Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 13 okt 2018 12:14

MoesTuin schreef:Inderdaad...dat 'nog' mag wel tussen heel veel aanhalingstekens want de Refo-scholen zijn deze vrijheid die ze nu hebben behoorlijk aan het verspelen door hier zo slecht mee om te gaan.
Overigens is Arjan van Essen uigenodigd om te verschijnen voor de zogenaamde onafhankelijke commissie van de school (ze spelen zelf indirect een theaterstuk)
Deze casus doet voor niemand goed.
En in de doofpot stoppen al helemaal niet.
Onder ouders en leerlingen van de Driestar wordt hier heel anders over gedacht...ondanks de zo belangrijke zogenaamde eigen onafhankelijke commissie die niets willen afwijken van de identiteit van de school.


Lees even de postings goed. De wettelijke regels zijn aangescherpt. De school (lees raad van bestuur, lees raad van toezicht) heeft in het verleden besloten om de regels die zijn aangescherpt in de wet te volgen en bepaalde zaken niet vrij te geven. Dat betekent dat je constant bezig bent om allerlei activiteiten onder de loep te leggen. Dan moet je interne beleidsleinen aanscherpen. Ze zijn de vrijheid dus NIET aan het verspelen en gaan er dus niet slecht mee om, maar ze passen de wet juist toe.

Als ouders daar moeite mee hebben dan is er keuze vrijheid genoeg om andere scholen te kiezen. En je blijft de commissie in een negatief daglicht zetten. De commissie is samengesteld uit allerlei organisaties vanuit de reformatorische achterban. Logisch dat daar geen SP'er in zit, logisch dat daar geen GKV'er in zit, omdat die in hele andere organisaties deelnemen. Deze commissie is gebonden aan de regels die voor de commissies zijn vastgesteld. Dat het jouw smaak niet is, het zij zo, maar maak ze niet zwart. De rechter is er om te beoordelen of de school en de commissie zijn werk naar de wettelijke regels heeft verricht.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 12:15

Speedy schreef:Ze volgen de wet en wil je op je grondslag blijven staan waar je voor gekozen hebt, dan moet je de wet scherp volgen. Dat heeft niets met de vorm boven de inhoud stellen, dat is regels volgen. Maar daar hebben veel mensen geen boodschap aan.

Mooi dat je een school hebt gevonden waar jij vindt dat je kinderen kunnen zijn en dat in jouw ogen de inhoud daar belangrijker is dan de vorm. Dezelfde redenering hebben vele andere ouders die vinden dat naast de inhoud er ook een vorm bij hoort. Die keuze maken ouders al decennia. Wil je je kinderen naar die school hebben, dan heb je te houden aan de regels en de vorm van de school. Dat is de keuzevrijheid die we 'nog' hebben in dit land.

De school waar wij zijn wezen kijken had vorm boven inhoud.
Als beiden op dezelfde hoogte gestaan hadden hadden wij waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

Ik, maar zeker mijn vrouw, vind vorm namelijk best belangrijk. Ondergeschikt, maar belangrijk.
Toch zal ik vanuit mijjn achtergrond eerst naar jntentie en inhoud kijken.
En dat ontbrak daar in mijn ogen.
De gereformeerde school waar ze nu zitten is inhoudelijk sterk, maar qua vorm wat losser.

Er zijn sindsdien al een aantal kinderen om deze reden van de reformatorische school naar de school van mijn kinderen gegaan. Aangezien mijn vrouw in de toelatingscommissie zit hoor je wel eens iets. Het is dus niet iets wat alleen mij opvalt. Ik besrf wel dat mensen die klaar zijn met die school de neigibg hebben de donkere kant over te belichten, maar de teneur is wel herkenbaar.
Hopenlijk een uitzondering in de refo scholen wereld, maar als ik hier lees dat de driestar de inhoud van het theaterstuk wél zegt te waarderen, maar ontslag eisen op grond van de vorm kan ik niet anders concluderen dan dat vorm boven inhoud gesteld wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 12:19

Speedy schreef:Al vaker gezegd de school mag niet naar buiten komen omdat dit zaken van personen betreft: zie wetgeving AVG

Dat de heer van Essen nu naar buiten komt, heeft te maken dat hij over de rechtspersoon school spreekt, dus niet over personen. Op het moment dat de heer Van Essen persoonlijk wordt, dan heeft hij bij voorbaat al een verloren zaak.

