joden en christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 10 mar 2003 15:55

hemelburger schreef:
JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN.
Yeshoea Hanozri Wemelech Hajudim

PS Kena heb ik het goed gespeld?

Ik ben blij dat je dit erbij gevoegd hebt want zo had ik YHWH nog niet bekeken.
De spelling van het laatste woord is overigens wel fout, moet zijn:

Yeshua HaNozri V'Melech HaJehudim
Laatst gewijzigd door Torenspits op 10 mar 2003 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 mar 2003 16:16

hemelburger schreef:Opmerkelijke stukken uit 1 Joh. 18
groenrondballetje schreef:Wel laat de Vader dit toe door Pilatus de macht te laten

Laten? GEVEN

Ik zie Pilatus niet als de persoon aan wie de Vader de macht heeft gegeven maar (toe)gelaten :wink:

groenrondballetje schreef:Volgens mij wilde Jezus niet, en de Vader ook niet dat Jezus zou sterven, maar wisten ze dat iemand moest sterven vanwege de zonde ... (zie stuk van Torenspits!)
vergelijk het maar met het gegeven dat de Vader menige volkerenmoord heeft toegelaten in de geschiedenis; Dit hoeft niet per se te betekenen dat de Vader dit gewild heeft!)

hemelburger schreef:Dus God de Vader wilde niet dat Christus zou sterven? I'm confused.
Dus de breuk tussen God en mensen moest blijven? I'm still confused.

Je haalt nu twee zaken door elkaar (vandaar dat je confused bent :wink: ):
(1) De Vader hield van de Christus en wilde liever niet dat hij stierf!
(2) maar er moest een Onschuldig Offer komen voor de begane zonden :!:
(3) Dus liet de Christus zich opofferen, niet omdat hij wilde sterven, maar omdat Hij het offer wilde volbrengen.

Immers had de Christus willen sterven, dan was zijn dood geen offer geweest, maar een doodswens :wink:

groenrondballetje schreef:Volgens mij wilde Jezus niet, en de Vader ook niet dat Jezus zou sterven, maar wisten ze dat iemand moest sterven vanwege de zonde ...

hemelburger schreef:Het was Jezus Christus wil te doen de wil Zijns Vaders.

En beide wilden niet dat de Christus zou sterven, maar wilde nog meer dan dat dat het Offer gebracht zou worden (zie ook boven).

groenrondballetje schreef:Ten eerste kan niemand God vermoorden

groenrondballetje schreef:Let op! JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN. Yeshoea Hanozri Wemelech Hajudim

YHWH :!: Scherp :!: Maar werd God vermoord, of het lichaam waarin God huisde :?: Is God gestorven aan het kruis (en heeft Nietsche gelijk met God is dood; immers een dode God kan zichzelf niet levend maken), of is lichaam van Christus gestorven aan het kruis en heeft Zijn Goddelijke Geest overwonnen.

groenrondballetje schreef:Ten tweede, mijn idee is dat de je ene leugen niet moet vervangen door de andere. Alleen de Waarheid kan stand houden

hemelburger schreef:Doe wat je zegt, dan lieg je niet. :mrgreen:

Ik niet begrijpen :!: :?: Ik bedoel dat je het ene eenzijdige (negatieve) beeld van de relatie Christus - Jezus niet moet vervangen door het andere eenzijdige (positieve beeld). Dat is net, zoals surfer schreef :'je mag de daden van individuen ook niet aan een hele bevolkingsgroep toeschrijven' een vorm van generalisatie waardoor op korte of lange termijn problemen ontstaan. Dit geldt voor zowel te positieve als te negatieve generalisaties.

John

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 mar 2003 16:22

Het is zeker mooi gevonden om God's Naam te vinden in de Hebreeuwse tekst boven het kruis. Maar ik denk niet dat het de bedoeling is om dit soort betekenissen hieruit te halen. Het Nieuwe Testament is in het Grieks geschreven. In de Evangelieen wordt hier niet verwezen naar de Godsnaam. Zou het dan de bedoeling zijn dat wij het wel doen?

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 10 mar 2003 16:36

parsifal,

Of het de bedoeling is weet ik niet, ik heb niet het gevoel dat het niet mag.
Ik denk wel dat je ervoor moet oppassen dit als enige verklaring voor de tetragrammaton YHWH te zien. Er kon best nog eens meer achter steken.
Laatst gewijzigd door Torenspits op 20 mar 2003 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 16:45

Torenspits schreef:
hemelburger schreef:
JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN.
Yeshoea Hanozri Wemelech Hajudim

PS Kena heb ik het goed gespeld?

Ik ben blij dat je dit erbij gevoegd hebt want zo had ik YHWH nog niet bekeken.
De spelling van het laatste woord is overigens wel fout, moet zijn:

Yeshua HaNozri V'Melech HaJehudim

V en W is in het Hebreeuws de ´Vav´of ´Wav´ In het hebreeuws zijn dat dezelfde letters.

HaJehudim of (Ha betekent nl ´de´) Hajehudim is hetzelfde. Mensen die Hebreeuws kunnen lezen zien dit direct. Wij hanteren in fonetisch Hebreeuws geen vaste uitzonderingen dan enkele schrijfregels w.o. dat de ´v´en ´w´ hetzelfde is. Het wordt bevestigd met het feit dat YHVH ook YHVH kan zijn of JHVH of JHWH. Goed hè?

Dus Torenspits, hoe moeilijk je het aanneemt van een vrouw, Hemelbruger heeft het prima gedaan. Of wil jij als mannelijke goj mij vrouw, nu Hebreeuws gaan leren? Want ik moest van jou toch voortaan maar zwijgen?
Je hebt nl de Hebreeuwse klok horen luiden maar je weet niet waar die Hebreeuwse klepel hangt.
*grinnik*

Kena.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 10 mar 2003 17:02

Kena,

Als je nog eens goed leest zul je zien dat ik alleen opmerkingen had over het laatste woord.
Hemelburger schreef Hajudim. Is niet goed. Moet zijn HaJehudim of Hajehudim. Jouw overige opmerkingen over de spelling zijn waar, maar minder terzake doend.

Ik maak me grote zorgen over jou.
Zelfs als jij gelijk hebt en ik niet is het nog niet aan jou om mij te corrigeren. Dat jij een broeder niet mag onderwijzen, noch mag becommanderen is geen regel van mij, Kena, maar komt uit het Nieuwe Testament. Ik verlang niet van jou dat je mij gehoorzaamt, maar als jij jezelf als Messiaanse Jodin beschouwt wordt je wel geacht de Heer te gehoorzamen. Dus 'je rustig houden' is hier wel op zijn plaats.

Denk niet dat jij geen rekenschap hoeft af te leggen voor verkeerde leringen die jij verspreid hebt terwijl je weet dat het niet aan een vrouw is om broeders te onderwijzen.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 20:07

Torenspits schreef:Kena,

Als je nog eens goed leest zul je zien dat ik alleen opmerkingen had over het laatste woord.
Hemelburger schreef Hajudim. Is niet goed. Moet zijn HaJehudim of Hajehudim. Jouw overige opmerkingen over de spelling zijn waar, maar minder terzake doend.

Ik maak me grote zorgen over jou.
Zelfs als jij gelijk hebt en ik niet is het nog niet aan jou om mij te corrigeren. Dat jij een broeder niet mag onderwijzen, noch mag becommanderen is geen regel van mij, Kena, maar komt uit het Nieuwe Testament. Ik verlang niet van jou dat je mij gehoorzaamt, maar als jij jezelf als Messiaanse Jodin beschouwt wordt je wel geacht de Heer te gehoorzamen. Dus 'je rustig houden' is hier wel op zijn plaats.

Denk niet dat jij geen rekenschap hoeft af te leggen voor verkeerde leringen die jij verspreid hebt terwijl je weet dat het niet aan een vrouw is om broeders te onderwijzen.

*GAAP*
*smaksmak*
*Kena hobbelt naar de volgende thread*
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 10 mar 2003 21:50

parsifal schreef:Het Nieuwe Testament is in het Grieks geschreven.
parsifal

Mee eens, maar.
Het Nieuwe Verbond is in het Grieks geschreven, maar door joodse mensen, die joods dachten en hun joodse gedachtes dus verborgen in de griekse teksten.

Wil je werkelijk snappen wat er staat, wat de uitdrukkingen, de gezegden enz, enz. dan moet je een joodse bril opzetten, anders lees je niet scherp en begrijp je er geen sikkepit van.

Dat letterspelletje met de naam van G'd is bezaaid over de gehele bijbel.
Daarnaast hebben de letters allemaal een getalswaarde. Wiskundig zit de bijbel heel precies in elkaar.
Vraag mij verder niks over die getallen, want zover reikt mijn kennis daarvan niet.

Er zit meer in de bijbel verborgen dan dat wij weten. Door middel van namen en getallen onthult God ontzettend veel in de bijbel. Iedere keer als er een naam wordt genoemd in de bijbel heeft dat een reden. namen staan niet zomaar in de bijbel, dus ook Jezus de nazoreeer, de koning der Joden heeft wel degelijk betekenis.

He torenspits hoe oud ben jij, want als jij jonger bent dan Kena, moet je wel luisteren naar haar, want dezelfde Paulus die de tekst schreef die jij aanhaalde, schrijft ook het volgende :mrgreen: :

Titus 2:3
Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn,in het goede onderrichtende ,

Met vriendelijke groet,
Maranahta
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mar 2003 22:03

Surfer schreef
: je mag de daden van individuen ook niet aan een hele bevolkingsgroep toeschrijven.

Toch is dat precies wat er met de Joden gebeurt is. En niet geheel onterecht zou ik zeggen. God sloot met hen een verbond waarbij Hij ze nationale zegening beloofde als men Hem zou gehoorzamen. Keerzijde van de medaille is dat God hen ook waarschuwt voor nationale straf als ze zich van Hem afkeren. Ik dacht je e.e.a. in Deut 29 kunt vinden.

In ieder geval is dat de manier waarop het onder het oude verbond 'werkte'. Mensen als Kena willen zich wel beroepen op een nationale zegen, maar als het over een nationale straf gaat geven ze blijkbaar niet thuis....

Overigens is het oude verbond inmiddels ook een 'verouderd' verbond. We hebben er een nieuw en beter verbond voor in de plaats gekregen. Onder dat nieuwe verbond geldt het door jou gestelde uiteraard wel.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 22:34

Maranatha schreef:Dat letterspelletje met de naam van G'd is bezaaid over de gehele bijbel.
Daarnaast hebben de letters allemaal een getalswaarde. Wiskundig zit de bijbel heel precies in elkaar.
Vraag mij verder niks over die getallen, want zover reikt mijn kennis daarvan niet.

Er zit meer in de bijbel verborgen dan dat wij weten. Door middel van namen en getallen onthult God ontzettend veel in de bijbel. Iedere keer als er een naam wordt genoemd in de bijbel heeft dat een reden. namen staan niet zomaar in de bijbel, dus ook Jezus de nazoreeer, de koning der Joden heeft wel degelijk betekenis.

Als je interesse hebt, zal ik jou een artikeltje geven die ik over Gematria geschreven heb :mrgreen:
He torenspits hoe oud ben jij, want als jij jonger bent dan Kena, moet je wel luisteren naar haar, want dezelfde Paulus die de tekst schreef die jij aanhaalde, schrijft ook het volgende :mrgreen: :

Titus 2:3
Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn,in het goede onderrichtende ,

Met vriendelijke groet,
Maranahta

Torenspits heeft ook nog nooit van profetesses als Miryam en Debora gehoord.

Hihihi, niet dat ik er 1 ben, maar het geeft wel aan dat vrouwen in de Bijbel net zo belangrijk als mannen zijn. Overigens, in het Jodendom worden wij gelijk gesteld aan de man :mrgreen: G´d spreekt door mannen EN vrouwen.

Shalom tova, Maranatha!
Lfs,
Kena
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 22:37

Klaas schreef:In ieder geval is dat de manier waarop het onder het oude verbond 'werkte'. Mensen als Kena willen zich wel beroepen op een nationale zegen, maar als het over een nationale straf gaat geven ze blijkbaar niet thuis....

Mensen als Kena geven nat. straffen zeker thuis. Dan had die artikelen moeten lezen, lieve Klaas. Want ik ben wel met je eens!
Overigens is het oude verbond inmiddels ook een 'verouderd' verbond. We hebben er een nieuw en beter verbond voor in de plaats gekregen. Onder dat nieuwe verbond geldt het door jou gestelde uiteraard wel.

Groet,
Klaas

Nu spreek je Yeshua tegen. Geef me svp citaten uit de Bijbel die dit letterlijk zegt wat jij nu beweerd. Wellicht heb je gelijk?

Lfs,
Kena
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mar 2003 22:58

Kena,

Ten aanzien van die nationale straffen reageerde je zo welwillend op de qoute van Surfer dat ik even wilde prikkelen om te zien hoe je hier tegenover stond. Blijkbaar kunnen we elkaar op dit punt wél vinden ;-) Gelukkig maar.

Ten aanzien van het betere verbond waar ik over sprak wil ik verwijzen naar Hebreeën. Wellicht moet ik wat vorzichtig zijn als ik zeg dat het nieuwe verbond in de plaats gekomen is van het oude, maar ik houd wel overeind dat het nieuwe beter is dan het oude verbond.

In Hebreeën gaar het over een betere middelaar (1:4) een betere hoop (7:19) betere offerande (9:23) betere zegeningen (10:34), een beter land (11:16) een betere opstanding (11:35) allemaal door het betere offer/bloed van Jezus. Vandaar ook dat in Heb 8:13 staat: Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Groet,
Klaas

PS Volgens mij moet het Deut 28 zijn i.p.v. 29. Foutje.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 10 mar 2003 23:23

Torenspits schreef:Joh.1:
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Enda, Maranatha, TheEdge, hemelburger, Kena, Elsa, chickie,
aangezien jullie Hem gekruisigd hebben, zijn jullie het Zijne en hebben jullie Hem niet aangenomen?

De kanttekeningen bij deze tekst zijn:
het Zijne,
en Of, in Zijn eigen; namelijk land, of volk, dat is, tot het Israëlietische volk, uit hetwelk Hij Zijn menselijke natuur heeft aangenomen, Rom.9:5, en hetwelk Hij tot Zijn eigendom had verkoren, en tot hetwelk Hij bijzonder gekomen is, niet alleen na Zijne menswording door de predikatie van het Evangelies, maar ook vóór Zijn menswording door velerlei verschijningen, openbaringen en verlossingen, Deut.7:6;
Ps.147:19,20.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 10 mar 2003 23:30

Klaas schreef:Ten aanzien van het betere verbond waar ik over sprak wil ik verwijzen naar Hebreeën. Wellicht moet ik wat vorzichtig zijn als ik zeg dat het nieuwe verbond in de plaats gekomen is van het oude, maar ik houd wel overeind dat het nieuwe beter is dan het oude verbond.

In Hebreeën gaar het over een betere middelaar (1:4) een betere hoop (7:19) betere offerande (9:23) betere zegeningen (10:34), een beter land (11:16) een betere opstanding (11:35) allemaal door het betere offer/bloed van Jezus. Vandaar ook dat in Heb 8:13 staat: Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Zelfs in het oude verbond, wordt al gesproken dat er eens een profeet zou opstaan, zie het volgende:
Deuteronomium 18:15
Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken; naar hem zult gij luisteren.

Een profeet zoals Ik ben, dat is niemand anders dan Yeshua. Vervolgens profeteren alle profeten, bij de een beter zichtbaar bij de andere iets minder, over een komende verlosser en Jesaja zegt speciefiek, dat Hij met een nieuw verbond zal komen, bevestigd met Zijn eigen bloed.
Jezus heeft het oude niet vervangen, maar vernieuwd. Nieuw gemaakt.
Het oude was een beeld van wat komen zou.
De Thora, profeten, geschriften en de nieuwe bepalingen zijn samen het nieuwe verbond, gesloten door het bloed dat op Golgotha vloeide.
Hier keken alle geloofsgetuigen reikhalsend naar uit, nar dat moment van de vernieuwing.

Met vriendelijke groet,
Maranatha
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 11 mar 2003 00:00

Hallo KLaas :D

Het Nieuwe Verbond is niet ´beter´ dan het Oude Verbond. Ik denk dat omdat HaSjem niet in staat is iets goed te doen en daarna nog beter. Misschien kunnen we beter zeggen dat het Nieuwe Verbond toereikender is. M.a.w. Oude Verbond is slechts naar Israël en het Nieuwe Verbond voor een ieder die Yeshua aanneemt.

:mrgreen:

Shalom en lfs,
Kena
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Terug naar “Archief”