Retep schreef:Ik zou het een kwalijke zaak vinden als kerken met alle winden mee zouden gaan waaien. Je ziet dan dat het voor jongeren niet uitmaakt of ze nou naar een 'christelijke' kroeg gaan of naar een 'gewone'. Resultaat is dat alle inspanningen van de kerk nutteloos blijken, omdat jongeren er alsnog geen voordeel in zien een door de kerk geregelde kroeg te bezoeken omdat het weinig tot geen verschil maakt.
Mijns inziens zouden kerken wel het jeugdwerk wat beter kunnen promoten. Ik weet het, daarmee bereik je lang nog niet alle jongeren, want er zijn er gewoon die hun doelen op het uitgaan zetten. Maar het imago van 'ouderwets-duf-bij-elkaar-zitten-op-zaterdagavond' dat veel jeugdverenigingen hebben, mag wel eens doorbroken worden.
Met clichés bedoelde ik geen jeugdverniging of christelijke intiatieven. Ik bedoel meer dat er een clichématig beeld bestaat van het uitgaansleven. Als je het alleen al sociologisch bekijkt heeft het een belangrijke rol voor de sociale banden in onze maatschappij.
waar ik soms wel huiverig van ben is dat een clichématig beeld een reden kan zijn om alleen iets te organiseren voor insders. Met randkerkelijk of helemaal niet gelovige jongeren verlies je het contact.
Mijn policy is meer dat de kerk actief aanwezig is buiten de muren en deeren. Dit kan door de deuren open te zetten of zelf naar buiten te treden. Dit is nooit een 'met-de-winden-meewaaien. Het vraagt een onderzoekende kritische houding die gericht is op het leggen en onderhouden van contacten en relaties. Wees niet bang dat je je identiteit verliest.
De meest toegankelijke plekken zijn intiaiteven / gelegeheden waar zich mensen bevinden (niet christenen) die zich ook met serieuze zaken bezig houden. Als je het hebt over bioscoopbezoek dan kun je kan je jongeren meenemen naar een filmhuis. Er zijn zoveel films die niet meedoen en een alternatief zijn voor grote lege holywoodproducties (al kan ook een hollywood productie inhoud hebben). Leer hen kijken en een mening vormen. Ga napraten met anderen en kijk hoe zij de film ervaren en wat zij ervan leren.
Ik zou het iedere jongere gunnen om kennis te nemen van films als
Kids 1995 of
cidade de deus (City of God). Zien hoe andere jongeren opgroeien, het helpt om je eigen leven een plek te geven in deze wereld.
succes ermee, Scape