Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 nov 2004 12:28

hoi allemaal

ik loop hier tegen een aantal dingen aan:

we hebben het over mensen met een verstandelijke handicap en niet over geestelijk gehandicapten :!:

waarom worden verstandelijk gehandicapten over 1 en dezelfde kam gehaald? Ieder mens is weer anders. Bekijk van iedereen apart of het verantwoord is of niet.

Zelf werk ik ook in de gehandicapten zorg. Heb al vele groepen gezien. Op dit moment werk ik bij mensen die denken als kinderen van 2 tot 4 jaar en zij zijn allemaal autistisch. Bij hen komt het echt niet op om te gaan trouwen en kinderen te krijgen!
Wel weet ik van verst. geh. die daar wel over nadenken. Zij hebben een lichte verstandelijke handicap.

Nu is het niet zo dat je kan zeggen dat: oh, jij hebt zo'n hoog IQ jij kan het wel, en jij, nee sorry jij scoort net 1 punt te weinig!
Is erg zwart wit, dat weet ik! Ik wil hiermee proberen aan te geven dat je verantwoordelijkheids gevoel en het kunnen opvoeden van een kind niet aan je verst. niveau ligt! Er zijn mensen met een matig verst. handicap die zich voor alles verantwoordelijk voelen! En zo zijn er ook mensen die geen verst. beperking hebbben maar ook geen kinderen kunnen opvoeden!

Er moet naar zoveel dingen gekeken worden. o.a. naar de leefomgeving van de mensen, huisvesting, wat kan de familie voor ze betekenen, wat geloven ze of geloven ze helemaal nergens in, kunnen ze begeleiding krijgen en zo ja hoeveel dan. (tegenwoordig krijg je gewoon niet voor alles begeleiding omdat er teveel gekort wordt op de zorg)

Ik las ook nog dat ze als ze een kind hebben gekregen het niet kunnen laten dopen. Dit omdat ze het kind niet kunnen uitleggen vanuit de Bijbel.
een beetje kort door de bocht is dat wel. Heb jij wel eens met een verst. geh. over het geloof gepraat? Zij kunnen er ook vreselijk mee bezig zijn en naar God verlangen. Staat er ook niet dat wij moeten geloven als kinderen? Zij denken als kinderen en geloven ook als kinderen.
Zij kunnen je soms nog versteld doen laten staan! Het zal niet de eerste keer zijn dat ze iets heel simpel uit kunnen leggen waar 'normale' mensen heel moeilijk over lopen te doen. Daarom weer, bekijk het per individu en gooi niet allen verst. geh. op een en de zelfde grote hoop.

Dit zijn de dingen die ik graag aan deze discussie wilde toevoegen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 22 nov 2004 13:20

Je maakt zonder meer een punt, maar ergens moet nu eenmaal een grens getrokken. Toevallig heeft iemand in zijn oneindige wijsheid beslist dat dit een grens op basis van IQ is. Waarom? Omdat de praktijk uitwijst dat mensen met een gemiddeld tot bovengemiddeld IQ hun kinderen beter kunnen opvoeden.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 nov 2004 13:24

joepie schreef:
Spons schreef:Tsja incest en kindermishandeling zijn zeer ernstige zaken maar denk je dan dat die mensen een kind hebben genomen./ gekregen van fijn we krijgen een kind en gaan het vervolgens mishandeln of gebruiken voor incest ?

meestal gaat er dan wat voor af, zat er al wat niet goed bij die ouders of is zoets gegroeid door omstandigheden , een baan verloren. stress, of een trauma van vroeger waardoor ze zoiets gaan doen. Ik praat het niet goed, absoluut niet maar de reden dat ze het doen heeft wel een oorzaak. Dus ik denk dat je wel even verder meot kijken voor je zo iets zegt, Wat ik je overigens ook al eerder heb gezegd maar helaas nog geen antwoord van jou heb gekregen.


Soms komt er bij mij geen bericht door dat er iemand gereageerd heeft. En dan vergeet ik weleens waar ik ook al weer wat op gezegd heb.
Maar als je me nog eens door geeft waar je iets gevraagd heb, zal ik het beantwoorden.
Maar ik zeg ook niet dat mensen kinderen krijgen om ze te mishandelen of incest mee te plegen. Maar ik zeg, dat ik vind dat ook weleens mijn twijfels heb bij mensen die zgn. normaal zijn en toch kinderen krijgen of dat wel zo goed is of was.
En ik denk inderdaad dat die mensen die dat doen geen kinderen hadden moeten krijgen. Want voor mij is er niet één reden waarom je kinderen zoiets zou mogen aandoen.


Die redenatie vind ik te ongenuanceerd, ik denk toch niet dat mensen bewust kinderen willen om ze op de één of andere manier te gaan mishandelen, daarin moet ik Spons gelijk geven.
Zelf ben ik daar een praktijk voorbeeld van, mijn ouders wilden heel graag kinderen, ze hebben ze ook gekregen, toch ben ik geestelijk mishandeld door mijn moeder.
Het leven verloopt echter nogal eens anders dan je in gedachten hebt, zo ook in ons gezin, met het voor mij wel zeer vervelende gevolg, lang heb ik in de veronderstelling geleefd, dat mijn moeder het onbewust deed, tot ik er op een bepaald moment achter kwam, dat dit niet zo was, toen knapte er iets bij mij, en kon ik echt niet meer van haar houden, we hebben er wel over gepraat, maar ze had er geen eens spijt van, en ging er gewoon mee door, zodat ik het haar ook nooit heb kunnen vergeven.
Gelukkig heb ik aan mijn vader een enorme steun gehad, zonder hem, was ik er waarschijnlijk niet meer geweest, ook hij heeft het nodige te verduren gehad, en voor me opgevangen.
Helaas kan ik maar weinig goede dingen over mijn moeder vertellen, de eerlijkheid gebied mij wel te zeggen, dat ze zeer intelligent was, daarom is het een onbegrijpelijk iets, dat iemand dan bewust zoiets doet, voor haar was het dus een manier van omgaan met de tegenslagen van het leven.
Doordat er onvoorziene dingen gebeuren, kunnen mensen tot daden komen, die ze anders nooit hadden begaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 22 nov 2004 13:32

Cisca schreef:[
Die redenatie vind ik te ongenuanceerd, ik denk toch niet dat mensen bewust kinderen willen om ze op de één of andere manier te gaan mishandelen, daarin moet ik Spons gelijk geven.Zelf ben ik daar een praktijk voorbeeld van, mijn ouders wilden heel graag kinderen, ze hebben ze ook gekregen, toch ben ik geestelijk mishandeld door mijn moeder.
Het leven verloopt echter nogal eens anders dan je in gedachten hebt, zo ook in ons gezin, met het voor mij wel zeer vervelende gevolg, lang heb ik in de veronderstelling geleefd, dat mijn moeder het onbewust deed, tot ik er op een bepaald moment achter kwam, dat dit niet zo was, toen knapte er iets bij mij, en kon ik echt niet meer van haar houden, we hebben er wel over gepraat, maar ze had er geen eens spijt van, en ging er gewoon mee door, zodat ik het haar ook nooit heb kunnen vergeven.
Gelukkig heb ik aan mijn vader een enorme steun gehad, zonder hem, was ik er waarschijnlijk niet meer geweest, ook hij heeft het nodige te verduren gehad, en voor me opgevangen.
Helaas kan ik maar weinig goede dingen over mijn moeder vertellen, de eerlijkheid gebied mij wel te zeggen, dat ze zeer intelligent was, daarom is het een onbegrijpelijk iets, dat iemand dan bewust zoiets doet, voor haar was het dus een manier van omgaan met de tegenslagen van het leven.
Doordat er onvoorziene dingen gebeuren, kunnen mensen tot daden komen, die ze anders nooit hadden begaan.


Dat zeg ik ook niet!
Ik zeg dat je achteraf weleens bij mensen met voldoende verstand zou kunnen zeggen dat het beter was geweest als ze geen kinderen hadden gekregen.
Dit vind ik we weer een voorbeeld van.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 nov 2004 13:46

joepie schreef:Dat zeg ik ook niet!
Ik zeg dat je achteraf weleens bij mensen met voldoende verstand zou kunnen zeggen dat het beter was geweest als ze geen kinderen hadden gekregen.
Dit vind ik we weer een voorbeeld van.


Dat vind ik dus niet, je weet nu eenmaal niet alles van te voren.
Achteraf is het dan makkelijk praten, als dit niet gebeurt zou zijn, of als dat enz., dat geldt ook voor heel andere dingen, als men eerlijk is, moet men erkennen, dat iedereen dingen heeft, waarvan hij/zij achteraf zegt, dat had ik niet, of anders moeten doen.
Het is allemaal niet zo eenvoudig als het soms lijkt.

joepie

Berichtdoor joepie » 22 nov 2004 13:57

Cisca schreef:
joepie schreef:Dat zeg ik ook niet!
Ik zeg dat je achteraf weleens bij mensen met voldoende verstand zou kunnen zeggen dat het beter was geweest als ze geen kinderen hadden gekregen.
Dit vind ik we weer een voorbeeld van.


Dat vind ik dus niet, je weet nu eenmaal niet alles van te voren.
Achteraf is het dan makkelijk praten, als dit niet gebeurt zou zijn, of als dat enz., dat geldt ook voor heel andere dingen, als men eerlijk is, moet men erkennen, dat iedereen dingen heeft, waarvan hij/zij achteraf zegt, dat had ik niet, of anders moeten doen.
Het is allemaal niet zo eenvoudig als het soms lijkt.


Toch denk ik dat je in zo een geval kunt zeggen dat ze beter nooit kinderen hadden kunnen krijgen.
Mensen die kinderen misbruiken terwijl ze nog baby zijn, hadden dus nooit een kind moeten krijgen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 nov 2004 15:56

is dit niet weer en discussie apart?

volgens mij gaat het er om: waar moeten we allemaal op letten en naar kijken om tot een beslissing te kunnen komen of verst. geh. in staat zijn een kind op te voeden!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 nov 2004 16:04

tja ... ik heb een kennis die hoogbegaaft is IQ van 120 of meer... maar ik twijfel toch aan zijn verstandelijk vermogen, die mensen zijn ook niet helemaaal toto, zeg maar. Ze weten van iets alles, en van de rest heel weinig.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 nov 2004 16:21

Wat vinden jullie voorwaarden om een goed ouder te kunnen zijn? Volgens mij heeft dat niets te maken met IQ!

bij hoogbegaafden gaat het goed maar ook wel fout!
bij 'normale' ouders gaat het goed maar ook wel fout!
bij verst. geh. ouders gaat het goed maar ook wel fout!

waarom is iedereen toch geneigt om naar 1 voorbeeld te kijken wat hij/ zij is een keer heeft gezien?
Kijk is verder!

als je nog is een film gaat kijken, kijk dan de film: I'm Sam!
gaat over een vader met een verst. hand. die in zijn eentje z'n dochter opvoedt
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 nov 2004 18:43

Gerdien B. schreef:Wat vinden jullie voorwaarden om een goed ouder te kunnen zijn? Volgens mij heeft dat niets te maken met IQ!

bij hoogbegaafden gaat het goed maar ook wel fout!
bij 'normale' ouders gaat het goed maar ook wel fout!
bij verst. geh. ouders gaat het goed maar ook wel fout!

waarom is iedereen toch geneigt om naar 1 voorbeeld te kijken wat hij/ zij is een keer heeft gezien?
Kijk is verder!

als je nog is een film gaat kijken, kijk dan de film: I'm Sam!
gaat over een vader met een verst. hand. die in zijn eentje z'n dochter opvoedt


Voorwaarden zijn m.i., dat ouders beseffen, dat hun leven verandert als er kinderen zijn, en dus zelf een stapje terug moeten doen, omdat kinderen aandacht en liefde nodig hebben, wat tijd kost, tijd, die ze voorheen anders konden indelen.
Mensen willen zo vaak en/en in plaats van of/of, wel kinderen, maar er geen rekening mee willen houden, er niets voor hoeven laten, dat gaat dan mis.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 19:01

Gerdien B. schreef:Wat vinden jullie voorwaarden om een goed ouder te kunnen zijn? Volgens mij heeft dat niets te maken met IQ!

bij hoogbegaafden gaat het goed maar ook wel fout!
bij 'normale' ouders gaat het goed maar ook wel fout!
bij verst. geh. ouders gaat het goed maar ook wel fout!

waarom is iedereen toch geneigt om naar 1 voorbeeld te kijken wat hij/ zij is een keer heeft gezien?
Kijk is verder!

als je nog is een film gaat kijken, kijk dan de film: I'm Sam!
gaat over een vader met een verst. hand. die in zijn eentje z'n dochter opvoedt


Toch schijnt het zo te zijn dat het bij verstandelijk gehandicapte ouders een stuk vaker fout gaat dan bij de andere categorieen.

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 22 nov 2004 21:00

Dat zei ik een posting of vijf geleden ook ...
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 nov 2004 21:28

Dat is denk ik wel zo.
Heb eigenlijk nooit statistieken er van gezien!

Ik denk je sterk per stel moet kijken wat ze aankunnen en wat niet!
Er zullen geh. zijn die het aan kunnen en niet
ik wil ze niet over 1 kam scheren. Ik wil dus ook geen algemeen oordeel er over geven! Bekijk alles liever pp.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 22 nov 2004 23:48

Interessant beleid ... Lijkt me uiteindelijk onuitvoerbaar. Daarom is het verstandscriterium gekozen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 nov 2004 00:10

Floefloe schreef:Interessant beleid ... Lijkt me uiteindelijk onuitvoerbaar. Daarom is het verstandscriterium gekozen.


Waarom zou dit niet uitvoerbaar zijn?
Tegenwoordig willen ze alles persoonsgericht doen! Ook al moet ik er wel bij zeggen dat ze dat vaak wel willen maar niet doen.

Je kan nog zoveel verstand hebben, maar ik vraag me af of dat de grootste basis is voor dit!
Zelf denk ik dat het veel belangrijker is of je sociale vaardigheden beheerst, of je kan inleven in een ander, of je met veranderingen om kan gaan (vooral met onverwachte situaties), je vrijheden uithanden kan geven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten