Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-Rianne-

Doodstraf

Berichtdoor -Rianne- » 08 okt 2002 17:43

Misschien een onderwerp dat hier al vaak behandeld is, dat weet ik niet, maar toch...

Hoe denk jij over de doodstraf? Mag het wel of niet? Zouden we het in Nederland in moeten voeren?

Is het bijbels aan te tonen of het wel of niet zou mogen?

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 08 okt 2002 20:23

Je hebt voor- en nadelen. Mijn optie is doodstraf voor exceptionele misdaden, bijvoorbeeld doodslag met voorbedachte rade op meerdere personen. Bin Laden figuren moeten tegen de muur komen te staan!

Voordelen
- bijbels, het is de taak van de overheid om te vergelden
- wraak, vergelding, gerechtigheid en een harde straf
- 'voorbeeldfunctie'... (blijkt in de USA vaak niet te werken, maar toch, voor sommigen schrikt de doodstraf af)
- geldbesparing, het kost de maatschappij handen vol met geld om zo'n schoft te bewaken en te onderhouden
- iemand die dood is zal niet ontsnappen en al helemaal geen nieuwe misdaden meer begaan
- de rechtsstaat wordt meer serieus genomen (of juist niet, het is net hoe je het bekijkt)
- normen en waarden... (valt over te discussieren)

Nadelen
- eventuele verkorting van de genadetijd
- eventuele onschuldige dader, bij exceptionele moorden moet de bewijslast 100% zijn, dit zal makkelijker te bewijzen zijn dan bij 1 gecompliceerde moord, een onterecht vonnis wordt dus zeer onwaarschijnlijk
- overbodige en vervelende media-aandacht
- eventuele protesten van linksen en familie/vrienden e.d.
- Europese wetgeving zal de doodstraf niet toestaan (zie Turkije, waar Ocalan z'n verdiende straf misloopt)
- er is iemand die 'op de knop moet drukken'... Al is dit een soft argument wat omzeild kan worden door bijv.

Voorwaarde is wel dat iemand redelijk snel terecht wordt gesteld. Eindeloze procedures om onder de straf uit te komen zijn tijd- en geldrovend.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 08 okt 2002 21:19

Mijns inziens is de doodstraf een bijbelse straf op ernstige delicten.
Maar hoever moet dat dan gaan? In het OT stond er ook doodstraf op het ontheiligen van Gods Naam. Als het zover doorgevoerd wordt is Nederland verlost van het ruimtelijke-ordening-probleem! :(
Overigens kan met de huidige DNA-technieken vrijwel voorkomen worden dat de 'verkeerde' moordenaar gestraft wordt.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 08 okt 2002 21:28

Pfff... ontzettend moeilijke kwestie. Ik zeg niet dat ik er tegen ben, want in de Bijbel kom je het ook regelmatig tegen. Het is wel zo dat heel erg goed uitgezocht zal worden of het daadwerkelijk een schuldige is. Het is niet meer terug te draaien. Er zijn in het verleden (en nog steeds) onschuldige mensen ter dood veroordeeld.

Een groot voordeel is dat de schuldige het niet weer opnieuw kan doen, dit zie je vooral regelmatig bij zedendelicten.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 08 okt 2002 21:52

Maar je neemt wel de tijd weg dat de persoon in kwestie berouw kan krijgen en zich zelfs heel misschien zal kunnen bekeren...

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 08 okt 2002 22:13

Ja, daar ben ik het mee eens. We moeten maar kijken naar de Bijbel... wat die zegt over zulke zaken!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 00:06

hier is al een hele uitgerbeide discussie over geweest op het oude forum. Sowieso een goed onderwerp!

Mijn mening:
Invoeren!!!! Mensen zoals Detroux....je weet gewoon 100% zeker dat als hij vrijkomt, hij weer zn gore praktijken uit gaan oefenen....Weer een aantal mensenlevens geruineerd, want zo is het wel!!! Ook levert het gelijk wer een hoop lege cellen op!

En ja, het is zo dat iemand berouw kan krijgen....Maar als (zag ik vanmiddag op tv) een vrouw 15 mensen heeft vermoord, vind ik niet dat zij recht heeft om over 20 jaar vrolijk de cel uit te stappen!!! Berouw, zou kunnen....maar moet je mensen dan maar na 20 jaar vrij laten komen?? Want levenslang IS geen levenslang in Nederland!! Zou dat wel zo zijn, dan zou het weer een ander verhaal worden....

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 11:00

Overigens kan met de huidige DNA-technieken vrijwel voorkomen worden dat de 'verkeerde' moordenaar gestraft wordt.

Ja hoe kan het dan dat er onschuldigen 7 jaar vast hebben gezeten.
Putten?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 okt 2002 11:21

zover ik kan zien is de functie van straf het aanzetten van mensen tot gedragsverandering, ook in de Bijbel. Daarom mag, afhankelijk van het delict, de straf zwaar zijn. De doodstraf is een hele zware straf. Als we in Nederland geen middelen hadden om mensen levenslang op te sluiten, dan zou de doodstraf een optie zijn om de samenleving tegen criminelen te beschermen. Maar nu we dat wel hebben, ben ik feitelijk tegen de doodstraf. Ook omdat de doodstraf vaak wordt gezien als wraakmiddel.
Het aanhalen van de geboden in het oude testament als argument voor de doodstraf doet minder ter zake. Zoals al eerder terecht opgemerkt, dan moeten er heel wat meer mensen geexecuteerd worden dan alleen maar moordenaars. Bedenk daarbij ook dat veel geboden in het oude testament moeten worden gezien in het licht van die tijd.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 11:52

Het moeilijke bij dit is: dat je graag zou willen dat er nog een doodstraf was. Ik zal uitleggen waarom. Als ik bedenk dat er iemand zou zijn die mijn kind zou vermoorden. Dan.....................zou ik hem het liefst ook vermoorden. Dat is mijn zondige aard. Oog om oog en tand om tand!
Maar het beste wat ik dan kan doen is voor de moordenaar bidden.
Als Jezus terwijl Hij aan het kruis hing een moordenaar kon vergeven en zeggen: heden zult gij met mij in het paradijs zijn.
Dan is het beste wat ik voor die mensen en voor mezelf kan doen bidden.
Op dat ook ik niet in verzoeking zal komen.
Want ook iemand doodwensen is al zonde tegen het zesde gebod.
Ook een Binladen.......
Aan Hem komt de wraak toe!
groetjes

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 11:54

Lijkt me heel erg moeilijk Joepie...bidden voor een moordenaar....Stel dat jou kind de dupe zou zijn van iemand als Detroux...die voor de zoveelste x toelsaat....Ik zou niet voor hem kunnen bidden denk ik...jij???

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 okt 2002 11:56

Ja hoe kan het dan dat er onschuldigen 7 jaar vast hebben gezeten.
Putten?

Dat is een van de nadelen van de DNA techniek. Er valt niet te bewijzen of ze er bij geweest zijn en een derde persoon mischien het misbruik gepleegd heeft.

Als je de doodstraf invoert op basis van DNA bewijzen ben je dus ergens link bezig. Overigens is het mogelijk een moord te plegen zonder DNA sporen achter te laten. Men zal dus voorzichtiger worden.

ergens is er wel wat voor doodstraf te zeggen ergens dus ook niet. de voor en nadelen zijn al eerder genoemd.

Verkort je de genadetijd vaniemand? Er wordt gezegd dat ieder zijn tijd vastgelegd is. Zou dat in dit geval niet zo zijn dan?

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 12:01

Janneke,

Als je mijn ingezonden goed gelezen had dan hed je begrepen dat ik dat dus ook niet zomaar zou kunnen.
Maar dat ik wel weet dat dat mijn zondige aard is.
En dat ik hoop dat God mij die kracht dan zal willen geven.
Want door de ander dan ook dood te willen zondig ook ik.
Dan ga je dus op dezelfde lijn zitten als die moordenaar.
Daarom is het ook een heel moeilijk vraagstuk.
Groetjes

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 12:03

had ik wel goed gelezen hoor:)

Maar ik denk dat je dan wel heel dicht bij God moet staan wil je dat kunnen....Als je soms hoort hoe mensen op brute wijze worden vermoord...Ik denk niet dat iemand dan geen ontzettendee haat tegen zo iemand kan hebben....Maar t tegendeel zal waar zijn...

geertje
Verkenner
Verkenner

doodstraf

Berichtdoor geertje » 17 okt 2002 20:39

absoluut NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!
geef dan een lange of zware straf naar gelang wat de persoon gedaan hebt. er staat duidelijk in de bijbel. gij zult niet doden. in het oude testament leefde de mensen onder de wet. toen werd het zo wel eens vergolden ,maar met jezus verzoeningsdood moeten wij onze medemens
ook zo behandelen. dus straf....ja! doodstraf..........nee!

Terug naar “Archief”