Natuurlijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 12 okt 2007 23:58

Aan sporten heb ik een verschrikkelijke hekel.
Kilometers rennen zonder ergens te komen, fietsen zonder ook maar iets van mooie natuur te zien, achter een bal aan hollen om deze weg te trappen. Sorry maar dat wil er bij mij echt niet in.

Gelukkig heb ik bij m'n dokter een 'verklaring van geen verklaring' :roll: gekregen waardoor ik op school niet meer hoef te gymen... :mrgreen:

Beweging is goed, maar verenig het nuttige dan ook met het aangename.
Houthakken, schaven, wasmachines verhuizen, sjouwen. Je hebt er wat aan en het is nog leuk ook...

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2007 09:12

Javaca schreef:Beweging is goed, maar verenig het nuttige dan ook met het aangename.
Houthakken, schaven, wasmachines verhuizen, sjouwen. Je hebt er wat aan en het is nog leuk ook...

Kom je ons helpen met verhuizen? We kunnen nog wel een sterke man gebruiken ;)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 13 okt 2007 11:05

Lol :lol:
Denk niet dat Esra dat toelaat. Ben al vrij veel weg met de rommelmarkt.
Daarvan ben ik spiertechnisch ook nog aan het herstellen. 36 uur non stop doorgegaan, dat is funest.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 okt 2007 13:51

Javaca schreef:Aan sporten heb ik een verschrikkelijke hekel.
Kilometers rennen zonder ergens te komen, fietsen zonder ook maar iets van mooie natuur te zien, achter een bal aan hollen om deze weg te trappen. Sorry maar dat wil er bij mij echt niet in.

Gelukkig heb ik bij m'n dokter een 'verklaring van geen verklaring' :roll: gekregen waardoor ik op school niet meer hoef te gymen... :mrgreen:

Beweging is goed, maar verenig het nuttige dan ook met het aangename.

Met de laatste alinea kan ik wel instemmen.
Door werken in het huis, de tuin of groentetuin, gebruik je fysieke kracht.
En het is ook goed voor de geest.
Je moet er goed bij nadenken, en als het een makkelijk karweitje is,
kun je geestelijk ontspannen.
En over "van alles" nadenken.
Bijvoorbeeld, hoe groeien de planten, waarop richten zij zich.
Ze hebben voldoende licht, lucht en water nodig.
Ze houden van enige vrijheid.
Zo kun je wat ontdekken, wat ook op het menselijk leven van toepassing kan zijn.
's Ochtends bijv. is de lucht op z'n best, dan moet je even luchten.
En kun je ook energie opdoen.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 15 okt 2007 13:59

Ah, deze sterke argumentatie overtuigt mij, Javaca! *knipt sportkaart door* :^o

Btw: kan ik een gitaar bij je bestellen? western, niet te brede hals, jumbo-modelletje, warme klank, brede slagplaat, mooi inlegje, piezo-elementje... :mrgreen:

@ Rolf:
En het is ook goed voor de geest.
Je moet er goed bij nadenken, en als het een makkelijk karweitje is,
kun je geestelijk ontspannen.

dat is bij sporten net zo goed.
En over "van alles" nadenken.
Bijvoorbeeld, hoe groeien de planten, waarop richten zij zich.
Ze hebben voldoende licht, lucht en water nodig.
Ze houden van enige vrijheid.
Ik loer ook naar vogeltjes e.d. als ik hardloop (stop soms wel eens). Hardlopen is voor mij de enige mogelijkheid om de natuur te ontmoeten, en daar geniet ik dan ook bewust van (woon in stad).
's Ochtends bijv. is de lucht op z'n best, dan moet je even luchten.
En kun je ook energie opdoen.
Waarom is 's ochtends de lucht op zijn best? Door sporten in de buitenlucht komt er ook ook heel wat frisse zuurstof in je lijf. In de (Rand)stad is de lucht overigens vaak nooit fris, alleen als het stormt. Als ik bij mijn ouders ben in de Noordoostpolder, is het eerste wat ik doe als ik 's ochtends wakker word, mijn hoofd uit het dakraam steken. Daar is de lucht nog echt fris en ruik je middenin de woonwijk het boerenland. 8)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 okt 2007 17:14

T.a.v. Giovannino
"dat is bij sporten net zo goed"
Als je gewoon werkt met je handen kun je daarbij tevens de energie en tijd aanwenden voor een nuttig doel.
Ik wil niet stellen dat sporten niet goed kan zijn, het maakt ook een heel groot verschil met welk doel het gedaan wordt.
Maar tevens een bruikbaar iets teweegbrengen, bijv. je huis schilderen, dat ontbreekt.
Verder, ondanks dat ik al jaren niet meer sport, kan ik een bijv. sommige rek- en strekoefeningen nog net zoals vroeger.
En als je arbeidt, is het denk ik wel goed het met goede aandacht te doen,
niet routinematig.

"Hardlopen is voor mij de enige mogelijkheid om de natuur te ontmoeten, en daar geniet ik dan ook bewust van."
Dat wil ik best aannemen.
Ik heb veel gelopen langs de rand van een bos, en daar keek ik vaak links en rechts.

"Waarom is 's ochtends de lucht op zijn best? "
Dit is mij verteld door mijn vader, die bijna z'n leven lang in de natuur heeft gewerkt.
Overdag worden er vanallerlei verontreinigingen de lucht in geblazen.
's Nacht kan de lucht herstellen.
Ik ben er van overtuigd dat het waar is, maar een gedetailleerd antwoord kan ik (nu) niet geven.

Dat de lucht in de NO-polder nog fris is, wil ik direct aannemen.
Op het platteland waar het maaiveld niet onder NAP ligt is het denk ik nog beter.
In de Zwitserse bergen bijv. is er ook een goede lucht.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 15 okt 2007 21:38

Giovannino schreef:@Lalage: is dat niet te 'zweverig', om om die reden met je blote voeten te lopen? Dat t lekker is, kan ik niet ontkennen :D Sowieso geeft verblijf in de natuur een (stads)mens een opkikker.

Oh ja, op blote voeten rondlopen is fijn! ::)) Vooral op het gras tussen de roze bloesemblaadjes :)
*heeft zin in de zomer
En, of het zweverig is: who cares; als het maar prettig is en dat is het :P

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 okt 2007 11:51

You're Right, hippie :wink: Met je hoofd in Vader Lucht en je voeten in Moeder Aarde. Het liefst met je ware in de hand. Samen dansen op Indianenmuziek die vanuit het niets zomaar aanzwelt.... :lol:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 okt 2007 12:27

Giovannino schreef:You're Right, hippie :wink: Met je hoofd in Vader Lucht en je voeten in Moeder Aarde. Het liefst met je ware in de hand. Samen dansen op Indianenmuziek die vanuit het niets zomaar aanzwelt.... :lol:

Klinkt goed :D
Alhoewel ik niet geloof dat de Aarde onze Moeder is en de Lucht onze Vader, maar ze zijn wel geschapen door onze Vader dus laten we er van genieten :) Indianen muziek is ook wel leuk, al moet ik zeggen dat de natuur zelf vaak al een concert op zich is :)

Even een zijstapje wat ook met het onderwerp te maken heeft:
Wat volgens mij ook met natuurlijk leven te maken heeft, is dat je zoveel mogelijk natuurlijke producten gebruikt, zonder al die toevoegingen aan hulpstoffen. Nu heb ik net gehoord van mijn huisgenoten dat E-nummers heel slecht zijn, dus dat ondersteunt mijn bewering wel :P. 't Lijkt mij helemaal geweldig om zelf groente te verbouwen in de tuin; m'n broer&schoonzus doen dat ook en je staat er versteld van wat ze er allemaal vandaan halen. Nadeel is wel dat je soms een paar maanden achterelkaar één bepaalde groente wel heel erg veel eet, maar je kunt 't natuurlijk ook inmaken en bewaren voor later.
Maarja, moet je wel een tuin hebben, natuurlijk :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 okt 2007 13:10

E-nummers zijn echt niet allemaal slecht.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 okt 2007 13:18

Lalage schreef:E-nummers zijn echt niet allemaal slecht.

Ga eensch snel met Collateral praten dan, want ik weet er ook maar bar weinig van :P

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 okt 2007 13:28

Maar E-nummers zijn ook lang niet alle goed. Trouwens, ik kijk meestal welke ingredienten in een product zitten; vaak staat daar tussen: aroma. Maar dan weet je nog niet wat er in dat toegevoegde aroma zit.

@ Hippie: ik wilde ook niet suggereren dat je daarin in zou geloven :) ik overigens ook niet. (hoewel ik graag in de natuur ben en indianenmuziek in mn kast heb staan :mrgreen: )

Mijn vader heeft een volkstuin, hoewel hij regelmatig gif spuit e.d., zijn producten uit eigentuin een stuk smaakvoller. Hetzelfde geldt voor de eieren van eigen kippen. Ik koop niet zo vaak biologisch omdat dat gewoon duur is, maar ik ben me sinds een lange tijd wel meer gaan focussen op "natuurlijke smaak". Ik smeer net als ieder ander wel eens hagelslag op mijn brood, maar ook wel eens andere dingen die ik op de markt haal. Probeer maar eens een likje boekweithoning: een heftige stalgeur die je eerst moet overwinnen, maar met een rijke, volle smaak. Én bovendien met een aantal kerngezonde stoffen. En zo zijn er wel meer dingen. Koop eens streekkaas bij een kaasboer of haal eens andere vis dan de bekende soorten. Echt veel duurder hoeft het niet te zijn, en je leert een heel nieuwe wereld aan smaken kennen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 okt 2007 15:25

T.a.v. Giovannino
Nog even terugkomend op "de enige manier om van de natuur te genieten".
Om te overwegen:
- bijbaantje bij uitzendbureau in de agrarische sector
- groentetuin huren
- wandelen of fietsen, evt. met een ander doel erbij, bijv. natuurfotografie.

Natuurlijke producten
Sinds kort koop ik geen brood meer in de supermarkt, maar van de echte bakker. Het is veel smakelijker. (Wel duurder.)
Vla uit een pak, met conserveringsmiddelen koop ik nooit.
Je kunt het ook zelf maken, dat is natuurliiker en smakelijker.
Jam, hagelslag e.d. eet ik nooit. (Tenzij er niet aan te ontkomen is.)
Wel kaas, vleeswaren, komkommer, aardbeien, tomaten en andere natuurlijke producten.

Groentetuin
Een aantal jaren geleden had ik, gedurende zes seizoenen, een groentetuin.
Waarin ik aardappelen, groenten, komkommer en tomaten teelde.
Het lukte goede groente te krijgen zonder bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
Een heg eromheen kan hieraan meewerken, doordat zo minder onkruidzaden neerdalen.
Goede grond ook.
En soms bijv. uien. Als deze om de wortels staaan, kan dat ziekte voorkomen.
Enig probleempje was soms rupsen in de boerenkool.
Deze kunnen er handmatig (met handschoenen) eruit gehaald worden,
of bespuiten met een mengsel van spiritus.
Na de oogst kan het wel gebeuren dat er een grote hoeveelheid sperziebonen zijn.
Inmaken is een idee, of gedeeltelijk weggeven.

Ik werkte graag in de groentetuin, alleeen het omspitten in het voorjaar
is een zwaar karwei.
Dit kan evt. ook met een machine.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 okt 2007 22:00

Nog even terugkomend op "de enige manier om van de natuur te genieten".

Nou ja, volgensmij hebben we daar niet echt over gesteggeld :roll: maar dat kan mijn inziens zowel liggend in het gras (met of zonder blote voeten :P) als hard rennend.
Ter overweging: rook je noodzakelijke peukjes buiten op en niet binnen. :mrgreen: Zo spotte ik vanmiddag nog een prachtige groene specht, en daar was ik wel even blij mee, want het was voor mij al een hele tijd geleden dat ik die mooie vogel gezien heb :D , en dat nog wel in een stadswijk. Ik dacht eerst nog even met zo'n papagaai van doen te hebben (die kleine groene, die zie je hier in het wild vaker dan huismussen!), maar het was 'm echt.

enne... spitten vind ik dan wel een mooie klus...

Rule
Mineur
Mineur

Berichtdoor Rule » 16 okt 2007 22:16

Vanwege een blessure, tijdens karate, waardoor ik een 6-9 maanden amper kon lopen, moet ik toch wel zeggen dat ik natuurlijke beweging meer op prijs stel dan sporten.

Na het sporten voelde ik me altijd helemaal bekaf, brak, en had amper nog maar energie ergens voor over. Ook de dag daarna was niet echt om te genieten. Misschien dat het goed voor me was, maar zo voelde het totaal niet.

Tegenwoordig loop ik bijna iedere dag wel een uur(30 minuten van en naar) naar het kantoor. Zaterdagochtend wandel ik met een grote omweg naar mijn ouders. Zondag probeer ik te gebruiken om een lange afstand rustig te fietsen. En ik voel me achteraf altijd heerlijk fit, en het kost niet echt bepaald veel moeite of tijd.
Slow chat, take it easy
Slow chat, take it easy.
I'm in the mood, the topic is right,
Move to the keyboard, we can type all night.

Terug naar “Archief”