Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:Mijn punt is dat 'Gods wil' in de Bijbel min of meer wordt bepaald door wat volgens de individuele bijbelschrijver en/of contemporaine cultuur de norm was. Zo was het volgens de oudtestamentische God onder bepaalde voorwaarden voor zowel mannen en vrouwen oké dat ze er (niet tegelijkertijd natuurlijk) meerdere sekspartners op na hielden, maar daarentegen prefereerde Paulus welhaast het tegenovergestelde: het vrijgezelle bestaan. (Hoewel het (strikt!) monogame huwelijk er 'om der hoererijen wil' bij hem ook wel mee door kon, maar monogaam/polygaam is nog steeds een aardig verschil.) Verder zijn er nog meer verschillende bijbelse meningen over seks.
Het gaat in elk geval over 1 aspekt van Gods wil: "vanwege de hardigheid uwer harten" (Matth. 19:8, Marc. 10:5) is er in de Bijbelse wetgeving in het Oude Testament ruimte gelaten voor zaken als polygamie, echtscheiding en dergelijke. Maar Jezus onderwijst ook dat dit "van den beginne alzo niet geweest is" en dat het dus anders moet. Daarom wijst Hij de weg terug naar de scheppingsordening: 1 man en 1 vrouw in liefde en trouw (sorry, dat rijmt

). Er is dus een vorm van tolerantie geweest ten aanzien van afwijkingen van die liefdesnorm, maar dat er tegelijkertijd een terugkeer wordt aanbevolen richting die norm.
Wat betreft echtscheiding heb je een punt, maar wat betreft polygamie zeker niet. In Matth. 19:8 en Marc. 10:5 wijst Jezus het scheiden af, maar om te zeggen dat hij ook polygamie afwijst lijkt me wat ver gaan - hoewel hij het wel lijkt te suggereren.
Niet direct, wel indirect inderdaad. Want de verwijzing is die naar Adam en Eva, de scheppingsordening. En er wordt in het enkelvoud gesproken: de man die zijn vrouw aanhangt, en die twee zullen tot 1 vlees zijn.
Collateral schreef:Je houdt zo in ieder geval wel een heel ongeloofwaardig beeld over; een God die polygamie in de hand werkt (2 Sam. 12:8), het in bepaalde gevallen zelfs verplicht stelt (Deut. 25:5), maar het er eigenlijk niet mee eens is. Of zouden we moeten concluderen dat de Bijbel iets minder door God is geïnspireerd dan je denkt?

Hmm, wat heeft inspiratie hier opeens mee te maken? Omdat in het Oude Testament polygamie blijkbaar gedoogd en gereguleerd werd, maar het niet de oorspronkelijke bedoeling van God was en ook niet Zijn uiteindelijke? Ik heb theologisch gezien niet zo'n probleem met dit polygamie intermezzo (tenminste: niet qua gedoging gedurende een bepaalde periode ten dienste van een hogere doelstelling).
Collateral schreef:Collateral schreef:Als 'Gods wil' dus met de tijd mee is gegaan - en dat blijkt Bijbels gezien - waarom zou dat proces dan niet voortgezet zijn tot in het heden? Met andere woorden: is het niet logisch dat Gods seksuele moraal tegenwoordig veel losser is dan we denken?
Gezien de ontwikkeling van het spreken over de seksuele moraal in de Bijbel (zie het onderwijs van Jezus) zou ik zeggen: nee, integendeel. Eerder strakker dan losser.
De ontwikkeling waar jij over spreekt wordt niet alsmaar strakker, maar wisselt strak af in los. Je zou dus als volgt moeten redeneren: strak ('van den beginne') -> los ('vele vrouwen') -> strak ('N.T.') -> los (tegenwoordig).

In zekere zin heb je nog gelijk ook: er is voorspeld dat de moraal losser zal worden in het einde der tijden en dit geldt zeker qua seksuele moraal. (Matth. 24:12, 2 Tim. 3, enz.). Maar dat is natuurlijk wat anders dan dat wij dat zouden moeten willen: we zullen daar echt niet beter van worden.
Collateral schreef:Collateral schreef:En zou het niet eens een goed idee zijn om onze seksuele moraal nog slechts te baseren op 'eeuwige waarheden' zoals 'heb je naaste lief als jezelf' (of zie 1 Korinthiërs 13), in plaats van op een van de verschillende (subjectieve) Bijbelse meningen hieromtrent?
Als we daarin het concrete onderwijs van Jezus hierin verdisconteren (1 man, 1 vrouw, monogame liefde binnen het huwelijk), ...
... dan houden we een godsbeeld over van een God die in Zichzelf verdeeld is (zie boven).
... of van een manier van theologiseren die tot die conclusie komt, terwijl een andere manier van theologiseren een andere conclusie trekt. En uiteraard vinden die beide manieren van theologiseren dat die andere manier het bij het verkeerde eind heeft.

Vraag bij dit alles is natuurlijk of liefde en trouw tot eer van God en tot opbouw van onze naaste zijn (het grote gebod!), of dat liefdeloosheid en trouweloosheid (want daar komt die lossere manier van leven op neer) dat zijn. Daarom kies ik voor een manier van theologiseren die het grote gebod accepteert in de praktische uitwerking in ons dagelijkse leven.
Collateral schreef:... dan hebben we daar inderdaad genoeg aan, zonder dat we vervallen in subjectieve meningen aangaande het "je naaste liefhebben als jezelf".

Ach, strak is altijd makkelijk he. Je hoeft er tenminste niet zelf bij na te denken.

Los is inderdaad moeilijker, zeker qua consequenties waar je dan weer rekening mee moet houden, en dus ook op relationeel/seksueel gebied. Te denken valt aan liefdeloosheid,ontrouw, ontwrichte gezinnen, psychische schade bij kinderen, geslachtsziekten en ga zo maar door.
Nee strak is in dit opzicht zeker makkelijker.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)