Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Anoniem050 schreef:Stel dat je je nog wilt laten dopen op latere leeftijd, gaat dat meestal met een ceremonie gepaard in een kerk of kan dit ook individueel bij een pater of pastoor zonder publiek?
Haaibaai schreef:Een Heilige Doopsel voor een volwassenen vindt pas plaats naar gedegen lering en onderricht enz enz .
Het Heilige Doopsel kan op elke dag van de week plaats vinden. Maar wel met twee doop getuigen.
Anoniem050 schreef:Stel dat je je nog wilt laten dopen op latere leeftijd, gaat dat meestal met een ceremonie gepaard in een kerk of kan dit ook individueel bij een pater of pastoor zonder publiek?
gravo schreef:Ik denk dat protestantse gemeenten wel hechten aan een doopbediening in het midden van de gemeente. Dat is namelijk het Lichaam van Christus, waar wij allen door geloof en doop een lid van zijn.
gravo
Chaya schreef:Dopen is niet iets vrijblijvends he. Ik hoop dat je je daarvan bewust bent!
Haaibaai schreef:Het gaat niet om een protestantse gemeente of wat dan ook er wordt een vraag gesteld over het Heilig Sacrament van de Doop,en daar geven wij antwoordt op aan hen die de vraag stelde.
Marnix schreef:Nee, hoewel het misschien wel een keuze is. Maar het kan natuurlijk zijn dat iemand bijvoorbeeld wat mensenschuw is, bang voor grote groepen, een soort van presentatieangst heeft. Dat heb ik wel eens eerder meegemaakt, dat mensen dan zeggen: Ik wil me graag laten dopen maar alsjeblieft niet voor in de kerk dat alle mensen naar je zitten te kijken en zo. Ik ken mensen die van dat idee alleen al bang worden. En natuurlijk is het mooi als dat wel op die manier gaat want dopen is ook getuigen voor God en Zijn gemeente maar als iemand daar op voorhand al panisch van wordt en denkt: "Misschien dan maar niet want de doop zelf maakt toch niet zalig" is het wel goed om met zo iemand mee te denken over welke vorm je dan kiest. Want tja, in de Bijbel worden ook mensen met 1 iemand erbij ergens achteraf in een riviertje gedoopt bijvoorbeeld. Dus er zijn vast mogelijkheden.
Chaya schreef:Ik zei dit omdat ik nu al een aantal keren heb gezien dat iemand zich liet dopen en kort daarna zich weer van de kerk en van het geloof afkeerde.
Er zijn kerken waar je amper een voorgesprek, laat staan catechese krijgt, ze lijken blij te zijn met iedere dopeling.
Ik weet niet of vraagsteller kwetsbaar is, of in een moeilijke fase zit. We hebben geen achtergrondinformatie nl.
Het gaat erom dat we in de Bijbel lezen dat volwassen mensen pas gedoopt worden nadat zij bekeerd zijn.
En dat dit met bepaalde rituelen moet gebeuren.
Dus iemand in een achteraf riviertje onder water houden, is geen bijbelse doop.
gravo schreef:. Ok, maar kan dat dan ook in een huiskamer of toch liever in een kerk? Wordt in de RK traditie nooit in een kerkdienst gedoopt?
gravo schreef:Je bent wel een haaibaai, zeg. Ik geef gewoon antwoord op de vraag die Anoniem050 stelt. Hij wil weten of dopen in een kerk plaatsvindt of individueel. Mijn antwoord heeft te maken met de protestantse traditie waaruit ik kom. Maar is dat een probleem? En zou je dat niet kunnen verwachten op een forum als dit?
Ik vind jouw antwoord overigens niet helemaal adequaat. De vraag was of dopen in een kerk dient te gebeuren of niet.
En jij antwoordt dat het elke dag van de week kan, met getuigen. Ok, maar kan dat dan ook in een huiskamer of toch liever in een kerk? Wordt in de RK traditie nooit in een kerkdienst gedoopt? Mij is het nog niet helemaal duidelijk. Maar ja, ik ben dan ook maar protestants....
Misschien dat ik daarom wel niet de behoefte heb om mijn antwoorden in een vorm van majesteitsmeervoud te geven:
"en daar geven wij antwoord op". Wie zijn "wij" in dit verband?
gravo
hans0166 schreef:bij voorkeur in een kerk, omdat het ook net als bij protestanten de opname in de gemeenschap laat zien. Maar in noodgevallen gebeurt het thuis of ziekenhuis.( in principe kan dan iedere katholiek het sacrament toedienen)
Het is bij normale kinderdoop op de meeste plaatsen niet gebruikelijk tijdens de normale eucharistievieringen te dopen, maar op een andere tijd, doordeweeks of zondag in familiekring.Dat is mogelijk omdat sacramenten allemaal een eigen liturgie hebben, het hoeft niet samengepakt te worden ( kan wel maar dan worden beide liturgie vormen aangepast aan elkaar)
Een uitzondering is vaak de volwassendoop, die willen de meeste parochies/kerken nogal eens in de Paasnacht doen, het is eigenlijk een vast onderdeel van de Paasliturgie. In dit geval komt heel het initiatie sacrament samen ; doop -vormsel en eucharistie.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten