lammetje schreef:Klopt, maar er is altijd een categorie die gewoon modaal inkomen, huis en auto hebben. En met een gezin met normaal inkomen in loondienst is het gewoon lastig sparen, dan wordt het ook moeilijk om een nieuwe auto te kopen. En ik vraag me inderdaad wel eens af waar die gezinnen het geld vandaan halen voor zulke modeshows incl dure hoeden
ik vind kleding kopen voor 4 kinderen bij normale winkels al duur, laat staan als iedereen in merkkleding moet lopen.
Maar ik heb het bedrag van de auto er dan wel weer voor over
puur omdat het op langer termijn goedkoper is. En omdat ik elektrisch rijden ook wel leuk vind
Ik heb het even opgezocht (ik had alleen een schatting van het modaal inkomen in mijn hoofd, maar ik zag dat ik veel te optimistisch was...) het modaal inkomen 2021 is vastgesteld op €36.500 per jaar. Dit komt neer op netto € 2.292 per per maand, na een correctie voor vakantiegeld.
In dat geval vraag ik me in alle oprechtheid af hoe je daar in deze markt een huis van kan kopen, een auto van kan rijden, en een gezin van kunt onderhouden.
Jan Modaal kan een hypotheek krijgen van 182.421,12, maar als ik zie dat in het nabijgelegen Rotterdam (ik neem aan dat Jan Modaal in een grote stad woont) bovenwoningen al voor een 3-voud van dat bedrag te koop staan begrijp ik inderdaad niet hoe de welvaart die door “onze” zuil tentoongespreid wordt te verklaren is.
Een beetje refo-gezin-proof auto kost (nieuw) al twee jaarsalarissen van eerder genoemde Jan Modaal...
Maar als ik eerlijk ben zie ik in mijn directe omgeving niemand die NIET die welvaart uistraalt.
Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat voor sommige mensen de druk om ook zo duur mogelijk over te komen best hoog is.
Voor wat betreft die huizenprijs: ik denk dat het best lastig is voor de generatie van onze kinderen om, zonder hulp van pa en ma, een optrekje te kopen.
En wellicht is de aanschaf van een nieuwe auto dan niet de meest logische stap, en is het logischer om voor je kinderen een huis bij elkaar te gaan sparen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.