Alleen al de tekstl is best sneu.
Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Teus schreef:Het onderwerp alleen al is best sneu.
Prisma23 schreef:@Teus, ik hoop dat het oké is dat ik dit vraag, maar ik merk dat je het onderwerp als 'best wel sneu' beschouwt. Ik ben nieuwsgierig naar jouw perspectief en zou graag willen begrijpen waarom je dat gevoel hebt. Geen druk, ik waardeer gewoon jouw mening."
Teus schreef:Beste Prisma, je mag me alles vragen.
Ik bedoel ermee dat het sneu is o.a. een kerkgenootschap te vertrouwen, want dat is geloven.
Het geloof, dat niet uit ons is maar ontvangen van God, stellen op iets of wat dan ook buiten God of Jezus Christus is, is op den duur buitengewoon teleurstellend.
Marnix schreef:Dat is ook zo. Een voorzet op de leerstelling van de drie-eenheid wordt al gegeven in de geloofsbelijdenis van Nicea (325) en in de geloofsbelijdenis van Athanasius (rond 333) concreet benoemd en definitief vastgesteld op het Concilie van Chalcedon in (451). Dat was ver voordat er een scheiding kwam tussen katholieken en protestanten. Op het punt van de drie-eenheid is er later ook niets veranderd, iedere katholieke dienst begint ook met de vredegroet in naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Katholieken geloven ook dat Jezus offer ons vrijkoopt, schoonwast en dus redt, in tegenstelling tot wat Benefietdiner beweert.
Veel protestanten hebben nog altijd een negatieve houding tov de Katholieke kerk vanwege de strijd in het verleden (en dat is vat ook wederzijds), ten tijde van de Reformatie en vanwege een aantal zaken waar de protestantse kerken mee gebroken hebben: De Paus die als hij ex cathedra spreekt onfeilbaar zou zijn (bij protestanten is dat vervangen door onfeilbare geschriften van reformatoren en oudvaders) en het bidden tot heiligen als tussenpersonen naar God toe maar daarom wordt er nog geregeld bewust een verkeerd beeld van de andere groep geschetst. Maar uiteindelijk geloven ze allemaal wel in de drieeenheid, het reddende offer van Jezus Christus en de oproep tot heiliging.
Teus schreef:Beste Prisma, je mag me alles vragen.
Ik bedoel ermee dat het sneu is o.a. een kerkgenootschap te vertrouwen, want dat is geloven.
Het geloof, dat niet uit ons is maar ontvangen van God, stellen op iets of wat dan ook buiten God of Jezus Christus is, is op den duur buitengewoon teleurstellend.
Prisma23 schreef:
Gemeenschap der heiligen ervaar ik in ontmoetingen met zowel katholieke als protestantse zusters en broeders.
Teus schreef:Mag ik vragen wat je dan ervaart, als gemeenschap der heiligen.
Teus schreef:Mag ik vragen wat je dan ervaart, als gemeenschap der heiligen.
Prisma23 schreef:In gesprekken met RK zusters en broeders gaat het ook vaak over "grenade" , " de vreze des Heeren" , "God grootheid" , " het koninkrijk", het gebed en je persoonlijke relatie met God op manier die wat betreft beleving en diepgang zeker niet minder is dan wat ik ervaar in contacten met protestantse zusters en broeders.
Prisma23 schreef:In gesprekken met RK zusters en broeders gaat het ook vaak over "grenade" , " de vreze des Heeren" , "God grootheid" , " het koninkrijk", het gebed en je persoonlijke relatie met God op manier die wat betreft beleving en diepgang zeker niet minder is dan wat ik ervaar in contacten met protestantse zusters en broeders.
Neon schreef:Waar beleving en diepgang onder heiligen aan zou refereren is niets anders dan; ''waar 2 of meer vergaderen in Mijn naam (de enige kerk) daar ben Ik in het midden.''
Wat heilig is, is geheeld, hersteld. Wat geheeld is, is uit God.
Het geloven in een 'kerk' is die innerlijke beleving ervaren dat de ware Kerk een innerlijk bouwwerk is.
Teus schreef:Wanneer Jezus zegt "In Mijn Naam" betekent dat niet de "enige kerk", kerk komt niet in de Schrift voor.
De Bijbel spreekt over "De gemeente des Heeren" bedoelt als geheiligde mensen.
"In Jezus' Naam" betekent "overeenkomstig Zijn wil".
Neon schreef:Juist.
En daarom; vergaderen in Mijn naam (de enige kerk); samenkomen.
Omdat daardoor, met Hem in het midden, de boodschap uitgedragen wordt. En "Hem'' is daarin het heilige, het geheelde, dat wat uit God is in de mens.
1 Petrus 2sv
15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;
16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten