Heidelbergse Catechismus [Deze week : Zondag 1 | Vraag 2]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Heidelbergse Catechismus [Deze week : Zondag 1 | Vraag 2]

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 08:48

Is het misschien een idee om hier elke week een Zondag uit de Heidelbergse Catechismus te bespreken, dit min of meer toe te passen op je eigen leven/geloof?

Het liefst start ik het direct, maar zat met de volgende dingen:

Deze week zullen we samen denken over Zondag 1 | Vraag 2. We maken gebruik van de HC-vertaling van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt; omdat die gewoon wat begrijpelijker is geschreven in hedendaags Nederlands, maar toch niet de inhoud verminkt.

Het gaat dus om de vraag:

Zondag 1 | Vraag 2 schreef:Wat moet u weten om door deze troost gelukkig te leven en te sterven?

Ten eerste hoe groot mijn zonden en ellende zijn1.
Ten tweede hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word2.
Ten derde hoe ik God voor zo’n verlossing dankbaar moet zijn3.
Laatst gewijzigd door Raido op 26 sep 2005 20:23, 4 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 20 sep 2005 09:00

ik ben eerlijk gezegd bang dat Zondag 2 al een jaar in beslag neemt
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Mulat
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mulat » 20 sep 2005 09:05

Goed idee Raido, maar het zal idd heel veel tijd in beslag nemen. Ik denk dat de Catechismus iets makkelijker te behandelen is dan de geloofsbelijdenis.
"In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen" (Joh 16:33)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2005 09:06

leclerc schreef:ik ben eerlijk gezegd bang dat Zondag 2 al een jaar in beslag neemt
Dat kan niet, we behandelen het gewoon een week lang en dan gaan we naar de volgende.. of heb jij een dominee die preekt totdat het duidelijk is? ;-)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 sep 2005 16:51

goed idee!!!
uhm.. ik ken alleen de versie van de HC die achter in mijn bijbeltje staat... maar als je elke keer de vraag en het antwoord neer zet dat is het denk ik geen probleem welke vertaling je neemt.. En ik zou zeggen.. begin gewoon bij zondag 1

en als je de NGB en/of de DL ook wil bespreken,open daar gewoon een ander topic voor...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Heidelbergse Catechismus

Berichtdoor spacy » 20 sep 2005 16:58

Raido schreef:1. Welke HC-vertaling? Ik neig er naar omdat er vooral jongeren zijn de GKV-vertaling te gebruiken, hij is goed en te begrijpen, en niet in de tale Kanaans..

http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewI ... tItemID=3#
When I kneel before You, them I'm defying gravity

André

Berichtdoor André » 21 sep 2005 00:31

Ja, ik vind het ook een plan om over de HC te spreken, k wil dan meteen maar een aftrap nemen:
H.C. Zondag 1 schreef:Hij bewaart mij zo6, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen7, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil 8.
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven9 en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven10.
Als ik dit zo lees, dan denk ik, wat geweldig is dit toch zo'n troost te mogen hebben.
Dat alles lang leve de lol zal zijn hier op aarde staat er gewoon niet, maar wel dat alles dienen zal tot je heil.
En dat God je geeft dat je bereid bent om voor hem te leven, ik vind het haast niet te geloven/bevatten, maar het is zo, geweldig!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 sep 2005 07:37

Vraag 1: Wat is uw enige troost in leven en sterven?

Antwoord: Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven1, het eigendom ben, niet van mijzelf2, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus3. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald4 en mij uit alle macht van de duivel verlost5.
Hij bewaart mij zo6, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen7, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil 8.
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven9 en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven10.

Geweldig, als je nadenkt, ik ben het eigendom van Jezus mijn Heiland!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 sep 2005 07:57

Wat ik ook zo mooi vind is dat de HC met dit onderwerp begint! :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 sep 2005 10:07

mooj! Ik vraag me af of de vertaling die de "refo's" gebruiken anders is, omdat zij vaak niet durven te zeggen dat ze zekerheid hebben over het eeuwige leven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2005 10:17

Lalage schreef:mooj! Ik vraag me af of de vertaling die de "refo's" gebruiken anders is, omdat zij vaak niet durven te zeggen dat ze zekerheid hebben over het eeuwige leven.

De "refo's" gebruiken geen wezenlijk andere vertaling, maar vaak is het zo dat ze de inhoud van de HC niet als hun eigen geloofsbeleving hebben. Dan wordt nog wel eens gezegd: "wat daar staat klopt wel, maar die waarheid geldt nog niet voor mij persoonlijk". :(
Die persoonlijke toe-eigening is volgens mij het grootste probleem binnen de reformatorische gezindte.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 sep 2005 10:22

Okay ik heb nu dus even officieel gemaakt, ik ben van plan om elke week de begin post even aan te passen zodat de linkjes goed liggen etc.

(Als het niet gebeurd door dat ik bijvoorbeeld een weekend elders verkeer, moderator bij deze mijn toestemming om het even te doen ;-)

To the HC nu :)

Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost.
Dit moet dus de kern van elke geloof zijn, weten dat je het eigendom bent van Jezus Christus (leef jij daar na? leef jij je eigen leven of dat wat Jezus wil?) en dat Hij al jou zonden heeft vergeven door zijn bloed te offeren... voor JOU!

Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil.
Hoe wordt dat bedoeld, vooral dat laatste stukje, dat alles dienen moet tot mijn heil.. Mag je dan alleen dingen doen die tot jou heil zijn?

Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven.
Inderdaad, de zekerheid van je geloof mag er zijn, maar de ene keer ligt jou zonde boven en de andere keer de vergeving door Jezus Christus boven.. (hoevaak het boven ligt is per persoon verschillend).

In dat laatste zijn de meningen 'wat' verdeeld over, sommige kerkverbanden leren dat er geen echte zekerheid is.
Die persoonlijke toe-eigening is volgens mij het grootste probleem binnen de reformatorische gezindte.
De uitleg van de persoonlijke toe-eigening denk ik, er moet extreem veel gebeuren voordat je toch enige zekerheid zou mogen ervaren (zegt men). Ik dacht dat het op dat zinnetje wordt gebaseerd 'op dat wij niet in ons zelf roeme'..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2005 10:34

Raido schreef:
Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil.

Hoe wordt dat bedoeld, vooral dat laatste stukje, dat alles dienen moet tot mijn heil.. Mag je dan alleen dingen doen die tot jou heil zijn?

Hier wordt gedoeld op het feit dat God ons zo bewaart, dat alles wat ons in ons leven overkomt (aan voorspoed en tegenspoed), dient om ons dichter bij Hem te brengen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 sep 2005 11:29

Hebben de opstellers van de catechismus soms met een scheel oog de bijbel gelezen ?

Mattheus 10:

29 Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
30 En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.

De haren zijn geteld en de musjes vallen niet, en niet andersom.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2005 11:34

Maja de Bij schreef:Hebben de opstellers van de catechismus soms met een scheel oog de bijbel gelezen ?

Mattheus 10:

29 Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
30 En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.

De haren zijn geteld en de musjes vallen niet, en niet andersom.

Ze hebben waarschijnlijk eerder gedacht aan Luk. 21:18:

18 Doch niet een haar uit uw hoofd zal verloren gaan.

Terug naar “Archief”