geesten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
yvonne
Sergeant
Sergeant
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 jan 2005 13:49
Locatie: Bennekom
Contacteer:

geesten?

Berichtdoor yvonne » 20 mar 2005 18:35

bestaan geesten?
en wat zijn ze dan volgens jullie?
en kunnen doden weten dat je bestaat?
durf je snachts over een kerkhof?
zo ff veel vragen maar we hadde het hier met het ete over...
dus graag jullie mening
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 20 mar 2005 18:58

ja, geesten bestaan. alleen je hebt 2 soorten geesten. de goede, en de kwade. De Heilige Geest is natuurlijk de goede.

lees Efeze 6 maar eens:
10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.

daar wordt dus gesproken over kwade geesten. en die kwade geesten moet je NIET onderschatten, die bestaan echt. dingen als glaasje draaien enz. moet je niet lacherig over doen, dat bestaat. je kan inderdaad contact krijgen met overleden mensen. maar het is niet God die dat doet, maar dan laat je je in met de duivel. hij probeert je dan van God af te trekken.

ik zou 's nachts wel over een kerkhof durven, why not? ben niet bijgelovig o.i.d., dus of ik nou door de winkelstraat ga, of over het kerkhof maakt dan niet uit. maar ik sowieso niet graag op een kerkhof, omdat áls ik er kom, er kom om geliefden te begraven, dus ik heb er nare herinneringen aan.
Maar als je geestelijk goed gewapend bent, kun je alles aan.

Gebruikersavatar
yvonne
Sergeant
Sergeant
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 jan 2005 13:49
Locatie: Bennekom
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 20 mar 2005 19:31

hmm...
okey...
kan je dan geen contact met goeie geeste krijge? *met uitzondering dan van de Heilige geest* :oops: srry bendom
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mar 2005 22:06

Ik ben soms wel bang dat er ineens een man in m'n kamer staat ofzo, dan bid ik tot Jezus of Hij me wil beschermen tegen boze geesten.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mar 2005 23:59

Efeze 6:12;" Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht."
Ze zijn er dus wel degelijk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mar 2005 01:00

Als God met ons is, wie kan dan tegen ons zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 21 mar 2005 12:51

Volgens mij moet hier ff een scheiding gemaakt worden tussen geesten [engelen: goede geesten, demonen: slechte geesten] en geesten [geesten van overleden mensen].

Contact met engelen en demonen is uiteraard mogelijk. De bijbel staat er vol mee. Contact opzoeken met krachten/machten buiten G.d Zelf zou ik per definitie fout willen noemen.

Geesten van overleden mensen is een ander verhaal. Iedereen hier zal geloven dat die geesten worden opgenomen van deze wereld om in een andere verder te leven, of dat nou Hemel of hel of een ander soort dodenrijk is. Maar je hebt natuurlijk ook de [spook]verhalen van dolende geesten, menselijke geesten die niet weten dat ze dood zijn, zombies en dat soort dingen. Ik kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik heb wel eens horen zeggen dat de menselijke geest 3 dagen nodig heeft om van het lichaam te kunnen scheiden. Maar dat in tegenstelling tot de gekruisigde moordenaar die diezelfde dag nog in het Paradijs zou zijn.
Of contact met geesten van overleden mensen mogelijk is heb ik mn twijfels over. Mi zullen het vooral demonen zijn die zich voordoen als de overledene. Al geloof ik dan wel weer dat Saul de echte Samuel opriep bij de waarzegster.

Interessant onderwerp wel.

:)
..

Collateral

Re: geesten?

Berichtdoor Collateral » 21 mar 2005 12:59

yvonne schreef:bestaan geesten?

Ja.

en wat zijn ze dan volgens jullie?

Ik denk dat ze hetzelfde als wij zijn, maar dan zonder fysiek lichaam.

en kunnen doden weten dat je bestaat?

Mogelijk.

durf je snachts over een kerkhof?

