moestuin vroeg 22-04-2020
Lees graag je reactie terug over de inhoud van deze dienst
Kerkdienst 19 april in de Vrijheidskerk te Katwijk aan Zee.
De dominee die er 2 jaar geleden wegging om voor een zendingsorganisatie te gaan werken leidde de dienst.
Openingslied was Psalm 150. Daarna was er een korte inleiding naar de kinderen die aan het Paasproject hadden gewerkt.
De dominee verhaalde van zijn werk nu, en haalde aan dat hij contact had gehad met een zendelingen echtpaar uit India die hun werkzaamheden in Nepal hebben.
Men zong na deze inleiding lied 434a.
Na het gebed de Schriftlezing en deze was uit: Matth 28: 16-20 .( zendingsbevel ) Kern van de preek is; Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde; Matth. 18b.
Lied 215 uit het liedboek van kerken wer gezongen voor de preek.
“Sommige mensen zeggen dat deze corona crisis een straf van God is, anderen zeggen juist van niet. Daar zijn dan discussies over. Het is echter het oordeel van God. Mensen denken te zwart/wit.
Men denkt dat God streng is en oordelend, maar God is liefde en barmhartigheid!
Het omgaan met gebeurtenissen zoals deze worden in de Aziatische wereld ander ervaren als bij westerlingen De westerlingen erkennen de gebeurtenissen minder als de Aziaten. Zij de Aziaten noemen de gebeurtenissen als ondoorgrondelijk en als een boodschap van God. De predikant gaf 2 voorbeelden van rampspoed uit het oude testament.
1- Jesaja 26 waar voor al 9b ‘..want wanneer uw gerichten op de aarde zijn…”
2- Job, Job had ondanks alles wat hij kwijtraakte door satan ontzag voor God en God erkende dat Job geen schuld had in deze.
God laat Israël en Job nooit vallen.
Het is dus een zinloze discussie of het een straf Gods is, want er staat duidelijk geschreven in de Romeinen brief; Rom. 11 -26 .“Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen………”. De mens moet zich leren verootmoedigen tov God, nederig opstellen.
Alle macht is van God. God is troostvol, liefdevol, biedt veiligheid en hoop.
Juist in deze tijd van Pasen, tijden van discussie en corona, moeten wij eraan denken dat God Zijn Zoon schonk
Wij wachten op de wederkomst, zijn er op weg naar toe. Het leven ligt Zijn handen.
Geloof, hoop en liefde moeten weer die prominente plek terug krijgen op weg naar het Koninkrijk.
Daar horen de weeën van deze en de toekomende tijd ook bij.
Einde preek,
Wat er nog volgde heb ik niet geluisterd.
Conclusie: Een prima preek 1e preek na Pasen en de boodschap van Pinksteren kun je er al in horen.
Voor mij persoonlijk had hij hier en daar wat scherper mogen zijn.
Chaya merkte op
Elburger, sommige reacties zijn het bewijs dat je de spijker op de kop slaat.
De tenen zijn lang.
Neem mijn advies ter harte: negeer negatieve katalysators, die niet inhoudelijk meediscussiëren.
De Bijbel is veel radicaler in uitspraken, (Ik zal u uit Mijn mond spuwen, en wit gepleisterde graven!)`
Ach Chaya wat men van men denkt, dat mag een ieder zelf weten. Als ik een huichelaar, zondaar en ik weet al niet meer ben, dan heb ik liever dat men dat persoonlijk tegen mij zegt, dat kan in een pv bericht.
Maar er zijn( zo lijkt het soms ) mensen die deze site bezoeken die er een genoegen inscheppen om mensen te beschadigen.
Ik laat hen. God heeft duidelijk gesteld dat de weg naar de enge poort er een is van er strijd, aanvechting en verzoeking.
Persoon zou ik niet publiekelijk hier iemand als ................... uitmaken.
Maar goed. Ik blijf en zal hen leren en zelf leren. Door schade en schande wordt men wijs, is een bekend spreekwoord.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij