Wilt u donor worden? Of juist niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Wilt u donor worden? Of juist niet?

Berichtdoor hijwel » 20 mar 2003 18:43

Ik kreeg vandaag post door de deur!
Niet echt een gek verschijnsel :lol:

Maar.. het was het donorregister.
Als eerste schrok ik een beetje.
Ik heb er al eens eerder overna gedacht om donor te worden.
En ik heb voor me zelf het standpunt ingenomen om donor te worden
persoonlijk denk ik dat je andere mensen moet helpen zo veel je kan.
Heb je naaste lief als je zelf.
Als jij in het ziekenhuis ligt en je hebt een orgaan nodig zou je toch ook graag een orgaan willen ontvangen.
Ik denk dat het mijn plicht is om we op te geven als donor.

Maar nu ik er zo voor sta, weet ik het in eens niet meer zo zeker.
Vindt het een beetje vreemde gedachte dan straks iemand rond loopt met jouwn nier.

Wat denken jullie hiervan?
Wil jij donor worden? Of juist niet?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 20 mar 2003 19:13

Omdat ik er rechtstreeks mee te maken heb vind ik het absoluut een goede zaak! Als je op zon manier iemand kunt helpen is dat niet verkeerd m.i. Pas als je er zelf zo mee te maken krijgt ga je er ook anders over denken. Mijn moeder zit heel erg op een nier te wachten. Het duurt gewoon een paar jaar. al die tijd moet ze dialyseren, dag en nacht, en dat is echt zwaar. Als ze straks hoop ik een nier krijgt, is ons hele gezin erg dankbaar. We zijn er trouwens nu ook mee bezig om zelf een nier af te staan. Met 1 nier kun je prima leven. maar dat is weer een ander verhaal natuurlijk.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 mar 2003 22:04

Bedankt voor je reactie,

Ik werd er eigenlijk wel erg mee geconferteerd......
Moet wel een keuze gaan maken.

Ik hoop dat je moeder snel een nieuwe nier krijgt.
Is de noot echt zo hoog dat iedereen een jaar moet wachten op een nieuwe nier? Of heb je hier verschillende soorten en maten in?
Het nu al afstaan van een nier lijkt me ook wel iets om over na te denken. Brengt dit ook gevaar mee voor je eigen leven.
Ik vind het wel een grote stap om te maken. Maar ja als ik hier mee een mensen leven kan redden.... (Ik vind het een moeilijke stap hoor)

Ik denk dat zo snel mogelijk het donorformulier op de post ga doen...
Maar wacht nog even de reacties af......
En vraag het natuurlijk nog ff aan een paar vrienden...

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 20 mar 2003 22:16

Lees eventueel ook deze nog even door:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=238
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 mar 2003 22:42

Ook bedankt voor jou reactie...

Had er nog niet naar gezocht..
Maar dit komt ook wel een beetje omdat ik meer hou van persoonlijk advies.

Maar ik heb het doorgelezen en heb er zeker en heb er zeker wat aan gehad.

Vooral naar jouw laatste opmereking heeft me aan het denken gezet Lotte.

Mijn moeder heeft een nierziekte. Moet elke nacht en 3x overdag dyaliseren. Ze is errug ziek! Staat nu al 2 jaar op de wachtlijst voor een donornier. En ze wordt steeds zieker. Tis toch erg eigenlijk dat er mensen zijn die geen formulier invullen uit gemakzucht! Tzou haar leven voor zo'n pakweg 30% verbeteren! al moet je de rest van je leven ook nog aan de medicijnen blijven. Maar tis altijd beter dan nu. als je dit meemaaakt van zo dichtbij, krijg je wel andere gedachten over donatie!

Voor mij is de beslissing al vroeg gevallen.
Ik wacht hoogstens nog een weekje en dan zal mijn donorformulier de duur uitgaan.

Ik zal voor jou en je moeder bidden.
beetje rare gedachte, waar bid je dan voor?
Eigenlijk bid je dat iemand een ongeluk zou krijgen of zou overleiden zodat je moeder een nier zou krijgen.
Zou ik mischien mogen vragen hoe jij daar voor bid.

Doe je moeder de groeten.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 21 mar 2003 10:13

Ben ook donor.... Aangezien ik vind dat je je medemens moet helpen waar t kan....

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 21 mar 2003 10:20

Moeilijk!

