Wat wil Openbaring van Johannes ons duidelijk maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 13 sep 2005 12:01

Wat wil Openbaring van Johannes ons leren/ons duidelijk maken?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 sep 2005 12:11

Niet het gemakkelijkste bijbelboek. :?

Maar om een voorzetje te geven:
- dit boek wil ons vermanen om volstrekt trouw te zijn aan de Heer van Zijn Kerk (de 7 brieven aan de gemeenten van Klein Azie in de eerste paar hoofdstukken). Wie overwint, zal het loon ontvangen van Christus (bijv. Op. 3:5)
- bovendien wil het ons bemoedigen en troosten door te voorzeggen dat het rijk van het kwaad ten val zal worden gebracht en dat het Nieuwe Jeruzalem, waar recht en gerechtigheid zal wonen, zal neerdalen uit de hemel. Het gaat naar de toekomst toe van God en van Zijn Zoon, dwars door alle oordelen heen die God nog over deze wereld zal brengen en door al het lijden heen dat de christenen moeten meemaken. Want de tijd is nabij en Jezus zal komen met de wolken. (Op. 1:3,7)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Wat wil Openbaring van Johannes ons duidelijk maken?

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 12:43

marina87 schreef:Wat wil Openbaring van Johannes ons leren/ons duidelijk maken?
Dat we berijd moeten zijn op de wederkomst en dat we dingen kunnen zien als het zover is..

Waarbij vermoedelijk niet alles uit komt (veel symboliek vermoedelijk) maar als je een sprinkhaan zo groot als een paard uit de afgrond ziet komen weetje dat Jezus 'snel' komt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 13 sep 2005 13:19

Openb. 1:19 -
Schrijf daarom op wat je gezien hebt, wat er nu is en wat hierna zal gebeuren. (NBV)

Dus het is een openbaring van wat is en wat zal gebeuren. Johannes krijgt allereerst een blik in de hemel en dus is het een openbaring van hoe de geestelijke werkelijkheid (die wij niet kunnen zien) in elkaar zit.

Het is een boek, dat geschreven is temidden van christenvervolging. Johannes zelf was gevangen op Patmos en overal hadden de christenen het moeilijk. In Openbaring toont God, belangrijk is voor Zijn kerk om stand te houden: in de brieven aan de 7 gemeenten vinden we vertroosting, vermaning en aanvuring om vol te houden. God laat ook zien, wat er achter die strijd schuil gaat en hoe het zal aflopen: het is de grote strijd tussen licht en duisternis, die uiteindelijk zal eindigen in de totale uitbanning van de duivel, het kwaad en de totale overwinning van God. Het lijden van de christenen is daarom niet zinloos; zij strijden als soldaten in het leger van God. Wie overwint, zal de levenskroon ontvangen. Het boek is daarom vooral een aanmoediging om door te gaan als christenen, een troostboek. Je weet waarvoor je strijd, omdat je weet hoe het afloopt.

Ik geloof niet, dat het boek geschreven is als een soort christelijke waarzeggerij, van waaruit je de toekomstige politieke ontwikkelingen in de wereld kunt voorspellen, zoals vele schrijvers (b.v. Hal Lindsay) gedaan hebben. Het gaat niet in de eerste plaats om wat er op aarde gebeurt, maar om te openbare welke geestelijke krachten er achter zitten. Overigens, de 'geschiedenisvoorspellers', die op grond van hun interpretatie Openbaring allerlei voorspellingen doen, zitten er ook keer op keer naast. Bijvoorbeeld, 'het teken van het beest' is al van alles geweest (zogenaamd): de credit-card, de computer, de EEG, het Sovjet Communisme, het Vaticaan, de Zondagsviering (volgens de 7de dags adventisten), ... Het is jammer, dat veel christenen door dat soort 'inlegkunde' huiverig zijn geworden om Openbaring te lezen, terwijl het zo'n schitterend bijbelboek is. Ik geloof, dat de sleutel tot het boek in de rest van de schrift gelegen is. De meeste beelden in Openbaring vind je ook in andere bijbelboeken terug. In Openbaring komt alles samen en vindt het zijn duiding.

Aanrader: verzameling bijbelstudies op cassette of CD, door de Lutherse bisschop Malcolm Smith.
The Lord is the Potter, not Harry!!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Wat wil Openbaring van Johannes ons duidelijk maken?

Berichtdoor frekje » 16 sep 2005 15:32

marina87 schreef:Wat wil Openbaring van Johannes ons leren/ons duidelijk maken?

Een hele moeilijke vraag maar ik wil je ten eerste wel duidelijk maken dat het de 'Openbaring van Jezus Christus' is en niet die van Johannes. Lees hoofdstuk 1 maar eens door :wink:

Momenteel ben ik er met godsdienst mee bezig, maar ik vind het zelf ook een moeilijke vraag. Wat kun je nu met die eindtijd-voorspellingen en met die blik in die hemel (Openb. 4 + 5 en nog wel iets verder...)?

Ik geloof dat je er best wel wat mee kan, het is niet voor niets een bijbelboek die opgenomen is in de canon. Maar nu wat? Dat vraagt denk ik om een goede studie. Probeer Openbaring eens in zijn geheel door te lezen, dat vraagt echt om verklaringen. En mss ook om die reden dat Calvijn er geen verklaring om heeft gemaakt (hoewel dat wel te betwijfelen is).
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 sep 2005 15:50

Calvijn heeft daarom inderdaad geen verklaring van de Openbaring van Jezus aan Johannes gemaakt omdat hij niet wist wat hij er mee moest
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 sep 2005 17:32

er wordt ook wel eens beweerd dat hij er geen verklaring op gemaakt heeft omdat Oclampadius (of hoe de man ook mag heten) er al een heel goed commentaar op gemaakt had.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 18 sep 2005 13:18

Ik ben samen met mijn vrouw een hele serie bijbelstudies aan het kijken over openbaringen door A. Kleyne. Ze zijn al best wel oud maar toch heel erg leerzaam. Openbaring is inderdaad een openbaring van de dingen die gebeuren en de dingen die nog moeten gebeuren, zoals de opname en de grote verdrukking. Ik vind het een prachtig boek met waarschuwingen en bemoedigingen en dingen waar we naar uit mogen kijken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2005 22:57

Hm.... Openbaring is sowieso leerzaam.... voor nu en voor later.... Alleen omdat het een visioen is is het moeilijk om wat werkelijk gaat gebeuren van beeldspraak te onderscheiden... toch kunnen we denk ik een hoop met dit boek....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 19 sep 2005 10:53

Openbaring kan op verschillende manieren gelezen worden en dat gebeurt ook, ik denk ook een beetje afhankelijk van de richting van een gelovige.
Mensen die zich bezighouden met de Eindtijd zien in de Openbaring een soort "spoorboekje" (niet oneerbiedig bedoeld!!!) over wat er staat te gebeuren.
Er zijn mensen die gewoon niet weten wat ze ermee aan moeten en - tot die categorie behoor ik zelf - mensen die het boek Openbaring zien als troostboek.
Voor mijzelf geldt, dat bij elke begrafenis de woorden zouden moeten klinken, van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde en dat God alle tranen van de ogen zal afwissen...

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 19 sep 2005 13:54

Riska schreef:Openbaring kan op verschillende manieren gelezen worden en dat gebeurt ook, ik denk ook een beetje afhankelijk van de richting van een gelovige.
Mensen die zich bezighouden met de Eindtijd zien in de Openbaring een soort "spoorboekje" (niet oneerbiedig bedoeld!!!) over wat er staat te gebeuren.
Er zijn mensen die gewoon niet weten wat ze ermee aan moeten en - tot die categorie behoor ik zelf - mensen die het boek Openbaring zien als troostboek.
Voor mijzelf geldt, dat bij elke begrafenis de woorden zouden moeten klinken, van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde en dat God alle tranen van de ogen zal afwissen...

Ja, en ik heb ook wel eens getuigenissen gehoord van Chinese christenen, die in zich dezelfde situatie van vervolging bevinden als de christenen in de eerste eeuw, die heel veel troost uit dit boek halen. Als je omwille van je christelijk getuigenis in de gevangenis gesmeten wordt, is het goed om te weten, dat God uiteindelijk overwint en niet 'het beest'.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 07 okt 2005 10:45

Dat lijkt me niet al té moeilijk, want Christus laat door Johannes op Patmos het volgende melden:

Openbaring 1

1 Dit is de openbaring van Jezus Christus, welke God hem gegeven heeft, om aan zijne knechten te tonen wat weldra geschieden moet; en hij heeft haar te kennen gegeven en gezonden door zijnen Engel aan zijnen knecht Johannes;
2 die betuigd heeft het woord Gods, en de getuigenis van Jezus Christus, en al wat hij gezien heeft.
3 Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren hetgeen daarin geschreven is; want de tijd is nabij.
Het mag duidelijk zijn, we zien hier dat Christus er nogmaals op wijst dat de wet, de geboden van het Hemels Koninkrijk, in het voorbeeld van Christus, tot de Groei in diezelfde Gerechtigheid (wet en getuigenis)ons kan maken tot een gelijke van Christus, in die navolging als toekomstige inwoners van het Hemelse Jeruzalem en, na de tweede opstanding en vernietiging van de zonde in zijn totaliteit.

Weet ook dat de geboden, diezelfde wet waarvan Jezus aan ons een voorbeeld achterlaat, deel is van het oordeel, het is de maatstaf alle dingen: Prediker 12:13,14 en Jakobus 2: 8-12. Er is dus maar één waarheid (Christus) over Openbaringen en is niet voor andere uitleggingen vatbaar, want Jezus geeft duidelijk aan dat de gave der profetie van belang is voor ons, en die is niet voor meedere uitleggingen vatbaar.

Wel kan het zo zijn dat de interepetatie van de weg die we, allemaal afzonderlijk gaan, verschillend is. Maar de wet van God is een onveranderlijke wet en Zijn regels zijn een eeuwig verbond (4e gebod).
Zie ook Jesaja 8:20 (Bijbel in relatie met de Heilige Geest) en Openbaring 12:17 en 19:10 (Gave der profetie voor Gods volk)

We zullen dan terugkeren naar (de) aarde waar het Hemels Jeruzalem de hoofdstad van deze planeet zal worden en één in Geest met de rest van he Koninkrijk God.

In Openbaring 13 wordt uitgelegd welke strijd er is tusen de koning van de wereld, in naam van Satan en de Koning der Koningen, Jezus tot terugvolrdering van deze aarde. Het Rijk dat niet van Christus is, want dat is Geestelijk vooralsnog, zoals Christus in Johannes uitlegt "Alles wat ik jullie gezegd heb, is Geest en Leven".

Ons leven krijgt dus wrekelijk zin als we Christus leren naleven. Openbaring leert ons de laatste dingen die er op wijzen dat we, als Christenen terug moeten keren naar het oorspronkelijke fundament van de aanbidding én verlossing. Openbaring 13 en 14 geven aan waarom; opdat Gij kunt uitgaan van het Grote Babylon.

Opdat we leren inzien dat we geen deel kunnen hebben aan het Grote Babylon, als we Geestelijk in relatie zijn met God de Vader. Want Jezus hield en houdt ons alleen die wet voor, de regels van het Hemels Koninkrijk, hét Rijk dat ook Jezus voorgehouden werd en wordt, ja waar Hij zelfs Koning van is.

Noot: iemand sprak over een "Spoorboekje" wel Jezus leert ons t.a.v. het "spoorzoeken"het volgende zien:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 okt 2005 15:14

Een heel toegankelijk en leerzaam boek over Openbaringen is "De laatste dingen" van Martyn Lloyd Jones. Ik was het niet in alles met hem eens, maar dat maakt het juist extra interessant (vind ik).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

caballero
Verkenner
Verkenner

het nut van de Openbaring aan Johannes

Berichtdoor caballero » 18 okt 2005 09:00

Het Boek Openbaring is om ons te waarschuwen voor de dingen die nog komen zullen en die te ontvlieden, zoals het merkteken uit Openbaring 13. Als er ooit of binnenkort iets is wat daar op lijkt, moeten we dat merkteken weigeren. Dat is één van de vele waarschuwingen. En steeds klinkt door alles heen: bekeert u, want de dag van de Wederkomst is aanstaande.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 okt 2005 15:31

Ach, wat is er zoal niet het teken van het beest genoemd? Ik denk dat nuchterheid op haar plaats is.

Een uitmuntend, gereformeerd commentaar op dit bijbelboek is geschreven door dr. H.R. van de Kamp, in de serie Commentaar op het Nieuwe Testament.

Terug naar “Archief”