heiligverklaring paus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André-J30
Sergeant
Sergeant

Re: heiligverklaring paus

Berichtdoor André-J30 » 28 apr 2014 20:37

Pcrtje schreef:Het is maar de vraag in hoeverre dat een juiste beschrijving is.
Precies, vandaar die vette knipoog :) Om een beetje te relativeren ...
Pcrtje schreef:maar ik denk dat dat zeker niet op gaat wat betreft Bijbelkennis onder de 'hogergeleerden' binnen de kerk
Absoluut mee eens. (waarom denk je dat ik aanbeveel om de Jezus trilogie van dhr. J. Ratzinger te lezen? :D )
André-J30 schreef:En op het Refoweb, vele protestanten en een enkele katholiek.
Pcrtje schreef:Ik denk niet dat je uitleg nodig hebt om erachter te komen hoe dat nou toch zou komen, hoop ik. ;)
Dat hoop je goed, .... hoop ik ... :D :D :D
Pcrtje schreef:Dat is een algemeen bekend stereotype idd. ... 2000 jaar kerkgeschiedenis, deuterocanonieke boeken, kerkvaders en vroeg christelijke documenten. ...substromingen ... zoekmachine ... knippen en plakken.
Vandaar ook die knipoog. Misschien een kern van waarheid mbt de leken. Maar dat geldt uiteraard voor alle stromingen. Ik heb menig boek (gedeeltelijk) gelezen (vnl van archive.org) waarbij de kerkelijke richting pas duidelijk werd door het gebruik van "St" voor bepaalde namen. Niet door de (degelijke / Bijbelse) inhoud!
Faramir schreef:.. dat is gewoon de bijbel door de zoekmachine heen halen op een trefwoord en zonder verder na te lezen knippen en plakken.
Anoniem_89 schreef:Ik herken mij niet in dat laatste..
protest!
Ik ben blij dat jij niet tot die "sleur en pleur" groep hoort.
Helaas kom ik dat echter wel (te vaak) tegen. Mensen die op de "klank" af zaken poneren zonder zich rekenschap te geven van de context, taal, vertaling etc.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 28 apr 2014 20:41

mealybug schreef:... is niet iedere gelovige een heilige?
Het schijnt ... :-oo van wel ...... :-k

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 apr 2014 20:44

mealybug

Ik heb helemaal geen zin om in discussie te gaan over wat de paus zichzelf allemaal toekent laat staan over wie en wanneer hij iemand "heilig" verklaart.

Ik wil alleen bevestigen wat jij zegt, dat ELKE wedergeboren christen in de Bijbel heilige wordt genoemd.
Wij ZIJN ge-heiligd MET Christus Jezus, en de apostel Paulus opent zijn brieven vrijwel altijd met : "Den HEILIGEN en gelovigen broederen in Christus".

En ik citeer nu uit de brief aan de Kolossenzen, alwaar de apostel in vers 4 zegt: " Alzo wij van uw geloof in Christus Jezus gehoord hebben en van de liefde, die gij hebt tot ALLE HEILIGEN".

Voorwaarde is uiteraard wel dat wij wedergeboren zijn, om tot die heiligen te behoren, daar is de Schrift Zelf duidelijk over.

En niet de paus is het "hoofd" van de kerk, maar Christus Jezus is het Hoofd des Lichaams, namelijk de Gemeente [ vers. 18].

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 28 apr 2014 20:51

ineke-kitty schreef:Voorwaarde is uiteraard wel dat wij wedergeboren zijn, om tot die heiligen te behoren, daar is de Schrift Zelf duidelijk over.
Misschien een beetje off-topic maar waar staat dat dan, dat wedergeboren moeten zijn?
(Joh. 3: 5 kan het niet zijn want dat is van vóórdat Jezus Zijn werk had volbracht.)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 20:58

mealybug schreef:... is niet iedere gelovige een heilige?
André-J30 schreef:Het schijnt ... :-oo van wel ...... :-k

Ja in de bijbel staat dat toch? 8-[

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2014 21:17

Faramir schreef:Heilig kan zoals zovele woorden meerdere betekenissen hebben. Het is in dit topic overduidelijk welke betekenis er bedoeld wordt.

Het lijkt er overduidelijk op dat je jaren nadat je bent overleden al dan niet pas heilig wordt verklaard.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 21:20

Dan heb je nog steeds niet het hoe en wat begrepen. Erg spijtig na 3 kantjes. Zeker niet gelezen is het wel?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 apr 2014 21:22

Andre

Als je even doorgelezen had in Joh. 3:1-17 staat er in vers 7: "verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden".

Verder staat er in Johannes 3:3: " Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: "Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien".
De Schrift leert ons dat de Here Jezus Zelf de Eerste was Die wedergeboren werd.
Hij spreekt tot Zijn discipelen en zegt tot hen: " Wanneer gij MIJ gevolgd zult zijn in de wedergeboorte" [ Matth. 19:28], waaruit maar weer blijkt dat die weg die de Here Jezus Zelf zou gaan door dood en opstanding bestemd was voor ELK ander, voor eenieder die gelooft dus.

Er is geen andere weg tot behoudenis dan door wedergeboorte.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 apr 2014 23:11

Er is nogal wat misverstand omtrent de heilig-verklaringen en wanneer iemand nou eigenlijk heilig is. Ik probeer even kort wat uiteen te zetten wat ik gisteren heb meegekregen van de mis.

Wat Ineke-Kitty hier zegt, klopt:
ineke-kitty schreef:Ik wil alleen bevestigen wat jij zegt, dat ELKE wedergeboren christen in de Bijbel heilige wordt genoemd.
Wij ZIJN ge-heiligd MET Christus Jezus, en de apostel Paulus opent zijn brieven vrijwel altijd met : "Den HEILIGEN en gelovigen broederen in Christus".
Elke wedergeboren christen kan oprecht een heilige genoemd worden. Het enige wat de Kerk dan ook doet na het overlijden van een vermeende heilige is onderzoeken of die persoon inderdaad een voorbeeld kan zijn voor andere mensen. Faramir heeft daar ook al nuttige dingen over gezegd. Een heiligverklaring maakt niet iemand plotseling heilig, het enige wat de Kerk doet is achteraf constateren dat die persoon heilig is. Is iedere wedergeboren christen een heilige? Jazeker, maar dat moet uiteraard wel goed onderzocht worden. Uiteraard zijn heiligen ook niet volmaakt, dus de Kerk zoekt niet naar perfecte mensen. Degenen die heilig worden verklaard dienen als voorbeeld voor de mensen op aarde; een voorbeeld waarnaar geleefd kan worden. Zij gingen ons voor op de weg die een christen zou moeten bewandelen. Niet perfect. Niet volmaakt. Wel een voorbeeld voor de mensen.

Waarom wordt dan niet iedereen heilig verklaard? Ik weet het 'officiële' antwoord niet, maar ik kan me goed voorstellen dat ten eerste iedereen officieel heilig verklaren een onbegonnen zaak is; en ten tweede, bijvoorbeeld, dat de persoon in kwestie wel enige bekendheid onder het volk heeft moeten genoten. Misschien heeft Faramir, of iemand anders, daar nog een aanvulling op.

Zomaar wat gedachten en zaken die in mij opkomen die hopelijk enige misverstand aan de kant helpen te ruimen.
"Een libelle zweeft over het water..."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2014 23:37

Dat de paus heilig is verklaard op aarde heb ik helemaal geen problemen mee. Ten eerste, wie ben ik en ten tweede is het onze plicht ook om heilig te zijn:

'Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel, want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.' (1 Petr 1,15-16)

Wat het in de hemel betekent dat de paus door mensen heilig is verklaard weet alleen God. Dát is natuurlijk het belangrijkste, want als God een heiligverklaring niet onderschrijft, wat betekent die dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 apr 2014 07:56

Pcrtje schreef: Zij gingen ons voor op de weg die een christen zou moeten bewandelen. Niet perfect. Niet volmaakt. Wel een voorbeeld voor de mensen.

Maar je kunt je wel voorstellen, dat er veel mensen zijn die enorme moeite hebben met het voorbeeld van het kussen van een boek, waarin staat dat God geen Zoon heeft, en het als hoofdverantwoordelijke z.g.a. niets doen aan het enorme kindermisbruik tijdens zijn periode.
Als je zegt de opvolger te zijn van Petrus, moet je trouwens ''de schoonmoeder'' er ook bij nemen, lijkt me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 apr 2014 08:29

Pcrtje schreef:Waarom wordt dan niet iedereen heilig verklaard? Ik weet het 'officiële' antwoord niet, maar ik kan me goed voorstellen dat ten eerste iedereen officieel heilig verklaren een onbegonnen zaak is; en ten tweede, bijvoorbeeld, dat de persoon in kwestie wel enige bekendheid onder het volk heeft moeten genoten. Misschien heeft Faramir, of iemand anders, daar nog een aanvulling op.

Mensen kunnen in principe pas heilig verklaard worden wanneer men op ene of andere wijze bevestiging heeft gekregen dat deze persoon in de hemel is. Dat wil niet zeggen dat er niet vele vele mensen in de hemel zitten waarvan men nooit een heiligverklaring heeft afgeroepen. Integendeel zelfs. Daarnaast beperken de heiligverklaringen zich tot mensen die een voorbeeldfiguur waren in hun christelijkheid en die enige mate van populariteit genoten. Het is bijvoorbeeld niet te doen voor de Kerk om van iedere katholiek die overlijd te gaan onderzoeken of hij/zij in de hemel is opgenomen.

Maar ook niet iedereen zal naar de hemel gaan en dus niet heilig worden. Heilig in de betekenis van dit topic staat gelijk aan in de hemel opgenomen door God. Zelfs mensen die van de daken afschreeuwen dat ze wedergeboren zijn (volgens katholiek geloof is iedereen dat door de doop, ongeacht op welke leeftijd die doop plaatsvond). Ook wedergeboren christenen kunnen grove fouten maken in het leven en ernstig zondigen. En uiteindelijk is het oordeel aan God en aan God alleen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 apr 2014 08:33

mealybug schreef:Maar je kunt je wel voorstellen, dat er veel mensen zijn die enorme moeite hebben met het voorbeeld van het kussen van een boek, waarin staat dat God geen Zoon heeft,

Ik kan me niet voorstellen dat je dat als niet katholiek ene ruk kan interesseren. Dat ten eerste en ten tweede deed de paus het om zijn respect te uiten tegenover zijn islamitische vrienden en hun geloof. Want alhoewel het voor jou en enkele andere op dit forum totaal onmogelijk lijkt is het mogelijk om het ergens mee oneens te zijn maar er toch respect voor op te brengen.
en het als hoofdverantwoordelijke z.g.a. niets doen aan het enorme kindermisbruik tijdens zijn periode.

De hoofdverantwoordelijke voor welke misdaad dan ook is natuurlijk altijd degene die de misdaad begaat. Dat deze paus er z.g.a. niets aan gedaan heeft is kolder maar past natuurlijk prima in je straatje van antipapisme. Achteraf is altijd makkelijk oordelen zeker als je dood en blind bent voor de feiten en enkel je eigen getetter interessant genoeg vind om te horen.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 29 apr 2014 09:47

ineke-kitty schreef:Andre

Als je even doorgelezen had in Joh. 3:1-17 staat er in vers 7: "verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden".

Verder staat er in Johannes 3:3: " Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: "Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien".
De Schrift leert ons dat de Here Jezus Zelf de Eerste was Die wedergeboren werd.
Hij spreekt tot Zijn discipelen en zegt tot hen: " Wanneer gij MIJ gevolgd zult zijn in de wedergeboorte" [ Matth. 19:28], waaruit maar weer blijkt dat die weg die de Here Jezus Zelf zou gaan door dood en opstanding bestemd was voor ELK ander, voor eenieder die gelooft dus.

Er is geen andere weg tot behoudenis dan door wedergeboorte.

Wedergeboorte is een nieuw leven, leven in een Nieuw Verbond. Dat Nieuwe Leven is begonnen met de Opstanding van Jezus.
Context:
Wat Jezus zegt in Joh. 3 is rechtstreeks gezegd tegen en bedoelt voor Nicodemus en Jezus' discipelen. De mensen leefden toen nog in het Oude Verbond en moesten opnieuw geboren / wedergeboren worden in het Nieuwe Verbond. Dat konden Nicodemus en Jezus' discipelen toen nog niet begrijpen, Jezus' werk was nog niet af. Vandaar ook die vraag van Nicodemus.
De weg die jij leest in de Bijbel maakt e.e.a. afhankelijk van de mens.
De kerken uit de Reformatie (en ik ook) laten dit werk beginnen bij God. Uit de preek bij ons zondagmorgen:
"Toen Jezus opstond uit de dood is ons Nieuwe Leven begonnen." Bijv. Ef. 1:4
Door geboorte uit gelovige ouders ben je binnen het Nieuwe Verbond geboren en heb je deel aan het Nieuwe Leven. De ouders voeden de kinderen zo op dat ze ook steeds meer zelf gaan leven naar de de aard van hun afkomst. Direct vanaf hun geboorte zijn ze heilig: afgezonderd van (de wereld) en bestemd voor (God Liefhebben boven alles en de naaste als jezelf).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 09:52

André-J30 schreef:Door geboorte uit gelovige ouders ben je binnen het Nieuwe Verbond geboren en heb je deel aan het Nieuwe Leven. De ouders voeden de kinderen zo op dat ze ook steeds meer zelf gaan leven naar de de aard van hun afkomst. Direct vanaf hun geboorte zijn ze heilig: afgezonderd van (de wereld) en bestemd voor (God Liefhebben boven alles en de naaste als jezelf).
Je lijkt de suggestie te wekken dat de verbondskinderen per definitie wedergeboren zouden zijn.. ik hoop maar dat ik dat verkeerd begrijp.

Terug naar “Archief”