Marnix schreef:Welke dingen kloppen er volgens jou niet? Kan je de 3 belangrijkste noemen? Dat vind ik wat lastig uit zo'n heel artikel af te leiden. Want ik lees ook wel weer herkenbare dingen.
1- er is geen katholiek die, enigzins op de hoogte is, die zou zeggen dat er uit het bloed in een reliek uit zichzelf een heilzame werking uitgaat.
2.Jezus wordt niet door Paus en Maria vertegenwoordigt
3.Rooms Catholisisme is niet besmettelijk, je krijgt het niet van luisteren naar theologen of kloosterbezoek.
(ik heb pas nog wat in de koran gelezen... ben echt geen moslim geworden)
4. Bijbel en Schriftstudie is in de RK een zeer hoogstaande wetenschap dit itt wat het protestantisme nog altijd uitdraagt en probeert te laten geloven.
5. het is Schrift én Traditie, niet de een nog de ander alleen.
6. Katholieken zijn niet onzekerder in hun geloof dan protestanten. Het afblijven van oa vele reformatorischen bij het avondmaal ... wie is er nou onzeker?... het "misschientje" is door het protestantisme uitgevonden.
8. eigenlijk het beginpunt van het artikel... formuliergebeden en woordenschat .. Calvijn was er een groot voorstander van! ....die vrije oeverloze gebeden waren een doorn in het oog... en wat te denken van de tale kanaans .. nog onbegrijpelijker dan het romeins missaal.
(voorbeeld van een officieel gedeelte van zo'n formuliergebed in de vieringen sinds de 70 er jaren in gebruik:
Machtige God, met alle eerbied noemen wij uw naam,die Gij gegeven hebt aan wat er leeft en ademhaalt.De hemel en het land, het licht van deze dag,een ook wijzelf, God, zijn er dankzij U,die al van mensen houdt voor zij geboren zijn.Wij noemen U van harte onze God en Vader, die doet wat Gij zegt en ons in leven houdt,die naar ons zoeken blijft tot Gij ons in den vreemde vindt,omwille van uw Zoon, de eerste van ons allen.In stad en land, in mensen en machten,in levenden en doden wordt Gij vermoed en uitgesproken,tot deze aarde eens de stad van vrede is,het nieuwe Jeruzalem, waar alle leed geleden isen al ons kwaad vergeten....Heer onze God,Gij zijt heilig en goed –en zo bekend met ons dat onze namen staan geschreven in uw hand.Geen mens zult Gij vergeten dank zij Jezus Christus,de Zoon van uw genade, die Gij hebt voortgebracht en uitgezonden hebt om tranen te drogen van mensen die geslagen zijn, om het hart te helen van mensen die gebroken zijn,om brood te worden voor vandaag en de vrede zelf te zijn.Wij danken U dat Hij ons ruimte geeft en vrijheid schept.Wij danken U dat Hij de naam geworden isvoor heel ons leven ten einde toe....
is dat onduidelijk en gebrekkig.? )
Dit zijn er een paar voorbeelden van verkeerde info na gewoon even doorlezen, theologisch is er vast nog veel meer te zeggen.
Deze mevrouw etaleert haar eigen onkunde en blijkbaar haat tegen haar oude nest. Het valt me nog mee dat de Heidelberger met de vervloekte paapsche mis er niet bijgesleept wordt.