Bijbelstudie gevaarlijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 sep 2007 16:28

Dirk schreef:
Boekenlezer schreef:Het mag dan een "off-topic" zijn, maar hier wil ik toch even op in gaan.
Bijbelstudie, die vervolgens problemen oproept...?
Dat vind ik wel vreemd! Hoe kan dat?
Het kan toch niet zo zijn dat zodra men gaat zeggen: 'En laten we nu eens de Bijbel bestuderen, om te weten te komen wat daarin staat', en dat men vervolgens in de knel komt met de kerkleer? Dan zou ik me gaan afvragen: schort er soms iets aan de kerkleer?

En bijbelstudie gevaarlijk? Dat vind ik wel heel vreemd gesteld!
Het is waar dat de Bijbel een boek is waarin je niet meteen een expert bent. Dat je voor het uitleggen ervan zicht zult moeten hebben op de grotere structuren. Dat kost tijd en inspanning om dat te leren.
Maar stellen dat bijbelstudie gevaarlijk is, komt op mij over alsof er een praktijk heerst zoals die er was in de Rooms-Katholieke Kerk: het zelf lezen van de Bijbel werd verboden omdat de kerkleden anders kritiek kregen op de kerkleer. En dat is duidelijk niet goed!

Het gaat fout als dwaallichten de bijbelstudiegroep gaan domineren, of in ieder geval een grote inbreng hebben. Zeker als de groepen iets verder bij het ambtelijk toezicht vandaan staan, kunnen deze mensen veel ruimte krijgen. Het gaat dus niet om mogelijke knelpunten tussen de kerkleer en bijbel, maar om verkeerde invloed van een enkel individu. En die invloed van dwaallichten op deze groepen noem ik dus "gevaarlijk".

Oké, dat zet de zaak wel in een ander licht.
Mensen kunnen de Bijbel inderdaad misbruiken om hun eigen dwaalideeën erin te lezen, en proberen anderen ermee te vergiftigen. Concreet denk ik bijvoorbeeld aan de invloed van de "evangelische" beweging die vandaag in de kerken speelt. Ik gruw daarvan. De grenzen van het gereformeerde belijden vormen een gezond kader. Laten we ons daar maar aan houden.

Overigens kunnen GG-predikanten ook wel eens gedachten uitspreken die niet stroken met de gereformeerde leer. (Ik denk dan vooral aan de rechterflank. Mensen als ds. C. Harinck, ds. J.S. van der Net etc. verdenk ik daar niet zo van.) En dat vertroebelt de zaak.
Dat speelde ook een beetje door mijn hoofd met mijn vorige antwoord. Ik kan mij voorstellen dat dat wel eens tot situaties kan leiden die een volwassen gereformeerd worden in de weg kan staan. (Ik denk aan systeemdwang.) En dat is een groot nadeel, want dat heeft ook tot gevolg dat men dan weer zwakker komt te staan tegenover de invloed van dwaalleer. (Jeugd die opgezadeld wordt met onjuiste ideeën, en vanuit gemakkelijk tot een overreactie komt.) Om dwaalleer te kunnen weerstaan is het nodig om echt zelf met hart en ziel gereformeerd te zijn, en te weten waarom. En dan gaat het uiteraard niet alleen over de leer, maar evenzeer over het leven, het beleven (bevinding). Sterke gereformeerde soldaten die uit volle overtuiging weten waarvoor ze staan, staan sterker tegenover het "evangelische" vergif wat vandaag de dag de kerken overspoelt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 25 sep 2007 16:33

Raido schreef:Bijbelstudie groepjes zijn kerkverbanden in het klein, wie het versta die versta het.
Zolang het bijbelstudievereniging wordt genoemd is er niets aan de hand?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 sep 2007 16:42

André schreef:
Raido schreef:Bijbelstudie groepjes zijn kerkverbanden in het klein, wie het versta die versta het.
Zolang het bijbelstudievereniging wordt genoemd is er niets aan de hand?
Nee ik doelde op de kadaverdicipline van 'de dominee zegt het dus is het zo' ook op preekstoelen en achter kansels wordt heel wat gezegt waar heus wat vraagtekens bij te zetten zijn..

Alleen dwalingen vind ik zo'n vaag woord.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2007 17:42

Boekenlezer: Waar doel je specifiek op als het over de 'evangelische leer' hebt? Bedoel je dan bijvoorbeeld dat ze erom hameren dat je zelf voor Jezus moet kiezen in plaats van dat je bekeerd wordt door God?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 25 sep 2007 18:01

Bijbelstudie is gevaarlijk, vergis je niet.

Ja hoor, en ik kan op mijn tong lopen met mn handen op mn rug.

Bijbelstudie is juist belangrijk om je eigen zienswijze ergens op te krijgen. Wat ik vaak merk is dat mensen alles wat de dominee zegt voor waar aannemen. Een goed voorbeeld is Harry Potter: de dominee zegt dat het fout is dus is het zo. Onzin! De meesten die dat zeggen hebben de film waarschijnlijk nooit gezien en dus geen recht van spreken.

Zo ook met bepaalde dingen uit de bijbel. Veel refo's bij ons in het dorp vinden jongens met lang haar niks, omdat dat van de kansel geroepen wordt. Vergeten wordt dikwijls dat in de tijd van Jezus mannen met lang haar rond liepen. Sterker nog, Jezus wordt vaak met lang haar afgebeeld.

Door bijbelstudie leren mensen zelf denken.

Wel ben ik het met Elbert eens dat je zelf ook kritiek op je eigen moet hebben. Anders kun je dingen gaan zien die er niet zijn.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 sep 2007 18:32

Lalage schreef:Boekenlezer: Waar doel je specifiek op als het over de 'evangelische leer' hebt? Bedoel je dan bijvoorbeeld dat ze erom hameren dat je zelf voor Jezus moet kiezen in plaats van dat je bekeerd wordt door God?

Het oproepen tot een keuze keur ik niet af. Dat gebeurt in Jozua 24:15 immers ook. Ook Deuteronomium 29 (29:9) en 30 (30:16-19) kan ik als voorbeelden noemen. Ik had dan ook meer andere zaken in gedachten.
Het is gewoon een heel ander soort van geloofsbeleving. Een geloofsbeleving waarin de heiligheid van God en de doodstaat van de mens in zijn zonden onderbelicht blijft. Zou de uitspraak van de heer C.S.L. Jansen hier ook mee te maken kunnen hebben, dat er in de gereformeerde gezindte een teloorgang is van het besef van Gods heiligheid? (Zal veroorzaakt worden door onbekeerdheid en materialisme, en tevens de "evangelische" beweging.) Ik vind het i.i.g. een vreselijke ontwikkeling! Zo verdwijnt immers het zout uit de christelijke boodschap.
Het onkerkelijke optreden door het oprichten van eigen sekten valt ook te noemen als we het over de "evangelischen" hebben. Ofwel: geen oog voor Gods kerk.
Die hele " evangelische" freewheelerij, door te denken dat men zelf het wiel opnieuw heeft uitgevonden en zich daarom geen moer van de kerkelijke traditie aan te trekken, stoort mij. De oppervlakkige omgang met de Bijbel, alsof het een bonte verzameling losse teksten is, ook. Het geen oog hebben voor Gods verbond zoals de Schrift dat leert. Allerlei domme zweverige bijbeluitleggingen.
Toen ik gisteren in Google "New Wine" intypte, kwam ik een artikel tegen waarin een predikant zijn ergernis verwoordt. Daar komt dus de tsunami van evangelicalisering in de kerken aan de orde, iets waar ik me ook enorm aan irriteer.
Ik weet niet of ik compleet ben. Ik heb ook eigenlijk geen tijd, aangezien ik nog moet werken. Dus tot zover even.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 25 sep 2007 19:53

Gerdien B. schreef:1)Wat heb je te vrezen als je weet dat je God aan je zij hebt staan? Je bent dan toch niet bang voor een enkele individu? Het is enkel angst!

2) Wat als re nou iemand een anderee conclusie trekt op grond van de Bijbel? Dat is toch zijn eigen vrijheid binnen het christendom? 3) Het zomaar na lopen en na praten van wat de dominee en kerekenraad zegt vind ik veel gevaarlijker dan de mensen die de Bijbel naspreken.

4) Ja.. er zijn al menig Bijbelstudiegroepen door de kerkenraad tegen gehouden. Ik ken nu ook mensen uit de GerGem die Bijbelstudies doen, maar dat gaat allemaal in stilte, omdat ze weten dat er groot gezeur met de kerkenraad komt als zij er achter komen.

5) Als de kerkenraad slim is, dan kunnen ze beter zelf Bijbelstudies houden, dan hebben ze er ook nog zicht op wat er daar besproken wordt.

Heb jou tekst genummerd.
1) Of het enkel angst is, en of deze angst onbijbels is weet ik niet. De Bijbel staat vol met waarschuwingen tegen dwaalleraars en dwaalleringen. Zie onder andere de brieven van Paulus (1 tim 4 vs 7, kolos 2, filippenzen 3)
2) niet erg, tenzij vergeten wordt om de Bijbel als geheel te lezen!
3) EENSCH
4) HELAASCH!
5) klopt helemaal, dat gebeurt dus ook! (ik denk steeds meer, maar daar heb ik geen bewijs voor)
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 25 sep 2007 20:03

The Engineer schreef:Zo ook met bepaalde dingen uit de bijbel. Veel refo's bij ons in het dorp vinden jongens met lang haar niks, omdat dat van de kansel geroepen wordt. Vergeten wordt dikwijls dat in de tijd van Jezus mannen met lang haar rond liepen. Sterker nog, Jezus wordt vaak met lang haar afgebeeld.

Door bijbelstudie leren mensen zelf denken.

Wel ben ik het met Elbert eens dat je zelf ook kritiek op je eigen moet hebben. Anders kun je dingen gaan zien die er niet zijn.

En wat is jou mening over dat lange haar voor mannen? Je voorbeeld is namelijk niet sterk. Lees 1 korinthe maar eens door.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 sep 2007 20:56

Of het enkel angst is, en of deze angst onbijbels is weet ik niet. De Bijbel staat vol met waarschuwingen tegen dwaalleraars en dwaalleringen. Zie onder andere de brieven van Paulus (1 tim 4 vs 7, kolos 2, filippenzen 3)
Ze zijn gevaren, dat geloof ik zeker. Toch zijn er grote waarschuwingen, bijvoorbeeld over de noch warm noch koude christenen, de lauwe.. Hij walgt van ze en zal ze uit zijn mond spuwen (krachtig)..

Moeten we dan gewoon veel de Bijbel bestuderen, met elkaar in groepen of hoe je het ook wilt noemen en het toetsen aan het heilige Woord van God in plaats van vooral heel erg bang te zijn dat er mogelijkerwijs een dwaler mensen naar de hel trekt? De reden dat er mensen naar de hel gaan is niet door de dwalingen, maar door de hardigheid van de harten, vanwege de lauwheid!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 25 sep 2007 21:14

Raido schreef:Moeten we dan gewoon veel de Bijbel bestuderen, met elkaar in groepen of hoe je het ook wilt noemen en het toetsen aan het heilige Woord van God, in plaats van vooral heel erg bang te zijn dat er mogelijkerwijs een dwaler mensen naar de hel trekt?

Ik denk het wel ja.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 25 sep 2007 22:08

En wat is jou mening over dat lange haar voor mannen? Je voorbeeld is namelijk niet sterk. Lees 1 korinthe maar eens door.

Ik dacht aan lang haar voor mannen meer aan Bono van U2. Niet te lang, maar zo lang dat het nog altijd op je hoofd valt.

Ongeacht wat Korinthe zegt, de overleveringen zeggen dat er in de tijd van Jezus veel mannen met lang haar waren.

En in Korinthe staat ook:

"Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn bete­kent niets, maar wel het houden van Gods geboden." 1 Kor. 7: 19.

Volgens mij staat er niet in de geboden dat je geen langer haar als jongen mag hebben. En trouwens waar staat dat dan in Korinthe?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 26 sep 2007 11:54

Bijbelstudie gevaarlijk... ach ja als je teksten zoekt om je mening te bevestigen, dan denk ik dat je verkeerd bezig bent. Maar als je vanuit de bijbel tot een bepaald standpunt komt, dan is het goed. En vanuit 1 tekst je mening verdedigen, dat vind ik ook niks...

Ik zeg altijd maar dat context erg belangrijk is. Want als je van een bepaald onderwerp van dichtbij een aantal foto's uit verschillende hoeken maakt, dan zie je door meerdere foto's te bekijken meer van het geheel. Dus kijk ook om de tekst heen.
Laat je leiden door Hem!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 23 okt 2007 22:44

ik dacht dat dit topic een geintje was, maar als ik de reacties zo lees merk ik dat bijbelstudie niet overal even gewoon is :?

bij ons is het geen probleem een extra groep op te zetten, er wordt hoogstens nieuwsgierig gevraagd door enkele ouderlingen of een predikant hoe het ermee staat na een tijdje.
Misschien ook wel omdat ze zelf weten dat er her en daar best wel gaten in het ledenbestand van een kerk zitten waar mensen niet aan gezamelijke bijbelstudie doen samen met andere kerkleden, terwijl dit juist een mooie basis is, samen met de gewone gezelligheid en contacten die het met zich mee brengt, van een fijne gemeente.

Ook heb ik me er al tijdens jeugdverenigingen over verbaasd dat een deel van de deelnemers niet doorhebben dat ze een extra Gast aan tafel hebben zitten tijdens bijbelstudie, namelijk God zelf, die onszelf het Woord gegeven heeft om te lezen en te bestuderen. En daarmee is het ook duidelijk waarom we er zovaak niet uitkomen of een tekst niet begrijpen, want als je God niet zelf om de wijsheid en dus uitleg vraagt om Zijn woorden te begrijpen, dan lukt het je niet, ongeacht hoeveel lektuur of verklaringen je er ook bij wil slepen.

En wat nog meer merkbaar is, een ongerustheid die ik deel met Boekenlezer over de gereformeerde theologie en de evangelische manier van uitleggen. Dit heeft voor een belangrijk deel juist oorzaak in onze eigen kerken, er wordt mijn inziens te weinig onderwezen in de verschillen tussen die 2 best wel verschillende manieren van uitleg. Op de bijbelstudie waarik deelneem probeer ik dan ook samen met de anderen uit te zoeken waar in bijvoobeeld een hoofdstuk van Openbaring deze verschillen zitten
When I kneel before You, them I'm defying gravity

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 okt 2007 23:16

The Engineer schreef:Ik dacht aan lang haar voor mannen meer aan Bono van U2. Niet te lang, maar zo lang dat het nog altijd op je hoofd valt.

Ongeacht wat Korinthe zegt, de overleveringen zeggen dat er in de tijd van Jezus veel mannen met lang haar waren.
Er staat me iets bij dat dat vooral was omdat dat Nazireëers waren.
Verder leefden er in die tijd natuurlijk ook genoeg mannen die elke avond de prostituees bezochten ;)

Volgens mij staat er niet in de geboden dat je geen langer haar als jongen mag hebben. En trouwens waar staat dat dan in Korinthe?
Google o.i.d. gebruiken is niet verboden hoor, integendeel.

1 Kortinthe 11:
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.
12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen zijn uit God.
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
17 Dit nu, hetgeen ik u aanzegge, prijs ik niet, namelijk dat gij niet tot beter, maar tot erger samenkomt.
18 Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente, zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder u; en ik geloof het ten dele;
19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 okt 2007 11:21

Nee he, moeten we nou écht weer met die haar-hoofddeksel discussie beginnen? Wéér zeggen dat toen de betekenis van kort haar heel anders was omdat het met hoererij te maken heeft enzo?
Ga alsjeblieft eerst de andere topics daarover doorlezen voordat je dit topic gaat verzieken.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”