Verkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Verkiezing

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 10:53

De uitverkiezing is een mooie kapstok geworden om je ongeloof aan op te hangen, ook hier op het forum is de uiverkiezing in het verdomhoekje gestopt, ook door mij.

Uitverkiezing is wel degelijk belangrijk, het draagt de mogelijkheid tot bekering in zich en is daarom een steun voor onbekeerde mensen. Maar ondertussen werkt dit ook averechts; als je toch uitverkoren bent komt je er toch wel (wat in zekere zin ook waar is), maar dit is geen vrijbrief om te leven zoals je wilt, of lijdzaam af te wachten, totdat God je grijpt.

Toch wil ik de uitverkiezing het dat verdomhoekje halen, uitverkiezing mag best belangrijk zijn in de preek, we (verlichte refoweb-refo's en evangelo's) zijn alleen snel geneigd om te zeggen dat die uitverkiezing maar niet zoveel gepreekt moet worden; omdat het de mens toch alleen maar bang maakt, of juist niet.

Maar laten we eens kijken naar ons grote Voorbeeld; Jezus Christus, waar ging zijn eerste preek over? Inderdaad over de (uit)verkiezing.

21 En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren vervuld.

22 En zij gaven Hem allen getuigenis, en verwonderden zich over de aangename woorden, die uit Zijn mond voortkwamen; en zeiden: Is deze niet de Zoon van Jozef?

23 En Hij zeide tot hen: Gij zult zonder twijfel tot Mij dit spreekwoord zeggen: Medicijnmeester! genees Uzelven; al wat wij gehoord hebben, dat in Kapernaum geschied is, doe dat ook hier in Uw vaderland.

24 En Hij zeide: Voorwaar Ik zeg u, dat geen profeet aangenaam is in zijn vaderland.

25 Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israël in de dagen van Elias, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land.

26 En tot geen van haar werd Elias gezonden, dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw, die weduwe was.

27 En er waren vele melaatsen in Israël, ten tijde van den profeet Elisa; en geen van hen werd gereinigd, dan Naäman, de Syriër.

28 En zij werden allen in de synagoge met toorn vervuld, als zij dit hoorden.

29 En opstaande, wierpen zij Hem uit, buiten de stad, en leidden Hem op den top des bergs, op denwelken hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

Jezus zegt dus dat Naaman werd verkoren boven de melaatsten van Israel, en hij werd bekeerd, de weduwe in Sarepta Sidonis, werd verkoren boven de weduwen van Israel.

Moeten wij dan de (uit)verkiezing maar zover mogelijk uit onze preken houden?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 18 jul 2005 11:03

Ik heb lang over het onderwerp uitverkiezing nagedacht en ben tot de volgende conclusie gekomen: Ik snap er niks van.

Ik ben ervan overtuigd dat niemand het als een excuus kan gebruiken om niet te geloven: ja maar ik ben niet uitverkoren. God is gelukkig niet zo wreed om mensen die graag in hem willen geloven niet uit te verkiezen. Maar waarom in vredesnaam al die mensen die nooit van God horen? :?
Daar snap ik dus helemaal niks van en ik denk dat ik het in de hemel pas zal begrijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 11:22

Ik denk dat je het om moet draaien, God is zo goed om nog miljoenen mensen te verkiezen, zodat die mensen bekeerd zullen worden. En ik zou de mensen die 'Ik ben ervan overtuigd dat niemand het als een excuus kan gebruiken om niet te geloven' <-- dat geloven, niet de kost willen geven, dat zijn er ernstig veel. Want je zult toch maar niet uitverkoren zijn en denken dat je bekeerd bent. (GGiN redenatie)

Maar waarom in vredesnaam al die mensen die nooit van God horen?
Die mensen zijn dan blijkbaar niet uitverkoren anders zouden ze van God en Gebod wel horen

P.S. deze draad is niet bedoeld als praat-over-de-uitverkiezing-topic maar meer een uitverkiezing=100%-jezus-topic
Laatst gewijzigd door Raido op 18 jul 2005 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2005 15:38

Ik snap niet hoe je dat met eem smily kan zeggen Raido.... Die mensen waren niet geselecteerd dus gaan ze voorgoed verloren, zonder een kans gehad te hebben zeg jij.

Overigens zie ik niet in wat de preek van Jezus met uitverkiezing te maken heeft.

Een paar vragen naar aanleiding van de tekst

1. Dat Naaman werd genezen, was dat omdat hij was uitverkoren?

2. Israel was het uitverkoren volk van God. Leuk, dat woord uitverkoren / uitverkozen. Toch blijkt uit de tekst heel duidelijk dat uitverkoren zijn dus iets anders is dan behouden zijn. De bijbel koppelt behoud aan geloof... terwijl wij geloof aan uitverkiezing koppelen. Wat klopt hier niet?

3. Waren de melaatse Israelieten niet uitverkoren en Naaman wel omdat hij werd genezen en de melaatsen niet? Sinds wanneer kunnen we uitverkiezing (in de zin van "gered" zoals het (onterecht) wordt uitgelegd) aflezen aan of iemand genezen wordt of niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 jul 2005 16:06

Het is onbijbels om nooit over de uitverkiezing te preken omdat dit een bijbelse waarheid is. Maar als er over de uitverkiezing wordt gesproken dan dient te zijn tot vertroosting en bemoediging en met de oproep aan iedereen om hun verkiezing vast te maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2005 16:40

Inderdaad. Misschien moet er ook wel eens wat vaker gepreekt worden over de misverstanden die het begrip "uitverkiezing" heeft veroorzaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 18 jul 2005 17:13

Raido schreef:Ik denk dat je het om moet draaien, God is zo goed om nog miljoenen mensen te verkiezen, zodat die mensen bekeerd zullen worden. En ik zou de mensen die 'Ik ben ervan overtuigd dat niemand het als een excuus kan gebruiken om niet te geloven' <-- dat geloven, niet de kost willen geven, dat zijn er ernstig veel. Want je zult toch maar niet uitverkoren zijn en denken dat je bekeerd bent. (GGiN redenatie)

Dat weet ik ook wel, en dat vind ik ook nogal droevig. Nogal heel erg droevig. Daarom zeg ik ook dat ik ervan overtuigd ben dat het niet zo is. Inderdaad koppelt de bijbel behoud aan geloof en niet aan uitverkiezing zoals onze broeder Marnix zo mooi aangeeft.
Maar waarom in vredesnaam al die mensen die nooit van God horen?
Die mensen zijn dan blijkbaar niet uitverkoren anders zouden ze van God en Gebod wel horen

Ja maar WAAROM dan? Als er ook in de bijbel staat dat god niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat? Nou ja, daar gaat dit topic niet echt over.

Maar dat vind ik wel een mooie vraag: Hoe verhoudt uitverkiezing zich tot behoud?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 18:05

God zou niet recht doen als Hij alle mensen bekeerd zou laten worden, mensen die uitverkoren zijn worden bekeerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2005 18:22

Hoezo zou Hij daar geen recht mee doen? Als Hij iedereen verloren zou laten gaan zou dat toch ook Zijn goed recht zijn? Waarom dan niet als Hij iedereen zou bekeren.

Maar de bijbel is duidelijk. Zoals je de zaken voorstelt ligt het niet. God geeft iedereen de kans. Hij wil niet dat mensen verloren gaan dus Hij bepaalt dat niet van tevoren. Je kan later nooit voor Gods troon komen te staan en als excuus kunnen aanvoeren: Ja maar ik kon niet geloven omdat U me niet had uitverkoren.

Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk dat we het evangelie aan anderen doorgeven. De uitverkiezingsleer heeft christenen ook daarin lui gemaakt. Iemand die uitverkoren is komt toch wel tot geloof, waarom dan nog evangeliseren? Maar zo werkt het niet. We mogen het evangelie aan iedereen vertellen. De gedachte dat diegene alleen naar je luistert als hij/zij is uitverkoren is onbijbels en dus onjuist.

Achterlijke nederlandse kerkhistorie ook. Alleen hier is uitverkiezing zo'n hot item omdat mensen er een leuke eigen draai aan hebben gegeven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 18:57

Klopt hoor :) Iedereen die tot bekering komt, en dat kan echt voor iedereen (ben ik het helemaal in met Marnix eens) is uitverkoren geweest.

Wat ik bedoelde is dit: God maakt een wereld, waarin wij konden leven, maar wij wilden dat niet, daar stond een straf op als wij niet naar God luisterden, en God zou God niet meer zijn als hij dan iedereen maar naar de hemel zou laten gaan, waar is de straf dan?

Die mensen die uitverkoren zijn, kennen wij niet, en daarom moeten wij aan iedereen het evangelie brengen.

Conclusie...

IK WEET HET ALLEMAAL NIET MEER

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2005 19:30

Waar die straf dan is?

Op Jezus Christus.

Helaas willen veel mensen er niet aan dat God bestaat en door Jezus ons wil redden en eeuwig gelukkig maken.

Lees maar eens helemaal het begin van 1 Joh 2. Theoretisch gezien kan de hele wereld gered worden. Maar er zijn maar zo weinig mensen die in Hem, de zaligmaker geloven.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 jul 2005 14:31

Als wij ons houden aan de leer van de ongedeelde Kerk mogen we en staan we in de vreugdevolle bevrijding van het Eeuwige Leven.

Hij zoekt het verlorne en wil dat een ieder behouden wordt.

Een persoonlijke realtie bekering aanbidding en alles verlaten om Hem als dat moet zijn wegen tot eeuwigheid, ook dit alles is Genade.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 25 jul 2005 14:55

Toevallig (of dat kan geen discussie:P) hoorde ik gisteren 2 preken die best wel veel ook over de uitverkiezing gingen. Het wordt idd erg vaak verborgen gehouden, in eigenlijk de meeste kerken wel. Toch denk ik niet dat de preek die wij over de uitverkiezing hadden in alle kerkverbanden past (*denkt aan GGiN*)... Het is anders...

Wat Raido zegt over dat het onbegrijpbaar is... ik weet het... het is ONBEGRIJPBAAR! Daarom kun je ook beter niet proberen het te begrijpen. Zonder uitverkiezing kon NIEMAND in God gaan geloven...... Met wel, maar toch is God geen God die zomaar een paar mensen uitkiest op basis van selectie ofzo... God roept iedereen en daarom ook eigenlijk verantwoordelijkheid...

Soms vind ik de uitverkiezing juist een troost... een troost dat God me nooit meer loslaat!

En dat de uitverkiezing juist positief is bedoeld:
"Gelovigen weten zeker dat ze uitverkoren zijn, ongelovigen weten dat nooit zeker!"
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 25 jul 2005 16:06

frekje schreef:... maar toch is God geen God die zomaar een paar mensen uitkiest op basis van selectie ofzo...

Jawel hoor: "Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil." (Rom. 9:18.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2005 18:32

Dat is 1 kant van het verhaal. Op basis van die ene tekst kan je niet zeggen dat mensen in een loterij zitten waarbij ze totaal geen inspraak of verantwoordelijkheid hebben. Dat God verantwoordelijkheid voor je lot ook bij mensen legt is op heel veel plaatsen in de bijbel duidelijk zichtbaar.

En hoe eindigt dit hoofdstuk? Met dit: Een ieder die in Hem gelooft zal niet beschaamd worden.

Waarom verhardde God het hart van Farao? Misschien omdat Hij tegen Gods wil inging en Israel onderdukte?

Terug naar “Archief”