Hoihoi,
Is er iemand hier die verstand heeft computers? en dan met name opschonen/sneller maken van een laptop?
Groetjes
Moderators: johannes1, Moderafo's
Mortlach schreef:Je kunt beginnen met het downloaden van CCleaner, gratis versie en zorgen dat je niks van de 'optionele extra's' installeert. Dit programma schoont de cache en de ongebruikte bestanden op en dat kan allicht helpen.
Verder is het enige wat ik me direct kan bedenken het defragmenteren van de harde schijf. Maar laptops worden na een tijdje nu eenmaal traag, het hangt er een beetje vanaf hoe oud hij is.
Pcrtje schreef:Aanvullend op Mortlach zou je nog een externe harde schijf kunnen aanschaffen en alle grote bestanden (zoals filmpjes, mappen met vakantiefoto's, etc.) daarop zetten. Als je weer eens een nieuwe laptop koopt is de tip om dan vanaf het begin met een externe harde schijf te werken.
wjvdweg schreef:Weet niet wat de leeftijd is van de laptop maar eventueel zou je kunnen overwegen de Interne harde schijf van je laptop te vervangen voor een SSD
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/1645078 ... 500gb.html
Dat zal echt een wereld van verschil geven en dan ken je de laptop niet weer
Wat betreft het overzetten van data van de interne harde schijf naar een externe harde schijf, kopieer de data er naar, niet verplaatsen
die externe harde schijf kan defect raken evenals je interne harde schijf, als je dan al je belangrijke foto's maar op 1 plek hebt ben je ze allemaal kwijt, zorg altijd dat dierbare data, dus foto's, video's, muziek etc dat je dat op minimaal 2 plekken bewaard hebt, Dat wanneer 1 van de 2 opslag media defect raakt je alsnog je dierbare bestanden hebt
wjvdweg schreef:Weet niet wat de leeftijd is van de laptop maar eventueel zou je kunnen overwegen de Interne harde schijf van je laptop te vervangen voor een SSD
Wat betreft het overzetten van data van de interne harde schijf naar een externe harde schijf, kopieer de data er naar, niet verplaatsen
die externe harde schijf kan defect raken evenals je interne harde schijf, als je dan al je belangrijke foto's maar op 1 plek hebt ben je ze allemaal kwijt, zorg altijd dat dierbare data, dus foto's, video's, muziek etc dat je dat op minimaal 2 plekken bewaard hebt, Dat wanneer 1 van de 2 opslag media defect raakt je alsnog je dierbare bestanden hebt
Marnix schreef:Van HDD naar SSD levert inderdaad heel veel op qua snelheid. En eventueel het werkgeheugen uitbreiden kan ook wel helpen als de machine vaak aan de max zit. Het enige is dat het bij de meeste laptops niet echt eenvoudig is om een schijf te vervangen, daarom heb ik dat hier niet geplaatst.
Marlies31 schreef:Dankjewel, ik zal hier eens naar zo'n sdd kijken inderdaad. Ik kijk altijd even zelf of ik iets kan doen voordat ik meteen weer geld uitgeef, en anders kan ik altijd nog naar een computerwinkel met de hele boel
Prisma23 schreef:Het plaatsen van een SSD is volgens mij de goedkoopste manier om een computer sneller te maken. Maar dan wel als je alleen de kosten van de aanschaf van de SSD rekenend. Als je geld moet uitgeven aan het installeren van de SSD wordt het plaatje natuurlijk anders.
StillAwake schreef:...
Maar dan moet je het wel zelf kunnen, en vooral durven (want heel moeilijk is het niet, als je maar netjes werkt...)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten