Ik heb jaren in de provincie Groningen gewoont. Ik ben er ook geboren. Ik weet dat het altijd ontzettend moeilijk is om dominees naar het noorden te krijgen. Ik denk dan altijd zal God geen dominees roepen naar het noorden? Ik kan dat niet geloven. Ik weet nog heel goed een keer van een dominee die beroepen was, die kwam toen een kennismakingsbezoek brengen. Zijn vrouw maakte duidelijk te indruk het maar niks te vinden Groningen, op zich mag dat natuurlijk niet elke streek heeft je smaak. Wel vond ze naar Groningen gaan net als naar Siberie vetrekken. Nou ja als dat haar visie was.....
De dominee kwam dan ook niet. Er is echt veel voor nodig een dominee naar die regio's te krijgen. Gelukkig gaat het tegenwoordig beter en worden er de laatste tijd een aantal jonge dominees, mede gestimuleerd door de gereformeerde bond, naar het noorden getrokken.
Werpt bij mij wel de vraag op in hoeverre spreken vleselijke motieven ook mee om ergens heen te trekken? Ik denk dat dat toch heel groot is.
Dominees zijn immers ook maar mensen. Hoewel ik wel geloof in een roeping en dat dominees dat ook oprecht kunnen hebben, vind ik ook weer niet dat we moeten overdrijven. Je moet niet elke aannemening van een beroep vergeestelijken. Als je namelijk kijkt naar het Noorden i.v.m. andere regio's zoals de Veluwe en de Alblasserwaard enzo dan is de nood in het noorden zeker hoog, gezien de verregaande secularisatie daar.
Een voorzitter van een plaatselijke afdeling van de GB in Groningen heeft wel eens gezegd "blijkbaar roept de Heere alleen naar Nijkerk, Putten, Ermelo etc....", natuurlijk bedoelde hij het een beetje sarcastisch.
Maar ik denk dat je dat wel mee moet nemen. Ik wil geen waarde oordeel geven over dat er in Rijssen dus nu een 5e dominee van de gergem bij komt, misschien word die man er echt wel geroepen. Dat kan ik niet overzien. Misschien hadden de andere dominees dan al eerder weg moeten zijn uit Rijssen

Nee alle gekheid.
Ik geloof in een roeping van een dominee maar we moeten niet alles vergeestelijken....er spelen wel degelijk andere motieven mee.