wel extreem gesteld. Dat iemand in 'daagse' (vage term, maar ja...) kleding naar de kerk komt, hoeft niet te betekenen dat diegene geen ontzag heeft voor God. Het 'weerspiegelen van je innerlijk' is voor de een veel sterker dan voor de ander. De een gaat meer op kleding af en vorm, de ander denkt er niet zo over...
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Toen de voetballers bij de koningin verschenen - ik weet niet eens precies wanneer dat was, in 1988? - verschenen ze toch ook allemaal in een net pak? Daarover heb ik mensen wel eens horen zeggen: 'Moet de wereld ons nu voorgaan in hoe we ons voor zo'n gelegenheid kleden?'
Ik kan me er echt wel eens aan irriteren, als ik mensen in vale afgerafelde spijkerbroeken in de kerk zie. Ik vind dat nog wat anders dan dat zij hun innerlijk minder zouden weerspiegelen.
Maar dit is eigenlijk een punt dat buiten het onderwerp van deze discussie staat.
Stefanus schreef:Zijn liefde voor 'de Schrift' is een mooi punt. Zijn omgang met de Schrift is een ander punt, en niet onbetwist; je noemde zelf al 'Bethel en Pniël'...
Exemplarische exegese noemt men dat dacht ook wel: een historisch persoon als voorbeeld van geloof. Het psychologische staat dan meer in de aandacht.
Dit staat tegenover de heilshistorische exegese, zoals je die aantreft bij mensen als K. Schilder, B. Holwerda, enz.