Ja. 8-[

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mar 2005 13:42

Inderdaad zijn er een hoop verhalen over geesten van overledenen enzo, terwijl ik dat moeilijk kan rijmen met de bijbel (waar mensen na hun dood naar hemel dan wel hel gaan). Maar ik kan me ook weer moeilijk voorstellen dat dat allemaal vermomde demonen zijn, ik zie geen reden waarom demonen dat zouden doen. Meestal zijn het namelijk gewoon verschijningen, die niemand kwaad doen.

Dat is ook wel apart: iedereen is er bang voor, terwijl een geestverschijning nog nooit iemand aangevallen heeft ofzo. :) (Even afgezien van echte demonen, stemmen in je hoofd, en dat soort enge dingen)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mar 2005 14:06

bestaan geesten?
Ja zeker, en veel ook.

en wat zijn ze dan volgens jullie?
Over het algemeen genomen zijn de geesten die worden opgeroepen demonen, dus handlangers van satan.

en kunnen doden weten dat je bestaat?
Ik denk dat de mensen in de hel of in de hemel weten dat wij bestaan, komt in de gelijkenis van de arme lazarus wel voor iig.

durf je snachts over een kerkhof?
Ik heb er rare dingen uitgevreten, dus ik kom er niet meer, maar durven doe ik het wel ja, maar heb niet het gevoel dat ik er hoor.

Wil je alleen een tip geven, hou je verre van het oproepen van geesten..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
yvonne
Sergeant
Sergeant
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 jan 2005 13:49
Locatie: Bennekom
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 21 mar 2005 15:42

hmmm...

okey :roll:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mar 2005 20:50

Okay als in ik hou me er verre van of okay... zeur niet :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 mar 2005 21:54

Ik kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik heb wel eens horen zeggen dat de menselijke geest 3 dagen nodig heeft om van het lichaam te kunnen scheiden. Maar dat in tegenstelling tot de gekruisigde moordenaar die diezelfde dag nog in het Paradijs zou zijn.
Of contact met geesten van overleden mensen mogelijk is heb ik mn twijfels over. Mi zullen het vooral demonen zijn die zich voordoen als de overledene. Al geloof ik dan wel weer dat Saul de echte Samuel opriep bij de waarzegster.

Interessant onderwerp wel.



Die drie dagen geloof ik niet zo omdat er staat: Het is de mens gezet eenmaal te sterven en DAARNA het oordeel. Ik denk dat wanneer het langer zou duren het er bij had gestaan?

Verder ga ik er nog niet op in....eerst over na nadenken :| :idea:

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 mar 2005 23:56

Invincible schreef:Volgens mij moet hier ff een scheiding gemaakt worden tussen geesten [engelen: goede geesten, demonen: slechte geesten] en geesten [geesten van overleden mensen].

Contact met engelen en demonen is uiteraard mogelijk. De bijbel staat er vol mee. Contact opzoeken met krachten/machten buiten G.d Zelf zou ik per definitie fout willen noemen.

Geesten van overleden mensen is een ander verhaal. Iedereen hier zal geloven dat die geesten worden opgenomen van deze wereld om in een andere verder te leven, of dat nou Hemel of hel of een ander soort dodenrijk is. Maar je hebt natuurlijk ook de [spook]verhalen van dolende geesten, menselijke geesten die niet weten dat ze dood zijn, zombies en dat soort dingen. Ik kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik heb wel eens horen zeggen dat de menselijke geest 3 dagen nodig heeft om van het lichaam te kunnen scheiden. Maar dat in tegenstelling tot de gekruisigde moordenaar die diezelfde dag nog in het Paradijs zou zijn.
Of contact met geesten van overleden mensen mogelijk is heb ik mn twijfels over. Mi zullen het vooral demonen zijn die zich voordoen als de overledene. Al geloof ik dan wel weer dat Saul de echte Samuel opriep bij de waarzegster.

Dat laatste is ten enenmale onmogelijk. Ik ga een stukje quoten uit de Bijbelverkl. van Mathew Henry, waar ik me volledig aan confirmeer.
Het gaat over 1 Sam. 28:15-19;
"En Samuël zeide tot Saul: Waarom hebt gij mij onrustig gemaakt, mij doende opkomen? Toen zeide Saul: Ik ben zeer beangstigd, want de Filistijnen krijgen tegen mij, en God is van mij geweken, en antwoordt mij niet meer, noch door den dienst der profeten, noch door dromen; daarom heb ik u geroepen, dat gij mij te kennen geeft, wat ik doen zal.
Toen zeide Samuël: Waarom vraagt gij mij toch, dewijl de HEERE van u geweken en uw vijand geworden is?
Want de HEERE heeft voor Zich gedaan, gelijk als Hij door mijn dienst gesproken heeft; en heeft het koninkrijk van uw hand gescheurd, en Hij heeft dat gegeven aan uw naaste, aan David.
Gelijk als gij naar de stem des HEEREN niet gehoord hebt, en de hittigheid Zijns toorns niet uitgericht hebt tegen Amalek; daarom heeft de HEERE u deze zaak gedaan te dezen dage.
En de HEERE zal ook Israël met u in de hand der Filistijnen geven, en morgen zult gij en uw zonen bij mij zijn; ook zal de HEERE het leger van Israël in de hand der Filistijnen geven."


M. Henry zegt daarover:

"Wij hebben hier het gesprek tussen Saul en Satan. Saul kwam vermomd, vers 8, maar Satan heeft hem spoedig ontdekt, vers 12. Satan komt vermomd; hij heeft zich vermomd met Samuels mantel, maar Saul kan hem niet ontdekken. Dat is ons nadeel bij ons worstelen met de machten der duisternis dezer eeuw, dat zij ons kennen, terwijl wij onbekend zijn met hunne listen.
De verschijning, die Samuel voorstelde, vraagt waarom hij geroepen is, vers 15. Waarom hebt gij mij onrustig gemaakt, mij doende opkomen?
Voor ons blijkt hieruit dat het een boze geest was, die Samuël voorstelde: want (zoals bisschop Patrick opmerkt) het is niet in de macht van tovenaressen om de rust van Godvruchtigen te storen, hen terug te brengen in deze wereld, wanneer hun dit behaagt: en de ware Samuel zou ook nooit zulk een macht der toverij erkend hebben; maar voor Saul was dit een gepaste list van Satan om hulde en eerbied van hem te verkrijgen, hem een hoge dunk te geven van de macht der waarzeggerij, en hem alzo gans en al in des duivels net te verstrikken.
(...) Het is een schrale troost, dien deze boze geest in Samuëls mantel aan Saul geeft; blijkbaar is het zijn doel om hem tot wanhoop en zelfmoord te brengen.
Indien het de ware Samuel was geweest, dan zou hij, toen Saul begeerde dat hem gezegd zou worden wat hij doen moest, hem gezegd hebben zich te bekeren, zich met God te verzoenen, en David uit zijn ballingschap terug te roepen, en hem gezegd hebben, dat hij aldus mocht hopen genade van God te verkrijgen. Maar inplaats hiervan stelt hij zijn geval voor als hulpeloos en hopeloos, behandelde hij hem zoals hij Judas behandeld heeft, van wien hij eerst de verleider, en toen de pijniger was, hem eerst bewoog zijn Meester te verraden, en daarna zich te verhangen".

Er staat nog veel meer over, maar duidelijk is wel dat deze geest nimmer Samuel geweest kan zijn. En het zou voor ons ook een lering moeten zijn ons nooit met dit soort praktijken in te laten, hieraan ziende dat het het doel van de satan is, mensen tot wanhoop te drijven, en naar de eeuwige rampzaligheid i.p.v. naar God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2005 01:51

essieee schreef:Die drie dagen geloof ik niet zo omdat er staat: Het is de mens gezet eenmaal te sterven en DAARNA het oordeel. Ik denk dat wanneer het langer zou duren het er bij had gestaan?

'Daarna' kan zowel direct erna als 1000 jaar later betekenen.. verder geloof ik ook niet zo in die drie dagen. Het kan waar zijn, maar hoe kun je dat in vredesnaam weten? Het blijft allemaal maar koffiedikkijken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten