Ik vond die site van stichting promise niet objectief, alleen interessant

. De site kendo.nl vond ik wel objectief, want daar stonden geen enkele veroodeling. Het was puur informatie over wat de link tussen Zen in kendo is.
Bang voor andere 'vreemde' invloeden ben ik niet. Als dat zo zou zijn, zou ik ook met mijn studie moeten stoppen. Ik studeer namelijk Trade Management gericht op Azië, economie gecombineerd met Aziatische talen en culturen

. Daar moet je wel leren. Er is echter wel een verschil tussen kennis over andere religies en opvattingen en het uitvoeren daarvan.
Ook ben ik niet bang dat vechtsport aggressief maakt. Bij de dojo waar ik zit, is niemand een agressief persoon. Dit geldt zowel voor de kendoka's als de karateka's. Ik ken ondertussen genoeg mensen die aan vechtsport doen en totaal niet agressief zijn. Ook ben ik zelf na anderhalf jaar echt niet agresiever geworden omdat ik op kendo zit.
Zen is overigens wel een religie en niet alleen maar een levenshouding. Dit staat er op wikipedia over Zen:
Zen is een Japanse vorm van het boeddhisme. De zen is een vorm van het boeddhisme die nadruk legt op za-zen: meditatie als middel tot verlichting. Bij deze meditatievorm zijn onder andere beheersing, wijsheid en een goed gevoel voor humor van belang. In bijna ieder boek of artikel over zen wordt al in een vroeg stadium vermeld, dat het eigenlijk onmogelijk is zen te beschrijven of uit een boek te leren.
Meer kan je op Wikipedia vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zen
En als laatste, als ik ga stoppen met kendo, is dat niet alleen vanwege het 'christen' zijn of dat het van mij verwacht zou worden. Tenminste, ik zie het zo niet. De afweging die ik maak, is of de activiteiten bij kendo goed zijn voor mij of niet. Hier valt uiteraard ook wel geloofsoverwegingen onder, maar ook punten die daar helemaal niets mee te maken hebben. Zo heb ik het elke donderdag altijd vrij druk met schoolopdrachten, waardoor het steeds moeilijker wordt om kendo met school te combineren. Dit is ook een belangrijke afweging, want ondertussen betaal ik wel contributie

.