Homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Torenspits
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:38
Locatie: Werkendam

Berichtdoor Torenspits » 13 mar 2003 14:55

John,

Ken jij ook kerkgangers, vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid; oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam; onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen (Rom.1:29-31),
die van zichzelf beweren dat hun acties het gevolg zijn van liefde?
Dat zij hun liefde toch moeten kunnen uiten? Dat met hun acties niets mis is en dat kerken dat ten onrechte eeuwen hebben veroordeeld. Dat het eens goed zou zijn om dominees 'vol van moord en bedrog' op de kansel te hebben, ipv al die conservatievelingen?
Zouden we zulke kerkgangers dan uit onze kerken mogen weren van jou :?:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8284
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2003 15:30

parsifal schreef:torenspits haalde al aan dat de kjv jouw uitleg van Leviticus 18 en 20 niet toestaat. Ik heb nog maar enkele uitleggen er op nageslagen maar die ondersteunen ook jouw uitleg niet.


Wat is de kjv?

En die uitleggen van jou, die komen waarschijnlijk uit een bepaalde hoek van het christendom...

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 13 mar 2003 15:36

Kjv is King James Version, De `Statenvertaling" in het Engels. En ja ik heb wat uitleg betreft bijvoorbeeld gekeken naar "Het Boek", Waarbij deze tekst is geinterpreteerd als gaande over "gewone" homoseksualiteit. Voor de rest heb ik nog niet de moeite genomen de online Bijbel aan te zetten. Waar veel commentaren op staan, die inderdaad uit een bepaalde hoek komen. Verder weet ik dat bijvoorbeeld John Stott ook deze teksten interpreteert als gaande over homoseksualiteit. Maar zonder gekheid hier kan iemand met kennis van Hebreeuws veel over zeggen. Ik denk dat daarmee in een keer het hele probleem is opgelost.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 mar 2003 15:42

parsifal schreef:Inderdaad moet je eerst de zonde van jezelf bekijken. Daarvoor ben je verantwoordelijk. Een ieder draagt zijn eigen lasten. En voor mezelf is homoseksualiteit een zonde, waar ik weinig/geen verleiding toe ken. Al zijn er zonden waar ik me wel toe verleid weet, en waar ik ook regelmatig in val. Echter hiermee benadeel ik niet mezelf maar ik ga tegen God in. Laat daarom die zonde maar zonde genoemd blijven worden.
De Heere accepteerde wel de mens achter de zonde, maar de opdracht tot bekering was wel heel essentieel. De Heere uit Mattheus 25 is dezelfde als die uit Johannes 8. En Ananias en Safira hadden misschien ook een te groot beeld van wat God wel zou accepteren. De verantwoording van de kerk op dit gebied staat denk ik voor een groot deel in 1 Korinthe 5 (dacht ik) waar een man die het met de bijvrouw van zijn vader houdt (Gaat dat tegen het directe gebod van de liefde in?) zwaar veroordeeld wordt. Er staat echt dat hij moet beschouwd worden als niet meer tot de gemeente behorend.


Goed stuk parsifal :!:

Een paar kleine opmerkingen
parsifal schreef:Hierbij kan trouwens verwezen worden naar teksten uit een van de hoofdstukken uit leviticus waar (naar mijn idee) homoseksualiteit wordt veroordeeld. torenspits haalde al aan dat de kjv jouw uitleg van Leviticus 18 en 20 niet toestaat. Ik heb nog maar enkele uitleggen er op nageslagen maar die ondersteunen ook jouw uitleg niet.

Het antwoord op de KJV heb ik al hierboven gegeven ("een homo ligt niet bij een man zoals bij een vrouw"), maar ik denk dat het niet om de vertaling gaat maar om de grondtekst. Het probleem is

parsifal schreef:En ik ben het er niet mee eens dat de Heere Jezus de mensen onvoorwaardelijk accepteerde.

Jezus begint met mensen onvoorwaardelijk te accepteren als mens, maar dan vraagt Hij de verandering waar Hij de kracht voor geeft.

parsifal schreef:God laat mensen als straf over aanzichzelf dat kan tot homoseksualiteit leiden. Zo lijkt het in Romeinen te staan. Ook de verharding van Farao's hart was zonde, al was het God die deze verharding werkte (Hoe weet ik ook niet). Maar of de zonde een straf is of een eigen wilsbesluit of beide, we mogen het niet doen.

Hier ben ik het helemaal mee eens :!:
Hiermee verschuif het accent van het probleem van homoseksualiteit naar het probleem van de zonde (waaruit o.a. homoseksualiteit voortvloeit). (Bij de volledige :!: oplossing van het prbleem van de zonde is het probleem van het gevolg van de zonde (homoseksualiteit) ook opgelost :!: ).
Het probleem van de zonde is echter een probleem dat ieder mens heeft en waar je alleen met de Hulp van de Heilige Geest in je leven uitkomt :!:


In die aanpak wordt geen voorwaarde (zondeloos zijn) vooraf gesteld dat wat men bij homoseksualiteit (niet praktiseren) wel doet :!:

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 13 mar 2003 15:54, 3 keer totaal gewijzigd.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 mar 2003 15:48

Torenspits schreef:John,
Ken jij ook kerkgangers, vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid; oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam; onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen (Rom.1:29-31),
die van zichzelf beweren dat hun acties het gevolg zijn van liefde?
Dat zij hun liefde toch moeten kunnen uiten? Dat met hun acties niets mis is en dat kerken dat ten onrechte eeuwen hebben veroordeeld. Dat het eens goed zou zijn om dominees 'vol van moord en bedrog' op de kansel te hebben, ipv al die conservatievelingen?
Zouden we zulke kerkgangers dan uit onze kerken mogen weren van jou :?:

Ik ken mezelf (een beetje), en weet dat ik een zondig mens ben, en bid dat de Heere mij hart wil schonen met Zijn Liefde van al mijn zonden en onreinheden. :!:

Ik weet dat ik niet de enige zondaar in de kerk ben (wie kan zeggen ik ben zonder zonde?), maar dat weerhoudt mij er niet van om te proberen Gods Liefde in mij te laten werken, opdat ik steeds meer geheiligd wordt.

Ik ken mijn plaats en weet dat het niet aan mensen is om over mensen te oordelen; 'wie zonder zonde is, werpe de eerste steen', zei Jezus, maar desondanks vond Hij het niet nodig om te oordelen, slechts om te vermanen: 'ga heen en zondig niet meer'. Wie ben ik, of wie zijn wij om wel te oordelen naar onze mede-zondaren. Ik zou niet willen of durven verder te gaan dan een broederlijke vermaning vanuit de liefde, die ik heb gekregen van de Almachtige. :!:

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 13 mar 2003 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 13 mar 2003 15:48

Ik mag hopen dat ik nergens de indruk heb gewekt dat zondeloosheid een voorwaarde is. Wel is een voorwaarde dat men bereid is met de zonde te breken. Dat men niet de zonde liever heeft dan Christus. Dan heeft de gemeente ook haar verantwoordelijkheid, om mensen buiten de gemeente te sluiten.

Vaya con Dios,

parsifal

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 mar 2003 15:53

parsifal schreef:Ik mag hopen dat ik nergens de indruk heb gewekt dat zondeloosheid een voorwaarde is. Wel is een voorwaarde dat men bereid is met de zonde te breken. Dat men niet de zonde liever heeft dan Christus.

Helemaal mee eens :!:
Dankzij de Liefde van Christus, en door de Heilige Geest in ons te laten werken kunnen wij verschoond worden van de zonde :!:
parsifal schreef:Dan heeft de gemeente ook haar verantwoordelijkheid, om mensen buiten de gemeente te sluiten.

Ik denk dat je dan mensen buiten de gemeente sluit die de Liefde van Christus en de Kracht van de Heilige Geest in hun hart nodig hebben om geleidelijke aan verschoond te worden van de zonde .... :cry:

Dan blijft mijn Hoop op Jezus die ook buiten de gemeente zijn Liefdeswerk doet. :D

John

Gebruikersavatar
Torenspits
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:38
Locatie: Werkendam

Berichtdoor Torenspits » 13 mar 2003 15:56

Denk aan 1 Kor.5:9-13.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 mar 2003 15:57

Torenspits schreef:Ja, denk aan 1 Kor.5:9-13.

Heb je deze tekst getoetst aan het leven van de Heere Jezus hier op aarde :!: :?:

John

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 14 mar 2003 08:27

John,

Eerst over de teksten uit Leviticus, ik heb het gisteren nagekeken in commentaren. Ze wijzen unaniem op homoseksualiteit in dit verband. Niet op trio's. Verder staat er in Leviticus 20 dat beide gestraft moeten worden. Hier staat in het hebreeuws een woord wat als grond twee (of twaalf) heeft. Aangezien bij overspel wel zowel vrouw als man gedood worden. Denk ik dat het een vreemde zaak ik als hier de vrouw niet gestraft wordt in jouw uitleg.

Verder bij je laatste vraag over 1 Korinthe 5 lijk je een tegenstelling te willen aanbrengen tussen het onderwijs van Paulus en dat van Christus. Dat is op zich in mijn ogen al dubieus. Maar in minder sterke bewoordingen vind je het zelfde als wat Paulus zegt bij Christus: Mattheus 18:15-17.

Nu over de Joodse achtergrond van veroordeling van homoseksualiteit. Het is opvallend dat juist de teksten die homoseksualiteit zouden kunnen veroordelen in brieven staan die aan heidenen gericht zijn. Nu was de knapenliefde in de Grieks-Romeinse wereld niet algeheel veroordeeld. Met spijswetten breekt de Christelijke gemeente met de oude wetten. Ze worden in ieder geval niet opgelegd aan de heidenen. Maar Paulus noch Jezus doet er iets aan om het standpunt van de Joden een beetje aan te passen aan de beperkte acceptatie van homoseksualiteit in de heidense wereld.

Vaya con Dios,

parsifal

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 14 mar 2003 11:24

groenrondballetje schreef:2 Levitus.
Lev. 18:22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.
Lev.20:13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Dit zijn twee krachtige veroordeling van biseksualiteit oftwel een trio
Overigens staan deze tussen allemaal wetten die wij als niet van belang achten vandaag te dag, dus dat op zich zwakt dit argument af, maar het boerenverstand zegt dat biseksualiteit dit een vorm van overspel is, omdat je niet 1 monogame partner hebt.


parsifal schreef:John,
Eerst over de teksten uit Leviticus, ik heb het gisteren nagekeken in commentaren. Ze wijzen unaniem op homoseksualiteit in dit verband. Niet op trio's. Verder staat er in Leviticus 20 dat beide gestraft moeten worden. Hier staat in het hebreeuws een woord wat als grond twee (of twaalf) heeft. Aangezien bij overspel wel zowel vrouw als man gedood worden. Denk ik dat het een vreemde zaak ik als hier de vrouw niet gestraft wordt in jouw uitleg.

1 - Jammer dat je geen bron-vermelding van het commentaar geeft, zo kan het net zo goed een briefje zijn dat je op een viltje in de kroeg hebt gevonden :wink:
2 - Ik hecht een hogere waarde aan de Woorden in de Bijbel, dan aan het commentaar van de commentaar-pausen. :!:
3 - Als Lev 20:13 gaat over man-man overspel, van een man die een vrouw heeft, is het niet vreemd dat beide mannen :!: gestraft moeten worden :wink:
4 - Ik vind het absoluut niet vreemd dat een bedrogene van overspel niet gestraft wordt, jij wel :?:

parsifal schreef:Verder bij je laatste vraag over 1 Korinthe 5:9 Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders; 10 Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan. 11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, [namelijk] indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten. 12 Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn? 13 Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij dezen boze uit ulieden weg. lijk je een tegenstelling te willen aanbrengen tussen het onderwijs van Paulus en dat van Christus. Dat is op zich in mijn ogen al dubieus. Maar in minder sterke bewoordingen vind je het zelfde als wat Paulus zegt bij Christus: Mattheus 18:15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. 16 Maar indien hij [u] niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta. 17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

De vraagstelling is echter of homoseksueel zijn een gevolg van de zonde is (Rom.1:28) of dat het ook zonde op zich is. Er staan geen referentie in het Evangelie, de 10 geboden, en de wet der liefde terwijl het O.T. en de brieven voor meerdere uitleg vatbaar zijn.

parsifal schreef:Nu over de Joodse achtergrond van veroordeling van homoseksualiteit. Het is opvallend dat juist de teksten die homoseksualiteit zouden kunnen veroordelen in brieven staan die aan heidenen gericht zijn. Nu was de knapenliefde in de Grieks-Romeinse wereld niet algeheel veroordeeld. Met spijswetten breekt de Christelijke gemeente met de oude wetten. Ze worden in ieder geval niet opgelegd aan de heidenen. Maar Paulus noch Jezus doet er iets aan om het standpunt van de Joden een beetje aan te passen aan de beperkte acceptatie van homoseksualiteit in de heidense wereld.

Maar ook het omgekeerde doen Paulus noch Jezus, en dat is toch opvallend als je het evangelie predikt in een heidense wereld waar homoseksualiteit de normaalste zaak is, dat je dan wel homoseksuele prostitutie en ontucht veroordeeld, maar je niet uitlaat over homoseksualiteit zelf ...

John

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 14 mar 2003 12:07

Wat betreft de commentaren, ik heb de online-bijbel (studie-editie 2003) gebruikt. Ik heb alle engelstalige en nederlandstalige commentaren die daarop staan gelezen.

Ook ik hecht een hogere waarde aan de Bijbel zelf, maar aangezien ik zelf het Hebreeuws niet machtig ben, val ik wel eens terug op commentaren van mensen die het wel machtig zijn. Tot nu toe heb ik niemand gevonden die in Leviticus 18 de mogelijkheid van een trio openlaat, ook veel Bijbelvertalingen laten deze mogelijkheid niet open. Ik ga er dan maar vanuit dat de formulering in de SV die mogelijkheid onbedoeld openlaat, maar dat deze mogelijkheid niet vanuit het Hebreeuws komt.

In Leveticus 20:13 staat niets over overspel. Dat is wat jij er in leest. Geldt het verbod op bestialiteiten uit Leviticus ook alleen voor getrouwde mannen en vrouwen? En het incest verbod? (broer-zus?)

Ik heb er al eerder opgewezen dat de homoseksualiteit in Romeinen schandelijkheid wordt genoemd. Daar zit een oordeel in. Hier wordt de daad schandelijkheid genoemd en niet de daad, omdat het om getrouwde mensen zou gaan of iets dergelijks.

Verder was homoseksualiteit voor zover ik het kan overzien nooit geaccepteerd in de kerk. Wel zijn er veroordelingen te vinden (zie bijvoorbeeld: http://www.bible.ca/H-homosexuality.htm ) homoseksualiteit wordt in navolging van Philo vaak omschreven als sodomie. In de vroege kerk week men op dit punt af van de omliggende wereld. Men gebruikt de terminologie van Philo. De heidenen wisten dat de Joden homoseksualiteit niet accepteerden. Dit alles wijst er m.i. op dat de lezers wisten dat homoseksualiteit niet hoorde bij de Christelijke levensstijl.

De uitleg dat er in Romeinen of Korinthe of waar dan ook in het nieuwe testament gedoeld wordt op homoseksuele prostitutie is niet helemaal onderbouwd. Het wordt er namelijk niet bijgezegd, je leest dit er eerst zelf in. De grond hiervoor is naar mijn idee de veronderstelling dat homoseksualiteit niet veroordeeld wordt in de Bijbel. Maar je bent dan bezig met een cirkel-redenering. (die naar mijn idee geen recht doet aan de Bijbel).

Ik wil er trouwens op wijzen dat dit een theoretische discussie is over of homoseksualiteit zonde is. Het zou kunnen gebeuren dat dit overkomt als kilheid en onbewogenheid. Dat is echt niet de bedoeling van mijn post.

Vaya con Dios,

parsifal

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 15 mar 2003 15:24

Parsifal,

In de studie-bijbel staat ook Strong's vertaalcodes, en daarmee kun je woord-voor-woord aan de hand van Strong's codes kijken wat de beste vertaling is. Doordat het cijfers zijn, is dit ook toegankelijk voor niet-Hebreeuws sprekende.

Voor mij is het nog steeds niet duidelijk wat een vrouw te maken heeft met man-man homoseksualiteit (zoals het inderdaad meestal wordt uitgelegd).
Of je die vrouw nu vertaald van dat het haar bed is, of dat een man bij een man ligt zoals bij een vrouw, in beide gevallen geeft het iets biseksueels aan de beschrijving van homoseksualiteit ...

Biseksualiteit is in mijn ogen overspel.

Dus laten we ons richten op de uitleg en de rol van het woord vrouw in Lev. 18:22 en Lev. 20:13.

De tekst was ondubbelzinnig geweest als er iets stond in de trand van dat een man niet een andere man had mogen 'bekennen' (zoals dat dan wordt vertaald).

In Romeinen staat dat God mensen overlevert aan de onnatuurlijke lusten van de homoseksualiteit.
Als je dit gevoel als een zonde, en niet als een straf t.g.v. de zonde leest, hoe zie je Gods rol dan m.b.t. de zonde?


parsifal schreef:Verder was homoseksualiteit voor zover ik het kan overzien nooit geaccepteerd in de kerk. Wel zijn er veroordelingen te vinden (zie bijvoorbeeld: http://www.bible.ca/H-homosexuality.htm )

Voor mijn geloof is de historie van de kerk niet de primaire bron, maar Gods Woord en Gods Werken.
Zowel historische als moderne vergissingen moeten zoveel mogelijk worden verkomen.

parsifal schreef:homoseksualiteit wordt in navolging van Philo vaak omschreven als sodomie. In de vroege kerk week men op dit punt af van de omliggende wereld. Men gebruikt de terminologie van Philo.

Juist dit soort overdrijvingen - immers in Sodom was meer aan de hand dan het bedrijven van homoseksualiteit - duiden in mijn ogen op

parsifal schreef:De heidenen wisten dat de Joden homoseksualiteit niet accepteerden. Dit alles wijst er m.i. op dat de lezers wisten dat homoseksualiteit niet hoorde bij de Christelijke levensstijl.

En zo geldt ook de onbesnedene, het eten van varkensvlees, vlees en melkproducten, etc ...

Ik probeer juist een objectief Bijbels oordeel te vormen, los van wat men vind, omdat het al gevonden wordt in de kerk.

parsifal schreef:De uitleg dat er in Romeinen of Korinthe of waar dan ook in het nieuwe testament gedoeld wordt op homoseksuele prostitutie is niet helemaal onderbouwd. Het wordt er namelijk niet bijgezegd, je leest dit er eerst zelf in. De grond hiervoor is naar mijn idee de veronderstelling dat homoseksualiteit niet veroordeeld wordt in de Bijbel. Maar je bent dan bezig met een cirkel-redenering. (die naar mijn idee geen recht doet aan de Bijbel).

Gebruik ook hiervoor Strong's codes :wink: en de wetenschap dat oud-Grieks noch oud-Hebreeuws leestekens gebruiken dus dat het woorden achter elkaar zijn ...

John

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 17 mar 2003 06:38

Oke,

Twee dingen ter verduidelijking. Ik heb de strongs bekeken en word alleen maar sterker van overtuigd dat Paulus echt op homoseksualiteit doelt. In Korinthe hebben de komma's er niets mee te maken. Doordat er telkens een woordje "noch" staat (en dat is echt vertaald). Hierbij wordt ook hoererij in het rijtje genoemd. Beetje vreemd als het beide over het zelfde gaat.

Leviticus mis ik veel woorden, maar ik kom ook niet tot een andere conclusie dat de homoseksuele relatie zelf veroordeeld wordt. Die vrouwelijke bijligging zou kunnen slaan op de plaats waar je een vrouw zou verwachten (Dat het niet helemaal het zelfde is, geloof ik ook wel. Maar dit is eufemistisch taalgebruik.)

Over de kerkegeschiedenis. Ik haal dit aan om aan te geven dat het hoogst waarschijnlijk is dat de Christenen in Paulus tijd homoseksualiteit als zonde afkeurden. Dan hoeven er voor de rest niet veel woorden aan besteed te worden. Het is geen gezagsbron, maar het leert ons over het denken van die tijd. Mijn vraag is waar de verandering bij de eerste Christenen vandaan komt? Dat is zeker een vraag die in dit verband beantwoord moet worden.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 17 mar 2003 09:15

parsifal schreef:Oke,
Twee dingen ter verduidelijking. Ik heb de strongs bekeken en word alleen maar sterker van overtuigd dat Paulus echt op homoseksualiteit doelt. In Korinthe hebben de komma's er niets mee te maken. Doordat er telkens een woordje "noch" staat (en dat is echt vertaald). Hierbij wordt ook hoererij in het rijtje genoemd. Beetje vreemd als het beide over het zelfde gaat.
Leviticus mis ik veel woorden, maar ik kom ook niet tot een andere conclusie dat de homoseksuele relatie zelf veroordeeld wordt. Die vrouwelijke bijligging zou kunnen slaan op de plaats waar je een vrouw zou verwachten (Dat het niet helemaal het zelfde is, geloof ik ook wel. Maar dit is eufemistisch taalgebruik.)
Over de kerkegeschiedenis. Ik haal dit aan om aan te geven dat het hoogst waarschijnlijk is dat de Christenen in Paulus tijd homoseksualiteit als zonde afkeurden. Dan hoeven er voor de rest niet veel woorden aan besteed te worden. Het is geen gezagsbron, maar het leert ons over het denken van die tijd. Mijn vraag is waar de verandering bij de eerste Christenen vandaan komt? Dat is zeker een vraag die in dit verband beantwoord moet worden.

Misschien is het handig om Strong's woord-voor-woord vertaling hier neer te zetten, zodat iedereen het zelf kan beoordelen ... en we niet af hoeven te gaan op tekstgedeelten die jij bagataliseert door ze eufemistisch te noemen. Ik denk dat als je de teksten woord-voor-woord plaats ze voor zich zelf kunnen spreken zonder uitleg dat je het wel letterlijk moet nemen, behalve dat wat jouw uitleg niet uitkomt, want dat is niet belangrijk. Laat het Woord voor het Woord spreken!

John


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten