Drie-eenheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Drie-eenheid

Berichtdoor Lalage » 15 jan 2003 13:24

Hoe denken jullie over de drie-eenheid? Het wordt nergens in de bijbel genoemd!

Ik denk dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest uitingsvormen van God zijn, maar God heeft wel meer dan drie uitingsvormen.

Of zou het net als bij een mens zijn, die een geest, een ziel en een lichaam heeft?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jan 2003 13:26

lalage in het kort begrip vraag 21 en 22 behandeldt hierover
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 15 jan 2003 13:26

De drie-eenheid is niet te bevatten. We moeten god niet proberen te begrijpen!

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor RieBo » 15 jan 2003 13:29

Lalage schreef:Hoe denken jullie over de drie-eenheid? Het wordt nergens in de bijbel genoemd!

Ik denk dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest uitingsvormen van God zijn, maar God heeft wel meer dan drie uitingsvormen.

Of zou het net als bij een mens zijn, die een geest, een ziel en een lichaam heeft?

Hoi Lalage,

Hoe denk jij dan over de volgende tekst?
Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

1 Joh. 5:7 (SV)
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jan 2003 13:39

johannes1 schreef:lalage in het kort begrip vraag 21 en 22 behandeldt hierover

Ik neem de cathechismus niet klakkeloos aan.

Riebo, het stukje waar het om gaat staat in mijn bijbel (NBG) tussen vierkante haken. Ik weet niet waarom eigenlijk...

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 15 jan 2003 13:41

Lalage schreef:Hoe denken jullie over de drie-eenheid? Het wordt nergens in de bijbel genoemd!

Oh?

Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 8 en 9 (uit m'n hoofd). Daarin staan ook allerlei tekstverwijzingen. En don't forget de geloofsbelijdenis van Athanasius.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 15 jan 2003 13:55

Lalage schreef:

Riebo, het stukje waar het om gaat staat in mijn bijbel (NBG) tussen vierkante haken. Ik weet niet waarom eigenlijk...

Ik weet dat niet precies waarom de NBG dat tussen haken heeft staan. In Engelse bijbel, staat het ook niet tussen haken.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 15 jan 2003 13:56

Van welke vertaling gaan we uit? Dan scheppen we daar eenheid in.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 15 jan 2003 14:00

Rudolf Meuser schreef:Van welke vertaling gaan we uit? Dan scheppen we daar eenheid in.

Als iemand Grieks kan stel ik voor om vanuit de grondtekst te kijken. Anders wordt het lastig.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jan 2003 14:26

Lalage schreef:

In sommige oude handschriften komt dit gedeelte niet voor.

Overigens zijn er wel voldoende andere bijbelgedeelten.
Ik en de Vader zijn Een. bjiv.
Zie ook Joh. 1: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God.
The one thing you can give and still keep is your word.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 15 jan 2003 15:08

Ga alsjeblieft niet de Drie Eenheid van God proberen te beredeneren.
In de bijbel wordt heel duidelijk over God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest gesproken.
God is ons geen verklaring schuldig hoe dat precies zit. We moeten niet zo proberen alles maar te willen snappen met ons bedoezelde verstand.
Wie zijn wij dat we dat kunnen. Laten we de Heere liever dienen en aanbidden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jan 2003 15:12

God is ons geen verklaring schuldig hoe dat precies zit. We moeten niet zo proberen alles maar te willen snappen met ons bedoezelde verstand.
nee, maar het is wel goed om vragen te stellen.

Er staat ook in Genesis: laat Ons mensen maken

Verder zegt Christus: Ik en de Vader zijn Een.

De drie-eenheid wordt wel vergeleken met een boom die opsplitst in drie stammen. Je zou het ook kunnen zien als kanten van God.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 15 jan 2003 15:28

Het wordt nergens in de bijbel genoemd, maar het is wel een logisch gevolg uit de leerstellingen van de bijbel. Die tekst in de eerste brief van Johannes is er trouwens pas veel later bijgevoegd en heeft waarschijnlijk niet in de oorspronkelijke brief van Johannes gestaan. Op zich is het ook niet noodzakelijk voor het behoud van de theorie over de drieeenheid.

Er zijn een aantal argumenten die vaak worden gebruikt m.b.t. de verdediging van de drieeenheid.

Christus handelt noemt zich en gedraagt zich en is als God. Een aantal voorbeelden

Christus schenkt verlossing -> in Jesaja (sorry geen bijbel bij me) staat dat alleen God kan verlossen.

Christus noemt zichzelf de eerste en de laatste -> Openbaring 1, 2 en 3. In Jesaja 46 (meen ik) staat dat alleen God die naam draagt

Christus vergeeft zonden -> zie evangelieen. Volgens het OT kan alleen JHWH zonden vergeven

Christus schept -> In Kolossensen 1 en evangelie van Johannes 1 staat dat in Hem en door Hem alle dingen zijn geschapen en niets is niet geschapen door Hem. Volgens het OT schept alleen God

Christus noemt zichzelf JHWH -> Zie Johannes 8 waarin Hij zegt Eer Abraham was, BEN IK Of toen Hij over het water liep (Marcus) Vrees niet, IK BEN (het). 'Het' wordt er in de vertaling bijgezet maar staat niet in het oorspronkelijke Grieks

Christus is niet geschapen maar komt voort (is verwekt) uit de Vader

Zie Spreuken 8, Johannes 1:3, Kolossenzen 1

Hieruit volgt dat Christus van eeuwigheid af bestaan moet hebben. Als Hij niet is geschapen dan is Hij zonder begin en zonder einde. Ook andere teksten uit de bijbel ondersteunen dat: Christus is gisteren, heden en in de toekomst dezelfde (staat geloof ik in Hebreeen)

Gods karakter: de band der liefde

God is in zichzelf liefde. Liefde moet je altijd betonen. Als God in zichzelf liefde is moet Hij die ook in zichzelf betonen. Daarvoor moeten er in God meerdere entiteiten zijn die een eigen wil hebben en die wil gebruiken om liefde te betonen (beetje ingewikkeld maar deze formulering komt erop neer dat God in zichzelf personen moet herbergen). Dit liefdebetoon doet Hij door Zijn Zoon via de Heilige Geest lief te hebben en dit doet de Zoon door via de Heilige Geest de Vader lief te hebben. Je ziet ook dat bij de liefdebetoning van God de Vader aan God de Zoon de Heilige Geest een zeer belangrijke functie vervult. Hij brengt de liefde over. Dit is mijn Zoon in wie ik een welbehagen heb -> De Heilige Geest komt als een duif naar beneden.

Er zijn nog meer argumenten maar dan wordt de posting te lang!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 15 jan 2003 15:33

wilke schreef:Ga alsjeblieft niet de Drie Eenheid van God proberen te beredeneren.
In de bijbel wordt heel duidelijk over God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest gesproken.
Wie zijn wij dat we dat kunnen. Laten we de Heere liever dienen en aanbidden.

Daar ben ik het niet mee eens. Als we serieus christen zijn moeten we wel nadenken. Daartoe dwingen leringen van buitenaf ons. Verder komt Gods karakter in het geding als wij niet de drieeenheidsleer aanhangen. Kijk bijvoorbeeld naar de Jehowa's getuigen. Het is niet voor niets dat de drieeenheidsleer het vaakst wordt aangevallen buiten de kerk. Toets maar eens bij altavista trinity in en je krijgt enorm veel sites die deze leerstelling van de kerk aanvallen.

Geloven in de drie-eenheid hoort bij het christenzijn. Het geloof aannemelijk maken zeker ook! God heeft ons niet voor niets een verstand gegeven
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 15 jan 2003 15:35

Ik geef Wilke groot gelijk. Waarom praten we hierover. Zullen we God niet moeten dienen?

Terug naar “Archief”