Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 14 jan 2005 14:56

jas schreef:
Absoluut schreef:
jas schreef:
Absoluut schreef:
Maar wel iets wat we gekund hebben. We konden ons aan Gods geboden houden, maar we wilden niet meer.

Je verspilt je energie en de genade als je nog werkpogingen krachtens de wet doet. En dat doe je.

Waar zeg ik dat ik dat doe? Dat is jouw conclusie.

Doe je dat niet dan? ok, dan is het goed. Dus je pleit op de genade?

Ik hou het graag even algemeen. Een mens van nature zal nooit op de genade pleiten, omdat hij dat niet wil en dus niet kan. Hij moet eerst door God wederom geboren zijn, eerder denkt hij er niet aan om op Gods genade te pleiten.

jas schreef:
Absoluut schreef:Vreemd, want dan klop je helemaal niet, en dan zoek je ook helemaal niet.

Ben je een Adamskind? Wel, dan heb je een pleitgrond op basis van Gen. 3:15. De ouden zeiden wel eens, niet oneerbiedig bedoeld, we moeten de Heere zien te vangen op Zijn Woord. Ik kan je verzekeren dat Hij dat aandachtig gade slaat, als je verwoede pogingen doet om Hem voor het blok te zetten. Dat is de strijd van Jakob, Hij liet hem winnen.

Precies, maar daarom moet een mens eerst nog wel door God bekeerd worden. Anders gaat hij geen verwoede pogingen doen.
Laatst gewijzigd door Absoluut op 14 jan 2005 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jan 2005 15:09

nee anders blijft ie verwoede pogingen doen onder God uit te komen. :roll:

Waarom dopen mensen dan hun kinderen? dat is toch al op genade pleiten? waarom gaan we naar de kerk, waarom lezen we de Bijbel, omdat we deze genademiddelen gekregen hebben van God om tot Hem te komen.

Een mens van nature kan evengoed bij God aankloppen als iemand die Jezus als Zijn verlosser kent en door Hem naar God toegaat.
Niemand gaat onverdiend verloren en niemand is eerlijk onbekeerd.
Dat is het bloed van Jezus onrein achten zolang je, je zaligheid in jezelf zoekt en niet buiten jezelf in Hem. En zolang je naar jezelf kijkt zul je denk ik inderdaad niet verder komen dan och en ach. :(

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 14 jan 2005 15:38

Yael schreef:nee anders blijft ie verwoede pogingen doen onder God uit te komen. :roll:

Waarom dopen mensen dan hun kinderen? dat is toch al op genade pleiten? waarom gaan we naar de kerk, waarom lezen we de Bijbel, omdat we deze genademiddelen gekregen hebben van God om tot Hem te komen.

Een mens van nature kan evengoed bij God aankloppen als iemand die Jezus als Zijn verlosser kent en door Hem naar God toegaat.
Dat is het bloed van Jezus onrein achten zolang je, je zaligheid in jezelf zoekt en niet buiten jezelf in Hem. En zolang je naar jezelf kijkt zul je denk ik inderdaad niet verder komen dan och en ach. :(

Dopen is niet op genade pleiten. Je wordt gedoopt in het uiterlijk verbond. Het naar de kerk gaan, kan ook gebeuren uit een historisch geloof. Als je naar de kerk gaat, kan dat ook komen uit de algemene genade Gods. Dat mensen in de wereld gewoon naast elkaar kunnen leven is ook een voortvloeisel uit de genade Gods.
Iedereen die verloren gaat heeft het verdiend. Het zeggen dat niemand eerlijk onbekeerd is, heeft volgens mij meer consequenties dan jezelf misschien beseft.
Een mens gaat van nature altijd zoeken naar een zaligheid buiten zichzelf, want een mens wil best bekeerd worden, maar wel op zijn eigen manier.
Ook die laatste regel is volgens mij weer in veel te algemene zin geschreven. Wat en wie bedoel je met naar jezelf kijken?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jan 2005 15:51

Absoluut schreef:Dopen is niet op genade pleiten. Je wordt gedoopt in het uiterlijk verbond. Het naar de kerk gaan, kan ook gebeuren uit een historisch geloof. Als je naar de kerk gaat, kan dat ook komen uit de algemene genade Gods. Dat mensen in de wereld gewoon naast elkaar kunnen leven is ook een voortvloeisel uit de genade Gods.
Iedereen die verloren gaat heeft het verdiend. Het zeggen dat niemand eerlijk onbekeerd is, heeft volgens mij meer consequenties dan jezelf misschien beseft.
Een mens gaat van nature altijd zoeken naar een zaligheid buiten zichzelf, want een mens wil best bekeerd worden, maar wel op zijn eigen manier.
Ook die laatste regel is volgens mij weer in veel te algemene zin geschreven. Wat en wie bedoel je met naar jezelf kijken?

Nou lees het Doopsformulier dan nog maar eens goed door... :roll:
Met name de gebeden...

Welke consuquenties dan? Wil je zeggen dat je eerlijk onbekeerd kan zijn dan :roll: als God er al alles aan gedaan heeft ons weer in recht contact met Hem te brengen. Ik kijk alleen maar naar Jezus en ik weet dat niemand het recht heeft aan Hem voorbij te lopen.

Nee hoor de mens zoekt van nature de zaligheid in zichzelf niet in Jezus.
ik heb die zin (van de zaligheid buiten jezelf zoeken in Jezus Christus) uit het HA formulier en die treft mij altijd diep omdat het aantoont dat Jezus de Heiland is en ik alleen de zaligheid in Hem vindt en nooit in mezelf.

Iedere onbekeerde zondaar die nog blind is voor Jezus.

wat je met dat algemene bedoelt begreep ik iig niet maar goed.

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 14 jan 2005 16:11

Yael schreef:
Absoluut schreef:Dopen is niet op genade pleiten. Je wordt gedoopt in het uiterlijk verbond. Het naar de kerk gaan, kan ook gebeuren uit een historisch geloof. Als je naar de kerk gaat, kan dat ook komen uit de algemene genade Gods. Dat mensen in de wereld gewoon naast elkaar kunnen leven is ook een voortvloeisel uit de genade Gods.

Nou lees het Doopsformulier dan nog maar eens goed door... :roll:
Met name de gebeden...

Welke consuquenties dan? Wil je zeggen dat je eerlijk onbekeerd kan zijn dan :roll: als God er al alles aan gedaan heeft ons weer in recht contact met Hem te brengen. Ik kijk alleen maar naar Jezus en ik weet dat niemand het recht heeft aan Hem voorbij te lopen.

Nee hoor de mens zoekt van nature de zaligheid in zichzelf niet in Jezus.
ik heb die zin (van de zaligheid buiten jezelf zoeken in Jezus Christus) uit het HA formulier en die treft mij altijd diep omdat het aantoont dat Jezus de Heiland is en ik alleen de zaligheid in Hem vindt en nooit in mezelf.

Iedere onbekeerde zondaar die nog blind is voor Jezus.

wat je met dat algemene bedoelt begreep ik iig niet maar goed.

God eist bekeert u, en dat is wat anders dan om er alles aan te doen om ons weer in recht contact met Hem te brengen. Natuurlijk heeft God daar alles aan gedaan, we willen zelf niet. Maar dat impliceert niet dat we dan gelijk maar naar Jezus kunnen lopen dat niet. Omdat we niet willen, kunnen we niet.

Wat dat tweede betreft, van dat zaligheid zoeken, ben ik helemaal met je eens. Misschien heb je mijn woorden iets verkeerd opgevat, maar dat bedoelde ik ook.

Ik snap het al, wat je bedoelde, laat maar.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jan 2005 16:14

Hm volgens mij ben ik het wel met je eens 8) alleen verwoorde ik het een beetje verkeerd heb ik wel vaker. :roll: :oops:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 jan 2005 16:17

Absoluut schreef: God eist bekeert u, en dat is wat anders dan om er alles aan te doen om ons weer in recht contact met Hem te brengen. Natuurlijk heeft God daar alles aan gedaan, we willen zelf niet. Maar dat impliceert niet dat we dan gelijk maar naar Jezus kunnen lopen dat niet. Omdat we niet willen, kunnen we niet.

Wat dat tweede betreft, van dat zaligheid zoeken, ben ik helemaal met je eens. Misschien heb je mijn woorden iets verkeerd opgevat, maar dat bedoelde ik ook.

Eigenlijk kun je idd niet vanuit jezelf. Maar de eis van God van geloof en bekering is er nog wel. Dus het is echt een smoesje als zegt dat je niet kunt en daarom ook niet gaat.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 14 jan 2005 16:23

frekje schreef:
Absoluut schreef: God eist bekeert u, en dat is wat anders dan om er alles aan te doen om ons weer in recht contact met Hem te brengen. Natuurlijk heeft God daar alles aan gedaan, we willen zelf niet. Maar dat impliceert niet dat we dan gelijk maar naar Jezus kunnen lopen dat niet. Omdat we niet willen, kunnen we niet.

Eigenlijk kun je idd niet vanuit jezelf. Maar de eis van God van geloof en bekering is er nog wel. Dus het is echt een smoesje als zegt dat je niet kunt en daarom ook niet gaat.

Inderdaad, zolang je er niet bijzegt dat je uit jezelf helemaal niet wilt. Dan is het een smoesje.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 jan 2005 19:01

Via ons klassenforum (ook topic over aanbod van genade) is door iemand het volgende geschreven: (ook van refoweb gehaald)
Hij staat maar 4 centimeter van je vandaan op je te wachten (een deur is maar 4 centimeter dik). Openbaring 3:20: "Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij."

Is dat echt ver? Nee.

Rom 10:8 Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dus zo nabij is God al, zoek hem dan niet ver weg, maar dichtbij en doe die 4 centimeter van die deur nu open...
Afbeelding

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2005 10:38

Absoluut schreef:
frekje schreef:mooi stukje van try. Ik denk dat de meeste mensen idd snel afhaken als het allemaal niet lukt. Als alles verkeerd gaat en God niet verhoord. (God verhoord altijd --> Als je niet verhoord wordt, is dat je eigen schuld, niet Gods schuld. Je wilt dan waarschijnlijk zelf niet)

Zoek Hem dan, want Hij is te vinden. Klopt, en er wordt opengedaan! Gods beloften, om op te pleiten!

God verhoort altijd? Dus God is aan ons gebonden? Als wij God iets vragen wat we echt willen, moet God het dus geven? God verhoort lang niet altijd, omdat Hij het zelf beter acht dat het niet verhoord wordt.

En de conclusie zoek Hem dan, want Hij is te vinden. Klopt, en er wordt opengedaan is geen belofte om op te pleiten! Daar kun je pas op pleiten als je echt daadwerkelijk bekeerd bent.

Maar het gaat me vooral om het eerste. Over de gebondenheid van God.

God verhoort die gebeden, die vragen om datgene wat Hij beloofd heeft.
Bid je dus om een dure Mercedes? Dikke kans dat het niet verhoord wordt.
Maar bid je om geloof, en om zijn Heilige Geest? Dan zal dat zeker verhoord worden. (Inderdaad: je moet bidden in vertrouwen. Maar daar versta ik praktisch gezien iets anders onder dan jij, Absoluut.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2005 10:49

Absoluut schreef:
Yael schreef:God heeft Zich gebonden aan Zijn Woord daarop mag je pleiten.
Wie zoekt die vindt staat er wie klopt zal opengedaan worden. ik zie er geen twijfel in dat God doet wat Hij belooft. Want wie zoekt en klopt heeft dat niet van zn eigen.

overigens schreef je zelf ook 1 x verhoort met een d. :wink:

Als het inderdaad niet uit jezelf komt, dat zoeken en dat kloppen, dan mag je pleiten. Maar God hoeft dan nog niet te verhoren als Hij vindt dat iets beter is voor je. ...

Hier ruik ik weer de sfeer van: als de mens iets doet, doet God niks, en andersom. Kolder dus!
Dat is nou precies dezelfde fout als die het remonstrantisme maakt: de vrije wil, zodat God en mens als onafhankelijke partners tegenover elkaar komen te staan.

Ik citeer G. Wisse:

"Ja, maar dat moet God in ons doen," zegt ge. Ja zeker; en daarom moet gij het doen. Vraag God, of Hij u dat geheim en wonder eens leren wil. En zolang ge dit zegt, ja zegt en anders niets; zolang zult gij u niet bekeren, en als ge nu eens tot deze daad komt, op het woord dat God spreekt, dan zegt ge dat niet meer op die manier, maar dan zegt ge: "En dit heeft God gedaan."
(De droefheid nar God, ds. G. Wisse, blz. 98)

Vraagje, n.a.v. wat je zegt over dat verhoren: zou God het beter voor je vinden, dat je verloren gaat en naar de hel gaat, dan dat je behouden wordt?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2005 11:11

Absoluut schreef:
Yael schreef:nee anders blijft ie verwoede pogingen doen onder God uit te komen. :roll:

Dopen is niet op genade pleiten. Je wordt gedoopt in het uiterlijk verbond.

Ziehier de aloude scheiding uiterlijk en innerlijk. Als ik me niet vergis, heeft dat meer te maken met het platonisme en het neo-platonisme, dan met de Heilige Schrift.
Laatst las ik iets, waaruit ik opmaakte dat Augustinus ook al in die val trapte. Het neo-platonisme had ook heel sterke invloed in die tijd, en van die invloed ontkwam Augustinus ook niet, helaas. Al kan wel gezegd worden dat hij gedurende zijn leven steeds meer bijbels werd, en steeds minder platonistisch.
Mag ik eens vragen: waar staat dat in de Schrift: een uiterlijk, en een innerlijk verbond?

Als ik jouw verwoording bekijk, kun jij maar beter baptist worden, en de kinderdoop afwijzen: gedoopt wordt je dan pas bij gebleken geloof. En dan uiteraard helemaal volgens jouw normen. De klant is koning. :wink:

Absoluut schreef: Het naar de kerk gaan, kan ook gebeuren uit een historisch geloof. Als je naar de kerk gaat, kan dat ook komen uit de algemene genade Gods. Dat mensen in de wereld gewoon naast elkaar kunnen leven is ook een voortvloeisel uit de genade Gods.

Weet ik niet, of je dat zo moet zeggen. Maar dat het genade van God is, sluit ik inderdaad niet uit.
De leer van de gemene gratie van A. Kuyper is echter geen ongevaarlijke: het kan leiden tot het onderschatten van de gevaren in de wereld. Bij hem was ook sprake van een onderschatten van de invloed van de zonde. In zijn gemene gratie-leer kwam hij dicht in de buurt van de roomse natuur-en-genade-leer (de genade helpt de natuur van de mens in het komen tot God; en de natuur is slechts gedeeltelijk aangetast zodat de mens nog aardig wat mogelijkheden in zichzelf heeft, en heel ver kan komen in het opklimmen tot God), zoals bijvoorbeeld Thomas van Aquino die leerde.

Absoluut schreef:Iedereen die verloren gaat heeft het verdiend. Het zeggen dat niemand eerlijk onbekeerd is, heeft volgens mij meer consequenties dan jezelf misschien beseft.
...

Volgens mij heb jij ook zo je wensen aangaande je bekering...

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 15 jan 2005 11:48

frekje schreef:Via ons klassenforum (ook topic over aanbod van genade) is door iemand het volgende geschreven: (ook van refoweb gehaald)
Hij staat maar 4 centimeter van je vandaan op je te wachten (een deur is maar 4 centimeter dik). Openbaring 3:20: "Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij."

Is dat echt ver? Nee.

Rom 10:8 Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dus zo nabij is God al, zoek hem dan niet ver weg, maar dichtbij en doe die 4 centimeter van die deur nu open...

Misschien nog wel minder maar denk je dat een mens zonder wedergeboren te zijn die deur open doet? Absoluut niet! Dat is het hem juist. Wij willen die deur helemaal niet open doen. God moet die deur Zelf openen, anders gebeurt er niks. Want een mens wil het echt niet.
Wees optimist, pessimisme is ook niet alles.

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 15 jan 2005 12:03

Boekenlezer schreef:
Absoluut schreef:
frekje schreef:mooi stukje van try. Ik denk dat de meeste mensen idd snel afhaken als het allemaal niet lukt. Als alles verkeerd gaat en God niet verhoord. (God verhoord altijd --> Als je niet verhoord wordt, is dat je eigen schuld, niet Gods schuld. Je wilt dan waarschijnlijk zelf niet)

Zoek Hem dan, want Hij is te vinden. Klopt, en er wordt opengedaan! Gods beloften, om op te pleiten!

God verhoort altijd? Dus God is aan ons gebonden? Als wij God iets vragen wat we echt willen, moet God het dus geven? God verhoort lang niet altijd, omdat Hij het zelf beter acht dat het niet verhoord wordt.

En de conclusie zoek Hem dan, want Hij is te vinden. Klopt, en er wordt opengedaan is geen belofte om op te pleiten! Daar kun je pas op pleiten als je echt daadwerkelijk bekeerd bent.

Maar het gaat me vooral om het eerste. Over de gebondenheid van God.

God verhoort die gebeden, die vragen om datgene wat Hij beloofd heeft.
Bid je dus om een dure Mercedes? Dikke kans dat het niet verhoord wordt.
Maar bid je om geloof, en om zijn Heilige Geest? Dan zal dat zeker verhoord worden. (Inderdaad: je moet bidden in vertrouwen. Maar daar versta ik praktisch gezien iets anders onder dan jij, Absoluut.)

Zoals ik al zei verhoort God zelfs als je recht erom vraagt niet altijd. Omdat het dan soms beter is voor jou om niet verhoort te worden. Maar verder ben ik het wel met je eens. Alleen weet God het beste wat goed voor je is. En een mens kan soms ergens om vragen waarvan hij vindt dat het goed voor hem is, terwijl dat helemaal niet goed voor hem hoeft te zijn.

Boekenlezer schreef:
Absoluut schreef:
Yael schreef:God heeft Zich gebonden aan Zijn Woord daarop mag je pleiten.
Wie zoekt die vindt staat er wie klopt zal opengedaan worden. ik zie er geen twijfel in dat God doet wat Hij belooft. Want wie zoekt en klopt heeft dat niet van zn eigen.

overigens schreef je zelf ook 1 x verhoort met een d. :wink:

Als het inderdaad niet uit jezelf komt, dat zoeken en dat kloppen, dan mag je pleiten. Maar God hoeft dan nog niet te verhoren als Hij vindt dat iets beter is voor je. ...

Hier ruik ik weer de sfeer van: als de mens iets doet, doet God niks, en andersom. Kolder dus!
Dat is nou precies dezelfde fout als die het remonstrantisme maakt: de vrije wil, zodat God en mens als onafhankelijke partners tegenover elkaar komen te staan.

Ik bedoel het niet algemeen. Ik zeg gewoon dat het zo kan zijn. Die sfeer die jij ruikt, klopt absoluut niet. Maar je moet oppassen om te beweren dat een kind van God altijd verhoord wordt als hij met een recht hart bidt. Hij wordt indirect wel verhoort, maar anders dan hij zelf had verwacht. Dus in de mens zijn ogen is zijn gebed dan eigenlijk niet verhoord, maar God verhoort het dan wel.

Boekenlezer schreef:Ik citeer G. Wisse:

"Ja, maar dat moet God in ons doen," zegt ge. Ja zeker; en daarom moet gij het doen. Vraag God, of Hij u dat geheim en wonder eens leren wil. En zolang ge dit zegt, ja zegt en anders niets; zolang zult gij u niet bekeren, en als ge nu eens tot deze daad komt, op het woord dat God spreekt, dan zegt ge dat niet meer op die manier, maar dan zegt ge: "En dit heeft God gedaan."
(De droefheid nar God, ds. G. Wisse, blz. 98)

Vraagje, n.a.v. wat je zegt over dat verhoren: zou God het beter voor je vinden, dat je verloren gaat en naar de hel gaat, dan dat je behouden wordt?

God kan ons rechtvaardig allemaal laten verloren gaan. God ziet liever dat heel het mensdom zich bekeert, maar niemand van dat mensdom zal zich ooit bekeren. Die wil dat niet.

Boekenlezer schreef:
Absoluut schreef:

Dopen is niet op genade pleiten. Je wordt gedoopt in het uiterlijk verbond.

Ziehier de aloude scheiding uiterlijk en innerlijk. Als ik me niet vergis, heeft dat meer te maken met het platonisme en het neo-platonisme, dan met de Heilige Schrift.
Laatst las ik iets, waaruit ik opmaakte dat Augustinus ook al in die val trapte. Het neo-platonisme had ook heel sterke invloed in die tijd, en van die invloed ontkwam Augustinus ook niet, helaas. Al kan wel gezegd worden dat hij gedurende zijn leven steeds meer bijbels werd, en steeds minder platonistisch.
Mag ik eens vragen: waar staat dat in de Schrift: een uiterlijk, en een innerlijk verbond?

Als ik jouw verwoording bekijk, kun jij maar beter baptist worden, en de kinderdoop afwijzen: gedoopt wordt je dan pas bij gebleken geloof. En dan uiteraard helemaal volgens jouw normen. De klant is koning. :wink:

Ik bedoel eigenlijk te zeggen op de erve des verbonds. Als je gedoopt wordt ben je niet gelijk bekeerd. Er staat nergens in de Bijbel iets over een uiterlijk en een innerlijk verbond. Maar volgens mij gaat het topic hier niet over de doop. Misschien kunnen we daar in een ander topic over verder gaan.

Boekenlezer schreef:
Absoluut schreef: Het naar de kerk gaan, kan ook gebeuren uit een historisch geloof. Als je naar de kerk gaat, kan dat ook komen uit de algemene genade Gods. Dat mensen in de wereld gewoon naast elkaar kunnen leven is ook een voortvloeisel uit de genade Gods.

Weet ik niet, of je dat zo moet zeggen. Maar dat het genade van God is, sluit ik inderdaad niet uit.
De leer van de gemene gratie van A. Kuyper is echter geen ongevaarlijke: het kan leiden tot het onderschatten van de gevaren in de wereld. Bij hem was ook sprake van een onderschatten van de invloed van de zonde. In zijn gemene gratie-leer kwam hij dicht in de buurt van de roomse natuur-en-genade-leer (de genade helpt de natuur van de mens in het komen tot God; en de natuur is slechts gedeeltelijk aangetast zodat de mens nog aardig wat mogelijkheden in zichzelf heeft, en heel ver kan komen in het opklimmen tot God), zoals bijvoorbeeld Thomas van Aquino die leerde.

Maar het kan ook heel ver komen. Zoals ook Boston leert in zijn Viervoudige Staat. Dan doel ik vooral op de 12 bijlslagen.

Boekenlezer schreef:
Absoluut schreef:Iedereen die verloren gaat heeft het verdiend. Het zeggen dat niemand eerlijk onbekeerd is, heeft volgens mij meer consequenties dan jezelf misschien beseft.
...

Volgens mij heb jij ook zo je wensen aangaande je bekering...

Iedereen. Niemand wil graag verloren gaan. Maar als een mens echt bekeerd wordt, raakt hij wel uitgewenst.
Wees optimist, pessimisme is ook niet alles.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 15 jan 2005 12:51

Absoluut schreef:
frekje schreef:Via ons klassenforum (ook topic over aanbod van genade) is door iemand het volgende geschreven: (ook van refoweb gehaald)

Is dat echt ver? Nee.

Misschien nog wel minder maar denk je dat een mens zonder wedergeboren te zijn die deur open doet? Absoluut niet! Dat is het hem juist. Wij willen die deur helemaal niet open doen. God moet die deur Zelf openen, anders gebeurt er niks. Want een mens wil het echt niet.

Een mens wil idd niet, maar moet de deur wel open laten doen. Dat kan omdat God niet wil dat er iemand verloren gaat.

Op een ander forum schreef ik (ook een topic over aanbod van genade) het volgende:
Mensen ik zie hier iets vreselijks gebeuren. Men gaat vertellen dat je ellendekennis MOET hebben. Ik kan nergens uit de Bijbel halen dat deze ellendekennis verplicht is. Er zijn idd voorbeelden van Paulus dat hij idd een grote ellendekennis had, maar wat de een wel heeft, heeft de ander soms niet. Deze mensen zeggen dat ze onvoorwaardelijk zijn, maar ze achten wel de ellendekennis als belangrijk.

Wat moet je doen om zalig te worden? Deze vraag is voor iedereen van het grootste belang. Wat je moet doen is niets. 'Want de rechtvaardige zal uit het geloof leven'. Wat zegt Christus overal in de Bijbel: 'Ziet, het Lam, dat de zonde van deze wereld wegneemt!' Bekeert u, en geloof het Evangelie. Worden hier voorwaarden of wegen van ellendekennis beschreven?

Een tijdje terug hadden wij een predikant (ds. Lohuis) die predikte over 1 Korinthe 3. Het gaat daar om het fundament Christus en over de bouwers die op dat fundament bouwen. Er waren daar 3 bouwers:
- 1 bouwde niet op het fundament
- 1 bouwde met hout, hooi en stoppelen
- 1 bouwde met goud, zilver en kostelijke stenen.

Aan het eind van een ieders leven zal al hun werk op het fundament beproefd worden door het vuur. Degenen die niet op het fundament bouwen, zijn verloren. Degenen die met hout bouwden zijn behouden, alleen hun werk zal verwoest worden door het vuur. En degenen die met goud bouwden, hun werk zal in eeuwigheid bestaan.
Een ding: bouw op het fundament Christus, en bouw met GOUD!

Mensen, houd nu eens op om zelf tegen de zonden te strijden. Er zijn er velen die dat proberen, maar iedere keer als ze dat doen, merken ze dat het alleen maar erger wordt. Het kan tijdelijk over zijn, maar later ga je vrolijk weer verder. Geef je helemaal over aan Christus. Zeg Hem dat je niets bent, en niets kunt en Christus zal al je zonden vergeven. Hij zal je bewaren voor die zonden. Dit kun je ECHT NIET ZELF!
Ook als de duivel zegt: je bent zwak. Zeg dan: ja, duivel, ik ben zwak. En daarom ben ik machtig (zegt Paulus). Want dan kan Christus over mij regeren.
Stop dan mensen met het worstelen van de zonde, want alleen Christus kan deze zonden vergeven. Dit kun je nooit zelf.

Lees in de bijbel, als je nog onbekeerd bent. Lees Joh. 3:16, dat God zo onuitsprekelijk lief geweest is voor de wereld (er staat niet uitverkorenen). Ook voor jou dus!

Mensen, stop alsjeblieft met het stellen van een toeleidende weg tot Christus. Ga alsjeblieft niet vertellen dat je ellendekennis moet hebben, want daardoor kan je geloof onzeker worden. Wacht dan niet af, maar verwacht Christus! Zoek hem eerst (Spr. 8:17) Die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden. Ik heb lief, die Mij liefhebben.

Wat moet Christus met onze ellendekennis? Wat kan Christus daarmee? Ellendekennis is echt geen goed werk om zalig te worden hoor? Blijf niet afwachten tot Christus komt, want Christus staat reeds aan de deur en hij klopt.

Heeft God ooit een bidder laten staan?
Afbeelding

Terug naar “Archief”