Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 23:00

Snorbaarder schreef:
Wat betreft de twaalfuurgrens ben ik het niet eens met Jas dat dit letterlijk in de bijbel staat. Als je je echt aan een tijd wilt houden, moet je volgens mij voor zonsondergang de rustdag beginnen en niet na twaalf uur s'nachts, zou graag een bijbeltekst van Jas horen waarin hij zijn uitspraak staaft.

Nou, dan ben je het toch ook met me eens? Als het maar een Bijbelse norm is, en niet wanneer het je uitkomt, bijv. dat het afhangt van hoe laat je de volgende dag wakker wordt. Dat wou ik er mee zeggen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 dec 2004 09:30

Aragorn schreef:
scape schreef:Genoeg relevante uitgaangelegenheden zou ik zeggen . . . voormij zjin horecagelegehden belangrijke ontmoetingsplekken. je kunt er van gedachten wisselen, vreemden ontmoeten, genieten enz. . . In ieder geval vindt je er waar je op let en wat je zoekt. . . en die verantwoording draag ieder mens zelf. Mocht je moeite daarmee hebben dan kun je actief met God in deze wereld treden. Spreek er met christenen af, bereid er je bijbelstudie voor of wat dan ook . . . ik had al eerder gereageerd met deze link. . . . de kerk in zijn algemeenheid kan veel leren van de huidige 'buiten-de-deur-mentaliteit.'
vrede, Scape

Ja oke, maar in de gemiddelde discotheek is het wel zo. Vandaar ook mijn voorkeur voor de bruine kroeg. :wink:

Denk je trouwens dat dat idee van die kerk ook realiseerbaar is? Klinkt wel cool allemaal, maar ik zie de bestaande kerken er nog niet klaar voor zijn.

Ik kan mij voorstellen dat veel kerken er niet aan toe zijn. Tegelijkertijd gaan veel kerkelijke jongeren wel uit en heeft de kerk er wel een opinie over . . . . ik zie alleen dat er weinig kennis is van de huidige uitgaanscultuur. Veel mensen verdiepen zich er niet in en hebben dus een algemeen / hedonistisch beeld. Binnen de kerken zijn er dus weinig mensen die de leefwereld van jongeren begrijpen. Hoe kun je dan de jongeren alternatieven aanreiken, met clichés?

Anyway, als je in de kroeg . . . neem er lekker een van mij :wink:

peace, Scape

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Uitgaan

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 dec 2004 13:13

Coelenhage schreef:Wat vindt jij van uitgaan?

Ik vind uitgaan leuk.
Ik ben altijd vaak uitgegaan, en de laatste tijd ga ik ook weer af en toe uit.
Lekker hoor, bandjes kijken.
maar er moet wel wat te doen zijn, ik ga niet zomaar ergens zitten.
Want ik drink ook niet zoveel alcohol meestal 3 of 4 glaasjes bier en dan wil ik wel wat kunnen zien, een gitarist of cabaret, of bandje, en ik vind het ook leuk om te dansen bij een bandje. Maar zomaar naar een kroeg vind ik niks aan als er niks speelt.
En uiteten, vind ik ook leuk.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 21 dec 2004 21:11

scape schreef:Ik kan mij voorstellen dat veel kerken er niet aan toe zijn. Tegelijkertijd gaan veel kerkelijke jongeren wel uit en heeft de kerk er wel een opinie over . . . . ik zie alleen dat er weinig kennis is van de huidige uitgaanscultuur. Veel mensen verdiepen zich er niet in en hebben dus een algemeen / hedonistisch beeld. Binnen de kerken zijn er dus weinig mensen die de leefwereld van jongeren begrijpen. Hoe kun je dan de jongeren alternatieven aanreiken, met clichés?

peace, Scape

Het probleem ligt volgens mij ook niet bij de kerken. Ik zou het een kwalijke zaak vinden als kerken met alle winden mee zouden gaan waaien. Je ziet dan dat het voor jongeren niet uitmaakt of ze nou naar een 'christelijke' kroeg gaan of naar een 'gewone'. Resultaat is dat alle inspanningen van de kerk nutteloos blijken, omdat jongeren er alsnog geen voordeel in zien een door de kerk geregelde kroeg te bezoeken omdat het weinig tot geen verschil maakt.

Mijns inziens zouden kerken wel het jeugdwerk wat beter kunnen promoten. Ik weet het, daarmee bereik je lang nog niet alle jongeren, want er zijn er gewoon die hun doelen op het uitgaan zetten. Maar het imago van 'ouderwets-duf-bij-elkaar-zitten-op-zaterdagavond' dat veel jeugdverenigingen hebben, mag wel eens doorbroken worden. :?

