Lalage schreef:Hoe denken jullie over de drie-eenheid? Het wordt nergens in de bijbel genoemd!
Ik denk dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest uitingsvormen van God zijn, maar God heeft wel meer dan drie uitingsvormen.
Of zou het net als bij een mens zijn, die een geest, een ziel en een lichaam heeft?
Het wordt nergens in de bijbel genoemd, maar het is wel een logisch gevolg uit de leerstellingen van de bijbel. Die tekst in de eerste brief van Johannes is er trouwens pas veel later bijgevoegd en heeft waarschijnlijk niet in de oorspronkelijke brief van Johannes gestaan. Op zich is het ook niet noodzakelijk voor het behoud van de theorie over de drieeenheid.
Er zijn een aantal argumenten die vaak worden gebruikt m.b.t. de verdediging van de drieeenheid.
Christus handelt noemt zich en gedraagt zich en is als God. Een aantal voorbeelden
Christus schenkt verlossing -> in Jesaja (sorry geen bijbel bij me) staat dat alleen God kan verlossen.
Christus noemt zichzelf de eerste en de laatste -> Openbaring 1, 2 en 3. In Jesaja 46 (meen ik) staat dat alleen God die naam draagt
Christus vergeeft zonden -> zie evangelieen. Volgens het OT kan alleen JHWH zonden vergeven
Christus schept -> In Kolossensen 1 en evangelie van Johannes 1 staat dat in Hem en door Hem alle dingen zijn geschapen en niets is niet geschapen door Hem. Volgens het OT schept alleen God
Christus noemt zichzelf JHWH -> Zie Johannes 8 waarin Hij zegt Eer Abraham was, BEN IK Of toen Hij over het water liep (Marcus) Vrees niet, IK BEN (het). 'Het' wordt er in de vertaling bijgezet maar staat niet in het oorspronkelijke Grieks
Christus is niet geschapen maar komt voort (is verwekt) uit de Vader
Zie Spreuken 8, Johannes 1:3, Kolossenzen 1
Hieruit volgt dat Christus van eeuwigheid af bestaan moet hebben. Als Hij niet is geschapen dan is Hij zonder begin en zonder einde. Ook andere teksten uit de bijbel ondersteunen dat: Christus is gisteren, heden en in de toekomst dezelfde (staat geloof ik in Hebreeen)
Gods karakter: de band der liefde
God is in zichzelf liefde. Liefde moet je altijd betonen. Als God in zichzelf liefde is moet Hij die ook in zichzelf betonen. Daarvoor moeten er in God meerdere entiteiten zijn die een eigen wil hebben en die wil gebruiken om liefde te betonen (beetje ingewikkeld maar deze formulering komt erop neer dat God in zichzelf personen moet herbergen). Dit liefdebetoon doet Hij door Zijn Zoon via de Heilige Geest lief te hebben en dit doet de Zoon door via de Heilige Geest de Vader lief te hebben. Je ziet ook dat bij de liefdebetoning van God de Vader aan God de Zoon de Heilige Geest een zeer belangrijke functie vervult. Hij brengt de liefde over. Dit is mijn Zoon in wie ik een
welbehagen heb -> De Heilige Geest komt als een duif naar beneden.
Er zijn nog meer argumenten maar dan wordt de posting te lang!