wil ik niet terug naar enig punt in de geschiedenis, nog niet eens 100 jaar terug..
nou broeder Radical, 100 jaar terug had mijn ene grootvader een in ieder geval reeds 400 jaar bestaand rijk boerenbedrijf en ook mijn grootmoeder was van rijke komaf. En mijn andere grootvader kreeg net als zijn broers een vrijstaand huis, een schip en een stuk land toen hij volwassen was, van mijn overgrootvader. Daar is allemaal niks van overgebleven.
Desalniettemin zit ik hier nu warm en droog achter een voor mij volkomen wonderlijk apparaat met jullie te communiceren met o.a. een waterput op het erf welke slechts als stuk nostalgie aan vroeger tijden herinnert, sinds we eenknopsmengkranen hebben welke pas stagneren als de EMP- bom ontploft of anderszins de stroom achter de waterleiding hapert.
Maar voor de zekerheid heb ik ook nog wel een goeie vuilwaterfilter in de kelder staan.
Edoch, laat u zich niet door mij van uw heerlijke 'kingdom now' toekomstvisie afbrengen hoor, ook als straks, over niet zo lange tijd ook in ons rijke westen de (zelf)-islamisering tot een voltooiing zal komen en ook hier de grote verdrukking aan zal breken zoals elders in de halve wereld.
Maar ja, dat heb ik wel voornamelijk uit dat laatste Bijbelboek, wat nog nodig was om het Goddelijke toekomstplaatje te completeren.
Doch wordt binnen uw religie dat laatste Apocalyptische (onthullende) Bijbelboek niet 'wegvergeestelijkt' ? Daar krijgt u van onze grote reformator Calvijn ook al steun voor, zo herinner ik mij. Want waar in de Bijbel over Jeruzalem werd gesproken, moeten we dat nu zien als wereldwijd 'vergeestelijkt', wist ds. Henk Poot in 'israël aktueel' van Calvijn te vertellen. Letterlijk zou Calvijn geschreven hebben:
'Nadat nu Christus door Zijn komst in de wereld die wereld vernieuwd heeft, slaat alles wat vroeger gezegd was van die stad nu op het geestelijk Jeruzalem, dat over alle delen van de wereld verspreid is.'
En daarvoor is dan natuurkundige verdamping van de stad nodig, leerde ik 60 jaar terug al op school.
(damp kan zich immers wel wereldwijd verspreiden en de stad is nu nog gewone realiteit)
Samen met andere Maranathagelovigen erken ik echter dat de Heere ons heeft laten vertellen dat vóór de vestiging van het Vrederijk (Op.20) - waarvan ik wel 6x lees dat het 1000 jaar zal duren en dan vervangen wordt door het eeuwige Vrederijk op de nieuwe aarde - er een grote afrekening met een Godevijandige wereld zal plaats hebben. Uit die grote verdrukking zullen nog zoveel zielen van de kop afgehakte christenen in de hemel aankomen, dat die niet eens te tellen zullen zijn, zegt mijn Bijbel (Op.6 en 7:9 e.v.)
Maar dat idee hè, van een duivel die straks eerst gebonden opgesloten zal zitten en later zelfs in het vuur geworpen zal worden, van weer leeftijden van mensen als van bomen in het Vrederijk en later eeuwig!, en zelfs heel het in het vuur geworpen worden van de dood en het dodenrijk, Hades, ja, dáár word ik nu al zó blij van !! U niet?
Vergun mij dan tot slot nog een geloofs- en toekomstverwachting van christenen voor Israël onderschrijvend aan te mogen halen:
1- wij geloven dat Israël door God is geschapen en verkoren om de volken te zegenen.
2- wij geloven dat het Gods opdracht aan de kerk en de volken is om Israël te zegenen.
3- wij geloven dat de kerk niet in de plaats van Israël is gekomen.
Door het geloof in Jezus Christus zijn ook wij kinderen van Abraham geworden, de vader van alle gelovigen.
4- wij geloven dat al de verbonden vanaf Abraham gesloten zijn met Israël.
5- wij geloven dat er een geheimenis van een gedeeltelijke verharding van Israël is omwille van ons, maar dat er bij de kerk ook blindheid is voor Israël en dat er een sluier over de volken ligt.
6- wij geloven dat de Heere trouw zal blijven aan al de verbonden die Hij met Israël gesloten heeft, maar ook aan al de beloften die Hij aan de gemeente van Christus heeft gegeven.
7- wij geloven dat de christenheid schuld moet belijden voor alle daden van antisemitisme in het verleden begaan, oprecht berouw moet tonen in daden van liefde en solidariteit met Israël en het Joodse volk, en zich moet bekeren van haar vervangings- en vervullingstheologie.
8- wij geloven dat het herstel van het Joodse volk in het Beloofde Land Israël het begin is van de uiteindelijke verlossing.
9- wij geloven dat de stad Jeruzalem de plaats is waar de Heere Zijn heilige Naam weer zal doen wonen.
10- wij geloven dat op een dag de Messias zal komen om Zijn wereldwijde Koninkrijk op te richten. Dan zal de lichamelijke opstanding van de gestorven rechtvaardigen plaatsvinden (plaats gevonden hebben i.v.m. de Bruiloft van Het Lam. ben) en zullen zij met Christus regeren in Zijn Koninkrijk op aarde. Daarom (o.a.) bidden wij om de vrede van Jeruzalem (psalm 122).
11- wij geloven dat de Mensenzoon wanneer het Koninkrijk komt, zal zitten op Zijn troon om te oordelen over de goddeloze volken en hen zal vragen hoe zij Israël en het Joodse volk behandeld hebben.
12- wij geloven dat de vernieuwing van alle dingen uiteindelijk en definitief zal plaatsvinden. De schepping zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf, om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God. En God zal zijn alles in allen.'