Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mei 2006 18:41

Marnix schreef:Bah... sorry maar dit vind ik echt een ontzettend kortzichtige reactie...

Iedereen die het beste met z'n kind voor heeft zal zich op de genoemde bijbelteksten willen beroepen. En met recht, ze passen in ieders denkraam. En daarom voegen ze hier niets toe.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 24 mei 2006 18:48

Volgens mij gaan jullie hier heel erg off-topic.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 24 mei 2006 19:55

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Bah... sorry maar dit vind ik echt een ontzettend kortzichtige reactie...

Iedereen die het beste met z'n kind voor heeft zal zich op de genoemde bijbelteksten willen beroepen. En met recht, ze passen in ieders denkraam. En daarom voegen ze hier niets toe.

ik ben blij dat onze Here Jezus Christus ook het beste met de kinderen voor heeft.

voegen bijbelteksten over kinderen niks toe aan een onderwerp waar kinderen bij gehaald worden??

tis maar hoe je het in je eigen denkraam plaatst...

ik ben blij dat ze in de christelijk gereformeerde kerk waar ik lid van ben (Alblasserdam) de kinderen er veel bij betrekken. Kinderen zijn o zo belangrijk in het koninkrijk van God. dus ook in de kerken. Juist voor hun is het ook zo enorm belangrijk om dat Woord te horen en de liefde van Jezus en een gemeente te voelen. In je jeugd leer je het meest voor je verdere toekomst. Dus jong geleerd oud gedaan. Ik denk dat we deze lijn ook door kunnen trekken naar onszelf. Ik ben altijd met veel plezier naar de kerk gegaan, als kind zijnde werd ik (en niet alleen ik) veel bij de kerkdiensten betrokken. Ik mocht weten en voelen dat ik ook bij Jezus mocht horen en dat lieten ze me soms zien doordat ik voorin de kerk mocht staan met mijn neus bovenop het doopvont (bij wijze van). Ik denk dat ik er zo veel meer van mee gekregen heb dan dat ik op een achterste bank gezeten had en ik tegen vele hoge ruggen aan moest kijken. (mochten predikanten dit toch te rommelig vinden, dan kunnen ze altijd nog de voorste banken voor de kinderen ter beschikking stellen).

en wat mij betreft mogen de 35 plussers best mee naar het doopvont, als ze maar niet voor de kindertjes gaan staan :wink:

sorry erg offtopic.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2006 21:54

Jantjes schreef:
Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
rosekapje schreef:
mw schreef:ik was gister in een "lichte CGK", daar werden ook de kinderen er bij betrokken.
Voor de preek mochten ze naar de kindernevendienst, na de preek kwamen ze weer terug. Er was dopen, en de kinderen mochten rondom het doopvont zitten. En de dominee stelde vragen aan hen.
Sorry, dat ik het zeg, maar ik vond het echt niks. Erg rommelig, huilende kinderen, enz. Kvond het niet echt ordelijk. (maar ja, zal wel aan mij liggen)

ik moet bij dit soort uitspraken altijd denken aan: mat 19: 13-15, marcus 10: 13-16 en lucas 18: 15-17

hmm, tonen deze teksten niet juist aan dat kinderen tijdens de preek de kerk niet uitmogen naar de nevendienst? Als we er tenminste vanuit gaan dat in de preek Christus zijn gemeente bezoekt en toespreekt.
Trouwens, als het koninkrijk der hemelen juist voor de kinderen is, dan hoeven de kinderen toch ook niet zoveel aandacht in de preek te krijgen? Een predikant kan zich beter richten op de oudere aanwezigen, voor wie geloven vaak veel minder vanzelfsprekend is. Met name de groep 35-55 jaar is in veel kerken ondervertegenwoordigd. Nodig die dus eens uit naar voren tijdens een doopdienst, denk ik wel eens.

Bah... sorry maar dit vind ik echt een ontzettend kortzichtige reactie... Kinderen horen er toch wel bij dus hoeven ze geen aandacht in de preek te krijgen, hoeven ze er niks van te snappen? Dat de rest ook voldoende aandacht moet krijgen lijkt me trouwens geen issue. Maar ik zou zeggen, stel je predikant es voor dat die groep bij de doop naar voren mag komen, ik heb er niks op tegen.

Hoe ging dat in het Ouden Verbond, met die kinderen, ook afzonderlijk in een nevendienst?

Geef zelf eens antwoord op die vraag? :)

Ik ben nu een paar dagen weg, daarna zal ik verder ingaan op wat er allemaal gezegd is :)

Ik ben met Rosekapje eens dat kinderen in de dienst zelf betrekken belangrijk is maar dat 2 diensten per zondag ook meer mogelijkheden geven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 mei 2006 07:20

over kinderen in de kerk kun je ook hier verder gaan.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=1090064#1090064
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 mei 2006 20:15

beroepen te Zutphen: kand. R.G.den Hertog te Apeldoorn

bron: RD
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 mei 2006 20:16

ah..die beste man heeft nog bij ons in de gemeente stage gelopen.

Heeft ook een tijdje moeten wachten op een beroep.
Kandidaat Hoekmaak heeft ook nog steeds geen beroep :?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 01 jun 2006 07:11

...ehm, aanstaande zondag hopen we een nieuw tweetal 'voorgelegd' te krijgen...maar ik vind vacant zijn niet erg (nog).
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2006 11:21

Niet? Pff ik vond het maar niks, al die leesdiensten :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 01 jun 2006 11:24

Marnix schreef:Niet? Pff ik vond het maar niks, al die leesdiensten :)

... wij hebben nooit leesdiensten... iedere zondag een herder van elders op de kansel.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 jun 2006 12:03

Wij zijn ook vacant. Vind het niet echt opbouwend voor de gemeente ofzo hoor. Ik mis toch wel de seriepreken.
Al is het wel erg leuk om weer vaker andere dominees te hebben. Beetje oriënteren voor de nieuwe die er ooit zal moeten komen.
We hebben toevallig deze maand wat leesdiensten, maar verder heel weinig. Ik geloof dat we voor de hele zomer onder de pannen zijn. Maar, ik merk toch dat het voor de gemeente niet echt beter is.
pobody's nerfect

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 jun 2006 14:38

tanteoranje schreef:...ehm, aanstaande zondag hopen we een nieuw tweetal 'voorgelegd' te krijgen...maar ik vind vacant zijn niet erg (nog).

en al enig idee wie het tweetal zijn?

wij gaan binnenkort ook met een tweetal komen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 01 jun 2006 14:41

mw schreef:
tanteoranje schreef:...ehm, aanstaande zondag hopen we een nieuw tweetal 'voorgelegd' te krijgen...maar ik vind vacant zijn niet erg (nog).

en al enig idee wie het tweetal zijn?

wij gaan binnenkort ook met een tweetal komen

Puur vanuit m'n eigen fantasie: ds. Polinder en ds. vd Zwan (maar misschien heeft de kerkenraad heel andere ideeen dan tante Oranje).
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 jun 2006 14:45

aha.. dan ben ik benieuws. ds Polinder heeft trouwens ook al een beroep

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 jun 2006 15:21

Chr. Geref. Kerken
Aangenomen: naar ’s-Gravenhage-Rijswijk, C. van Atten te Hilversum-Oost.

uit:RD
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”