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 21 dec 2004 22:40

Retep schreef:
scape schreef:Ik kan mij voorstellen dat veel kerken er niet aan toe zijn. Tegelijkertijd gaan veel kerkelijke jongeren wel uit en heeft de kerk er wel een opinie over . . . . ik zie alleen dat er weinig kennis is van de huidige uitgaanscultuur. Veel mensen verdiepen zich er niet in en hebben dus een algemeen / hedonistisch beeld. Binnen de kerken zijn er dus weinig mensen die de leefwereld van jongeren begrijpen. Hoe kun je dan de jongeren alternatieven aanreiken, met clichés?

peace, Scape

Het probleem ligt volgens mij ook niet bij de kerken. Ik zou het een kwalijke zaak vinden als kerken met alle winden mee zouden gaan waaien. Je ziet dan dat het voor jongeren niet uitmaakt of ze nou naar een 'christelijke' kroeg gaan of naar een 'gewone'. Resultaat is dat alle inspanningen van de kerk nutteloos blijken, omdat jongeren er alsnog geen voordeel in zien een door de kerk geregelde kroeg te bezoeken omdat het weinig tot geen verschil maakt.

Mijns inziens zouden kerken wel het jeugdwerk wat beter kunnen promoten. Ik weet het, daarmee bereik je lang nog niet alle jongeren, want er zijn er gewoon die hun doelen op het uitgaan zetten. Maar het imago van 'ouderwets-duf-bij-elkaar-zitten-op-zaterdagavond' dat veel jeugdverenigingen hebben, mag wel eens doorbroken worden. :?

Wat is daar mis mee dan?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 22 dec 2004 17:25

Retep schreef:Ik zou het een kwalijke zaak vinden als kerken met alle winden mee zouden gaan waaien. Je ziet dan dat het voor jongeren niet uitmaakt of ze nou naar een 'christelijke' kroeg gaan of naar een 'gewone'. Resultaat is dat alle inspanningen van de kerk nutteloos blijken, omdat jongeren er alsnog geen voordeel in zien een door de kerk geregelde kroeg te bezoeken omdat het weinig tot geen verschil maakt.

Mijns inziens zouden kerken wel het jeugdwerk wat beter kunnen promoten. Ik weet het, daarmee bereik je lang nog niet alle jongeren, want er zijn er gewoon die hun doelen op het uitgaan zetten. Maar het imago van 'ouderwets-duf-bij-elkaar-zitten-op-zaterdagavond' dat veel jeugdverenigingen hebben, mag wel eens doorbroken worden.

Met clichés bedoelde ik geen jeugdverniging of christelijke intiatieven. Ik bedoel meer dat er een clichématig beeld bestaat van het uitgaansleven. Als je het alleen al sociologisch bekijkt heeft het een belangrijke rol voor de sociale banden in onze maatschappij.

waar ik soms wel huiverig van ben is dat een clichématig beeld een reden kan zijn om alleen iets te organiseren voor insders. Met randkerkelijk of helemaal niet gelovige jongeren verlies je het contact.

Mijn policy is meer dat de kerk actief aanwezig is buiten de muren en deeren. Dit kan door de deuren open te zetten of zelf naar buiten te treden. Dit is nooit een 'met-de-winden-meewaaien. Het vraagt een onderzoekende kritische houding die gericht is op het leggen en onderhouden van contacten en relaties. Wees niet bang dat je je identiteit verliest.

De meest toegankelijke plekken zijn intiaiteven / gelegeheden waar zich mensen bevinden (niet christenen) die zich ook met serieuze zaken bezig houden. Als je het hebt over bioscoopbezoek dan kun je kan je jongeren meenemen naar een filmhuis. Er zijn zoveel films die niet meedoen en een alternatief zijn voor grote lege holywoodproducties (al kan ook een hollywood productie inhoud hebben). Leer hen kijken en een mening vormen. Ga napraten met anderen en kijk hoe zij de film ervaren en wat zij ervan leren.

Ik zou het iedere jongere gunnen om kennis te nemen van films als

Kids 1995 of cidade de deus (City of God). Zien hoe andere jongeren opgroeien, het helpt om je eigen leven een plek te geven in deze wereld.

succes ermee, Scape
Laatst gewijzigd door scape op 24 dec 2004 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2004 20:48

jas schreef:Als jullie nog moeten drinken wat ik gedronken heb, dan ben je de rest van je leven lazarus al wordt je 120.
En roken idem. 60 cigaretten per dag. Tot God me arresteerde.
Ik heb wat reacties hier gelezen en enkele jaren geleden zou net zo hebben gereageerd. Maar nu zeg ik, het kan echt niet zo jongens.
Marnix, God is een heilig Opperwezen. Nou kun jij wel redeneren dat het pas zondag is als jij wakker wordt, maar dat is toch echt niet hoe het in Zijn Woord staat hoor. En ik vind dat degene die dat schreef over het personeel wat nog tot lang na 12 uur moet doorwerken een punt heeft. Daar ben je medeschuldig aan als je tot vlak voor 12 uur blijft zitten.
Ik zit niet vroom te praten hoor, want ik was net zo. Ik trok me trouwens helemaal nergens wat van aan want ik ging rustig zondagsmiddags naar de kroeg om te biljarten. Maar daar pluk ik nu dagelijks de wrange vruchten van berouw van.

In Zijn Woord is het sabbath van zonsondergang tot zonsondergang. Bijbels gezien kon je op zaterdag als de zon onder was gegaan weer werken. Zo vieren we het nu niet meer.... sommigen vinden dat het zondag is van 12 tot 12... vanaf dat ze wakker worden totdat ze weer wakker worden.... De bijbel zegt niet dta het bijvoorbeeld van 12 tot 12 is toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 dec 2004 23:38

Marnix schreef:
jas schreef:Als jullie nog moeten drinken wat ik gedronken heb, dan ben je de rest van je leven lazarus al wordt je 120.
En roken idem. 60 cigaretten per dag. Tot God me arresteerde.
Ik heb wat reacties hier gelezen en enkele jaren geleden zou net zo hebben gereageerd. Maar nu zeg ik, het kan echt niet zo jongens.
Marnix, God is een heilig Opperwezen. Nou kun jij wel redeneren dat het pas zondag is als jij wakker wordt, maar dat is toch echt niet hoe het in Zijn Woord staat hoor. En ik vind dat degene die dat schreef over het personeel wat nog tot lang na 12 uur moet doorwerken een punt heeft. Daar ben je medeschuldig aan als je tot vlak voor 12 uur blijft zitten.
Ik zit niet vroom te praten hoor, want ik was net zo. Ik trok me trouwens helemaal nergens wat van aan want ik ging rustig zondagsmiddags naar de kroeg om te biljarten. Maar daar pluk ik nu dagelijks de wrange vruchten van berouw van.

In Zijn Woord is het sabbath van zonsondergang tot zonsondergang. Bijbels gezien kon je op zaterdag als de zon onder was gegaan weer werken. Zo vieren we het nu niet meer.... sommigen vinden dat het zondag is van 12 tot 12... vanaf dat ze wakker worden totdat ze weer wakker worden.... De bijbel zegt niet dta het bijvoorbeeld van 12 tot 12 is toch?

Marnix, duurt een dag bij ons niet gewoon 24 uur, of vergis ik me nou?
Laatst gewijzigd door jas op 23 dec 2004 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 dec 2004 00:03

Het ging toch over uitgaan??????

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 01:15

essieee schreef:Het ging toch over uitgaan??????

Ja, maar het verzandt in een discussie over het tijdstip tot waneer je mag uitgaan en het gaat niet meer over of je sowieso mag uitgaan.
Ga jij uit?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 09:55

jas schreef:Ga jij uit?

Ja, soms naar een (Datheen)psalmzangavond of een orgelconcert.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 10:58

caprice schreef:

Nou, niks mis mee lijkt me. Zolang je tenminste niet naar martin mans gaat.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 11:13

jas schreef:
caprice schreef:

Nou, niks mis mee lijkt me. Zolang je tenminste niet naar martin mans gaat.

Ik ben één keer naar Martin Mans geweest. Dat was tevens de laatste keer.
Wat een mensenverheerlijking zeg. :roll:
Stampvol en lang applaudiseren. Martin een beetje populair doen. :x

Doe mij dan maar een Datheenpsalmzangavond m.m.v. Pieter Heykoop. Dat vind ik altijd nog het mooiste.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 11:16

caprice schreef:Ik ben één keer naar Martin Mans geweest. Dat was tevens de laatste keer.

Ik ben blij dat je inziet dat dit refopop is en dat Mans idd het verheerlijkt idool is. En als hij nou nog zou kunnen spelen.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 11:19

jas schreef:
caprice schreef:Ik ben één keer naar Martin Mans geweest. Dat was tevens de laatste keer.

Ik ben blij dat je inziet dat dit refopop is en dat Mans idd het verheerlijkt idool is. En als hij nou nog zou kunnen spelen.

Aan dat laatste schort het hem ook nog wel eens, al kan hij wel goed samenspelen met die Noortje met de panfluit. Die liep al fluitend maar een beetje de kerk op en neer te wandelen. :?

Voor de rest is Martin Mans heel goed in het wegwerken van zijn vele fouten.

Terug naar “Archief”