Coby6 citeert:
Maar die losse tekst staat ook in 2 Petrus.
Let op: dit is voor degene die deze tekst lezen eerder een memorandum. Deze zaken, het citeren van een tekst is heel gebruikelijk onder het Huis van Israël. Petrus heeft begrepen wat er staat in Jesaja 53. Hij was een ooggetuige van de vervulling van die tekst en dat geeft hij ter bemoediging door aan zijn volksgenoten.
Wat is de les daarin voor ons? Als eerste het verblijden dat wat profetisch voorzegd was letterlijk is uitgekomen. Een ander deel wacht nog: de totale vernieuwing die nog moet plaats vinden. Die boodschap welke via het Huis van Israël is gekomen zal voor de gehele mensheid zijn. Naar die dag mogen wij met verlangen uitzien.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik lees in wat reacties dat het gaat over genezing en de sterke verwachting die daarin naar voren komt. Ook dat is voorzegd door de profeet Jesaja dat dit zal gebeuren. Er waren heel veel zieken lijkt het die genezen werden. Het merendeel van die genezingen vonden plaats op de Sjabbat en dat was een doorn in het oog van de leiders van Israël. Dat hoorde volgens hun niet, want genezen valt onder de categorie ''arbeid". Van hun kant kwam altijd een stevige aanval op Yeshua. Yeshua daarentegen behandelde hen altijd hoffelijk ondanks hun felle reactie. Hij stelde hun gedrag én de uitleg van de Schriften aan de kaak. Zij dachten dat zij het bij het juiste eind hadden en leerden uiteindelijk inzien dat hun interpretatie van de Schriften niet koosjer waren.
Laten we vooral zeer scherp lezen van wat er staat in de profetie: de blinden worden ziende, de doven horende, de kreupele zal lopen en de stomme zal spreken. Wat er beslist niet staat is dat allen dat zal overkomen. Hiermee schept de Messias ruimte om te doen genezen wie Hij wil. Hoe vaak klinken de woorden van Yeshua: wat wilt u dat Ik doe? Ook de man die 38 jaar lang ziek was viel in die categorie, want ook hij moest om genezing vragen.
De categorie twijfelaars en en geveinsden was daar ook. Zij wilden wel eens het spektakel van een genezing zien gebeuren voor hun ogen. Zelfs Simon de tovenaar bied aan de apostelen een som geld om ook die krachten te ontvangen die de apostelen rechtstreeks van Yeshua hebben ontvangen. Dan moeten wij ook zeer goed letten op de woorden van Jacobus aangaande de ziekenzalving. Jacobus was van mening dat Yeshua zeer spoedig terug zou keren naar deze aarde. Als hij had geweten dat het zoveel eeuwen langer zou duren had hij ongetwijfeld daar een toelichting op gegeven. Zij allen leefden bij de dag en in de verwachting van de terugkeer. En wij? Hoe staan wij er voor? Leven wij ook in die verwachting of is dat overgegaan naar een zekere lijdzaamheid van: "het zal wel eens gebeuren"? Kijk dan breken de vragen los aangaande genezingsverwachtingen.
Natuurlijk sluit ik wonderen niet uit, maar ik ben wel zo nuchter genoeg dat ook ik heel goed besef dat vele kreupele, doven, blinden ten tijde van Yeshua in hun status behielden. Hebben wij wel recht, of anders gezegd: kunnen wij genezing claimen zoals dat was in de eerste eeuw van de gangbare jaartelling? Ik moet leren om door mijn Joodse bril te kijken naar de uitwerking van de striemen. Zij bieden genezing aan mijn volksgenoten. De les voor mij persoonlijk is om een getuige te zijn van die wonderbare genezing die heilzaam is voor de ziel van de mens. Dan deert het mij niet meer of mijn lichamelijke krachten afnemen bij het ouder worden. Ook ik klamp mij vast aan de woorden die de profeet Jesaja uitspreekt: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Als het meest belangrijkste Jesaja 53 in vervulling is gegaan zal ook het volgende punctueel uitkomen.