Godsman zonder god(svertrouwen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Godsman zonder god(svertrouwen)

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 jan 2007 12:34

Verklaard atheïst gaat uit van mensen zelf. Pardon? ,,Nee, de God zoals die wordt beschreven op veel plaatsen in de bijbel en zoals die leeft in de hoofden van veel mensen, die is er volgens mij gewoon niet,’’ zegt predikant Klaas Hendrikse uit Middelburg. ,,De bijbel kun je vergelijken met de Griekse mythologie: het zijn verhalen over wat er met mensen gebeurt, en over wat zij god of goden hebben genoemd. Maar van Apollo of Zeus vraagt toch ook niemand zich af of ze wel hebben bestaan? Een Jezus zal er best geweest zijn, maar hij was een mens – pas later is hij uitvergroot tot wonderdoener, en, nog sterker, tot de zoon van iemand die niet bestaat.’’

Hendrikse, die zichzelf verklaard atheïst noemt, werkt momenteel hard aan zijn boek ‘Geloven in een God die niet bestaat’. De vrijzinnig predikant heeft eigenlijk nooit iets in een bestaande God gezien. Dat deed hij al niet toen hij nog theologie studeerde, in deeltijd tijdens een loopbaan in het bedrijfsleven, die hij voornamelijk doorbracht bij de fabrikant van kopieermachines Xerox.

,,Natuurlijk, je komt op een leeftijd dat je denkt dat er iets meer in de wereld moet zijn dan kopieerapparaten. Maar wat precies? Toen ik theologie studeerde, gebeurde er van alles met me. Maar in al die leerstellige dingen heb ik nooit iets gezien. Ik leerde ze uit mijn hoofd om mijn tentamens te halen, maar nam ze met een korreltje zout. Over de Heilige Geest kon ik je toen heel wat vertellen zonder dat ik er iets van begreep. Ik snap het trouwens nog niet.’’

Desondanks ging hij ‘staan’ bij de vrijzinnige gemeenten in Middelburg en Zierikzee. ,,Ik ben lang bezig geweest met het losraken van al die beelden die er zijn van God als iemand met wie je zou kunnen praten, als een of ander wezen dat in iets op een mens zou kunnen lijken. Voor mij is God niet een aanbiddelijk wezen, maar iets wat met en tussen mensen kan gebeuren. Met vriendschap, liefde en trouw kom je er dichter bij dan met ‘Vader’ of ‘Eeuwige’. Teksten als Heer, help ons, of Ontferm u over ons zul je uit mijn mond dan ook niet horen. Voor ontferming moet je bij mensen zijn. En als je bij mensen begint, kun je misschien bij God uitkomen. Dat is ook een Bijbels beeld: een God die met mensen meetrekt. Maar God trekt niet uit zichzelf.’’ En daarna, na de dood? ,,Dood is dood klinkt zo stellig hè? Maar meer kan ik er niet van maken. God bestaat toch niet?’’

En dat leidt hem tot die merkwaardige zin, die de werktitel van zijn boek is: geloven in een God die niet bestaat. ,,Ik vermoed dat heel veel gelovige mensen diep in hun hart twijfelen aan het bestaan van God. En wat ik hoop duidelijk te maken, is dat het niet-bestaan helemaal geen beletsel hoeft te zijn om van harte in God te kunnen geloven.’’

De kerk als instituut heeft volgens de atheïstische dominee haar langste tijd gehad. ,,Je kunt, gezien de gemiddelde leeftijd van de mensen die er komen, gewoon uitrekenen wanneer het afgelopen is. Bij ongewijzigd beleid blijven er straks alleen orthodoxen achter. Wat mij treft, is dat er zoveel mensen buiten de kerken rond lopen, op zoek naar zingeving. Dan doen we toch iets fout?’’

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft hem er nog niet uitgegooid. ,,Ze hebben me een briefje gestuurd met kanttekeningen over mijn opvattingen. En dat was dat. Jammer. Ik zou het gesprek graag met ze zijn aangegaan. De gewone gelovigen spaar ik, hoor - ik ga niet tegen een stervende man zeggen dat alles waar hij in heeft geloofd volgens mij op een misverstand berust.’’

Beeldend gesteld lijkt de ideale kerk van Hendrikse meer op een eetcafé, dan dat het iets heeft van de gewijde stemming van het gemiddelde godshuis. Is daar dan nog plaats voor God of god, of hoe je het dan ook wil noemen? ,,Natuurlijk, maar niet alleen. Ik zie het al voor me: een eetcafé met een menukaart met een uitgebreide keuze aan geestelijk voedsel. In plaats van kerkelijke geheimtaal wordt er gewoon Nederlands gesproken, en het gebruikelijke eenrichtingsverkeer vanaf de kansel maakt plaats voor eigentijdsere vormen van gesprek. Jezus krijgt gezelschap van Boeddha, de Bijbel van de Koran, de belijdenisgeschriften van Toon Tellegen. Jawel, God krijgt ook een plaatsje op de menukaart, tussen de anderen, alleen niet met zoveel woorden.’’

Bron

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 jan 2007 12:42

Ach dit verrast me allerminst. Er lopen nog veel meer predikanten in Nederland die eigenlijk niet geloven dat God bestaat. Het is jammer voor de naam van de kerk, maar ik denk dat hier met recht over een valse leraar ( zie 2 Pet. 2) gesproken kan worden. Of sla ik hier nu te ver in door?
Laat je leiden door Hem!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 jan 2007 12:43

Tijn schreef:Ach dit verrast me allerminst. Er lopen nog veel meer predikanten in Nederland die eigenlijk niet geloven dat God bestaat. Het is jammer voor de naam van de kerk, maar ik denk dat hier met recht over een valse leraar ( zie 2 Pet. 2) gesproken kan worden. Of sla ik hier nu te ver in door?
Ik vind van niet.

Wat doet die man in vredesnaam in de kerk?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2007 12:43

Ik vind de stelling dat het niet-bestaan van God geen beletsel hoeft te zijn om erin te geloven zo gek nog niet. Maar ik vraag me wel af waarom je als atheïst in vredesnaam predikant wil worden.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 jan 2007 12:46

Aragorn schreef:Ik vind de stelling dat het niet-bestaan van God geen beletsel hoeft te zijn om erin te geloven zo gek nog niet. Maar ik vraag me wel af waarom je als atheïst in vredesnaam predikant wil worden.
Nee, het is ook niet zo gek, het hoeft geen beletsel te zijn.

Maar zeg nu zelf, waarom zou je in iets geloven als je niet geloofd dat het bestaat?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 jan 2007 12:51

En dan nog maar te zwijgen over de reactie van de PKN... zucht, wanneer wordt er binnen christelijk Nederland nou eens gezegd waar het op staat, in plaats van die softe reacties om niemand voor het hoofd te stoten... zucht...
Laat je leiden door Hem!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 jan 2007 12:52

Aragorn schreef:Maar ik vraag me wel af waarom je als atheïst in vredesnaam predikant wil worden.

Geen idee, lijkt me erg vreemd, maar ja, het tractement zal wel behoorlijk zijn 8)

L'être extraterrestre schreef:Maar zeg nu zelf, waarom zou je in iets geloven als je niet geloofd dat het bestaat?

Inderdaad, dat is op zich al in tegenspraak met elkaar, je geloofd ergens in of niet, beide lijkt me vrijwel onmogelijk :)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 jan 2007 13:04

Nog een detail over deze meneer... Hij is gescheiden en vader van twee kinderen...

Pfff... wat een dominee... Ik hoop dat dit ff veel stof doet opwaaien, wat mensen er weer toe brengt om vanuit Gods Woord de leraars (dominees) onder de loep te nemen.
Laat je leiden door Hem!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2007 13:07

L'être extraterrestre schreef:Maar zeg nu zelf, waarom zou je in iets geloven als je niet geloofd dat het bestaat?

Dat ligt eraan wat je als 'bestaan' beschouwt. Je kunt niet in God geloven als een werkelijk bestaand wezen, maar wel als concept dat bestaat in de hoofden van mensen en op die manier ook z'n uitwerking heeft op hun handelen.

Cisca schreef:Geen idee, lijkt me erg vreemd, maar ja, het tractement zal wel behoorlijk zijn 8)

Mwah, dat valt volgens mij nog wel mee..

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 jan 2007 13:07

Tijn schreef:Nog een detail over deze meneer... Hij is gescheiden en vader van twee kinderen...

Tja dat kan wel vind ik, als hij tenminste geen ander heeft :wink:

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 jan 2007 13:10

Aragorn schreef:

Dat ligt eraan wat je als 'bestaan' beschouwt. Je kunt niet in God geloven als een werkelijk bestaand wezen, maar wel als concept dat bestaat in de hoofden van mensen en op die manier ook z'n uitwerking heeft op hun handelen.

Cisca schreef:Geen idee, lijkt me erg vreemd, maar ja, het tractement zal wel behoorlijk zijn 8)

Mwah, dat valt volgens mij nog wel mee..
Ik denk niet dat ik je begrijp. :oops:

Ik geloof in God als een bestaand wezen, dat kan dus niet volgens jou?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2007 13:14

Eh, dat kan natuurlijk wel, ik heb het een beetje ongelukkig geformuleerd. :)

Wat ik bedoelde was: als je niet in God als bestaand wezen gelooft, kun je nog wel op een andere manier in zijn bestaan geloven. Bijvoorbeeld als concept/idee waar veel mensen in geloven en dat op die manier een plaats heeft in hun werkelijkheid.

Op die manier kun je ook in kaboutertjes geloven terwijl je weet dat ze niet bestaan: in de boeken van Rien Poortvliet en de hoofden van mensen die in kabouters geloven bestaan ze wel.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 jan 2007 13:18

Aragorn schreef:Eh, dat kan natuurlijk wel, ik heb het een beetje ongelukkig geformuleerd. :)

Wat ik bedoelde was: als je niet in God als bestaand wezen gelooft, kun je nog wel op een andere manier in zijn bestaan geloven. Bijvoorbeeld als concept/idee waar veel mensen in geloven en dat op die manier een plaats heeft in hun werkelijkheid.

Op die manier kun je ook in kaboutertjes geloven terwijl je weet dat ze niet bestaan: in de boeken van Rien Poortvliet en de hoofden van mensen die in kabouters geloven bestaan ze wel.
Oke, nu begrijp ik je beter :wink:

Maar als je op die manier in God geloofd, waarom zou je dan predikant worden? Dan ben je dus de leider van een groep mensen die in jouw ogen geloven in iets wat niet bestaat. Dus mensen met waanideëen.

sela

Berichtdoor sela » 22 jan 2007 13:19

misschien snapt aragorn het als je het zo formuleert:
'ja, ik geloof in God, so what? leve geloven in God!'

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2007 13:20

Ja, dat vraag ik me dus ook af. Als predikant heb je meestal toch een soort drive om De Waarheid te verkondigen enzo, niet om met de gemeente lekker te filosoferen over een god die niet bestaat. Dan kan natuurlijk best leuk zijn, maar daar zijn toch andere banen in te vinden lijkt me. :P

Terug naar “Archief”