Mn broertje heeft heel wat donor-kraakbeen en donor-rugwervels in zijn lijf zitten. Toch weet heb ik mijn formulier nog niet ingevuld. Wie verzekert je dat je organen alleen voor transplantatie worden gebruikt? Wat doen ze met je hersenen bijvoorbeeld? Wetenschappelijk onderzoeken? Wat klopt er van de geruchten dat bij nog niet overleden mensen soms al organen worden weggehaald om die in een zo optimaal mogelijke staat `af te leveren?`

Eén van je nieren afstaan tijdens je leven vind ik dan wel iets heel anders. Evenals het afstaan van beenmerg aan je tweelingzus met leukemie, zoals bij mijn tante het geval was. Maar na het leven... Je moet er toch niet aan denken dat ze bijvoorbeeld met je hersenen gaan experimenteren?! Wie bewijst dat dat niet gebeurt?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 21 mar 2003 15:09

Je kan ook invullen dat je nabestaanden toestemming moeten geven als ze je organen willen gebruiken. Ook een optie!

Hoe ik bid voor mijn moeder? Ik vraag aan God of hij mijn moeder wil bewaren tot er een donornier komt. Tis inderdaad een beetje dubbel, maar je moet het overgeven aan God. En ik denk dat je het zo wel mag vragen. NIet op die manier van: laat gauw iemand dood gaan.

Als je op de donorlijst komt, gaan er heel veel onderzoeken aan vooraf. Het type nier en weefsel en bloed enz... wordt allemaal bepaald. de familie wordt daar ook bij onderzocht. Bij een donornier word dan bekeken bij wie de nier het beste past zeg maar. Dus het kan jaren duren voor je aan de beurt bent.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 21 mar 2003 15:17

Als je zelf een nier afstaat, word je ook helemaal door de molen gehaald. Dat gaat echt niet zo maar. Het duurt wel een jaar voor je groen licht krijgt. Dus als je toestemming krijgt, kun je er wel vanuit gaan dat je met een nier kunt leven. Maar als je bv. maar een tandontsteking hebt gaat de hele operatie niet door! Tis best heel wat he?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 mar 2003 15:19

Ik ben donor. Natuurlijk heb ik ook de wilde verhalen gehoord, dat ze je minder lang voor je leven vechten zodat ze die organen beter over kunnen brengen. En meer van dat soort.

Maar ik geloof dat mijn leven in Gods handen is en dat er niets gebeurd buiten Zijn wil om. En het feit dat ik een leven mag redden na mijn dood vind ik honderd keer zoveel zwaarder in de balans dan dat mijn organen 'misbruikt' zouden kunnen worden.

Daarnaast vraag ik me af of het rechtvaardig is om een donororgaan te aanvaarden terwijl ik zelf geen donor ben.

Mijn lichaam zal toch vergaan, en met de wederkomst krijgen we een nieuw lichaam.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 mar 2003 19:39

Lotte schreef:Je kan ook invullen dat je nabestaanden toestemming moeten geven als ze je organen willen gebruiken. Ook een optie!

Hoe ik bid voor mijn moeder? Ik vraag aan God of hij mijn moeder wil bewaren tot er een donornier komt. Tis inderdaad een beetje dubbel, maar je moet het overgeven aan God. En ik denk dat je het zo wel mag vragen. NIet op die manier van: laat gauw iemand dood gaan.

ff wat het eerst beteft..
heeft dit zin? Ik vind het een beetje dezelfde gedachte dat je je stemrecht maar aan je moedergeeft om haar een beslissing te laten menen.
Ik denk dat je nabestanden na gaan wat jij zou hebben gedaan.
En wie weet nou het beste wat jij zou gaan doen.
Ik denk dat ik dat zelf het beste weet....

Ik vind dat je een goede opbouw hebt in je gebed om eerst te vragen om je moeder te bewaren. En als het in gods wil is een donor beschikbaar te stellen. Mischien zou je er nog 1 stap bij mogen voegen.
Mag Jezus ook gestorven zijn voor de persoon waarvan de nier afkomstig is.

nu nog ff m.b.t tot je nier nu al afstaan. Ik vind het nog wel een groote stap om te doen. Ik moet hier nog echt overna denken.
Maar iig bedankt dat je me aan het denken hebt gezet.

Groeten
hijwel

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 21:20

ik vind dit een moeilijk onderwerp. ook omda tik geloof dat juist je hart en je nieren het diepste van je persoonlijkheid vormen. Die wroden niet voor niets genoemd denk ik in psalm 139

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 mar 2003 21:32

Ik denk dat dit meer geestelijk bedoelt wordt joris.
En heeft je persoonelijkheid nog wat te beteken als je al overleven bent?

Ik heb trouwens nog ff een vraagje voor jou.

Het zit zo de dominee had het laats over God als hartenkenner en god als nierenproever. Bij hartenkenner kan ik me wat bij voorstellen maar bij nierenproever.

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 23:02

je met hart en nieren ergens voor inzetten is vast niet voorn iets een nederlandse uitdrukking.
Je hart, daarin zit je passie, je gevoel. Je nieren, die halen het venijn en de gifuit je voedingstoffen en bloedbaan toch?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 mar 2003 01:12

oke.............

Maareeee.. wordt dit nou geestelijk bedoelt of letterlijk.

Terug naar “Archief”