Dorpeling schreef:Dan gaan we het gewoon ook nog ff over deze tekst hebben. Met het Licht, wordt het Woord, God Zelf bedoeld. Met de 'duisternis' volgens de kanttekeningen: het verstand des mensen is door den val en de zonde verduisterd. En het 'niet begrepen' : de verdorven mensen hebben dat licht, hetwelk in hen overgebleven was, niet gebruikt om den Zoon Gods, den auteur van dit licht, recht te kennen, dienen en eren.
Of mag ik misschien ook de kanttekeningen niet kopieren en plakken?
Als dit soort dingen er in staan dan is het inderdaad niet iets waardevermeederends.
De duisternis slaat echt niet op het verduisterde verstand van de gevallen mens, maar op het koninkrijk van de duisternis en die heeft geen macht over Jezus kunnen krijgen (zoals ook Jahan als zei)
En zelfs kinderen die nog heel weinig van de Bijbel weten die zeggen al dat het Licht waarover gesproken wordt Jezus Zelf is.
Dorpeling schreef: De Dordste leerregels zijn geheel gegrond op de Bijbel, dus ik zie niet in waarom ik deze niet zou kunnen overnemen. Ze zijn daarnaast heel duidelijk verwoord en vertalen mijn geloof. Maar om je een plezier te doen, ik denk dat ik de Bijbel wel een beetje ken en om het te onderbouwen de volgende teksten gevonden waaruit m.i blijkt dat het niet noodzakelijk is dat we alles begrijpen en kunnen beredeneren om te kunnen geloven. Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet, toch? De Heere is ondoorgrondelijk, en dat kunnen we gewoon laten staan.
God is helemaal niet ondoorgrondelijk hoor, God is super open tegen Zijn kinderen.
Dorpeling schreef: Job 5: Die grote dingen doet, die men niet doorzoeken kan, wonderen die men niet tellen kan
Job 36: Zie, God is groot en wij begrijpen het niet
Job 37: De Almachtige, Dien kunnen wij niet uitvinden
Psalm 145: De Heere is groot en zeer te prijzen, Zijn grootheid is ondoorgrondelijk
Jesaja 55: Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de Heere
Dit is dus gewoon knip en plakwerk, geheel uit zijn verband gerukt, helaas.
Job 5: Die grote dingen doet, die men niet doorzoeken kan, wonderen die men niet tellen kan (zegt Elifaz)
Job 36: Zie, God is groot en wij begrijpen het niet (zegt Elihu, die er zelf dus niks van snapt, maar is niet wat God over Zichzelf zegt)
Job 37: De Almachtige, Dien kunnen wij niet uitvinden (zegt Elihu, die het zelf maar niet uit kan vinden hoe alles nu zit, maar zegt nikss over wat God hierover van Zichzelf zegt). Wanneer het gaat over het boek Job dan moeten we ons tevens wel realiseren dat deze zich afspeelde in de tijd voor de zondvloed dus het inzicht van de mensen was toen heel anders dan na de zondvloed.
Psalm 145: De Heere is groot en zeer te prijzen, Zijn grootheid is ondoorgrondelijk
Ja Hij is groot en zeer te prijzen maar voor ons veel duidelijker omdat wij leven na het kruis en na de uitstorting van de Heilige Geest.
Voor de psalmist was het zuchten en kijken in veel raadselen maar door Jezus is de grootheid van God voor ons duidelijk gemaakt voor eens en altijd.
Jesaja 55: Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de Heere.
In vers 7 dat is het vers er voor wordt er gesproken over de goddeloze die zijn weg moet verlaten en de ongerchtige man zijn gedachten moet verlaten en zich moet bekeren. Dat zijn de mensen die hun denken dus niet in overeenstemming is met de gedachten van God.
Maar de gelovigen, die hebben het denken van Christus (1 Cor. 2:16)
Dorpeling schreef: Als je een evangelie wilt hebben waarin alleen Gods liefde staat, en waarin staan dat alle mensen uitverkoren zijn, houdt je een dun Bijbeltje over met alleen datgene wat je graag zou willen horen. Persoonlijk word ik liever eerlijk behandeld, in mijn Bijbel staat van zegen en vloek, hemel en hel, leven en dood.
Zo goed staat het er echt niet met ons voor. Het zullen doden zijn die de stem van God horen, en die zullen leven.
Ook hiermee ben je wel weer heel erg kort door de bocht, omdat jij dit dus niet wilt horen dat iedereen uitverkoren is.
Als iedereen uitverkoren zou zijn dan is het voor jou gelijk niet meer bijzonder denk ik.
De aan jou betoonde genade is groter en groter voor jou des te meer mensen er verloren blijven liggen en daarom wil je dat graag zien.
Maar God wil juist niet dan er ook maar 1 verloren gaat. Dat is gewoon 100 % Bijbel.
Die mogelijkheid om behouden te worden die is er dus door die uitverkiezing voor ieder mens, maar natuurlijk wel onder Gods voorwaarden zoals ik al aangaf. Met de wedergeboren mensen staat het er prima mee voor hoor. Die zijn over het algemeen heel blij als ze weten dat Jezus zo veel genade heeft betoond dat een ieder bij Hem mag en kan komen. Daarbij is geen onzekerheid of het ook voor een ander is, nee dat is een zekerheid voor hen omdat ze God als Vader kennen en dus weten wat Zijn wil is.