Smurffie schreef:Invincible schreef:Polychamie is niet fout [bijv. Jacob]
en dronkenschap ook niet [Lot + Gen 9:21]
en mensen bedriegen mag gewoon [Gen 29:25]
en je broer verkopen ook [Gen 37].
Staat allemaal niet bij dat het fout was 8) te cool!
Moet dat er allemaal bij staan dan??
God heeft de mens geschapen met een verstand, een eigen wil en geweten. We weten zelf dus heel goed wat we fout doen en dat hoeft niet per fout incident voorgekauwt te worden, lijkt mij. :?
Marina and Smurfie hebben dik gelijk: we kunnen niet uit een geschiedenis afleiden dat iets goed of fout is, zonder meer omdat het gebeurt.
Het verhaal in de Bijbel is tenslotte vaak een
geschiedenis en geen
vonnis. Een vonnis bestrijkt zowel een oordeel als een geschiedenis.
En over David: er staat in de wet van Mozes dat een koning niet meerdere vrouwen mocht nemen.
Heb je nooit gelezen dat Jezus zegt dat Mozes een scheidbrief heeft bevolen te geven om de Israelieten zo hardleers waren? Dus niet omdat het goed was!
Slavernij (uitbuiting) keurt de bijbel niet goed - lees maar, goed het komt op voor zwakken. En polygamie wordt afgekeurt: lees 1 Timotheus.
Weet je, Colateral, je zit vast in wat "wel mag" en "niet mag", maar daar gaat het helemaal niet om in het Christelijk geloof. Wil jij steeds meer gaan lijken op Jezus (Fillipesen 2)? Ben je bereidt om Hem te volgen, ook als het je alles (incl. je eigen ideeen) kost?
Dan is wel mag/niet mag niet meer zo belangrijk. Er is veel dat ik niet begrijp, maar ik leef van wat ik wel begrijp. Ja, dat vereist wel vertrouwen...