Rufi schreef:jas schreef:Ik kan wel zien Josh dat je niet veel van kerkmuziek af weet als je zegt dat de melodiëen van onze psalmen en/of gezangen er in de 19e of 20e eeuw bijgemaakt zijn. Niets is minder waar, echter het is een wijdverbreid misverstand wat telkens weer de kop opsteekt. Alle psalmen, zonder uitzondering, zijn gebaseerd op gregoriaanse melodiëen. Discussie hierover hoef je niet te voeren, het is net zo zeker als dat de aarde rond is. Het probleem is tegenwoordig dat er maar wat geroepen wordt en iedereen gelooft het.
En jij roept ook maar wat, want dit is ook niet waar. Zoveel weet jij blijkbaar dus ook niet af van kerkmuziek.
Het bewuste misverstand waar ik het over heb is in het leven geroepen door de theoloog O. Douen. Hij schreef een boek, in 1878, getiteld "Clement Marot et le Psautier Huguenot" waarin hij vermeldde dat de geneefse psalmmelodieën voor het grootste deel franse chansons waren. Hoewel dit misverstand vele jaren later aan de kaak gesteld is, en ook als zodanig erkend, is het zeer hardnekkig en steekt het nog steeds de kop op. Het is immers een prachtig argument om maar allerlei wereldlijke muziek de kerk binnen te halen? maar dat terzijde. Veel psalmodieën zijn door L. Bourgeois 1 op 1 overgenomen van bestaande Gregoriaanse gezangen. Daarnaast hebben de zng. souterliederkens een rol gespeeld. dit zijn geestelijke liedjes die niet in de kerk gezongen werden. Het waren dus geen wereldlijke liedjes. En hoewel niet alle psalmen bestaande gregoriaanse melodieën waren, hebben ze muzikaal gezien wel een gregoriaanse basis. Ze zijn immers allemaal geschreven in de kerkmodi die uit het gregoriaans zijn voortgekomen.
en ga me nu asjeblieft geen onzin meer verkopen over kerkmuziek want ik weet er net iets meer van dan jij. Dat is helemaal niet erg, maar kraam er dan ook liever geen onwaarheden over uit.