Uitverkiezing is wel degelijk belangrijk, het draagt de mogelijkheid tot bekering in zich en is daarom een steun voor onbekeerde mensen. Maar ondertussen werkt dit ook averechts; als je toch uitverkoren bent komt je er toch wel (wat in zekere zin ook waar is), maar dit is geen vrijbrief om te leven zoals je wilt, of lijdzaam af te wachten, totdat God je grijpt.
Toch wil ik de uitverkiezing het dat verdomhoekje halen, uitverkiezing mag best belangrijk zijn in de preek, we (verlichte refoweb-refo's en evangelo's) zijn alleen snel geneigd om te zeggen dat die uitverkiezing maar niet zoveel gepreekt moet worden; omdat het de mens toch alleen maar bang maakt, of juist niet.
Maar laten we eens kijken naar ons grote Voorbeeld; Jezus Christus, waar ging zijn eerste preek over? Inderdaad over de (uit)verkiezing.
21 En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren vervuld.
22 En zij gaven Hem allen getuigenis, en verwonderden zich over de aangename woorden, die uit Zijn mond voortkwamen; en zeiden: Is deze niet de Zoon van Jozef?
23 En Hij zeide tot hen: Gij zult zonder twijfel tot Mij dit spreekwoord zeggen: Medicijnmeester! genees Uzelven; al wat wij gehoord hebben, dat in Kapernaum geschied is, doe dat ook hier in Uw vaderland.
24 En Hij zeide: Voorwaar Ik zeg u, dat geen profeet aangenaam is in zijn vaderland.
25 Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israël in de dagen van Elias, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land.
26 En tot geen van haar werd Elias gezonden, dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw, die weduwe was.
27 En er waren vele melaatsen in Israël, ten tijde van den profeet Elisa; en geen van hen werd gereinigd, dan Naäman, de Syriër.
28 En zij werden allen in de synagoge met toorn vervuld, als zij dit hoorden.
29 En opstaande, wierpen zij Hem uit, buiten de stad, en leidden Hem op den top des bergs, op denwelken hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.
Jezus zegt dus dat Naaman werd verkoren boven de melaatsten van Israel, en hij werd bekeerd, de weduwe in Sarepta Sidonis, werd verkoren boven de weduwen van Israel.
Moeten wij dan de (uit)verkiezing maar zover mogelijk uit onze preken houden?