StillAwake schreef:Ik besef echt wel dat ik het financieel niet slecht heb, en dat ik niet echt op de kleintjes hoef te letten.
Maar als je in Nederland niet perse op de onderste schappen hoeft te kijken bij je boodschappen hoef je het mijns inziens daar ook niet.
Tenzij je inderdaad vlees wilt eten, aardappelen wilt kopen en met alle geweld de groenten die hier in de supermarkt liggen wilt kopen.
Wat ik er de eerste keer (2013, een maand door Noorwegen touren met een oude Volkswagen T3 camper) leerde is dat je niet van tevoren moet bedenken wat je wil eten. We wilden iets met paprika maar dat was heel duur. Dus switchten we naar een betaalbare groente. Daarna gingen we gewoon naar de supermarkt, eerst naar de groenteafdeling en bepaalden daar wat we gingen eten. Van tevoren zouden we nooit hutspot bedacht hebben maar wat smaakte dat heerlijk na 5 uur klauteren ergens langs een fjord. Alcohol namen we inderdaaad mee, paar tappen wijn en een fles whisky. Bier nam teveel ruimte in beslag dus dat dronk ik er weinig. Wel vond ik het verschil tussen “eigen merk van de supermarkt” en de grote merken erg groot, vandaar dat we vaak wat lager in de schappen keken. En dan vind ik het prima betaalbaar. Niet te vaak vlees is sowieso prima, af en toe verse vis halen, dat is daar zo lekker.
De tweede keer (2018, 3 weken hytte) vond ik het nog wat meer meevallen maar goed, we werkten beiden toen ook al een poos. En Nederland wordt ook niet goedkoper dus misschien verklaart dat wat. Toen wel wat vaker simpel uit eten geweest, dat was ook best te doen. Maar de kwaliteit is wel iets minder, een elkburger met friet en salade en zo
echt wat meer culinair uot eten gaan is vast wel duur nog.
Maar ach, zo’n mooi land, dan ben je heel snel gelukkig en tevreden. Jammer dat zo weinig Nederlanders nooit in Scandinavie komen omdat het weer ze afschrikt, omdat ze graag lange warme zomeravonden (of bloedhitte) hebben. Maar daardoor is het er wel extra rustig