Tussen antinomianisme en wetticisme

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2018 22:15

Johan100 schreef:Ps; waarom die regel met een streep erdoorheen?!


Kun je mij en de andere forumgenoten uitleggen wat je verstaat onder vrijgezet zijn in Christus?


Vrijgezet in Christus is voor mij dat ik mag weten in en uit geloof dat al mijn vele zonden en verkeerde dingen van mij persoonlijk in Zijn Bloed voor altijd vergeven zijn en ik vooruit kan en mag kijken enkel door en in het Licht van de Heer Jezus Christus.
achteruit kijken heeft geen zin meer, hoeft niet meer want al het oude is weggedaan en met Christus mag ik vooruit kijken en wacht mij in Hem alleen een Hoopvolle Toekomst die nooit zal eindigen en Eeuwig duren zal.
Zolang mijn leven hier nog aarde is zal ik nog altijd struikelen en vallen in zonde en schuld, maar in geloof en ziende op Jezus zal Hij mij nooit laten vallen en mag ik altijd bij Hem weer terugkomen en alles eerlijk vertellen aan Hem en Hij zal uiteindelijk alles goed maken in Eeuwigheid daar waar geen tranen en pijn en zonden zijn maar uiteindelijk alles volmaakt zal zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Johan100 » 02 nov 2018 18:00

Veendam schreef:Dus als ik aanhaal uit Gods Woord wie je kunt zijn IN CHRISTUS en al ZIJN Genadegaven voor de gelovigen opnoem noem je dat pochen ? En daar walgt jouw ziel van ?

Je moet de zaken niet anders voorstellen dan ze zijn. Je schrijft keer op keer dat je nooit meer geen zonde doet en geen zonde hebt. Dat is een onSchriftuurlijke bevinding, waar al verschillende keren op gewezen is en weerlegd uit het Woord, het is een gevoel van jou die niet gebaseerd is op Gods Woord. De Heilige Geest kun je dat dus nooit leren. Hersenschimmen zijn het. Waanideeën durf ik ze ook nog wel te noemen.
Te pochen dat je perfect bent en je dus eigenlijk niks verkeerd kunt doen, dat je keer op keer tegen het Woord ingaat, je keer op keer onBijbelse leringen verspreidt, daar heeft mijn ziel een hekel aan.
Daar doelde ik toen op. Noem dat gerust onvriendelijk, maar de Waarheid is mij liever dan dat ik jouw hersenspinsels ook maar een millimeter volg.
Ik vraag me af hoe je er eigenlijk aan gekomen bent, het 'in Christus zijn'. Is dat in een weg van recht gegaan? (God eiste gerechtigheid in jouw leven toen je ontdekte dat je zondaar bent?) en ben je toen bij Christus uitgekomen als een bankroete die niks heeft om te betalen, nog geen penninkske?
Als je dan gerechtvaardigd wordt wil je vervolgens heilig voor God leven, maar je komt er ook achter dat je een twee-mens bent. Dat nieuwe deel kan niet zondigen, want is uit God geboren, maar je zondige vlees leg je pas af als je je laatste adem uitblaast. Daarom vraag ik me af of je wedergeboren bent, want een wedergeboren mens heeft een nieuw beginsel die staat tegenover het vlees. Het vlees begeert tegen de Geest en de Geest tegen het vlees en die twee staan tegenover elkaar. Een onwedergeboren mens heeft deze inwendige strijd niet. En ik zeg niet dat alle strijd per definitie voortkomt uit een nieuw beginsel. En ik wil je ook echt niet langs een meetlat leggen perse, maar op basis van wat jij schrijft reageer ik met het Woord. Maar ik blijf dat niet keer op keer uitleggen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor naamloos » 02 nov 2018 18:44

Johan100 schreef:Je moet de zaken niet anders voorstellen dan ze zijn. Je schrijft keer op keer dat je nooit meer geen zonde doet en geen zonde hebt. Dat is een onSchriftuurlijke bevinding, waar al verschillende keren op gewezen is en weerlegd uit het Woord, het is een gevoel van jou die niet gebaseerd is op Gods Woord. De Heilige Geest kun je dat dus nooit leren. Hersenschimmen zijn het. Waanideeën durf ik ze ook nog wel te noemen.
Te pochen dat je perfect bent en je dus eigenlijk niks verkeerd kunt doen, dat je keer op keer tegen het Woord ingaat, daar walgt mijn ziel van.
Daar doelde ik toen op. Noem dat gerust onvriendelijk, maar de Waarheid is mij liever dan dat ik jouw hersenspinsels ook maar een millimeter volg.
1. Ik heb uit de Schrift een onSchriftuurlijke tekst gevonden: En zij waren beiden rechtvaardig voor God, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren, onberispelijk.
2. Dit is ook uit de Schrift: Wat uit God geboren is dat zondigt niet.
De identiteit van elke gelovige ligt in Hem. Die identiteit is de nieuwe mens, en die nieuwe mens zondigt niet.
3. Gelovige mensen zitten nog steeds opgezadeld met de oude mens, en die zondigt nog wel.
4. Die oude mens, die verre van perfect is, moet je afleggen en negeren want die is niet wie jij (gelovige in Christus) bent.
5. Dus wie spreekt overeenkomstig zijn identiteit in Christus, die is inderdaad perfect omdat Hij perfect is.
6. Wie realistisch en praktisch spreekt, vanuit de mens, die erkent volmondig dat ie niet perfect is.
7. Elke gelovige die zich in Christus niet perfect vindt, heeft niet genoeg aan Hem.
8. Ik geef het woord nu aan @Veendam .... :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Veendam » 02 nov 2018 18:57

Johan100 schreef:Je moet de zaken niet anders voorstellen dan ze zijn. Je schrijft keer op keer dat je nooit meer geen zonde doet en geen zonde hebt. Dat is een onSchriftuurlijke bevinding, waar al verschillende keren op gewezen is en weerlegd uit het Woord, het is een gevoel van jou die niet gebaseerd is op Gods Woord. De Heilige Geest kun je dat dus nooit leren. Hersenschimmen zijn het. Waanideeën durf ik ze ook nog wel te noemen.
Te pochen dat je perfect bent en je dus eigenlijk niks verkeerd kunt doen, dat je keer op keer tegen het Woord ingaat, je keer op keer onBijbelse leringen verspreidt, daar heeft mijn ziel een hekel aan.
Daar doelde ik toen op. Noem dat gerust onvriendelijk, maar de Waarheid is mij liever dan dat ik jouw hersenspinsels ook maar een millimeter volg.
Ik vraag me af hoe je er eigenlijk aan gekomen bent, het 'in Christus zijn'. Is dat in een weg van recht gegaan? (God eiste gerechtigheid in jouw leven toen je ontdekte dat je zondaar bent?) en ben je toen bij Christus uitgekomen als een bankroete die niks heeft om te betalen, nog geen penninkske?
Als je dan gerechtvaardigd wordt wil je vervolgens heilig voor God leven, maar je komt er ook achter dat je een twee-mens bent. Dat nieuwe deel kan niet zondigen, want is uit God geboren, maar je zondige vlees leg je pas af als je je laatste adem uitblaast. Daarom vraag ik me af of je wedergeboren bent, want een wedergeboren mens heeft een nieuw beginsel die staat tegenover het vlees. Het vlees begeert tegen de Geest en de Geest tegen het vlees en die twee staan tegenover elkaar. Een onwedergeboren mens heeft deze inwendige strijd niet. En ik zeg niet dat alle strijd per definitie voortkomt uit een nieuw beginsel. En ik wil je ook echt niet langs een meetlat leggen perse, maar op basis van wat jij schrijft reageer ik met het Woord. Maar ik blijf dat niet keer op keer uitleggen.


Er zijn verschillende zaken die jij consequent bekijkt vanuit de oude mens, namelijk dat je zondqaar bent en altijd zult blijven.
Of mijn tot geloof komen en daardoor het IN CHRISTUS gekomen zijn in een weg van echt gegaan is dat is een terminologie die de Bijbel niet gebruikt.
Ook is het absoluut geen noodzaak om tot geloof te komen dat je zou moeten ontdekken dat je een zondaar bent en dat je al je zonden maar door en door aan gaat halen en overdenkt. Jezus roept: KOM !!
En wie komt zal geenszins uitgeworpen worden zegt de Bijbel.
Dat je als je Gods kracht en liefde hebt leren kennen door de Heilige Geest geleid wordt en Hij je wijst op wat je aan mag passen om meer te gaan lijken op Jezus is wat heel anders,, dat is een logisch gevolg van het tot nieuw leven gekomen zijn.
Je moet niet je zonde kennen meer en meer en dieper en dieper, maar je moet Jezus meer leren kennen steeds dieper en dieper en zo zie je steeds meer van Gods Grootheid. En als je Gods grootheid ziet en Zijn liefde voor jou dan is het eigenlijk een logisch gevolg dat je dus de zonde haat en die dus dan ook gewoon niet doet. Wanneer iemand maar steeds weer zonde blijft doen en het "ik arme zondaar, ik kan niet anders dan zondigen" uitroept die gebruikt dat als excuus om gewoon door te blijven zondigen. Er is dan volgens die mens dus een legitieme reden en oorzaak voor het zondigen. Zelf vraag ik mij dan wel eens af of die persoon (in het algemeen, dus niet met vingerwijzing) Jezus wel waarlijk lief heeft.

De mens IS GEEST, zoals ook God Geest is.
Die GEEST die HEEFT een ziel en dat is samen geplaatst in EEN LICHAAM.
Door te zeggen dat je je zondige vlees pas af legt als je je laatste adem uitblaast klopt dus ook niet.
Alles heeft te maken met je denken, en daarom zegt Paulus dat we vernieuwd moeten worden in ons denken.
Dat is een proces dat voor de ene sneller verloopt dan bij de ander. Dat is niet omdat iemand daar meer tijd voor nodig heeft dan een ander, maar dat heeft te maken met inspanning die je daarvoor doet. Dagelijks je denken onder een vergrootglas leggen en kijken of het in lijn is met wat God zegt en dan uitspreken wat God zegt.
Wanneer ik zou komen te overlijden dan leg ik dus niet het zondige vlees af want het lichaam zelf is niet zondig.
De zonde ontstaat in je denken vanuit de VLESELIJKE verlangens van je ziel. Niet vanuit je vlees van je lichaam dus.

Dat er nog steeds geen perfectie bij je ziel is op dezelfde wijze als je levendgemaakte geest wanneer iemand tot geloof komt dat klopt, maar je moet er zelf aan werken om je denken te vernieuwen en in lijn te brengen met Gods Woord.
Ho ho, dat zijn eigen werken zal je dan misschien zeggen, en mijn antwoord is dan JA DAT KLOPT !!!
Maar alles is uit genade en niet door werken ?
Nou dat zit niet helemaal zo op die manier.

Je komt het Koninkrijk van God binnen zonder toedoen van jouw werken, want Hij heeft alles volbracht en jij niet.
Maar dat Evangelie moet je dan wel accepteren, en Gods Woord noemt dat gewoon AANNEMEN.
Ben je eenmaal binnengekomen in het Koninkrijk van God dan zijn het echt wel de werken die genoemd worden in Gods Woord en God vraagt van je om die gewoon te doen. Dat is heel normaal en geen raar iets.

Maar nu komen we bij het laatste punt: De meetlat.
Jij hebt je eigen meetlat en je meet iedereen naar jouw maatstaven.
Gelukkig is God Zelf niet afhankelijk van jouw meetlat, want Zijn meetlat is zo ruim en dat blijkt wel uit het feit dat Jezus alle ziekte van iedereen op Zich heeft genomen en daardoor is dat tot onze genezing verworden. Daarom nam Jezus de zonde van ALLE MENSEN op Zich en droeg die allen weg zodat niemand meer onder het juk en de slavernij van de zonde hoeft te leven.

Maar ja, sommige mensen willen dat wel en willen van Gods Genade en Liefde niets weten.
Dat is dan HUN KEUS.

Zo is het ook de keus van sommige mensen, om niet vrij te zijn van alle kerkelijke regeltjes die door mensen zijn bedacht, die zich laten leiden door de Heilige Geest in alles wat ze doen en laten. Klaarblijkelijk heb jij daar nog nooit voor gekozen, omdat jij er voor kiest alleen de Bijbelteksten te lezen op een manier dat je nog steeds een arme zondaar bent en dus nooit in je leven daarom ook je lichaam aan te bieden aan God als een welriekend offer, want dat is zoals deBijbel zegt het minste wat je zou kunnen doen, namelijk de REDELIJKE eredienst.
Zoals jij schrijft dan zeg je eigenlijk dan je geen zoon geworden bent van de levende God, dat je niet Heilig bent en dat jij je denken niet hebt vernieuwd. Dan zeg je eigenlijk dat Jezus niet in staat is geweest om het juk der zonde te breken en dan geef jij de duivel meer macht over je leven dan de duivel daadwerkelijk heeft. De duivel heeft in en over mijn leven dus geen enkel recht, omdat de Hemelse rechtbank aan de duivel al de rechten heeft ontnomen en hem ontwapend heeft en openlijk ten toon gesteld en ZO, (OP DEZE MANIER DUS) over hem heeft gezegevierd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Veendam » 02 nov 2018 18:58

naamloos schreef:1. Ik heb uit de Schrift een onSchriftuurlijke tekst gevonden: En zij waren beiden rechtvaardig voor God, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren, onberispelijk.
2. Dit is ook uit de Schrift: Wat uit God geboren is dat zondigt niet.
De identiteit van elke gelovige ligt in Hem. Die identiteit is de nieuwe mens, en die nieuwe mens zondigt niet.
3. Gelovige mensen zitten nog steeds opgezadeld met de oude mens, en die zondigt nog wel.
4. Die oude mens, die verre van perfect is, moet je afleggen en negeren want die is niet wie jij (gelovige in Christus) bent.
5. Dus wie spreekt overeenkomstig zijn identiteit in Christus, die is inderdaad perfect omdat Hij perfect is.
6. Wie realistisch en praktisch spreekt, vanuit de mens, die erkent volmondig dat ie niet perfect is.
7. Elke gelovige die zich in Christus niet perfect vindt, heeft niet genoeg aan Hem.
8. Ik geef het woord nu aan @Veendam .... :D


Waarvoor dank :D


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten