Christenen en Kendo (Oosterse vechtsporten)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 21 okt 2006 17:51

Hoi Stefan,

ik herken je probleem heel goed. Ik heb zelf een karate-verleden en heb er ook een tijd over gedubd of het nou wel of niet goed was om te doen. Uiteindelijk ben ik gestopt, na lang bidden, wikken, wegen en lezen. Het boekje "Zijn vechtsporten uit den boze?" van Danny Soto heeft me daarbij wel geholpen om wat dingen op een rijtje te krijgen. Als je wilt kan ik je het wel opsturen, het is niet dik. Als je wilt stuur je me maar een pb-tje.

gr, wormpje.

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 22 okt 2006 11:55

Bedankt voor het aanbod van dat boekje, maar het is niet nodig om het naar mij op te sturen. Ik had net nog even op Google gezocht naar informatie over dat boek en ik kwam uiteindelijk op deze pagina terecht. Best interessant wat er allemaal staat.

Ook zag ik laatst de site www.kendo.nl, hier stond ook iets over de link tussen kendo en Zen. Dit liet mij wel weer extra twijfelen over deze sport. Ook het verschil van deze site met de meeste sites die ik bezocht had voor informatie, is dat deze site niet christelijk is (en er stonden daarbij ook geen veroordelingen over de vechtsport, het komt dan objectiever over :roll: ).

Ik zit er daarom ook steeds meer aan te denken om toch echt te gaan stoppen met kendo. Mijn gevoel zei dat eigenlijk allang en ik kan geen enkel goed argument bedenken om dit te negeren. Vrijwel alle info die ik hierover vind, lijken mijn twijfels te bevestigen. Daarbij heb ik door school toch al steeds minder tijd voor kendo waardoor ik vaak lessen oversla, dus dat is weer een extra argument :P .

In ieder geval, aanstaande donderdag (of wellicht daarvoor nog, maar donderdag is er weer les) ga ik die knoop eindelijk eens doorhakken om een einde te maken aan die twijfels :roll: .

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 22 okt 2006 14:48

beste stefan

als je geen zin meer hebt in kendo, moet je ermee stoppen.
Maar doe het AUB niet omdat het niet christelijk zou zijn! want dan handel je uit angst. stel dan jezelf de vraag; wat voor niet-christelijke dingen zou ik eigenlijk nog wel doen? hoeveel sluit ik dan uit in mijn leven?

het christelijk geloof zou je niet bang moeten maken voor 'vreemde invloeden'. je zou je gesterkt moeten voelen om deze juist te onderzoeken om er beter en wijzer van te worden(mijns inziens)!

die pagina van "stichting promise" vind ik alles behalve objectief, en zelfs nogal tendentieus en bangmakend. het stelt oosterse vechtsport gelijk aan occulte religie, en dat is natuurlijk de grootste onzin.

'zen' is geen religie maar een oefening voor de geest. je geest oefenen kan geen kwaad. en vechtsport maakt je niet per defenitie agressief.
een voorbeeld van hoe het ook kan:
http://www.filmfocus.com/films/20087-Buddhas_Lost_Children.html
meer, incl trailer: http://www.buddhaslostchildren.com/

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 22 okt 2006 17:50

Ik vond die site van stichting promise niet objectief, alleen interessant :wink: . De site kendo.nl vond ik wel objectief, want daar stonden geen enkele veroodeling. Het was puur informatie over wat de link tussen Zen in kendo is.

Bang voor andere 'vreemde' invloeden ben ik niet. Als dat zo zou zijn, zou ik ook met mijn studie moeten stoppen. Ik studeer namelijk Trade Management gericht op Azië, economie gecombineerd met Aziatische talen en culturen :P . Daar moet je wel leren. Er is echter wel een verschil tussen kennis over andere religies en opvattingen en het uitvoeren daarvan.

Ook ben ik niet bang dat vechtsport aggressief maakt. Bij de dojo waar ik zit, is niemand een agressief persoon. Dit geldt zowel voor de kendoka's als de karateka's. Ik ken ondertussen genoeg mensen die aan vechtsport doen en totaal niet agressief zijn. Ook ben ik zelf na anderhalf jaar echt niet agresiever geworden omdat ik op kendo zit.

Zen is overigens wel een religie en niet alleen maar een levenshouding. Dit staat er op wikipedia over Zen:

Zen is een Japanse vorm van het boeddhisme. De zen is een vorm van het boeddhisme die nadruk legt op za-zen: meditatie als middel tot verlichting. Bij deze meditatievorm zijn onder andere beheersing, wijsheid en een goed gevoel voor humor van belang. In bijna ieder boek of artikel over zen wordt al in een vroeg stadium vermeld, dat het eigenlijk onmogelijk is zen te beschrijven of uit een boek te leren.

Meer kan je op Wikipedia vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zen

En als laatste, als ik ga stoppen met kendo, is dat niet alleen vanwege het 'christen' zijn of dat het van mij verwacht zou worden. Tenminste, ik zie het zo niet. De afweging die ik maak, is of de activiteiten bij kendo goed zijn voor mij of niet. Hier valt uiteraard ook wel geloofsoverwegingen onder, maar ook punten die daar helemaal niets mee te maken hebben. Zo heb ik het elke donderdag altijd vrij druk met schoolopdrachten, waardoor het steeds moeilijker wordt om kendo met school te combineren. Dit is ook een belangrijke afweging, want ondertussen betaal ik wel contributie :P .

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 22 okt 2006 21:56

Klaretaal schreef:

het christelijk geloof zou je niet bang moeten maken voor 'vreemde invloeden'. je zou je gesterkt moeten voelen om deze juist te onderzoeken om er beter en wijzer van te worden(mijns inziens)!

Ik sluit mij liever bij Paulus aan: "Daarom, mijn geliefden, vliedt van den afgodendienst."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 okt 2006 21:56

Omega schreef:Klaretaal schreef:

Ik sluit mij liever bij Paulus aan: "Daarom, mijn geliefden, vliedt van den afgodendienst."

Hoe kun je afgoden dienen als er maar één God is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 okt 2006 10:59

Optimatus schreef:
Omega schreef:Klaretaal schreef:

Alles wat jou bij God vandaan haalt of alles waar jij drukker mee bent dan met God valt onder afgodendienst.
God moet en heeft ook het recht om op plek 1 in ons leven te staan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2006 11:39

Kwestie van prioriteiten ;)

Maar ik zie in kendo (coole sport om te zien overigens) geen gevaar dan behalve blauwe plekken.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 okt 2006 18:17

Van jou had ik een intelligentere vraag verwacht en niet van het niveau: waarom is het gras groen? ;-)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 okt 2006 19:02

Kijk, aan de verhalen van salty en Divrei Shmuel hebben we tenminste iets meer dan aan evangelische occultisme-fobieën. :)

Het is blijkbaar dus inderdaad mogelijk om in contact te komen met zaken die je als christen niet wilt, via Oosterse spiritualiteit. De vraag is wel of je dat risico als christelijke vechtsportbeoefenaar loopt. Ik zou denken van niet, omdat je dan toch vooral op het sportieve gericht bent en je je waarschijnlijk niet diep in het spirituele zal storten.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 okt 2006 19:17

Ik zou denken van niet, omdat je dan toch vooral op het sportieve gericht bent en je je waarschijnlijk niet diep in het spirituele zal storten.

Veel is afhankelijk van de school en de soort vechtsport denk ik. Zelf heb ik in mijn jonge jaren op Tae Kwon Do gezeten. Veel verder dan een buiging (uit respect) naar onze leraar en naar elkaar kwamen we niet. Ik ken echter ook andere sportscholen waar yogatechnieken een belangrijk onderdeel van de lessen zijn er in de hoek van de dojo een boedhabeeld staat. Daar zou ik me zeker niet thuis voelen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2006 21:49

Wat is dan het gevaar van yoga (dan behalve spierverrekkingen)?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 okt 2006 22:08

kendo is een vecht sport.

Misschien is het is goed als ik de lezing van de sportinstructeur uit Kesteren (ben even zijn naam kwijt) is meeneem. Hij had een sportschool waar je vechtsporten kon volgen. Daar is hij mee gestopt toen hij christen werd. Hij kon die 2 niet met elkaar rijmen.
Weet zelf niet goed hoe ik het zo snel moet verwoorden zoals hij het deed, dus ik zal kijken of ik nog aan die lezing kan komen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 23 okt 2006 22:18

Omega schreef:
Ik zou denken van niet, omdat je dan toch vooral op het sportieve gericht bent en je je waarschijnlijk niet diep in het spirituele zal storten.

Veel is afhankelijk van de school en de soort vechtsport denk ik. Zelf heb ik in mijn jonge jaren op Tae Kwon Do gezeten. Veel verder dan een buiging (uit respect) naar onze leraar en naar elkaar kwamen we niet. Ik ken echter ook andere sportscholen waar yogatechnieken een belangrijk onderdeel van de lessen zijn er in de hoek van de dojo een boedhabeeld staat. Daar zou ik me zeker niet thuis voelen.

Een boeddhabeeld, hoe herkenbaar, want dat is bij ons ook in een hoek te vinden. Ik zie dat echter meer als versiering, aangezien we er niet naar groeten en het heeft ook geen enkele andere rol binnen de lessen. Het was ook een cadeau die mijn leraar een half jaar geleden had gekregen van karateleerlingen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 okt 2006 22:31

Gerdien B. schreef:kendo is een vecht sport.

Misschien is het is goed als ik de lezing van de sportinstructeur uit Kesteren (ben even zijn naam kwijt) is meeneem. Hij had een sportschool waar je vechtsporten kon volgen. Daar is hij mee gestopt toen hij christen werd. Hij kon die 2 niet met elkaar rijmen.
Weet zelf niet goed hoe ik het zo snel moet verwoorden zoals hij het deed, dus ik zal kijken of ik nog aan die lezing kan komen

Ik weet niet of het feit dat het een vechtsport is het probleem was, maar in dat geval zou ik nog eens willen benadrukken dat juíst bij vechtsporten agressie taboe is en respect voor de tegenstander erg belangrijk.

Terug naar “Archief”