Marnix schreef:Ik kwam
dit vandaag tegen, ben ik nou gek of is dit een heel rare vraag met een net zo vreemd antwoord?
Ik ben wel benieuwd hoe de forummers hier instaan, hoe ze in hun relatie met dit soort dingen omgaan. Want ik ga gerust met een andere vrouw zwemmen, naar de film, wat drinken, wandelen, lunchen etcetera etcetera en mijn vrouw kan dat ook gerust doen. Zwemmen is ontspanning en als je niet tegen mensen in zwemkleding kan moet je daar sowieso niet naartoe en een relatie is toch gebaseerd op vertrouwen waarbij je elkaar vertrouwt en dus ook vrij laat?! Het artikel getuigt van zoveel angst, wantrouwen waarbij ieder contact met iemand van het andere geslacht wordt gezien als potentieel gevaar. Zo in een relatie staan is toch niet gezond?
Wat mij vooral schokt is de beantwoording van de ds. Met één pennenstreek geeft hij de bezorgde vragensteller gelijk. Kennelijk hoeft op geen enkele manier gerelativeerd of verzwakt te worden wat er in de vraag gesteld wordt, namelijk dat de gevaren om samen met een vrouw een therapeutisch uurtje te zwemmen vergeleken kunnen worden met de situatie waarin de satan rond gaat als een briesende leeuw.
Zeeleeuwen zeker.
Maar kennelijk leidt het fenomeen "zwemmen" wel vaker tot gewetensnood, want er zijn in de genoemde rubriek heel wat angstige vragen te vinden rond dit thema:
- 17-03-2005, Pas zei iemand tegen mij dat zwemmen onzedelijk is. Maar ik ken zelfs een dominee die zwemt.
- 25-09-2005, Is het wel geoorloofd om in je zwembroek rond te lopen in de vrije natuur?
- 18-04-2008, Ik vind het moeilijk om met mijn vriend te gaan zwemmen.(...) is het ook bijbels dat het beter is in de verkeringstijd dit niet te doen?
- 10-08-2013, Is het als meisje/vrouw zijnde wel verantwoord om te gaan zwemmen in de huidige badkleding (badpak bijvoorbeeld) terwijl je weet dat jongens naar je kijken en daarbij opwindende gevoelens kunnen krijgen?
- 24-07-2015, Waarom mag je als christelijk meisje geen bikini aan?
- 24-05-2016, Zelf vind ik het heerlijk om te zwemmen. Maar ik begrijp ook dat het dubieus is omdat je toch vrij schaars gekleed gaat
- 23-08-2019, mag je zwemmen op zondag?
Allemaal wettisch en angstig, onvrij christendom.
Je vindt dit ook sterk in het islamitische denken: raak niet, smaak niet, roer niet aan.
Waar is tegenover dit denken nog de notie te vinden: "
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig".
gravo