Als de kerk een stad is

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Als de kerk een stad is

Berichtdoor scape » 03 apr 2005 10:27

Als de kerk een stad is

Is het dan Tokyo of Barneveld?
Amsterdam of Berlijn?
London of Dordrecht?

Als de kerk een stad is, hoe verschillend zijn de gebouwen?
Als de kerk een stad is, zijn de straten kaarsrecht of kris kras door elkaar?
Als de kerk een stad is, wat valt er het meest op aan de skyline?

Als de kerk een stad is, wordt het met liefde onderhouden?
Als de kerk een stad is, zijn achterstandsbuurten dichtbij het centrum?
Als de kerk een stad is, hoeveel zou je op en neer reizen?
Als de kerk een stad is, zou je er in duiken of het ontvluchten?

Als de kerk een stad is, zijn toeristen welkom?
Als de kerk een stad is, welke souvenirs zouden zij meenemen?
Als de kerk een stad is, is het dan gratis parkeren op zondag?
Als de kerk een stad is, is alles dan eenrichtingsverkeer?

Als de kerk een stad is, waar zijn de cafés, restaurants, theaters, podia en clubs?
Als de kerk een stad is, blijf je hangen tot in de late uurtjes of ga je meteen weg?
Als de kerk een stad is, ben je dan bang om in het donker alleen door dat steegje te lopen?
Als de kerk een stad is, verbleken de lantaarns ’s nachts het licht van de sterren?
Als de kerk een stad is, slaapt die dan ooit?

Als de kerk een stad is
Neem je de bus (sloom, de toeristische route)
Of neem je de metro (snel op de juiste plek, dwars door de stad)
Of rij je met je getunede bak in de eerste versnelling rondjes om te kijken naar mooie dames?

Als de kerk een stad is, hebben de megastores inmiddels de middenstand en toko’s overgenomen?
Als de kerk een stad is, wie zorgt er voor de daklozen en hangjongeren?
Als de kerk een stad is, wie mag er dan protesten organiseren?

Als de kerk een stad is, hoe zou je dan het gezag noemen?
Baantjer, tramconducteur, buurtregisseur, smeris of parkeerbeheer?

Als de kerk een stad is, glimlachen mensen als ze passeren?
Als de kerk een stad is, wat zou er gebeuren als iemand om hulp roept?
Als de kerk een stad is, in hoeverre is het nodig om je volgens de straat cultuur te gedragen?

Als de kerk een stad is, wie vervult dan de rol van deze stereotypen?
De blonde toiletjuf bij de Hema?
De Japanse kiekjesschieter?
De Marokkaanse taxichauffeur
De pizzabezorger?
De Australische backpacker?
De nichterige kapper?
De Chinees met z’n sambal?
De Poolse jongen met zijn gitaar bij de Albert Heijn?
De yup in het grachtenpand?
De barkeeper?
De ongeschoren student op zijn tweedehands fiets
De verkoper bij het bloemenstalletje met een peuk tussen de lippen geklemd.

Als de kerk een stad is, zou je daar wonen?

scape . . .
Laatst gewijzigd door scape op 04 apr 2005 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 08:18

=D>

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2005 11:56

Amsterdam of Berlijn?
London of Dordrecht?

Jeruzalem. Door God uitgekozen stad waar Hij wil wonen. Maar zo verdeeld, met zoveel problemen... zo weinig respect voor elkaar, zoveel haat, onenigheid, verdeeldheid en groepsvorming. En toch...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sela

Berichtdoor sela » 04 apr 2005 12:04

mooi scape d:)b

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 04 apr 2005 12:34

Marnix schreef:
Amsterdam of Berlijn?
London of Dordrecht?

Jeruzalem. Door God uitgekozen stad waar Hij wil wonen. Maar zo verdeeld, met zoveel problemen... zo weinig respect voor elkaar, zoveel haat, onenigheid, verdeeldheid en groepsvorming. En toch...

Hm, da's een diepe . . . :roll: . Het stuk is overigens niet van mijzelf, ik heb alleen gepoogd een vertaling naar het Nederlands te maken.

Het gaat meer om een conceptuele vergelijking van de kerk met de stad. Al een tijd gaat een deel van het gesprek in de Nederlandse kerk over een 'aantrekkelijke' kerk. Er wordt dus nagedacht over de positie, relevantie en toegankelijkheid van de kerk. Het stuk is dan een poging om vanuit, in dit geval, de stad inspiratie op te doen over de vorm, toegankelijkheid, relevantie en beleving van de kerk. Voor zowel niet-kerkelijken als kerkelijken.

Als ik de insteek van het stuk betrek op Jeruzalem dan zou ik in de kerk doodsbenauwd zijn voor bomaanslagen. Dan zou er een muur langs de stad staan die mensen uitsluit. Dan zouden er ook veel heilige en belangrijke plekken zijn, een holocaust monument. . . . , thanks marnix, voor mijzelf zet ik Jeruzalem erbij.

Scape

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 05 apr 2005 16:44

Prachtig scape!!!! |:)| |:)| |:)| |:)|
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 00:14

scape schreef:
Marnix schreef:
Amsterdam of Berlijn?
London of Dordrecht?

Hm, da's een diepe . . . :roll: . Het stuk is overigens niet van mijzelf, ik heb alleen gepoogd een vertaling naar het Nederlands te maken.

Het gaat meer om een conceptuele vergelijking van de kerk met de stad. Al een tijd gaat een deel van het gesprek in de Nederlandse kerk over een 'aantrekkelijke' kerk. Er wordt dus nagedacht over de positie, relevantie en toegankelijkheid van de kerk. Het stuk is dan een poging om vanuit, in dit geval, de stad inspiratie op te doen over de vorm, toegankelijkheid, relevantie en beleving van de kerk. Voor zowel niet-kerkelijken als kerkelijken.

Als ik de insteek van het stuk betrek op Jeruzalem dan zou ik in de kerk doodsbenauwd zijn voor bomaanslagen. Dan zou er een muur langs de stad staan die mensen uitsluit. Dan zouden er ook veel heilige en belangrijke plekken zijn, een holocaust monument. . . . , thanks marnix, voor mijzelf zet ik Jeruzalem erbij.

Scape

Vorige week was ik nog in Jeruzalem. Als je daar bent merk je totaal niets van spanningen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 00:44

Klopt. Maar ze zijn er helaas wel. :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 10:27

In Jeruzalem eigenlijk niet zo hoor :) Wat is 'de kerk' ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 apr 2005 12:23

Reykjavik? Rio? Tel Aviv? of Berlijn. . . een stad die jarenlang uit twee delen bestond, nu een stad. . .

Maar jas, wat zie jij in de stad, en, als de 'kerk' die stad is, zou je er wonen?

@Raido: ik nodig je uit om in de hypothese mee te gaan. :wink:

peace, Scape

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 12:43

Ik zou in de stad wonen als ik daar ingezet zou zijn, ik zou niet veel missen omdat ik niet beter wist. Daarom blijf ik ook maar in mijn eigen stad wonen en kijk niet naar andere steden, waar wel gitaren en toneelstukken in de kerk zijn :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 apr 2005 12:52

Als ik het goed begrijp woon je in Rijsen. Als je observerend door je woonplek loopt. Wat zie je in Rijsen? Wat gebeurd er in Rijsen?

Over deze observaties kun je nadenken en kijken of ze een metafoor zijn. Een metafoor voor dingen uit jou of een andere kerk die je goed vindt, die je anders zou willen zien of die je hoop geven?

groet, Scape

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 22 apr 2005 11:28

Gods volk: Geestelijk Israël met als hoodstuk (nu nog) Hemels Jeruzalem.
Dié stad wordt na de tweede komst van Jezus én de totale vernietiging van alle zode; de hoofdstad van de herschapen aarde. (Kenmerk: Zegel Gods)

Satans volk: Geestelijk Stadstaat: Het Grote Babylon (deze wereld) in de essentie van de navolging (Merkteken) met als (on-)geestelijke zetel Rome en Burgerwetgever Washington (Openbaring 13)

Professor Walther Veith:

DVD Total Onslaught:
218 B:Two Beasts become Friends uitleg en bewijsvoering van Openbaring 13 t.a.v. de USA en Rome
DVD Total Onslaught:
219B; The Wine of Babylon: Gevolgen en basis van de ongeestelijkheid van deze wereld. Waarbij ons een imitatie van Jezus wordt voorgehouden
DVD Total Onslaught
216B The Islamic ConnectionDoel en heiliging van Islamitsche aspecten om deze wereld tot een One World Order te brengen

Paus John Paul II was zo'n brave hendirk niet!

Total Onslaught
DVD 212B Hidden agenda'sTotal Onslaught
DVD 211B
The Secret Behind Secrcet SocietiesTotal Onslaught
DVD 221B The New World order
Total Onslaught
DVD 232B 1844 & Final Onslaught
Enkele interessante teksten vanuit de bron van Rome:

Most Christians assume that Sunday is the biblically aproved day of worship.

The Roman Catholic Church protests that it transferd Christian Worship from Saturday to Sunday, and that to try argue that the change was made in the Bible, is both dishonest and a denial of Cathlic aurorithy. If Protstants wants to base its teachings only on the Bible, it would woeahip the Sabbath, ot the Sunday

Uiteraard wordt aan veel verdere voorbeelden maar ook visuele filmbeelden aangetoond wat het ware gezicht van Rome is. Op een bepaald moment wordt zelfs aangetoond dat Paus Johannes II adviseert om andersdenkenden te vervolgen, indien zij Rome weigeren te accepteren als de enige ware kerk. Zijn uitspraken (meerdere dus aangaande dat onderwerp) zijn gebaseerd op de Inquisitie die in de middeleeuwen zoveel terreur hebben gebracht. Er wordt in het onderhavige stuk van Paus Johannes Paulus zelfs verwezen naar enkele Canons, die geweld rechtvaardigen op grond van Kerkrecht en autoriteit van d ePaus als wereldleider!

Islam is een middel om de essentie van tereur en geweld, te rechtvaardigen in de onafwendbare doelstelling van de UN, de Verenigde Staten en Rome; de wereld tot één Rijk te brengen, waarbij het economische aspect van dat streven, centraal staat als middel de mensen er toe te dwingen keuzes te maken.

Tekst:

........the Grand Design of God for the new world order - had begun. And Pope John Paul would stride now in the arena of the millennium andgame as something more than a geopolitical giant of his age. He was and remains, the serene and confident Servant of the Grand Design.

Deze tekst is noch vanuit Gods bron noch gebaseerd op Jezus voorbeeld van Verlossing. Het is gewoonweg de taal van de Vrijmetselarij! Servant of the Grand Design is feitelijk Satan!

Refererend naar dat gegeven baseerde Bush en Gorbachev in 1989 reeds hun gesprekken op "A gateway tot the New Millenium of Freedom" (01-12-1989) en de wil om te werken aan "Building a new World" (-order).

Het Nieuwe Gebouw van het Europese parlement ziet er dan ook uit als een Nieuwe Toren van Babel, waarvan enkele jaren geleden in Time een voorbeeld werd gegeven toen het, geheel onwetend van de bouwplannen, een economisch plan gaf van de One World Order, in het licht van de Europese Unie. Welke, heel gewoon de voortzetting is van Hitlers Rijk, nu gebaseerd op de economische plannen en vooruitzichte die het, toenmalige Derde Rijk voor ogen stond als het plan geslaagd zou zijn: "Ein Drittes reich" zu gründen! Uiteraard wilde zowel Rome als Washington dat niet, dus "verloren" de Duitsers de oorlog. Nu echter wordt de oorlog gevoerd dor Koningen, Keizers en Admiraals alsook politici en vooral economische machten. De tanks blijven in de garage, we leiden de Europese Unie alsook de rest van de wereld af van de "dubbele agenda's"die de Vrijmetselarij ( waarvan de meeste politici, op de één of andere wijze, wel lidvan is 99%)

Hier ontgaat het natuurlijk velen dat o.a. General Patton een aanhanger was van de militaire structuur en macht van het Derde Rijk (Vrijmetselarij) . Dat zei hij ook openlijk en Patton was één van de Vrijmetselarij leden, die geen moeite had om het Duitse leger in te zetten tegen de (zogenaamde) Communisten van de Sovjet Unie.

Voor de ontspanning: http://www.ogrish.com/

Blijkbaar geen redding en inzichten van de zogenaamde "geheime diensten"om een einde te maken aan deze praktijken! Voor mensen met bloedvrees: NIET KIJKEN!

Als GODS volk een Staat is (Geestelijk Israël) dan is haar woonplaats een hemelse stad: hemels Jeruzalem

Als Satans volk een Kerkstaat is, dan is het Grote Babylon haar plaats en haar geestelijke stad Rome!

Als de wet van God in onze harten leeft. dan is zij geestelijk!
Als de wet van Satan ons opgelegd wordt dan is zij ongeestelijk en is een burgerwet van Babylon. De paus kan geen geestelijke kracht ontlenen aan Christus, immers Zijn Rijk aards; niet hemels in Christus. Boevendien scheidt hij de Christenen, die niet tot Rome (willen) behoren.
En vandaar dat de Paus een burgermacht nodig heeft, in de plaats van Jezus -in de wereld! En dat is de USA, in elk opzicht!
Laatst gewijzigd door Baltimore op 22 apr 2005 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 22 apr 2005 11:36

een lange reactie
doch scape twijfelt
en begijpt die nie
het concept dat hij aangezwengelt
past geenzins bij doomscenarios en samenzweringen
Hij hengelt
slechts naar inspiratie
uit lokale dingen

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 22 apr 2005 15:31

Als de kerk een stad is

De kerk van Jezus Christus is een stad = Hemels Jeruzalem
De kerk van Satan is een stad= Het grote Babylon

De omschrijving die als topic wordt aangehaald is een, vertwijfelt, beeld van Babylon! Voor de rest niets! Want wat moet mij die omschrijving leren en / of verder brengen dan haar wet en ongeestelijke geesten. Mijmeren over de Stad die, in Openbaringen 18, reeds als verloren staat opgetekend, kan me niet echt boeien. Wel wakker schudden!

Vandaar dat de Gaven der Profertie en het Getuigenis van Jezus zo centraal moeten staan in het leven van de (Hemels-gerichte) Christen, want daar ligt het eindpunt van datgene wat het Levende Woord (d Bijbel) mij leert!

Terug naar “Archief”