En buitenstaanders kunnen de school zwart maken: refo dit, bestuur dat. En de school kan niet anders dan zwijgen en als ze iets gaan zeggen moeten ze zich verhullen in niets-zeggende berichten. Als de notitie er maar in zit dat ze het er niet mee eens zijn en dat ze ontkennen dat het op deze wijze is gegaan zoals velen er over spreken.

Het is een advocaat met een eenling die ageren tegen de wijze waarop het bestuur en directie hebben gehandeld. En laat nu de commissie gekeken hebben of de procedures juist zijn gevolgd. Ja, zegt de commissie, nee zegt van Essen (tenminste dat neem ik aan). dus Van Essen zal zich beraden op verdere stappen. Met verdere stappen wordt de rechter bedoeld.

Zo werkt het wettelijke systeem.

Grappig dat de school zich achter de wet verschuilt om de wet dubieus te hanteren.
De wet stelt oik dat de raad van toezicht onafhankelijk dient te zijn.
Toch zitten er mensen in die onder contract staan bij de school...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 13 okt 2018 12:22

StillAwake schreef:Grappig dat de school zich achter de wet verschuilt om de wet dubieus te hanteren.
De wet stelt oik dat de raad van toezicht onafhankelijk dient te zijn.
Toch zitten er mensen in die onder contract staan bij de school...


De wet is niet dubieus, jij vindt dat de school de wet dubieus hanteert. De commissie is ingesteld en tegen deze samenstelling is nooit bezwaar aangetekend. Ook niet door de toezichthoudende instanties zoals de inspecteur van onderwijs. Dus laat de rechter maar spreken om te zien of deze beweringen waar zijn.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 12:27

Speedy schreef:De wet is niet dubieus, jij vindt dat de school de wet dubieus hanteert. De commissie is ingesteld en tegen deze samenstelling is nooit bezwaar aangetekend. Ook niet door de toezichthoudende instanties zoals de inspecteur van onderwijs. Dus laat de rechter maar spreken om te zien of deze beweringen waar zijn.

Nergens gezegd dat de wet dubieus is.
Wel dat er dubieus mer omgegasn wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2018 12:29

StillAwake schreef:De school waar wij zijn wezen kijken had vorm boven inhoud.
Als beiden op dezelfde hoogte gestaan hadden hadden wij waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

Ik, maar zeker mijn vrouw, vind vorm namelijk best belangrijk. Ondergeschikt, maar belangrijk.
Toch zal ik vanuit mijjn achtergrond eerst naar jntentie en inhoud kijken.
En dat ontbrak daar in mijn ogen.
De gereformeerde school waar ze nu zitten is inhoudelijk sterk, maar qua vorm wat losser.

Er zijn sindsdien al een aantal kinderen om deze reden van de reformatorische school naar de school van mijn kinderen gegaan. Aangezien mijn vrouw in de toelatingscommissie zit hoor je wel eens iets. Het is dus niet iets wat alleen mij opvalt. Ik besrf wel dat mensen die klaar zijn met die school de neigibg hebben de donkere kant over te belichten, maar de teneur is wel herkenbaar.
Hopenlijk een uitzondering in de refo scholen wereld, maar als ik hier lees dat de driestar de inhoud van het theaterstuk wél zegt te waarderen, maar ontslag eisen op grond van de vorm kan ik niet anders concluderen dan dat vorm boven inhoud gesteld wordt.

Maar heb je het nu over een lagere, middelbare of hogeschool?

Als je bijv. dit weet:

Het Hoornbeeck College is voor de negende keer op rij door de MBO Keuzegids uitgeroepen tot beste ROC van Nederland. De christelijk reformatorische scholengemeenschap, met onder meer vestigingen in Apeldoorn en Kampen, scoorde veruit het hoogst.

is er ook veel positiefs te benoemen, ipv dat eeuwige commentaar van bronspuwers.

Net zoals Speedy zegt, de wet bindt het bestuur ook.
Bovendien vind ik het naief om te denken dat je na 9 jaar zelf kunt bepalen wat je wilt doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 12:39

Chaya schreef:Maar heb je het nu over een lagere, middelbare of hogeschool?

Als je bijv. dit weet:

Het Hoornbeeck College is voor de negende keer op rij door de MBO Keuzegids uitgeroepen tot beste ROC van Nederland. De christelijk reformatorische scholengemeenschap, met onder meer vestigingen in Apeldoorn en Kampen, scoorde veruit het hoogst.

is er ook veel positiefs te benoemen, ipv dat eeuwige commentaar van bronspuwers.

Net zoals Speedy zegt, de wet bindt het bestuur ook.
Bovendien vind ik het naief om te denken dat je na 9 jaar zelf kunt bepalen wat je wilt doen.

Ik heb een het over het basisonderwijs.
En de religieze inhoud.
De lesstof was inderdaad prima in orde
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2018 12:54

StillAwake schreef:Ik heb een het over het basisonderwijs.
En de religieze inhoud.
De lesstof was inderdaad prima in orde

Okay, onze kinderen hebben ook op een gewone prot. chr. basisschool gezeten die toen nog prima was.
Als ik nu de verhalen hoor van ouders denk ik, daar zou ik hen echt niet meer aanmelden.
Dat bestuur had nl. slappe knieën en zwichtte voor de tijdgeest. Nu is het zo verwaterd dat van een christelijke identiteit geen sprake meer is.
Een beetje bijbel, een beetje koran, kerst naast suikerfeest, zo sluipt het op kousenvoeten naar binnen.
Zou je daar je kinderen voor over hebben S.A.?
Persoonlijk zou ik dan nog eerder kiezen voor een openbare.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 12:57

Speedy schreef:Wacht even, er wordt allerlei laster uitgegooid. Dan doet de commissie uitspraak volgens de afgesproken regels en weer allerlei laster. Ik hoop dat Van Essen gauw naar de rechter gaat en dat de rechter de casus beoordeeld. En dan zal de rechter in de hoofdlijn gelijk geven, zoals dat recent vaker is gebeurd.

Wat is het toch dat juist degenen die niets, maar dan ook helemaal niets met refo-scholen te maken hebben weer hun gram willen halen? De Driestar is van het refo-gebeuren, de school die nog het ruimst is en weer doet de school het niet goed.

Wie zulke uitspraken doet laat zien waar het om draait "Juridisch gezien heb je wellicht gelijk, moreel gezien is dit besluit niet te verteren." Een zelf bepaalde moraliteit, en waar is juist de wet voor? Juist om kaders aan te geven waarbinnen iedere rechtspersoon zich beweegt.

Dit nog ter aanvulling:


Van Essen had moeten beseffen (en dat wist hij vanuit zijn achtergrond) hoe het gebeuren rond het theater wordt ingevuld. Hij is een grens overgegaan door zelf er aan mee te doen EN dat ook binnen de schoolkaders te trekken.

Dus laat de rechter maar het juridisch beoordelen, al vermoed ik dat de moraliteit van velen hier nooit mee in zullen stemmen, en dan vind heel selectief dit plaats, want dan geldt deze tekst niet.

Zou niet juist een christelijke school een moraliteit moeten hebben die de letter van de wet te boven gaat?
Ik moet als christen dit gedrag van de school verdedigen ten opzichte vam collega's.
En dat kan ik in dezen niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 12:59

Chaya schreef:Okay, onze kinderen hebben ook op een gewone prot. chr. basisschool gezeten die toen nog prima was.
Als ik nu de verhalen hoor van ouders denk ik, daar zou ik hen echt niet meer aanmelden.
Dat bestuur had nl. slappe knieën en zwichtte voor de tijdgeest. Nu is het zo verwaterd dat van een christelijke identiteit geen sprake meer is.
Een beetje bijbel, een beetje koran, kerst naast suikerfeest, zo sluipt het op kousenvoeten naar binnen.
Zou je daar je kinderen voor over hebben S.A.?
Persoonlijk zou ik dan nog eerder kiezen voor een openbare.

Daar wil ik mijn kinderen niet san blootstellen inderdaad.
Dat is dan ook de reden dat we de inhoud op religieus vlak leidend hebben laten zijn in de schoolkeuze.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 13:02

Chaya schreef:
Bovendien vind ik het naief om te denken dat je na 9 jaar zelf kunt bepalen wat je wilt doen.

Dan negeer je zijn roeping in deze casus.
Dáár gaat het om mijn inziens.
(verder mag je van mij alles erbij slepen wat je wilt, maar dat doet niets af van de roeping in deze die de docent voelt te moeten volgen.)
Verdiep je eens in de roeping die je krijgt en als je deze moet volgen.....Arjan v Essen heeft dit helder aangegeven, een Roeping gaat veelal verder dan menselijke gestelde kaders en grenzen die christelijk genoemd worden.
Flexibiliteit in deze specifieke casus zeer op zijn plaats.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor hans0166 » 13 okt 2018 13:42

MoesTuin schreef:Dan negeer je zijn roeping in deze casus.

Verdiep je eens in de roeping die je krijgt en als je deze moet volgen.....Arjan v Essen heeft dit helder aangegeven, een Roeping gaat veelal verder dan menselijke gestelde kaders en grenzen die christelijk genoemd worden.
Flexibiliteit in deze specifieke casus zeer op zijn plaats.


een roeping volgen betekent bijna altijd je oude pad verlaten. Hij kan deze "roeping" niet binnen zijn oude kaders ten uitvoer brengen. Dat kan spijtig zijn, maar ook een duidelijk vingerwijzing goed na te denken om dit te volgen.
Blijft het een Ja, dan zit er niets anders op dan de schepen te verbranden, nieuwe wegen in te slaan en niet om te kijken.
Maar zeker niet wederzijds proberen elkaar zoveel mogelijk te beschadigen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2018 14:47

hans0166 schreef:een roeping volgen betekent bijna altijd je oude pad verlaten. Hij kan deze "roeping" niet binnen zijn oude kaders ten uitvoer brengen. Dat kan spijtig zijn, maar ook een duidelijk vingerwijzing goed na te denken om dit te volgen.
Blijft het een Ja, dan zit er niets anders op dan de schepen te verbranden, nieuwe wegen in te slaan en niet om te kijken.
Maar zeker niet wederzijds proberen elkaar zoveel mogelijk te beschadigen.

Precies!
Hij had moeten bedenken dat dit niet samen kon gaan. Hij had wel begrip voor het feit dat de school hem destijds ontsloeg toen hij in de gokproblemen zat, dus aan zelfreflectie ontbreekt het hem niet.
Daarom snap ik dit niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 16:00

hans0166 schreef:een roeping volgen betekent bijna altijd je oude pad verlaten. Hij kan deze "roeping" niet binnen zijn oude kaders ten uitvoer brengen. Dat kan spijtig zijn, maar ook een duidelijk vingerwijzing goed na te denken om dit te volgen.
Blijft het een Ja, dan zit er niets anders op dan de schepen te verbranden, nieuwe wegen in te slaan en niet om te kijken.
Maar zeker niet wederzijds proberen elkaar zoveel mogelijk te beschadigen.

Dat klopt.
Maar de school schuwde het theater niet en ging ook naar het theater met een klas ...en daar werd een dibieuzer theater stuk gemaakt in NB hetzelfde Theater waar Arjan v Essen ook gaat spelen.
Dus wat dat betreft......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 16:01

Chaya schreef:Precies!
Hij had moeten bedenken dat dit niet samen kon gaan. Hij had wel begrip voor het feit dat de school hem destijds ontsloeg toen hij in de gokproblemen zat, dus aan zelfreflectie ontbreekt het hem niet.
Daarom snap ik dit niet.

Ik denk dat er naast jou zelfs nog vele te meer mensen zijn in Nederland die dit ook niet gaan snappen.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten