Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 20 okt 2018 17:46

.
Marnix schreef:Hij zegt dan niet tegen gelovigen: Jullie zijn van nature ongelovigen en willen niet geloven. Dat ze dat ooit geweest zijn klopt, maar dat is veranderd. Het heeft weinig zin om mensen die van nature ongelovig waren maar tot geloof zijn gekomen, vervolgens te willen overtuigen van het slecht dat ze ongelovig zijn en niet willen geloven.

Marnix, ik zeg niet dat de Heere Jezus zegt dat ze niet willen geloven. Willen heeft er helemaal niets mee te maken. Jezus verkondigde het Evangelie en daardoor kwamen mensen tot geloof.

Stel, ik kom iemand tegen die nog nooit het Evangelie heeft gehoord en ik vertel hem of haar (in dit voorbeeld een vrouw) dat zij een zondaar is en dat ze haar eigen zondige verlangens navolgt. Ik zeg haar dat zij ongelovig en daarom verloren en veroordeeld is, zoals elke afstammeling van Adam dat is. God heeft Zijn Zoon gezonden, opdat wie in Hem gelooft eeuwig leven heeft. Nu werkt God bij diegene in het hart en Hij overtuigt haar van de waarheid van Zijn Woord. Dan ziet ze dus dat ze inderdaad een zondaar is, haar eigen verlangens navolgt en dat ze verloren, ongelovig en veroordeeld is. Dan ziet ze in dat ze verlossing nodig heeft, of liever gezegd, de Verlosser Die God heeft gegeven. Ze komt bij de Heere Jezus, omdat ze het van de Vader gehoord en geleerd heeft en ze vraagt aan Hem levend water.

Het geloof van die vrouw of die vrouw als gelovige maakt de woorden van de Heere Jezus niet onwaar of ongeldig. Dat ze vrijgesproken is doet aan de waarheid en de feiten niet af. Het is dus niet zo, dat wat Jezus zegt alleen voor ongelovigen geldt. Het geldt voor iedereen.

Marnix schreef:Het heeft weinig zin om mensen die van nature ongelovig waren maar tot geloof zijn gekomen, vervolgens te willen overtuigen van het slecht dat ze ongelovig zijn en niet willen geloven.


Hoe kom je nu steeds bij 'willen geloven'? Heel simpel: men gelooft of men gelooft niet. Er bestaat geen willen geloven, als in: ik wil geloven. Als men uitspreekt te willen geloven, dan bevestigt men daarmee het eigen ongeloof. Wat in dat geval in elk geval de waarheid is (het ongeloof).

Geloof in God en Zijn Zoon betekent niet dat men van nature niet ongelovig, zondig, verloren en veroordeeld is. Het geloof bevestigt en belijdt die zaken immers, of het nu is is of was is:

"En meteen riep de vader van het kind onder tranen: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp." (Markus 9:24)

"En de zoon zei tegen hem: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover u. Ik ben niet meer waard uw zoon genoemd te worden." (Lukas 15:21)

"En een van de misdadigers die daar hingen, lasterde Hem en zei: Als U de Christus bent, verlos dan Uzelf en ons. Maar de andere antwoordde en bestrafte hem: Vreest zelfs u God niet, nu u hetzelfde vonnis ondergaat? En wij toch rechtvaardig, want wij ontvangen straf overeenkomstig wat wij gedaan hebben, maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. En hij zei tegen Jezus: Heere, denk aan mij, als U in Uw Koninkrijk gekomen bent. En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn." (Lukas 23:39-43)

"Heren, wat moet ik doen om zalig te worden?" (Handelingen 16:30b)

Ook een gelovige handelt vaak genoeg in ongeloof. Ook een gelovige zondigt. Ook een gelovige bidt om behoud, omdat hij beseft dat hij God in alles en voor alles nodig heeft. Helemaal voor geloof en ook voor kracht, hulp, wijsheid, kennis, onderscheidingsvermogen, etc. Leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons...

.
.

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 20 okt 2018 18:03

Een interview op de nieuwspagina wat wel raakvlak heeft met dit topic; http://www.refoweb.nl/nieuws/1573/bijbe ... esprengen/

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 okt 2018 21:13

Yoshi schreef:Een interview op de nieuwspagina wat wel raakvlak heeft met dit topic; http://www.refoweb.nl/nieuws/1573/bijbe ... esprengen/



Nou dat onderwerp heeft wat mij betreft niks te maken met de wedergeboorte.
Zelfs de besneden Nicidemus, zeg maar de professor van de theologische Universiteit moest wederomgeboren worden, omdat hij het niet was op grond van zijn daden of functie of afstamming van Abraham.

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 20 okt 2018 21:41

Veendam schreef:Nou dat onderwerp heeft wat mij betreft niks te maken met de wedergeboorte.
Zelfs de besneden Nicidemus, zeg maar de professor van de theologische Universiteit moest wederomgeboren worden, omdat hij het niet was op grond van zijn daden of functie of afstamming van Abraham.

Spijtig dat je het niet ziet. In het interview komt namelijk ook het overdopen langs. Iets wat hier veelvuldig besproken is in het kader van wedergeboorte.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 okt 2018 22:09

Yoshi schreef:Spijtig dat je het niet ziet. In het interview komt namelijk ook het overdopen langs. Iets wat hier veelvuldig besproken is in het kader van wedergeboorte.


Wat mij betreft is het koppelen van de wedergeboorte aan de doop de grote fout die binnen de traditionele kerken gemaakt is.
De kinderdoop heeft dan ook helemaal niks te maken met de wedergeboorte.
Ze worden niet gedoopt OMDAT ze wedergeboren zijn, ze worden ook niet gedoopt omdat we zouden moeten veronderstellen dat ze wederomgeboren zjn (eventueel tot het tegendeel bewezen is).

Het enigste wat de doop met de wedergeboorte te maken heeft Bijbels gezien is dat een ieder die wederomgeboren is, gedoopt moet zijn.
Door de doop te verbinden aan de wedergeboorte of andersom dan denk ik dat we afdwalen naar het onderwerp doop en niet bij de wedergeboorte als topiconderwerp zouden gaan blijven.

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 20 okt 2018 22:54

Dat mag je gerust vinden. Hierin ben je een eenling.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 21 okt 2018 08:33

Yoshi schreef:Dat mag je gerust vinden. Hierin ben je een eenling.


Nou dat is dus niet waar.
De veronderstelde wedergeboorte was de reden van de scheuring in 1944.
Gereformeerden en hervormden dopen op grond van het verbond en niet op grond van de wedergeboorte of de veronderstelling dat de baby wedergeboren zou zijn.

En alle gereformeerden en hervormden die nog enigszins serieus zijn en alle baptisten en evangelischen zijn samen van mening dat ieder mens die wedergeboren is ook gedoopt behoort te zijn.
Een eenling ben ik hierin dus absoluut niet.

Maar kan je mij dan eens uitleggen wat de doop met de wedergeboorte te maken heeft, in plaats van alleen te zeggen dat ik een eenling ben ??

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Julian Brasser » 21 okt 2018 10:35

Op inhoudsniveau: je bent hierin een eenling.
Op emotioneel niveau: Ik ga je eens flink te kakken zetten.

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2018 12:50

Veendam schreef:Nou dat is dus niet waar.

Goed, een van een vrijwel te verwaarlozen minderheidsgroepering.
Maar kan je mij dan eens uitleggen wat de doop met de wedergeboorte te maken heeft, in plaats van alleen te zeggen dat ik een eenling ben ??

Dat kan, maar ik weet vrijwel zeker dat je dat al prima weet. Ik bespaar mijzelf dus even de moeite.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 21 okt 2018 16:11

Yoshi schreef:Goed, een van een vrijwel te verwaarlozen minderheidsgroepering.

Dat kan, maar ik weet vrijwel zeker dat je dat al prima weet. Ik bespaar mijzelf dus even de moeite.


Dus je komt met een link naar een artikel en dan moet de rest maar uitzoeken waarvoor dat er bij gezet is door jou, omdat je inhoudelijk er niks over gaat zeggen.

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2018 16:17

Veendam schreef:Dus je komt met een link naar een artikel en dan moet de rest maar uitzoeken waarvoor dat er bij gezet is door jou, omdat je inhoudelijk er niks over gaat zeggen.

Juustem.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 24 okt 2018 11:29

Yoshi schreef:Dat mag je gerust vinden. Hierin ben je een eenling.

Dus jij gelooft dat wedergeboorte plaatsvindt door toedoen van een paar druppels water welke door een man met een jurk aan worden gedeponeerd op het hoofdje van een baby.

Wat een hoogmoed en ook lekker makkelijk! En ook vette pech voor al die baby's die dit voorrecht niet hebben genoten.

Hoewel... Paus Benedictus XVI heeft in 2007 de limbus voor ongedoopte overleden kinderen afgeschaft. Goede zet van hem want zoiets als een hel voor baby's is natuurlijk niet goed te verdedigen na alles wat priesters kleine kinderen hebben aangedaan...
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2018 16:03

Origenes schreef:Dus jij gelooft dat wedergeboorte plaatsvindt door toedoen van een paar druppels water welke door een man met een jurk aan worden gedeponeerd op het hoofdje van een baby.

Uiteraard. Of de man een man is en wat voor kleding hij/zij aanheeft maakt me dan weer weinig uit.
Zolang de doopformulie in naam van de drie-enige God geschied vind de wedergeboorte plaats.
Wat een hoogmoed en ook lekker makkelijk! En ook vette pech voor al die baby's die dit voorrecht niet hebben genoten.

Het is idd mooi overzichtelijk. God werkt door Zijn sacramenten. Hij is er overigens niet door gebonden en kan dus naar hartenlust uitzonderingen maken.
Hoewel... Paus Benedictus XVI heeft in 2007 de limbus voor ongedoopte overleden kinderen afgeschaft. Goede zet van hem want zoiets als een hel voor baby's is natuurlijk niet goed te verdedigen na alles wat priesters kleine kinderen hebben aangedaan...

Hier komt een beetje onwetendheid om de hoek.
A) Paus Benedictus XVI heeft niets afgeschaft.
B) Het voorgeborchte is een stukje theologie, geen dogmatische leerstelling en dus geheel optioneel, ook voordat de vorige paus uitsprak er zelf niets in te zien.
C) De voorgeborchte theologie gaat om meer dan enkel ongedoopte baby's.
D) Het voorgeborchte is geen hel. "Zij genieten daar – volgens de gangbare opvatting van het voorgeborchte – de volledige en opperste natuurlijke gelukzaligheid, maar zonder de directe aanschouwing van God zoals de hemelingen. Zij worden bovendien niet gekweld door de eeuwige hellestraffen, daar zij geen persoonlijke zonden (misdaden) bedreven hebben."
E) Misbruik vindt overal en in alle kringen plaats, dus ook in de katholieke Kerk en ook bij priesters en broeders/zusters. Onderzoeken wijzen overigens uit dat het veelal om geslachtsrijpe slachtoffers ging. Dat zijn dus geen baby's.
F) Kinderen die opgevangen werden in katholieke internaten, verzorgingstehuizen enzovoort waren veelal katholiek en indien dat nog niet het geval was werden ze gedoopt.

Het was me een waar genoegen om je domme gezwets te beantwoorden. Ik hoop dat je er wat van geleerd hebt. Mocht je verder nog vragen hebben over de katholieke Kerk, kindermisbruik of het voorgeborchte open er dan gerust een topic over. Hier is het offtopic lijkt mij.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 okt 2018 17:18

Yoshi schreef:Uiteraard. Of de man een man is en wat voor kleding hij/zij aanheeft maakt me dan weer weinig uit.
Zolang de doopformulie in naam van de drie-enige God geschied vind de wedergeboorte plaats.

Het is idd mooi overzichtelijk. God werkt door Zijn sacramenten. Hij is er overigens niet door gebonden en kan dus naar hartenlust uitzonderingen maken.



Wat bedoelt dan de Bijbel met "geen werk van mensen handen" van Kolossenzen 2:11-12 ?
Heeft dat volgens jou dan geen betrekking op de wedergeboorte ?
Als dat wel betrekking op de wedergeboorte heeft wat moet je er dan mee met die mensenhanden en de doop ?

Wat wordt er dan wel mee bedoeld volgens jou als het geen betrekking heeft op de wedergeboorte ?

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2018 19:47

Veendam schreef:Wat bedoelt dan de Bijbel met "geen werk van mensen handen" van Kolossenzen 2:11-12 ?
Heeft dat volgens jou dan geen betrekking op de wedergeboorte ?
Als dat wel betrekking op de wedergeboorte heeft wat moet je er dan mee met die mensenhanden en de doop ?

Wat wordt er dan wel mee bedoeld volgens jou als het geen betrekking heeft op de wedergeboorte ?

Mooi stuk tekst. Voordat ik antwoord 1 wedervraag; ben jij besneden?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten