Valse profeten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Valse profeten

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 jul 2005 10:58

Matteus24,11
Tal van valse profeten zullen opstaan, en velen zullen zij misleiden.
Marcus 13, 21-23
Wanneer iemand u zegt: Zie, de Christus is hier, of: Hij is daar: gelooft het niet.
Want er zullen schijnchristussen en schijnprofeten opstaan die tekenen en wonderen zullen doen, zodat zij, als het mogelijk is, zelfs de uitverkorenen zullen misleiden. Weest dus op uw hoede; Ik heb u alles voorspeld.
2Petrus2,2-3
Velen zullen hun losbandigheid navolgen en de weg van de waarheid zal door hun toedoen in discrediet raken. In hun hebzucht zullen zij u met verzonnen verhalen geld uit de zak kloppen. Maar hun vonnis is allang geveld, hun ondergang zal niet op zich laten wachten.

Hij zei ook: “Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven” (Matteüs 7:15). Valse leraars zijn vals, niet alleen in hun leer, maar ook in hun verschijning. Zij doen alsof zij iets zijn dat zij niet zijn. Van binnen zijn zij kwaadaardige wolven die de schapen doden en uit elkaar jagen. Maar zij dragen een schapevacht om de schapen te foppen.

Paulus zei aan de oudsten te Efeze: “Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen die de kudde niet zullen sparen; en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken” (Handelingen 20:29,30).

Johannes waarschuwde: “Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan” (1 Johannes 4:1).

Valse profeten van deze tijd:
Bv Jomanda?
Sun Yung Moon?
Sai Baba?
Bhagwan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2005 11:57

Ik denk eerder dat hiermee gedoeld wordt op "christelijke" sekten. Je weet wel, die lui die voorspellen dat Jezus dan en dan terugkomt en zo. Jezus gebruikt niet voor niets de term valse profeten. Een profeet was voor de joden iemand die over God vertelde.... net als dat je in het oude testament ook valse profeten had allerlei dingen vertelden.... die helemaal niet klopten...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 12:03

Rael?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2005 12:32

sluit me bij Marnix aan,

o.a. het komen in schapenvacht,
-dus men mengt zich in de kudde/kerk/gemeente
-men zegt namens God te spreken, maar Deut. waarschuwt hier al voor en hoe ze te herkennen
-wonderen die ze doen, mag misschien wijzen op Jomanda en vrienden, maar dit komt dus ook voor in onze eigen kringen, iig Jezus waarschuwt daar voor.

'uitverkoren zullen misleiden'

Ik heb het idee dat het hier om een bepaalde werkwoord vervoeging gaat, waarbij het door de vertaling onduidelijk wordt.
dus we worden wel misleid, we zullen zelfs gaan twijfelen/wankelen, maar volgens mij betekent de zin niet dat uitverkoren per see ook zouden verliezen...

In hun hebzucht zullen zij u met verzonnen verhalen geld uit de zak kloppen.

hier herken je ze aan! :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 12:40

gebedsgenezers :P

Valse profeten of de oorzaken er van, neem de Jehova's Getuigen die zijn ook puur sektarisch/valseprofeterig begonnen..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jul 2005 12:54

Raido schreef:gebedsgenezers :P

Valse profeten of de oorzaken er van, neem de Jehova's Getuigen die zijn ook puur sektarisch/valseprofeterig begonnen..

:mrgreen:

Dat klinkt als: we zijn als een eenmanszaakje aan huis begonnen. 8)

Maar nu is de sekte uitgegroeid tot een multinational met professionele phalse prophecy solutions. :P

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 jul 2005 13:10

spacy schreef:
In hun hebzucht zullen zij u met verzonnen verhalen geld uit de zak kloppen.

hier herken je ze aan! :)

G.W.Bush? hm, ik ben een beetje sceptisch. We kunnen nog geen eens verwoorden wat een ware profeet is. Wat is het doel van dit topic?

Scape

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2005 13:24

scape schreef:...hm, ik ben een beetje sceptisch. We kunnen nog geen eens verwoorden wat een ware profeet is. Wat is het doel van dit topic?

Deuteronomium 18 schreef:21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? – 22 als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.

bij mensen als Hal Lindsey, en andere eindtijd uitleggers, simpelweg hun datum afwachten is genoeg ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 13:52

Paul Maier heeft zeer treffende benamingen voor dit soort mensen.. lees zijn boeken maar eens, Operatie Wederkomst bijvoorbeeld :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2005 09:48

Laten wij niet verzuimen onderscheid te maken tussen valse profeten en den antichrist!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jul 2005 09:54

Marnix schreef:Laten wij niet verzuimen onderscheid te maken tussen valse profeten en den antichrist!
Antichrist als algemeen of de Matra: Den Pausch is den Antichrist? 8)

In beide gevallen, de Antichrist is de Opper valse profeet net als de paus.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 jul 2005 14:53

Ja, ik heb ook altijd gezegd: Waarom woont de Paus in zo'n Gouden Paleis? Het Vaticaan, met bladgoud behangen?
Dat klopt toch helemaal niet zoals Jezus het wil?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 08 jul 2005 17:31

Raido schreef:gebedsgenezers :P

Zijn gebedsgenezers valse profeten? Als de Jezus alle eer geven van hun gaven, dan toch niet? Ik ben er wel voorzichtig mee...
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 08 jul 2005 22:50

Als ik dit gedeelte lees, ook uit Matt. 24 ben ik niet meer zo bang dat ik geen onderscheid kan maken tussen vals en echt.

. 27 Want zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen. 28 Waar een lijk is, daar zullen de gieren zich verzamelen.
29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister. 31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2005 11:50

Je hebt het over het einde van de wereld?
Want even daarvoor, in Matteus 24 vers 4-5 staat:

Jezus antwoordde: Past op dat ge u door niemand laat misleiden. Want velen zullen optreden in Mijn Naam en zeggen: : Ik ben de Christus; en velen zullen zij misleiden.

Terug naar “Archief”